Inlägg från: emeliemarietherese |Visa alla inlägg
  • emeliemarietherese

Novemberbebisar 2015

Jag har skönt nog bara gått upp 1,5kg. Har lite övervikt sen innan som jag höll på att få bukt med med hjälp av VV när jag blev gravid, så sabbade lite mina planer att komma i form nu :P Men är då glad att jag bara gått upp 1,5kg hittills. Gick upp nästan 40kg med mitt första barn och har fortfarande kvar en del av det, så hoppas på absolut max 10kg denna gång :)

• emeliemarietherese

Emelie, 27 år och gift med Joakim 30 år. Vi bor i Uppsala med vår son Noah 7 år och vår dotter Novali 4 år. Väntar nu en liten lillasyster den 28/11.

• emeliemarietherese

Hoppas ni alla mår bra med era växande magar! :) Är nu i vecka 26 och kan inte hjälpa det men tycker att tiden går sååå sakta :P Kan ju å andra sidan ha att göra med att jag är sjukskriven nu så tiden går ju lite långsammare än vanligt.
    Har nu iaf fått beviljat graviditetspenning från slutet av september och nu den 26e aug har jag tid hos läkaren för att se om jag kommer bli fortsatt sjukskriven den sista månaden innan graviditetsledigheten.
    Tvivlar dock på att han kommer låta mig gå tillbaka och jobba, dels pga med foglossning som nu gör att jag knappt kan gå alls på kvällarna, det trots att jag inte gör så mkt om dagarna. Sen hade ju min livmodertapp blivit lite förkortad till följd av onda sammandragningar, de har lugnat ner sig nu och kommer endast vid ansträngning, i vila är det bara "vanliga" sammandragningar. Dock undrar jag om det inte hänt lite mer då min slempropp gick häromdagen, är 100% säker på att det var den och blev då lite nojig. Men var till min BM dagen därpå och hon sa att det nog är till följd av sammandragningarna, men då det är så lång tid kvar trodde hoon att den skulle återbildas, samt att det inte är ngn fara då förvärkarna faktiskt går över vid vila. Men tror därför inte att jag går tillbaka och jobbar innan bebis kommer.

Hur går det för er andra med förberedelser? Det känns som att det är sååå olika, en del är redan klara med allt medan vissa som jag knappt har börjat :)
    Barnvagn har vi köpt en begagnad EL Super Viking-14. Fanns dock inget regnskydd till så måste införskaffa ett. Sen har ett par små plagg införskaffats, vi har spjälsäng, babyskydd och skötbädd sen förut, men utöver det är det mesta kvar.
    Har dock tittat ut en skötväska jag ska beställa samt ett babynest jag ska få uppsytt efter mina önskemål :) 
    behöver köpa sängkläder till vagn och spjälsäng, samt spjälskydd. Åkpåse velar jag fram och tillbaka om man ska ha. Har ett liggdelsfårskinn i vagnen, sen tänkte jag ha babynestet i vagnen samt overall och filt.. vet inte om åkpåse kommer användas denna vinter isf.
    Hur tänker ni kring åkpåse? bor f ö i Uppsala.
    Sen ska ju amningsbehåar till mig inhandlas, lite mer kläder till bebis och sköt/hygienartiklar..  Är lite smått stressad samtidigt som det känns som att jag har all tid i världen kvar :P

• emeliemarietherese
    Charlie40 skrev 2015-08-15 13:08:47 följande:
    Är i v 27 och har inte i handlat en endaste grej :) har dock koll på vad jag vill ha och kommer nog göra lite beställningar på nätet veckan som kommer. Hur ont gör dina SD? Jag har mer eller mindre konstant över dagen men dom gör inte direkt ont men är starka. Även i vila och på natten speciellt när jag ska byta ställning.
    Alltså.. SD är ju obehagliga oavsett tycker jag, men när jag måste stanna upp med vad jag gör och måste andas mig igenom dem tycker jag att de gör för ont för att vara ok.
    Detta är 3e barnet för mig så vet ju hur det brukar kännas så känner ändå att jag har rätt ok koll på läget :) Men för en del så känns ju inte sammandragningarna alls, så det är nog rätt olika.

