• Laloppan

Novemberbebisar 2015

Anna Hbg skrev 2015-11-06 23:10:18 följande:

Är också trött på att gå och ha ont och en massa känningar hela tidn utan att det drar igång på riktigt :/

Bebis kom nu!

Har även fått en olustig känsla/rädsla för att bebisen inte mår bra där inne och att något ska gå riktigt fel nu på slutet.

Vill ha ut,en frisk, bebis asap så att jag får bekräftat att allt är bra :(

Någon mer med de tankarna/känslorna?

Oooh ja, den där oron har jag med! Usch vill ha ut henne så att man kan se henne och direkt avgöra om något är fel.

Är jätte orolig att moderkakan inte fungerar som den skall , att det är för lite vatten så att hon inte kan öva sina lungor , ja jag oroar mig för allt.

Ibland tycker jag hon är slö, då blir jag nästan panikslagen. Var inne för ctg förra torsdagen i v.39+3 då. Hade sådan ångest över att något var på tok men allt såg bra ut och sen dess har hon piggnat till igen. Så hon hade väl bara en dålig dag .

Antar att man har sådana känslor just för att det är för stort för att förstå att man faktiskt skapat ett riktigt litet liv i ens mage.
  • Laloppan
    Amazinglife skrev 2015-11-07 17:04:16 följande:

Hej tjejer! Antar att ni är många som precis som jag tycker dagarna är rätt långa nu.. En timme har inte gått såhär sakta sedan mattelektion fredag eftermiddag i högstadiet ;)

Har haft två riktiga värkar idag tror jag, de gjord Inte sådär ont direkt, men de skiljde sig från förvärkarna genom att de faktiskt inte försvann om jag rörde mig utan de fortsatte och jag kände tydligt att värken "rörde" sig neråt.. men de va över en timme sedan och inte fått fler ännu.. Så ja provar o ta ett bad, kanske hjälper o slappna av lite.. Värkarna kom efter en promenad och innan promenaden hade ja städat lite hemma.. Så ja hoppas ja får fler sen :)

Det verkar gå åt rätt håll för dig iaf

=)

Själv har jag inte känt av något idag..Som vanligt avtar allt för mig. Ingen mer slempropp idag heller. Fick ut en väldigt stor klump igårkväll men idag ingenting. Inga direkta sammandragningar/molvärk heller. Nej jag börjar ställa in mig på igångsättning...Jag går ett steg fram för att sedan ta två steg bak känns det som=(
  • Laloppan
    Amazinglife skrev 2015-11-08 12:02:58 följande:

Hänt något mer för någon här? Ja hade värkar inatt, vart ungefär en halvtimme emellan, så jag sov mellan dem, men sen har de plötsligt slutat och jag fortsatt sova.. Inte någon känning av värk än så länge idag :/ dessa falska förhoppningar hela tiden gör mig tröstlös.. De enda lilla tecknet idag är att jag har betydligt mer flytningar än jag brukar, någon som vet om de kan va positivt? Kram till er alla!

Inget här iaf. Känts såpass bra idag att jag lyckades ta en rask promenad på 20 minuter. T.o.m sambon tyckte jag gick fort annars är det jag som klagar.

Vaknade vid 4 i morse och kände mig så ogravid. Känns som att igångsättning är vad som gäller för mig..Bara 2 veckor kvar. BF+7 idag.
  • Laloppan
    Amazinglife skrev 2015-11-08 18:34:46 följande:

Kanske kan va lite sådär extra energi kick för att de ska dra igång :)?

Jag har inte märkt mycket idag, men ändå lite molvärk till och från.. Tog en promenad och gick i lite backar får se om de hjälper något.. Annars har jag tid imorgon för hinnsvepning nr 3 halv 11.. O då får jag ju veta om jag öppnat mig något mer..

