• Äldre 23 Feb 09:15
    11435 visningar
    39 svar
    39
    11435

    Barnkalas: Med eller utan föräldrar?

    Barnkalas!
    Nu är mina barn för stora för att de skulle vilja att morsan fixade ett kalas. Men jag minns hur det var på den gamla goda tiden!
    Små finklädda barn som småblyga och med tindrande ögon knackade på dörren en efter en och ville komma in för att fira någon av mina tre busar.
    Hemmet nystädat. Ballonger och girlanger i taket. Lekar förberedda  och hela huset andades förväntan....och PANIK!
    Paniken stod jag och barnens pappa för.
    Hur skulle vi kunna hålla redan på 15 partysugna 5åringar. Som rätt snabbt kom över fasen- tindrande ögon och småblyg och istället gick lös på inredningen.
    Ja, lätt överdrivet då.

    Men hur resonerar ni?
    Vill ni att föräldrarna lämnar barnen och sedan åker hem. Eller vill ni att föräldrarna stannar?

    Rösta och diskutera gärna i tråden

    Här kan ni läsa om hur Lidingömamman löser det:
    http://www.familjeliv.se/blogg/lidingomamman/2014/12/22/att-fa-till-ett-lyckat-kalas-i-juletid/

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barnkalas: Med eller utan föräldrar?
  • Äldre 23 Feb 09:26
    #1

    Föräldrarna får gärna åka hem så jag kan göra allt som jag planerat. Annars blir det lätt att man ska typ underhålla föräldrarna som stannat istället, man vill ju inte vara otrevlig ;) Dessutom blir jag mycket barnsligare och roligare för barnen om det inte massa andra vuxna där :D


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Äldre 23 Feb 09:38
    #2

    Om barnet vill så får förälder självklart stanna, är barnet ok med att bli lämnad så är det också ok. Att skaffa fram en kanna med kaffe och en kanna te och ställa fram ett fat med kakor är i mitt tycke inget problem. Och inte brukar föräldrarna behöva roas, de får roa sig själva.

  • Äldre 23 Feb 09:44
    #3

    Generellt utan föräldrar - men är det något barn som vill ha kvar sin mamma/pappa är det självklart ok! 
    Det räcker att jag ska hålla koll på alla barnen under kalaset, jag vill inte behöva bekymra mig om ett gäng föräldrar också

  • Äldre 23 Feb 09:57
    #4

    Nu har vi inte haft något kalas än då mitt barn är för litet men när det blir aktuellt skulle jag säga att det beror på barnen. Vill de ha med föräldrarna som trygghet eller inte. Men då ska det vara klart för alla parter att det är barnens kalas- inte de vuxnas. Ja visst får de fika men jag skulle inte passa upp dem, snarare börja delegera ut uppgifter så barnen får ett toppenkalas.

    Följer jag själv med på kalas ser jag självklart till att hjälpa till

  • Äldre 23 Feb 10:40
    #5

    Vid 4, 5 och 6-årskalasen slog vi ihop det med en kompis, bjöd ca 16 barn och var ute i en lekpark. Åtminstone de två första åren var föräldrar (och syskon) kvar för vi kände inte att vi kunde ha koll på att ingen sprang därifrån. När de var 6 år var det en del föräldrar som inte stannade.

    Men hade vi varit hemma hos oss hade jag föredragit att föräldrarna inte var med.

  • Äldre 23 Feb 10:42
    #6

    Utan föräldrar, men då har jag alltid begränsat antalet barn så det blivit hanterligt.

  • Äldre 23 Feb 10:45
    #7

    Jag kommer att följa med på kalas tills dess att mitt barn börjar i skolan - eller så långt mitt barn vill.

    Jag kommer inte att höja på ögonbrynen om kompisarnas föräldrar är med på fyra, fem och sexårskalas.

  • Äldre 23 Feb 11:16
    #8

    Utan föräldrar allra helst, och det beror främst på platsbrist. Sen får man såklart stanna om man har ett lite ängsligare barn som behöver det.

    En gång ville både mamman och pappan stanna plus fyra syskon, alltså vi bor redan 7 pers i en femma och alla andra barn som kommer... Det går ju inte även om det säkert hade varit trevligt Mina barn fyller år höst/vinter, om det var sommar å utomhus hade ALLA fått komma

  • Anonym (N)
    Äldre 23 Feb 11:34
    #9
    nokla skrev 2015-02-23 11:16:52 följande:

    Utan föräldrar allra helst, och det beror främst på platsbrist. Sen får man såklart stanna om man har ett lite ängsligare barn som behöver det.

    En gång ville både mamman och pappan stanna plus fyra syskon, alltså vi bor redan 7 pers i en femma och alla andra barn som kommer... Det går ju inte även om det säkert hade varit trevligt Mina barn fyller år höst/vinter, om det var sommar å utomhus hade ALLA fått komma


    Vilka oförskämda människor.

    Blev de utkörda?
  • Äldre 23 Feb 11:49
    #10
    Anonym (N) skrev 2015-02-23 11:34:34 följande:

    Vilka oförskämda människor.

    Blev de utkörda?


    Nej såklart inte De ringde och frågade innan, jag förklarade vår trångboddhet och sa att det tyvärr blir svårt och de sa att de skulle fundera och sen kom de aldrig...
Svar på tråden Barnkalas: Med eller utan föräldrar?