Haha, vad skönt att jag inte är så sent ute då :) får smått panik när jag ser folk som gått ungefär lika långt som mig och har allt klart till barnet är typ 2 år :P Vi har gjort oss av med nästan allt från de andra barnen (min yngsta blir 4 år om en vecka) så blir ju lite att börja om på nytt :P
  • emeliemarietherese

Hej! Nu var det ett tag sen jag skrev här :) Behöver dock lite råd!  Är nu i v.33+1 och man märker verkligen att det börjar dra ihop sig och inte är så långt kvar :) Det känns som att bebis har det rätt trångt nu och det är svårt att hitta en bekväm sitt/liggställning för egen del. 
    Har ju sen tidigt haft mycket sammandragningar och sen ca v.30 mycket förvärkar. Sen ca 3 dagar tillbaka började jag dock få rätt ordentlig molvärk ("mensvärk") i nedre del av magen och ländrygg och det har hållt i sig, nu behöver jag också bara gå från sittande till stående för att magen ska dra ihop sig och en rejäl förvärk kommer. Sen igår så kom min slempropp, har kommit nu i rejäla "slemklumpar" igår och idag, och molvärken har i detta ökat. Vet att det kan dröja ett tag från att slemproppen går tills det att förlossning startar, det som dock gör mig lite nojig är all den molvärk som kommit i samband med detta, vill ju att bebis stannar iaf 3-4 veckor till! :/ tror ni att det bara är att avvakta eller bör man iaf ringa förlossningen för att rådfråga dem?

• emeliemarietherese
    BF-lista

Knottet: bf 3/11
    Sindyrella1983: bf 3/11
    Amazinglife: bf 4/11 - Flicka
    Erika 146: bf 5/11, igångsättning 2/11
    Gumsanmadde: bf 7/11 - Vet ej kön
    Kgb 777: bf 10/11, planerat snitt 4/11 - Pojke
    Sussi85: bf 11/11 - Pojke
    AnnaHbg: bf 13/11
    Lisen84: bf 13/11
    SandraP81:  bf 13/11 - Pojke
    Charlie40: bf 19/11, planerat snitt 11/11 - Flicka
    Iselin: bf 21/11 - Flicka
    Jvd89: bf 24/11
    Undska: bf 24/11
    Citrona: bf 26/11 - Planerat snitt - Pojke
    Maja 1: bf 26/11
    emeliemarietherese: bf 28/11 - flicka, bedömning för igångsättning 12/11
    Masquerade: bf 28/11 - Vet ej kön
    Bebba83: bf 29/11
    Lotie: bf 29/11, planerat snitt 20/11
    Sofflan: bf 30/11
  • emeliemarietherese

Grattis till er som fått era små!!! 

Var nästan på väg att åka in till förlossningen igår, hade från ca 20- 02 regelbundna onda värkar. började klocka dem när jag märkte att de kom tätare och gjorde riktigt ont, fick andas mig igenom dem. de kom med ca 5min mellanrum och höll i sig i ca 2.30min, så var ändå rätt jobbigt. Då mina andra förlossningar gått så fort så ville min man ändå att jag skulle ringa in till FL igår, var helt ärligt inte alls sugen på att åka in igår men ringde ändå när kl var runt 23..

Är i v.36+3 nu och sa från början att jag var i vecka 37 (vilket jag ju är), BM jag pratade med pratade dålig svenska och skulle hela tiden rätta mig och säg att jag ju är i vecka 36, men det är jag ju inte? Har ju gått 36+ veckor och är ju då i vecka 37.
    När jag kissade under mina värkar och skulle torka mig kom det även ljusrosa flytningar, vilket för mig tyder på att ngt händer, även om det inte är 100% igång så kan ju ändå kroppen mogna.