Hade med velat veta om man var öppen och kanske fått en hinnsvepning. Verkar inte vara något som erbjuds här tyvärr ???? Jag hoppas det får det att ta riktig fart för dig! Men det tror jag nog =)

Känner mig så utelämnad , skall till bm på torsdag nästa gång och då är jag i 41+4 och inget ultraljud har gjorts eller kommer göras. Man haf verkligen ingen aning om hur hon har det där inne. Växer hon som hon skall? Är moderkakan bra? Finns tillräckligt med vatten? Känns verkligen inte okej att sånt inte kollas upp vid nästan 2 veckors övergång..Funderar på att vända mig till en privat barnmoskemottagning vid nästa graviditet. Det kostar, men med facit i hand så är det värt det, iaf i mitt landsting.
  • Laloppan
    Lisen84 skrev 2015-11-08 23:00:46 följande:

Ja det låter lite märkligt. Här (Sthlm) kommer ett UL göras 41+0 o sen igångsättning när man gått över 2v. Var bor du?

Jag bor i Göteborg..Är nog ett av få ställen som låter en gå till bf+21. Rätt bitter över det. Vill man låta graviditeten starta spontant , dvs inte bli igångsatt så börjar dom med kontroller efter v.42+0.

Skall trycka på att ett ultraljud i 42+0 ändå. Jag räknas ju som överburen då, så vem tar på sig ansvaret om något går galet?
  • Laloppan

BF-lista

Laloppan: bf 1/11 -Flicka

Knottet: bf 3/11

Sindyrella1983: bf 3/11

Amazinglife: bf 4/11 - Flicka

Erika 146: bf 5/11, igångsättning 2/11

Gumsanmadde: bf 7/11 - Vet ej kön

Kgb 777: bf 10/11, planerat snitt 4/11 - Pojke

Iowa: bf 11/11 - Flicka

Sussi85: bf 11/11 - Pojke

AnnaHbg: bf 13/11

Lisen84: bf 13/11

SandraP81: bf 13/11 - Pojke

Charlie40: bf 19/11, planerat snitt 11/11 - Flicka

Iselin: bf 21/11 - Flicka

Jvd89: bf 24/11

Undska: bf 24/11

Citrona: bf 26/11 - Planerat snitt - Pojke

Maja 1: bf 26/11

emeliemarietherese: bf 28/11 - flicka, bedömning för igångsättning 12/11

Masquerade: bf 28/11 - Vet ej kön

Bebba83: bf 29/11

Lotie: bf 29/11, planerat snitt 20/11

Sofflan: bf 30/11

• Laloppan
    Amazinglife skrev 2015-11-09 22:29:15 följande:

Tack för svar! Nej jag måste absolut andas mig igenom dom och stanna upp från de jag gör, men de är inte så jag får panik. Jag försöker fokusera på o slappna av.. Nu ligger jag i sängen o försöker vila mellan värkarna, fortfarande runt 4 minuter emellan..

Ska försöka klara mig igenom en film innan jag ringer fl och rådgör, men de börjar tillta i styrka så får se hur de går.. Vi har en 20-25 min till fl men de är stormigt ute och ösregnar..

Lycka till , jag hoppas att det är dags denna gång! =)
  • Laloppan

Imorgon bokas tid för igångsättning. Riktlinjerna är ändrade här, så 42+0 blir jag igångsatt. Var en otrolig lättnad att få veta att jag max behöver vakna fyra mornar till och känna besvikelse och frustration över att ännu en dag behöva vara gravid!

Självklart känner jag mig besviken på min kropp som inte kan få igång en förlossning av sig själv. Lite av ett misslyckande, men att äntligen veta att det finns ett slut har gett mig en ny gnista och allt är inte grått längre.

Bf+10 idag. Men nu ser jag måndag som mitt nya Bf så nu räknar jag ner ;) Kommer hon innan är ju det fantastiskt men nu kan jag äntligen tänka på annat än att känna efter tecken!

• Laloppan
    lotie skrev 2015-11-11 21:21:48 följande:

Skönt du har fått ett slutdatum iaf. Måste vara sjukt frustrerande att gå sålänge och det inte sätter igång av sig självt. Kollat om tappen är påverkad nåt eller gjort hinnsvepning?

Nej absolut ingenting är kollat och hinnsvepning är inget jag blivit erbjuden eller ens kommit på tal..

Slemproppen har ju släppt under en veckas tid, vissa dagar mer vissa dagar mindre. Så något bör jag ju ha "mognat" . Men i övrigt har jag inte haft några värkar . Lite "mensvärk" har jag ju iofs haf vid något tillfälle, men allt jag sett som tecken tidigare har bara gjort mig besviken för absolut inget har lett till bebis så nu har jag gett upp hoppet om att det kommer igång av sig själv.

