Inlägg från: Charlie40 |Visa alla inlägg
  • Charlie40

Novemberbebisar 2015

Amazinglife skrev 2015-07-14 21:41:59 följande:
    Oj va bra att hon ringde upp på kvällen! Gjorde dig säkert förvånad, hade jag blivit ;)
    Ja tycker de låter som goda råd iaf! Och inte alls är du fjantig, men jag förstår hur du känner för jag känner mig också fjantig och onödigt nojjig..
    Men man ska nog lite på sig själv. Framförallt vill man inte ångra senare att man inte gjorde det :/
    Ska du ringa gyn imorgon och kolla?
    Hur gick det för dig idag? Mina SD har lugnat sig så jag väntar och ser innan jag åker upp.
  • Charlie40
    Nilla6 skrev 2015-07-18 19:41:20 följande:

Mina sammandragningar blir bara fler och fler samt gör mer ont, kommer oftast i vila samt att jag kan vakna av dom på natten, sen att jag har foglossning utav bara helvete gör ju inte saken bättre, att jag har gått upp massor i vätska med konstant huvudvärk samt klåda på vissa delar av kroppen är ju inte heller ett plus. Kommer nog inte heller kunna jobba så länge, jobbar i hemtjänsten men tyvärr bara som vikarie så inte så kul o bli sjukskriven då utan pengar. Känner dock min son sparka rejält varje dag flera ggr så något positivt iaf.

Har du kontrollerats för havandeskaps förgiftning? Tänkte på huvudvärk å rejäl viktuppgång på kort tid samt om du även har högt blodtryck? Klåda kan komma av dåliga levervärden. Hoppas det ordnar upp sig, kontakta bm och kolla upp tycker jag.
  • Charlie40
    emeliemarietherese skrev 2015-08-15 12:16:52 följande:

Hoppas ni alla mår bra med era växande magar! :) Är nu i vecka 26 och kan inte hjälpa det men tycker att tiden går sååå sakta :P Kan ju å andra sidan ha att göra med att jag är sjukskriven nu så tiden går ju lite långsammare än vanligt.
    Har nu iaf fått beviljat graviditetspenning från slutet av september och nu den 26e aug har jag tid hos läkaren för att se om jag kommer bli fortsatt sjukskriven den sista månaden innan graviditetsledigheten.
    Tvivlar dock på att han kommer låta mig gå tillbaka och jobba, dels pga med foglossning som nu gör att jag knappt kan gå alls på kvällarna, det trots att jag inte gör så mkt om dagarna. Sen hade ju min livmodertapp blivit lite förkortad till följd av onda sammandragningar, de har lugnat ner sig nu och kommer endast vid ansträngning, i vila är det bara "vanliga" sammandragningar. Dock undrar jag om det inte hänt lite mer då min slempropp gick häromdagen, är 100% säker på att det var den och blev då lite nojig. Men var till min BM dagen därpå och hon sa att det nog är till följd av sammandragningarna, men då det är så lång tid kvar trodde hoon att den skulle återbildas, samt att det inte är ngn fara då förvärkarna faktiskt går över vid vila. Men tror därför inte att jag går tillbaka och jobbar innan bebis kommer.

Hur går det för er andra med förberedelser? Det känns som att det är sååå olika, en del är redan klara med allt medan vissa som jag knappt har börjat :)
    Barnvagn har vi köpt en begagnad EL Super Viking-14. Fanns dock inget regnskydd till så måste införskaffa ett. Sen har ett par små plagg införskaffats, vi har spjälsäng, babyskydd och skötbädd sen förut, men utöver det är det mesta kvar.
    Har dock tittat ut en skötväska jag ska beställa samt ett babynest jag ska få uppsytt efter mina önskemål :) 
    behöver köpa sängkläder till vagn och spjälsäng, samt spjälskydd. Åkpåse velar jag fram och tillbaka om man ska ha. Har ett liggdelsfårskinn i vagnen, sen tänkte jag ha babynestet i vagnen samt overall och filt.. vet inte om åkpåse kommer användas denna vinter isf.
    Hur tänker ni kring åkpåse? bor f ö i Uppsala.
    Sen ska ju amningsbehåar till mig inhandlas, lite mer kläder till bebis och sköt/hygienartiklar..  Är lite smått stressad samtidigt som det känns som att jag har all tid i världen kvar :P

