• Citrona

Novemberbebisar 2015

Jag är i vecka 30+1 och idag var jag inne på sjukhuset då min barnmorska ville att jag skulle kollas upp lite. Jag har haft en jobbig hosta i snart 2 veckor och när jag hostar kommer det ibland ett par droppar...
    Enligt läkaren som undersökte mig var det inte fostervatten i alla fall, hon gjorde en gynundersökning samt ett snabbt litet UL som jag själv fick be om.
    Skönt att veta att allt är bra.
    Har även gjort sockerbelastning denna vecka pga min mammas diabetes men det visade inget, skönt.

Fler kring dessa veckor som märker av att sparkarna blir hårdare och mer som vändningar, knuffar och armbågande? ;)

• Citrona

Är i vecka 33 och har hittills gått upp 14kg, hoppas på att slippa samla vatten som jag gjorde med mitt första barn då jag landade på 18-19kg. Är inte alls sötsugen men foglossningsvarningar börjar komma det blir nog att jag kommer röra mig mindre...

• Citrona
    Kgb777 skrev 2015-10-15 14:30:58 följande:

Är i v 36+2 idag och har säkert gått upp 12-13 kg sedan inskrivning, så det får gärna stanna här. SF måttet var förra gången på 34 var då i början av v 35. Jag har en teori om att det hänger ihop en aning med blodsockret, jag tycker att jag brukar ligga lite högt i blodsocker typ runt 6,2-6,5 och då är det inte direkt efter måltid. En gång hos bm var dock blodsockret nere på 5,5 och då hade också magen vuxit lite mindre än vanligt. Men det är väl så att äter man mer sött så får även bebisen mer socker och lägger på sig. Börjar känna mig ganska trött, kan sova nästan 8 timmar på natten och ändå behöva sova en stund på dan. hade ett hb på 125 förra gången så snart kanske det börjar bli dax för järntabletter. Vad har ni andra för hb? Börjar dessutom bli riktigt nervös för snittet, någon annan som har planerat snitt?

Jag ska oxo göra planerat snitt, blir mitt andra och japp jag är oxo nervös även om jag vet hur det kommer gå till. Vart ska du göra ditt snitt och hur långt innan BF? Jag gör mitt 38+0 på SÖS
  • Citrona
    lotie skrev 2015-10-21 20:49:55 följande:

Fy jag lider så med er som mår så hemskt. Mått så i två graviditeter och blev igångsatt första pga foglossning v. 39+1 tror jag. Men tjatade länge och låg inne några dagar innan pga smärta i njurarna( hydronefros).
    Andra blev ju akutsnitt 37+4 hade planerat 2 veckor senare.

Denna gången mår jag "normalt" Var på narkosbedömning idag 34+3 och träffade en fantastisk läkare som lugnade mig rejält. Det visade sig att de inte gett all medicin i spiralen sist för jag reagerat på morfin innan så denna gången skulle de ge fentanyl tillsammans med spinalen och ge lustgas först om jag skulle känna men han lovade att det inte skulle hända igen så hoppas jag får honom.
    Han gjorde även en plan för smärtlindring efter så det inte blir som sist och ska få extra lokalbedövning runt snittet.

4 1/2 vecka kvar till snitt. Allt kan ju hända ändå men hoppas bebisen får vara frisk och må bra så jag slipper vara ifrån den denna gången!

Fick du lustgas innan de satte lokalbedövningen innan ryggmärgsbedövningen?
    Jag ska försöka få det till mitt planerade snitt men får inga svar när jag frågar min barnmorska. Skulle vilja ha det då jag är väldigt orolig för själva bedövningen, sist jag gjorde snitt tyckte jag bedövningen var värst.
  • Citrona

Någon mer som står stilla eller går ner i vikt? Jag har en månad kvar och förstår inte hur jag kan gå ner när jag äter bra och nästan varje dag ngt sött.
    Alltså....det känns helt ok att inte gå upp men...nyfiken bara. Bebis ligger på +12% och rör sig fint.
    Halsbränna och foglossning annars bra ;)

• Citrona
    Kgb777 skrev 2015-10-28 17:48:02 följande:

Citrona: har som sagt gått ned 4-5 kg de senaste dygnen, men detta beror på magsjuka. Hade innan det gått upp ca12-13kg, så det fanns ju lite att ta av. Men har du inte gått upp alls under hela graviditeten?

Uch för magsjuka!

Jodå, jag har gått upp ca 14kg hittills med 10 kg + redan vid inskrivningen hos barnmorskan.
    Men vågen har knappt rört sig från vecka 16 och nu har jag dessutom gått ner...
  • Citrona

Är i vecka 34+2 och nu ikväll vid kl 18 upptäckte jag en liten klarröd bloddroppe i trosskyddet...
    Har inte kommit något mer på hela kvällen (6 h) men magen känns spänd hela tiden och bebisen rör sig som vanligt.

Jag ringde förlossningen direkt men de sa-bara vila på soffan och ta det lugnt, ring om det kommer mer eller om du får ont.

Nu vet jag inte hur jag ska göra---om jag ska ringa igen eller avvakta...
    Är ganska orolig men det känns skönt att han rör sig i alla fall.

Någon som vet vad detta kan vara?

• Citrona
    Undska skrev 2015-10-31 07:50:42 följande:
    Blodkärl som gått sönder kanske?
    Det är nog oftast "bara" fara när man får riktiga stora blödningar, eller om det kommer rikligt upprepade gånger.
    Nu börjar det bli tungt, och det ligger och trycker neråt, när det var som "värst" för mig så kunde jag inte göra nr 2 någon gång utan att jag fick små röda blodstrimmor när jag torkade mig.

Minns så tydligt när jag väntade 3:an , jag var i vecka 19 och jag hade precis haft sex, står i duschen och bara ser allt blod som rinner.. Jag höll på svimma rakt av då! Åker in dagen efter,fick inte komma in för jag inte gått 21 fulla veckor.
    Men det var mina känsliga slemhinnor som blött så kraftigt. Det var riktigt otäckt :/
    Åh fy vad läskigt! men tack, det lugnar faktiskt lite...kanske bara är känsliga slemhinnor...äter Trombyl oxo vilken kan göra att man är mer lättblödande. Är supertorr i näsan och ofta i munnen om nätterna så det kanske är det ;)

Svar på tråden Novemberbebisar 2015