• Anonym (TS)

    Vad gör tioåringar på Junibacken och liknande ställen??

    Vill vara anonym för att inte bli missförstådd av andra jag känner på FL.

    Jag, min fyraåring och en annan barnfamilj skulle ÄNTLIGEN besöka Junibacken som vi hört så mkt om. Vi har aldrig varit där eftersom vi inte bor där. 

    Jag blev så missnöjd. Överallt var det fullt av större barn i mellanstadieålder! Våra barn som är mkt yngre blev ju prejade av de stora barnen. Jag var ganska påläst innan och förstod det som att det är ett "lekland" för 3-6 år. Gulliga små hus och bra lekmaterial. Vi valde en vardag för att det skulle vara lite folk. I fredags var vi där. Fullproppat! Tror inte det var sportlov.... Jag undrar mest hur så stora barn som mellanstadieålder kan tycka att det är kul när de knappt får plats i husen. 

    Tycker verkligen att det var onödig resa och onödiga pengar. Inte kunde man ta med vagn eller äta matsäck heller (vilket jag visste). 

    Hur gör ni andra som är där ofta?
    Säger ni till de större barnen? 
    Vilken dag ska man åka dit?
    Finns det dagar när det är avsett för yngre/äldre barn? 

    Ett fint ställe, men helt förstört pga alla stora ungar som härjade.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-23 11:18
    Jag tycker ofta att det är jättestora barn på renodlade barngrejer... Det förstör verkligen med 12-åringar på lekland, simhallar osv. De tar ingen hänsyn till de som är små. Eller vad tycker ni??

  • Svar på tråden Vad gör tioåringar på Junibacken och liknande ställen??
  • Anonym (humlan)

    Jag förstår er. Vart med om samma på olika lekland och olika sommarställen där platserna är för barn upp till typ 5 år. Ibland är det ju flera 10-åringar i babypoolerna på badhuset också.

  • Anonym (syskon)

    Äldre barn som var där kanske har yngre syskon? Förra veckan var det sportlov i bl a Skåne.
    Tråkigt att föräldrarna inte säger till sina stora barn att de ska ta hänsyn till de yngre. Men det är inte förbjudet för äldre barn att vara där.
    Men vad menar du med att simhall är en renodlad barngrej? En simhall är för alla åldrar! Men håller med om att vissa äldre barn visar noll hänsyn till yngre, kan ju bli riktigt farligt i vatten. I vår närmaste simhall, brukar det vara vuxna (utan medföljande barn) i barnpoolen.

  • Anonym (TS)
    Anonym (syskon) skrev 2015-02-23 11:27:03 följande:

    Äldre barn som var där kanske har yngre syskon? Förra veckan var det sportlov i bl a Skåne.
    Tråkigt att föräldrarna inte säger till sina stora barn att de ska ta hänsyn till de yngre. Men det är inte förbjudet för äldre barn att vara där.
    Men vad menar du med att simhall är en renodlad barngrej? En simhall är för alla åldrar! Men håller med om att vissa äldre barn visar noll hänsyn till yngre, kan ju bli riktigt farligt i vatten. I vår närmaste simhall, brukar det vara vuxna (utan medföljande barn) i barnpoolen.


    Precis det jag menar, att större barn gruffas osv. Må vara hänt med yngre syskon, men i vår familj gör vi saker som passar alla, om alla är med. 
  • Anonym (!?!?!?)

    För att dom antagligen har yngre syskon och inte ska lämnas ensamma hemma. Förlåt ts men även barn med äldre syskon har rätt att gå på lekland. Btw har 12 åring väldigt mycket utbyte av lekland. Många vuxna tycker ju det är jättekul så varför skulle inte 12åringar tycka det? Sen är inte Junibacken ett lekland enligt mig, alldeles för tråkigt för det. Går aldrig dit själv då det absolut inte är värt priset.

  • Anonym (Frida)

    Stora delar av landet hade sportlov förra veckan och för många är Stockholm ett resmål man väljer att besöka och därmed också Junibacken, Naturhistoriska, Fjärilshuset osv.

    Barnen kan ha haft småsyskon eller så har deras föräldrar bedömt att Junibacken var ett utflyktsmål som passade även dem. De kanske trodde att det fanns mer för äldre barn där än vad det faktiskt gör? Det låter jag vara osagt.

