Inlägg från: Lillytroll |Visa alla inlägg
  • Lillytroll

Novemberbebisar 2015

Ska till min barnmorska på mvc imorgon, hoppas hon kan lyssna bättre och hjälpa till. Händer det inget innan jag ska till henne så har jag haft värkar i 79 timmar då. Så tycker jag inte man ska behöva ha! Kan förstå om det är tidigare i graviditeten, att man vill vänta ut fulla 37 v, eller om man bara har någon värk då och då. Nu har jag ju heeela tiden.

Jag kan ju också känna att en planerad igångsättning alternativ att ta hål på hinnorna är mindre riskfyllt än akutsnitt? Har inga förhoppningar på att det händer något nytt innan imorgon. Men jag ska verkligen försöka stå på mej hos bm! Det är bara att man inte har för mycket kraft över till att bråka heller.

• Lillytroll
    lotie skrev 2015-11-11 15:19:14 följande:

Jag har GBS med så barnet kan bli smittat om det finns passage in och ut. Får komma lite mer innan jag ringer så jag är säker på att det är vatten. Vill inte bli hånad att det är flytningar:(

Bebisen ligger ner med huvudet men fortfarande ruckbart i sidled förra veckan iaf.

Har sd när jag går och det trycker neråt och gör ont långt ner i magen men lugnar sig när jag lägger mig ner.

Är inte bebis fixerad och vattnet har gått så ska du vara lite lugn nu. Inte upp stöka en massa. Förstår vad du menar att du vill att det ska komma lite mer. En utav hinnorna gick på mej förra veckan. Tydligen väldigt ovanligt, men såklart hände det just mej. :-P

Och värkarna kom inte igång så vi fick komma in på koll, men dom ville ha det till flytningar. På riktigt? Vattniga i en pöl på golvet.

Hoppas det är vattnet och att du snart har en liten pärla på bröstet.
  • Lillytroll
    emeliemarietherese skrev 2015-11-11 20:14:01 följande:

Hej! Ville bara skriva och berätta att i natt kl 02.54, 4,5h efter att man tagit hål på hinnorna, kom vår lilla Alva ut! 3,5kg och 48cm.

Har sovit extremt lite de två föregående nätterna och är såå trött, men nu är vi hemma igen med bebis så förhoppningsvis blir det lite mer sömn i natt! Lycka till alla ni som kämpar på!

Grattis!
  • Lillytroll

Imorse åkte vi in till förlossningen, jag klarade inte av smärtan hemma längre. Var nära bristningsgränsen, och hade ändå haft värkar i 75 timmar när vi åkte. Skulle precis göra en koll för att se hur öppen jag var. Då gick vattnet!

Så nu är det i vilket fall på G. Äntligen! Har fått morfinspruta och sömntablett så jag ska ha kraft till förlossningen. Värkar har jag ju som sagt, men är dom inte tillräckliga så dröjer det ju bara runt 40 timmar innan igångsättning. Det är såå skönt att se ett slut på detta nu. Speciellt då vi är på bf+6 nu. Det är ju dags att komma ut!

• Lillytroll
    lotie skrev 2015-11-12 15:08:15 följande:

Åh vad skönt att det äntligen närmar sig:)

Inte öppnat dig mer? Är det 40h efter vattnet har gått som de måste sätta igång?

Håller tummarna att det går fort och smidigt sista delen nu. Du har gjort ditt tycker jag!

Vi hann aldrig kolla om jag öppnat mej mer eftersom vattnet gick precis när vi skulle undersöka. Man vill vara där och pilla så lite som möjligt nu, då hinnan är bebisens barriär mot infektioner osv. 48 timmar efter vattnet gått måste dom sätta igång, och det är ju några timmar sen nu.

Hoppas också resten går bra. Har inte kunnat sova något trots sprutan och sömntablett, då det gör för ont. Så då måste det väl vara nära kan jag tycka?!

Tack för pepp!
  • Lillytroll

Imorse kom våran lilla tjej, efter 19 timmar av igångsättning. Inte bara latensfasen som var lång här.. Fick assistans av sugklocka. Det var en stor tjej på 4410 gram och hela 53 cm lång. Känns så skönt att vi klarat oss igenom detta, äntligen!

Lycka till ni andra som har denna biten kvar.

• Lillytroll

Tack så mycket! Det var mycket förflyttningar igår och "öppning" av bäckenet så barnet kunde tränga ner. Så jag har fruktansvärt ont av foglossningen,hade det inte vart för det hade jag kunnat njuta till 100! Njae sugklocka var ingen höjdare faktiskt. Men det var som sagt 19 timmars arbete, så jag hade aldrig orkat själv. Har inte sovit sen i onsdags natt pga värkarna heller. Så vi hade inte mycket val. Hellre det än akutsnitt.

Och hon var ju rätt stor också. Inte helt anpassad efter min kropp om vi säger så! Men en otroligt fin och trött tös.

• Lillytroll

Sitter på mobilen så jag kan inte kopiera listan. Jag hade bf 6/11 om någon vill lägga till det.

• Lillytroll
    Anna Hbg skrev 2015-11-25 14:00:35 följande:

Grattis till alla nya bebisar!

Spännande att följa er som fortfarande väntar på era små mirakel :) Håller mina tummar för er!

Är det någon här som använder bröstpump?

Min mjölk räcker inte riktigt till för att mätta min son och jag funderar på att börja pumpa för att få igång produktionen.

Är det värt att lägga pengar på det och är manuell eller elektrisk bäst i så fall?

Skulle jag fått göra om hade jag köpt elektrisk, men nu har jag ju redan en manuell så.. Jag pumpar i 5-10 minuter på varje bröst efter att hon ammat och så sparar jag det till kvällen/natten. Jag har knappt någon mjölkproduktion alls senare på kvällen.
  • Lillytroll
    lotie skrev 2015-12-09 20:17:42 följande:

Hur mycket och snabbt påverkas bröstmjölken av att jag ätit jättedåligt i en vecka?

Hon har helt plötsligt blivi gnällig och känner inte att brösten blir spända mellan amningarna. Är framförallt på kvällen hon vill äta hela tiden och kommer inte till ro annars:(

Hade gått upp 300 förra veckan och då var hon nöjd och sov hela tiden. Nu är hon vaken till 2 på natten innan hon kommer till ro:(

På BVC sa dom till mej att mjölken "tunnas ur" på kvällarna och därför äter dom oftare. Jag har heller ingen mjölk på kvällarna, har testat att pumpa men det finns verkligen ingenting. Har hört från flera att det är svårt med mjölken på kvällarna just. Vill du inte ge ersättning kan du ju testa att pumpa lite efter att hon ammat, så det finns till kvällen?
  • Lillytroll

Våran "lilla" tjej blir tre månader på söndag. Idag var vi på bvc och tog spruta och hon var jätteduktig! Hon väger nu 6330 g och 62,5 cm lång (4410 g och 53 cm när hon föddes). Hon tänker nog bli basketspelare!

Annars är det dåligt med "vila" mellan utvecklingsfaserna, tycker dom går i ett! Så ett i vanliga fall snällt barn, är jättekinkig och klängig. Finns ju charm med det också såklart! Som tur är sover hon nätterna igenom iallafall. 23:30-08 för att sedan äta, och somna om till 11.

Hur går det för er andra?

Svar på tråden Novemberbebisar 2015