Mycket tårar och suckar från mig de senaste dagarna. Men nu är det som bortblåst!

Nu skall vi faktiskt njuta av våra sista dagar utan barn. Sova ordentligt i helgen, dra oss i sängen, gå på restaurang och bio och bara ta vara på de sista dagarna som två =)
  • Laloppan
    jvd89 skrev 2015-11-11 23:17:37 följande:

Som jag skrev inatt så hade jag regelbundna sammandragningar igårkväll utan smärta(bara obehag att magen hårdnar) andningen påverkas litegrann. Det har även fortsatt som regelbundna under dagen och nu ikväll med. Har dock inte ring bm då jag tänkt att de nog inte är så stor grej. Men att se nu är två kvällar plus dagen idag med regelbundet så funderar jag på att ringa bm imonbitti för rådgivning. Är ju första barnet så jag vet inte hur de ska va.

Är de någon som haft regelbundna obehagliga men smärtfria sammandragningar som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag hade mycket kraftiga och jobbiga,ej onda sammandragningar innan jag slutade jobba. Kan du stressa mycket ?

Annars är det ju så livmodern övar inför förlossningen. Men att ringa bm och rådfråga är ju gratis så ring och kolla vad hon säger =) Då får du säkert råd och riktlinjer.
  • Laloppan
    jvd89 skrev 2015-11-12 12:03:40 följande:

Ne utan dom kommer vid vila. Har ont av foglossning så kan inte va igång för mkt.

Men ska ringa tillbaka vid 13 och prata med dom. De är ju förmodligen bara livmodern som övar men eftersom dom kommer så tätt så blir man ju lite nojig.

Ja mina kom med i vila, men antagligen pga mycket psykisk stress under dagarna har jag och min bm konstaterat. Men jag var också orolig och började klocka dom för att dom kom så tätt. Men från att jag slutade jobba i v.36 har det helt avtagit.

Tror absolut inte det är något att oroa sig för men som sagt vet väl bm bäst och hon kanske kan kolla din tapp om den är påverkad =)
  • Laloppan
    Miiia84 skrev 2015-11-13 10:59:36 följande:

Hade bf 7/11 men ingen bebis som känt för att titta ut ännu. I förrgår hade jag de första sammandragningarna på hela gravidteten men det gick över och har inte vad jag märkt kommit tillbaka. Känns drygt att vänta nu även om jag mår väldigt bra i kroppen i övrigt.

Känslan av att tiden bara går och att det kanske kommer bli igångsättning om inget händer känns jobbig. Jag vill att det ska funka av sig själv.

Jag är på Bf+12 idag.. Blir igångsättning på måndag. Du har ju fortfarande inte gått över så mycket så ge inte upp! Jag är helt okej med igångsättning nu, bara det händer något liksom! Men jag hade samma känslor som dig innan. Man känner sig misslyckad på något sätt. Men tänk att du faktiskt skapat ett barn, det är ju mer avancerat för kroppen än att trycka ut den ;)
  • Laloppan

17/11 kom vår dotter. 16 dagar över tiden, 42+1 . Värt all väntan då hon är helt underbar. Värkarna kom dagen innan planerad igångsättning , söndagmorgon 06.30 började det, hon var ute tisdags"morgon" 01.39. Söndagsnatten fick vi sova över på förlossningen för smärtlindring och sovdos. Måndagsmorgon öppen 3 cm och vattnet tas. Blir en långdragen förlossning där dom tillslut pausar allt för att låta mig och bebis vila. Sedan blir det värkstimulernade för att krystvärkarna avtar och jag somnar mellan värkarna. Hade inte ätit (2 mackor som jag spydde upp) på hela dagen och sovit totalt 4-5 h. Mat erbjöds självklart men fick inte ner en gaffel mellan värkarna. Det var väl inga bra förutsättningar för att föda barn. Men men tillslut kom hon ut.

Snuttan var mindre än jag förväntat mig med tanke på övertiden, 3750 g och 51 cm.

Svar på tråden Novemberbebisar 2015