Erika 146 skrev 2015-10-02 19:33:50 följande:
Jag Har och hade med första oxå. Du borde få gå på tul varannan vecka redan nu och då även träffa diabetesläkare som kollar värdena du skriver i en bok och ordinerar utifrån det insulinintag, ta långtidssocker (vanligt stick i fingret), blodtryck, kolla protein i urinen. Från v.36/v.37 görs även ctg.
Jag tar måltidsinsulin och långtidsverkande samt kollar sockret med stick i fingret 7ggr/dag. Genom att man sätter in insulin bromsas ju tillväxten. Min första tjej låg på plus men ändå inom normal kurva på alla tul och vägde 3845g i v.39+2 (blev igångsatt man får bara gå 40v). Lillasyster har legat lite minus på tul hittills och jag är i v.34+0 idag.
Det bästa du kan göra är att skippa alla uppenbara sockerfällor som godis och fika, saft, honung/socker i the/kaffe osv och försöka äta fiber/fullkornspasta samt bröd som är nyckelhålsmärkt eller innehåller max 5g kolhydrater/sockerarter.
Det är en bra början och sen kan du ju fördjupa dig i allt man kan ändra om det blir nödvändigt.
Tack för tipsen! Var faktiskt iväg och köpte en del nyckelhålsmärkta varor idag. Fredagsmyset bestod av morot- och gurkstavar med lite dipp, det blev populärt hos övriga familjemedlemmar också

Håller mig borta från saft och andra drycker, vattnet är de som gäller! Får hoppas detta är en god start iallafall, även fast det känns som en djungel för mig.
Jag känner lite så att eftersom jag hade så högt blodsockervärde fast jag fastat så kommer troligtvis inte bara en ändring av kosten att räcka, eller tänker jag fel? Hur högt lär det inte bli när jag väl äter liksom? Hade hoppats på att bm hade hört av sig idag men det gjorde hon inte.