• Anonym (Ts)

    någon med seroquel? utsättningssymtom

    Håller på att trappa ner seroquel och det är ett rent helvete. Mår illa, kan inte sova på natten, svettas mm.
    Trappar ner 50 mg just nu och det KÄNNS! Gick ner 100 mg i somras utan problem men nu lider jag på den lilla dosen. Nån mer?

  • Svar på tråden någon med seroquel? utsättningssymtom
  • Anonym (Ts)

    Vi gjorde en plan med läkaren i somras att jag skulle trappa ner pga att jag blev så seg av dem men jag gick bara ner 100 mg, från 600 till 500 (utan utsättningsproblem).

    Nu känner jag att jag inte klarar mitt jobb pga segheten så jag vill prova att trappa ner. Vi funderar också på barn så jag vill gärna ta bort en av mina mediciner.
    Vi ska träffa läkaren om ett par veckor och det skulle kännas bra att prova sätta ut några mg fram tills dess för att utvärdera tillsammans.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (undrande) skrev 2015-03-04 20:23:08 följande:
    Hej, jag har ganska nyligen blivit insatt på seroquel, livrädd för biverkning viktökning. Har du gått upp i vikt av den? Äter inte hög dos, 200 mg, fast lirkar själv mellan 100 - 150. År redan överviktig p g a andra läkemedel (antidepressiva). 
    Hejhej
    Jag gick upp typ 8-9 kg på 2-3 månader så för mig var det en biverkning. Å andra sidan var jag underviktig innan pga att ångesten tog bort min matlust så jag tappade en hel del. Jag upplevde att seroquelen tog bort min mättnadskänsla och kände/känner ganska konstant hunger.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (undrande) skrev 2015-03-07 16:47:07 följande:
    Grattis! Åt du 100 mg hela tiden? Det gör jag, men känns som att det är låg dos, fast känns som att det räcker.
    Är det depot eller snabbverkande du äter?

    Jag har 400 mg men varit uppe i 600-650
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Seroquelare) skrev 2015-03-08 16:57:31 följande:

    Men oj! Hur går det gått för dig?

    Jag var nog uppe i ~600 mg när jag började trappa ned. Då gick jag ned 25 mg i veckan/varannan vecka och när jag bara tog 25 mg så tog jag det i ungefär en månad innan jag helt slutade.

    Jag märkte inte av några biverkningar. Jag märkte av skillnad, men inga biverkningar.


    Måste tagit flera månader att trappa ner? Men helt klart det smartaste.
    Jag vill få bort lite mediciner iom att vi planerar barn inom snar framtid..Har lite fler utöver också.

    Men jag är så snurrig så jag vet nog inte vad jag håller på med för jag upptäckte i dosetten idag att jag har fördelat fel tabletter så när jag räknade ihop mg-styrkan så är jag nere på 250 mg seroquel?!! Det var 3 dagar sen jag fördelade tabletterna och jag vet inte hur jag gjort förra veckan..I värsta fall är det fel sen 3 dagar tillbaka och det bara är att vänta ångestsmällen. Har haft diare i några dagar och haft småångest+sovit lite sämre men inte jättefara som det var när jag skrev ts.
    Håll tummarna för mig..
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Seroquelare) skrev 2015-03-10 19:53:28 följande:
    Det tog flera flera fleeera månader att trappa ned, men det var det värt. Jag upplevde inga fysiska biverkningar, men det var väldigt jobbigt psykiskt. När jag var på lägsta dosen var jag rädd för att helt sluta, även om jag visste att den lilla dosen knappast hade någon effekt på mig.

    Hur många dagar gör du i ordning dosetten för? Jag hade en stor för en vecka, men i den fanns det plats för 4 olika medicintillfällen under dagen. Jag gjorde helt enkelt så att jag använde varje "fack" för varje dag och kunde nästan få plats med en månad i min dosett. Det underlättade nedtrappningen för mig eftersom jag fick en bra överblick över kommande månad.
    Ja det låter onekligen som det allra bästa och mest skonsamma. Vad gjorde du sedan åt det psykiska?

    Jag är nu nerere på 250 (600 från start) och det enda jag känner, nu när utsättningssymtomen börjar avta, är att jag är "piggare" i huvet. Vaknar jag på natten så är jag klar i skallen och svårt att somna om. Ändå studsar jag upp från sängen på morgonen.. Är lite rädd att jag ska bli hypoman och inte kunna bromsa mig själv.

    Jag har samma dosett som du har, men eftersom jag tar mediciner både morgon, kväll och sen till natten, så kan jag inte ha mer än en vecka i taget.
    Seroquel-tabletterna ser nästan likadana ut oavsett styrka (iaf 150 och 300-mg-tabletterna) så det var inte så konstigt att jag tog fel när jag skulle räkna ihop allt... Särskilt inte när jag har varit under extrem stress på alla plan i livet senaste veckorna Som gjort för fel liksom...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (undrande) skrev 2015-03-13 23:59:48 följande:

    Jag tar låg dos, vet inte om det funkar. Ni verkar ju ta så höga doser. Jag tar den som tillägg till antidepressiva. 


    Beror på vad som funkar. Seroquel depot funkar ångestdämpande och lugnande på mig. Seroquel (snabbverkande) i låg dos verkar sövande så jag tar dem vid behov innan läggdags..
  • Anonym (Ts)
    Anonym (bipolär 2) skrev 2015-03-19 20:54:56 följande:
    Jag blir nästan aldrig hypoman och i så fall bara under kortare perioder och då sätter jag igång massa projekt och planer som jag sedan aldrig orkar göra nåt åt. Funkar inte alls eftersom det tar sådär två veckor innan jag kraschar och blir deprimerad och varje depression blir djupare och så hamnar jag på psyk. Så jag borde inte sluta med min seroquel... Har gjort en kompromiss, tar 100 mg.
    Aaa ok bra!
Svar på tråden någon med seroquel? utsättningssymtom