• iowa

Novemberbebisar 2015

Jag hänger gärna på här! Plussade igår, första barnet, andra försöket (: Om allt går väl blir det en liten novemberbebis. Vecka 4+2 idag. Var tvungen att berätta för chefen idag då jag arbetar med en del mycket fosterskadliga läkemedel, och även några kollegor vet för att kunna täcka upp för mig och byta patienter när det krisar. (: Har väldigt svårt att smälta detta, det känns så overkligt. Hoppas bara att lilla pyret stannar i magen..

• iowa

Jag är i vecka 4+3, och känner av ett dovt illamående/obehagskänsla sedan jag plussade i stort sett. Frågan är vad som är graviditetsillamående och vad som är psykisk chock och stress. Det är väl i stort sett det, förutom att jag är trött. Alla eventuella symptom jag haft före plusset nonchalerade jag bort. Var helt inställd på att det kunde ta åtminstone ett halvår före plusset, så det är lite chockartat att det tog sig så pass fort (försök 2, började efter nyår).

• iowa
    ummsumaya skrev 2015-03-09 10:59:27 följande:
    Vad hade du för symptom innan plusset?
    Som jag sa så kopplade jag inte ihop några symptom med graviditeten före jag plussade. Men såhär i efterhand kan jag nog se att magen inte tedde sig som vanligt, att jag ofta var trött och lätt pendlade mellan entusiasm och melankoli. Annars var det nog inte så mycket som tydde på att det tagit sig. Nu känner jag av lite dovt illamående om kvällarna, spända bröst och jag vill helst sova en timme efter varje måltid ;)
  • iowa

Jag har nu fått tid för inskrivning på tisdag, ska bli väldigt spännande. Det blir liksom lite mera verkligt. Precis kommit hem från en veckas chartersemester med diverse graviditetskrämpor, nu känns det verkligen i kroppen att något är på gång! Har noll aptit trots hunger, som ett ständigt lurande illamående.. Sambon tycker att det här med barmorskebesök lät spännande och tog raskt ledigt från jobb under förmiddagen för att kunna följa med.

Kul att läsa om hur det går för er andra (:

• iowa

En liten uppdatering från mig: mådde rätt bra fram till ungefär vecka 9, då började illamåendet på allvar. Nu i vecka 11 (10+6) har jag pga illamående och yrsel blivit sjukskriven några veckor från mitt rätt krävande arbete samt fått Lergigan Comp utskrivet som jag hoppas starkt på.. Just nu är det svårt att se någon ljusning i tunneln, men förhoppningsvis mår Pyret bra där inne.. Vi har valt att inte göra KUB och får därmed vänta till RUL i v18 med att få reda på om allt står rätt till, mycket svårt att inte oroa sig. Tänk om inget hjärta slår? Hoppas tiden rullar på nu, någon som har några tips på lättare aktiviteter i sittande och liggande hemma? Att se på tv tröttnar man rätt snabbt på... Kul att läsa om hur det går för er andra!

• iowa
    catand89 skrev 2015-04-15 15:12:28 följande:

Tråkigt att du mår så dåligt :/ men det går förhoppningsvis över så småningom.

När jag var gravid med dottern så virkade jag... Massor! Jag virkade filtar, gosedjur, kläder osv osv. Det är inte så svårt som man tror! Och kul! Man får mycket hjälp på nätet numera om hur man gör :)

Åh, tack för tipset! Handarbeten höll jag ju på med massor förr, ska absolut försöka orka iväg till butik i helgen och ordna det (alt. skicka iväg min mor) ;)
  • iowa
    lotie skrev 2015-04-20 10:13:14 följande:

Nån mer än jag som inte fått göra vul och inte kommer få göra förrän rul v 19?

Håller på och bli galen. Är i v 9 och brösten har inte ens börjat ömma än och jag har inte spytt?! Varit sjukskriven heltid mina andra två graviditeter så är väldigt orolig:(

Här är en till som får vänta till vecka 19 och RUL. Frågade aldrig efter ett tidigt ultraljud heller, tror inte jag hade fått göra det i och med att jag inte varit med om något missfall och inte har blött något heller. Är nu i v. 12 (11+5) och börjar ändå kunna slappna av liiiite. Häromdagen fick jag hem tid för UL i början på juni, så nu börjar nedräkningen...
  • iowa

Hej igen alla! 
    Sist jag skrev mådde jag pyton, kom inte upp från liggande utan att kräkas och få svimningskänslor. Blev sjukskriven och fick Lergigan Comp utskrivet. Vilken supermedicin!! Mår såå mycket bättre (när jag kommer ihåg att ta den i tid). Orkar vara uppe och pyssla med lagom stora projekt. Hoppas verkligen att det håller i sig och går åt rätt håll nu.. 

Någon mer här som haft jättebesvärligt med illamående? 

• iowa
    Sindyrella1983 skrev 2015-04-23 13:06:44 följande:

Hej....

Nu tror jag att jag vågar skriva här. Har läst länge.... Är gravid, idag 12+1 och har BF 3 november. Har efter 3,5 års försökande med två utomkveds och fem IVF varav ett missfall äntligen lyckats. Därav har jag inte vågat skrika ut det till världen =) 
    Men nu har jag gjort 4 ultraljud och sett bebis senast i förrgår som sprattlade och hoppade. Så nu vågar jag tro på det och slappna av och njuta! 
    Det syns redan på mig, så även om vi inte berättat så tror jag att vissa misstänker det. 

Åh vad roligt, Grattis! Håller tummarna för att allt går fint för dig, det är du värd efter all väntan och kämpande (:   (det tycker jag såklart att vi allihop är, men du förstår nog)   :)
  • iowa
    corky skrev 2015-04-28 13:29:00 följande:

Äter också järn, tre dagar i veckan och har gjort det sen v 8. Ska till bm på torsdag får se om jag får öka dosen.

Har ni några cravings än?

Själv har jag dille på gröna syrliga äpplen.

Jag har också haft sug efter gröna sura äpplen. Men de måste skalas och skäras upp i klyftor. Har tappat räkningen på hur många gånger sambon fått fixa mellanmål i form av äppelklyftor av Granny Smith (äter aldrig äpplen i vanliga fall). 

Annars är det inte så mycket till cravings, snarare viss mat som går bättre att äta, som Activiayoghurt (sambon lämnar en på nattduksbordet när han går upp till jobbet), frukostknäcke med bara smör på frösidan och lantchips med dillsmak!
Svar på tråden Novemberbebisar 2015