Är i v 27 och har inte i handlat en endaste grej :) har dock koll på vad jag vill ha och kommer nog göra lite beställningar på nätet veckan som kommer. Hur ont gör dina SD? Jag har mer eller mindre konstant över dagen men dom gör inte direkt ont men är starka. Även i vila och på natten speciellt när jag ska byta ställning.
  • Charlie40
    emeliemarietherese skrev 2015-08-15 14:42:09 följande:
    Alltså.. SD är ju obehagliga oavsett tycker jag, men när jag måste stanna upp med vad jag gör och måste andas mig igenom dem tycker jag att de gör för ont för att vara ok.
    Detta är 3e barnet för mig så vet ju hur det brukar kännas så känner ändå att jag har rätt ok koll på läget :) Men för en del så känns ju inte sammandragningarna alls, så det är nog rätt olika.

Haha, vad skönt att jag inte är så sent ute då :) får smått panik när jag ser folk som gått ungefär lika långt som mig och har allt klart till barnet är typ 2 år :P Vi har gjort oss av med nästan allt från de andra barnen (min yngsta blir 4 år om en vecka) så blir ju lite att börja om på nytt :P
    Ha Ha jodå snacka om att börja om på nytt. Detta är mitt 4:de och min yngsta har nyss fyllt 14 år :)
    Jo har sett en del som är helt klar med allt från att inrett barnrum och köpt vagn som står startklar :) men jag är inte stressad utan tycker dessa veckor som är kvar och nu till hösten får gå åt till att förbereda lite. Känns mysigt med en höstbebis! Jag tror att man känner SD lite olika om man är förstföderska eller om man gjort det förr. Jag håller med om att om man måste andas genom dem så är det för tidigt i v26 utan mer "förvärkar" som är bra OM man är i v36+ men som sagt man bör nog ta det lugnt om dom kommer redan v26. Jag har kollat min tapp för 2 veckor sedan och det såg bra ut men fortsätter det får jag åka in och kolla igen.
  • Charlie40
    Hejhejhejilc skrev 2015-08-29 15:10:11 följande:
    Åh vad härligt! Jag mår också toppen, vecka 31 och jag jobbar mitt sista pass imorgon natt, känns lite blandat då jag älskar mitt jobb men det ska bli så skönt att gå hemma och mysa! Slänger in en liten fråga här till er som varit med förr; Är Miniformdroppar någon man bör ha hemma eller köper man det sen om det skulle visa sig att barnet har besvär av magknip ( de kanske alla små har mer eller mindre?)
    Hej skönt att du mår bra! Minifom behöver du bara köpa om det visar sig att barnet får ont längre fram. Har inte behövt det till mina 3 över huvudtaget. I samråd med BVC så kan du köpa om det kommer bli behov.
  • Charlie40
    Undska skrev 2015-09-16 06:18:50 följande:

Hej! Hittade eran tråd och hoppas jag kanske kan få vara med :) väntar mitt femte barn med bf 24/12 så har gått 30+0 idag ( v31) . Är 29 år och bor med min man och barn i en by som heter svenljunga, ligger 3 mil utanför Borås.