Hon sa efter att ha pratat med mig igenom 2 värkar att hon inte trodde att det var på gång men att jag kunde få komma in. Jag kände själv att om det inte blev värre så stannar jag hellre hemma än att ringa barnvakt och strula då barnen ju låg hemma och sov.

Somnade till slut vid 2, vaknade en halvtimme sen av en värk och har vaknat titt som tätt under natten. Har haft 4 värkar sen jag gick upp för en timme sen och trot även det sista av slemmisen lossnade nu på morgonen. Den lossnade för ca 3 veckor sen, men idag kom en stor brun slemklump (ursäkta äcklig info) så är rätt säker på att det är det sista.

Vi får se hur detta utvecklar sig nu, på torsdag fyller min son år, så hon får gärna stanna inne tills efter det. Sen har vi ju tid för bedömning för igångsättning nästa torsdag, så vi får väl se om det är moget då eller om lillan behagar titta ut innan ;) 
  • emeliemarietherese

Är i v.36+6 och hade tid hos BM idag. Har ju haft regelbundna förvärkar varenda kväll denna vecka och sover så dåligt på nätterna då jag vaknar av värkar då och då. BM erbjöd sig iaf att kolla om det hänt ngt. Visade sig då att jag tydligen är öppen 2cm, livmodertappen är mjuk och 2,5cm lång. Så har ju iaf hänt ngt. Sen hon kollade nu så har jag haft en massa onda förvärkar. Har tid för bedömning för igångsättning om 6 dagar. Om hon stannar inne tills dess och jag fortsätter gå och ha så här ont då hoppas jag verkligen att jag kan få bli igångsatt då! Börjar bli rejält tröttsamt!

• emeliemarietherese

Uffh.. idag på morgonen bröt jag ihop framför barnen.

Igår gjorde förvärkarna riktigt ont och kom ju väldigt tätt, somnade till slut av utmattning runt 1-2, har se vaknat 5 ggr av värkar och då också behövt gå upp och kissa såklart. Sen när min man snoozade några ggr strax efter 7 i morse så kunde jag ju inte sova då. Fick ju gå upp sen när han åkte iväg och har haft konstant molvärk i ryggen sen jag gick upp och har också förvärkar som kommer då och då.

När min dotter sen råkade välta sin skål med flingor och mjölk över bordet bröt jag bara ihop och började storgråta. Stackars barnen förstod ju inte alls varför jag blev så ledsen <3 Att gå runt och ha så ont mer eller mindre hela tiden i snart en veckas tid börjar nog bli mer psykiskt påfrestande för mig än jag trodde.

Vet inte riktigt vad jag ska göra, har gått 37 fulla veckor nu, och känns onödigt att ringa in till förlossningen, för vad kan de göra? Men börjar bli ordentligt frustrerad nu... Vet inte vad jag vill med det här inlägget, känner mig bara så maktlös.

• emeliemarietherese

Idag lessnade jag efter en veckas regelbundna förvärkar kvälls-och nattetid. Så ringde in till förlossningen idag och fick komma in och få en sovdos för i natt. Så nu hoppas jag att jag ska få en kväll och natt utan smärta. Har tagit mina citodon nu och än så länge verkar de inte börjat funka då mina förvärkar dragit igång i vanlig ordning. De är dock inte regelbundna än ikväll, så hoppas att de avtar snart så jag slipper ha ont. Sen hoppas jag sömntabletten låter mig sova gott!

• emeliemarietherese

Låg förresten med CTG när jag var inne och har ju inte alls regelbundna förvärkar på dagarna utan de kommer här och där men har mycket sammandragningar i ett. Så CTGt visade på hög aktivitet i livmodern och den hann registrera tre förvärkar under den halvtimme som jag låg där. Jag bara hoppas att det händer ngt så man inte har ont i onödan!