    Men att stora barn inte ska få vara på Junibacken, att de "är i vägen överallt" och förstör på lekland tycker jag är att ta i. Det finns ett rätt stort glapp mellan aktiviteter för små barn och aktiviteter som passar äldre barn och ungdomar, som är så pass gamla att de kan hitta på saker på egen hand. Då tycker jag att ansvaret ligger hos föräldrarna att se till att deras 10-12-åringar kan uppföra sig, visa respekt, inte stöka runt i barnpoolen tex. om det sitter små barn där.
    Det är en vuxenfråga. Inte helt och hållet barnens ansvar.

  • sextiotalist
    Anonym (!?!?!?) skrev 2015-02-23 11:32:20 följande:

    För att dom antagligen har yngre syskon och inte ska lämnas ensamma hemma. Förlåt ts men även barn med äldre syskon har rätt att gå på lekland. Btw har 12 åring väldigt mycket utbyte av lekland. Många vuxna tycker ju det är jättekul så varför skulle inte 12åringar tycka det? Sen är inte Junibacken ett lekland enligt mig, alldeles för tråkigt för det. Går aldrig dit själv då det absolut inte är värt priset.


    Visst är det trist. Det var så omtalat även för drygt 10 år sedan. Jag och en väninna var där, hennes dotter var just 10. Hon hade roligare än min 6-åring som tyckte det var urtrist och tjatade mest när vi skulle gå. 10-åringen fick tjata på för att gå därifrån
  • isolande

    Själv skulle jag aldrig gå till junibacken en sportlovsvecka (som det var för vissa förra veckan). Jag skulle inte ens gå dit en vanlig helgdag, så mycket folk och så lite för pengarna....

    Förstår att du är missnöjd. Tyvärr är det så med Stockholms barnvänliga aktiviteter, många gillar dem och därför blir det ofta trångt och stimmigt. Det är då man som vuxen ser till att hålla reda på sina barn. Stora som små Flört.

    /Från en citybo som undviker alla såna ställen

  • Anonym (Stora och små barn)

    Jag förstår känslan du har, kände likadant när mina stora barn var små. Men nu när de är äldre (12 och 10) inser jag att som 10åring har man fortfarande leklust och pendlar mellan att vara stor och liten= jättekul att få vara på lekland. Jag som mamma har fått säga till mina barn och deras kompisar att ta det lite lugnare men de vill ju oxå få leka! Blir de för stökiga tycker iaf jag att det är ok att andra föräldrar ber dem varva ner, fast på ett trevligt sätt. Inte börja skälla och vara arg på en gång, förmodligen är de större barnen så inne i sin lek precis som de mindre men med glimt i ögat kan man be dem tänka på de mindre så blir de oftast medvetna och försiktigare, iaf är det min upplevelse.

    Men så länge de trivs på ett lekland tycker jag vi ska va glada, det går så snabbt sen till att de plötsligt är tonåringar och tycker all form av lek är töntigt och pinsamt och blir stökiga tonårsgäng som hänger i centrum och skränar ????

  • Fruktkompott

    Jag brukar välja tisdagar eller torsdagar. Vi kommer när dörrarna öppnas och går när de stänger. Det är lugnast fram till 11:30, samt från 15:30 ungefär. Vi är dock främst där för att se teaterföreställningarna.

    Mitt barn är 4 år och har varit på Junibacken minst en gång i veckan, varje dag från 1,5-års ålder.

    Vi älskar Junibacken!

    Ang. större barn så är det säkert fler under lov, helger och sånt. Vi undviker Junibacken när det är lov. ;)

    Däremot kan jag säga att det är en enorm skillnad på barn - oavsett ålder - som är hemma med sina föräldrar och de barn som är fostrade av förskolan. Vi har varit på Junibacken under sommarlov och några helger, och det är en sådan enorm skillnad på barn och barn. Man märker direkt vilka som är hemmabarn och vilka som inte är det. Det är som civiliserade barn vs. ett gäng vildungar.

    Jag tipsar om Junibacken tisdagar och torsdagar, - undvik lov!

  • Duckan

    När dottern var liten hade vi säsongskort tisdagar-torsdagar. Då var det sällan proppat om dagarna och aldrig speciellt stora barn för de var väl i skolan då?
    Förra veckan hade en del barn sportlov ute i landet.

Svar på tråden Vad gör tioåringar på Junibacken och liknande ställen??