Hej välkommen! Visst menar du bf 24/11
  • Charlie40
    Kgb777 skrev 2015-09-29 13:14:56 följande:

Känner mig en aning nedstämnd. Var och träffade en läkare igår angående att göra planerat snitt eller inte. Problemet för mig är att min första förlossning blev katastrofal. Blev sugklocka och klipp varpå jag fick stora bristningar även i ringmuskeln. Fick stanna ca 10 dygn på bb och det tog ca ett halvår att läka helt. Inför min andra förlossning tittade en gynekolog på mig, hon tyckte att det var dåligt ihop sytt och sa att det var säkrast för mig att göra snitt, för om det skulle spricka likadant igen fanns det risk för att jag skulle bli analinkontknent. Jag gjorde alltså snitt andra gången. Det gick bra men jag kan ju inte säga att det var en rolig upplevelse. Vi bor nu i ett nytt landsting och jag vet inte om läkaren igår hade tillgång till min journal, han kunde inte råda mig till nåt utan drog bara upp risker med båda metoderna. Tydligen är det större risk att göra ett andra snitt än det första, då man kan ha sammanväxningar och sånt. Läkaren var inte speciellt trevlig heller, men jag fick iallafall ett datum för snitt 4 november. Nu känner jag mig tveksam, men jag har ju ingen lust att bli inkontinent, men heller ingen lust att opereras. Är det nån annan här som har planerat snitt inbokat? Eller som gjort det flera gånger?

Jag har tid med läkaren imorgon för att planera in tid för snitt. Bf 19 nov och dom planerar in snitt en vecka före. Jag vill ha två veckor innan, det blir 4 nov. Hoppas på att dom går med på detta eftersom jag haft så mycket SD och detta påverkat tappen. Vill inte att förlossningen ska starta innan snitt datum eftersom jag tror det kommer gå fort denna gång. Har du ngt tips eller ngt man ska tänka på inför ett snitt?
    Hoppas allt går bra för dig!
  • Charlie40
    Kgb777 skrev 2015-09-29 14:08:45 följande:

Är det av någon speciell anledning som du gör snitt? Nja jag vet inte om jag har några bra tips, men det bästa är väl att försöka att hålla sig så lugn som möjligt om man klarar av det. Man kan be om starkare smärtstillande dan efter, någonslags sprutor, om man har mycket ont, tror inte att de ger dem om man inte ber om det. Jag tyckte också att det var jobbigt med för mycket besök dan efter, eftersom man har ganska ont då. Hoppas att det går bra för dig imorgon!

Jag har haft två jobbiga förlossningar innan som var på vippen att bli urakuta snitt och mitt största oros moment är att bli sövd å inte få vara med när hon föds. Sedan har jag gått igenom två avbrytanden där jag fått föda fram barnen och det sitter som en stoppkloss i huvudet. Fruktansvärt jobbigt. Därav vill jag ha planerat snitt nu.
  • Charlie40
    Nawifa skrev 2015-09-29 18:34:45 följande:

Hej. Hör blev det ingen novemberbebis. I söndags förlöstes vår lilla kämpe med ett urakut kejsarsnitt efter att jag drabbats av en propp i moderkakan och avlossning. Han föddes i vecka 32+4 2300 gram tung och 45 cm lång. Vi är båda tagna och chockade efter upplevelsen. Vår lilla Milo andas inte själv än men vi hoppas att han snart ska kunna börja andas på egen hand.

Grattis! Skönt att han ändå var så pass stor. Hoppas han snart andas själv så det blir lättare att mysa. Njut nu trots chocken av den snabba förlossningen.
    Kram
  • Charlie40
    Kgb777 skrev 2015-09-30 14:36:48 följande:

Hej! Bra för er som får göra ett till ul, blir alla erbjudna det i erat landsting eller är det av nån speciell anledning? Jag skulle inte ha nåt emot att göra ett till då de knappt kunde se vad det var för kön på första. Charlie40: hur gick det idag? Fick du beviljat snitt det datum du ville?

Hej nej dom gör bara en vecka före bf, så det blev 11/11 om inte ngt tillstöter som gör att vi måste påskynda. Jag är bara rädd att hon kommer vilja komma tidigare och det blir stress upp och en vaginal förlossning.
Svar på tråden Novemberbebisar 2015