• emeliemarietherese
    lotie skrev 2015-11-09 19:51:12 följande:
    Fy vad jobbigt för dig, hoppas de leder någonstans så du slipper åka hem.
    Får man ta sömntabletter när man är gravid? Vilken vecka är du i? De ska inte sätta igång dig?

Jag är i v. 37+2, har tid för bedömning för igångsättning på torsdag, (detta pga att jag gått på aurora pga tidigare förlossningar). Men är lite fundersam för nu är förvärkarna igång igen och kommer med ca 6 mellanrum, detta trots två citodon. Man får ju inte ta vilken som helst och de hade nog inte gett mig den på förlossningen om jag inte fått ta den ;) tror att de bedömer att det är viktigare att jag får en ordentlig natts sömn innan förestående förlossning :) Sen får man ju max en sovdos med sig hem så det är ju reglerat :) 
    Men om jag fortsätter ha ont trots citodon, så kommer jag nog ringa in till förlossningen imorgon igen. Det står i min journal och förlossningsplan att vid utdraget eller avstannat värkarbete så ska de gå in med aktiv handläggning, och tycker väl att en veckas regelbundna onda förvärkar med dålig nattsömn är utdraget :P så får se vad som händer imorgon helt enkelt! 

Även om jag får sova i natt, så får jag ingen mer sovdos innan torsdag så känner lite att jag inte vill riskera fler sömnlösa nätter innan jag ska gå igenom en förlossning, man ska ju orka med också!

• emeliemarietherese
    lotie skrev 2015-11-09 21:03:55 följande:

Oki då förstår jag. Har du öppnat dig nåt?
    Jag kämpade länge för igångsättning med första barnet men de vägrade innan jag öppnat mig. Så blev 39+0.
    Fortsätter det så trots Citadon får du ju åka in igen, så kan du ju inte ha det:(
    Hoppas det sätter igång snart och går bra denna gången!

Verkar bli många bebisar inom kort:)

Blev lite sur idag på förlossningen då de när jag kom sa att de skulle kolla mig, man vill ju veta om det händer ngt så man inte går och har ont i onödan. Men så efter CTG-kurvan så kom en annan barnmorska in och gav mig sovdosen att ta med mig och sa att jag kunde åka hem, blev så ställd att jag inte ens protesterade. I fredags var jag dock öppen 2cm och tappen var 2,5cm så förhoppningsvis har det hänt lite mer tills nu..

Mina andra barn är födda i v.39+0 men denna verkar vilja komma tidigare ändå, igångsättning eller ej.

• emeliemarietherese

Stort grattis bebba83!!!!

Här har inte sovdosen hjälpt så mkt. Citodonet märkte jag inte av alls, hade så onda värkar igårkväll att jag trodde det satt igång på riktigt. Efter samtal med förlossningen tyckte de ändå att jag skulle Ts sömntabletten. Den hjälpte mig att slappna av och jag lyckades somna ifrån värkarna. Fick ca 4h ordentlig sömn innan jag vaknade strax innan 4 av en värk. Har nu legat över en timme med värkar med ca 6-7min mellan. Har gett upp tanken på att somna om, även om jag försöker vila emellan. Ska ligga kvar i sängen tills det är dags för barnen att gå upp, sen får de gå till skola och förskola och sen som det känns nu så åker vi nog in.

• emeliemarietherese

Hej! Ville bara skriva och berätta att i natt kl 02.54, 4,5h efter att man tagit hål på hinnorna, kom vår lilla Alva ut! 3,5kg och 48cm.
    Har sovit extremt lite de två föregående nätterna och är såå trött, men nu är vi hemma igen med bebis så förhoppningsvis blir det lite mer sömn i natt! Lycka till alla ni som kämpar på!

Svar på tråden Novemberbebisar 2015