• Kgb777

Novemberbebisar 2015

Anna Hbg: varför var dina armar fastspända? Det låter obehagligt. Lotie: nej jag kunde inte röra vid min son, de försökte däremot att lägga honom hos mig, kommer ihåg att jag tyckte att det var konstigt eftersom det kändes som att han skulle rulla av mig då jag inte kunde hålla fast honom. Min man fick istället sitta med honom intill mig. Jag kände inte snittet överhuvudtaget, visste inte om de hade startat, hörde ett splash( som om de tog sönder en vattenballong) och då blev jag förvånad för då förstod jag att de hade satt igång. Jo det måste vara värre att få förlitecbedövning så man känner vad de gör. Däremot sa den bm som jag pratade med idag att det kan vara farligt att bedöva för nära hjärtat, därför tyckte hon att det var konstigt att jag var bedövad på överkroppen.

• Kgb777

Grattis Nlg! Själv var jag också nära att åka in till förlossningen i lördags. Dock inte för att föda barn, utan för att få dropp. Fick en hemsk magsjuka eller vad det var. Kräktes var 20e minut och kände mig totalt uttorkad. Har fortfarande svårt att äta så mycket, blir mest yoghurt och soppor. Har gått ned fem kilo på kuppen, så hoppas inte att det påverkar barnet. SF måttet lär ju inte riktigt följa sin kurva efter det här. Blir lite avis på er som inte vet när det ska hända utan går och väntar på värkar. När man har planerat snitt, som jag 4 nov, så känns det så defenitivt. Visst det kan ju sätta igång innan, men tror inte att det gör det. Hade som du Anna Hbg, lite känningar innan. Men sen när magsjukan kom så känner jag inget. Är väl helt enkelt inte meningen att man ska föda barn samtidigt som man är sjuk!

• Kgb777

Sofiahem:Är det av någon speciell anledning du ska bli igångsatt redan i v 38?

• Kgb777

Citrona: har som sagt gått ned 4-5 kg de senaste dygnen, men detta beror på magsjuka. Hade innan det gått upp ca12-13kg, så det fanns ju lite att ta av. Men har du inte gått upp alls under hela graviditeten?

• Kgb777

Hej! Hoppas att ni alla mår bra! Våran månad är här nu! Har ganska kraftig molande värk idag, men detta betyder säkert ingenting. Har inskrivning i morgon och snitt på onsdag, är ganska nervös för detta. Tycker inte alls om att vara på sjukhus överhuvudtaget. Är också lite ledsen för att jag måste vara borta från de äldre syskonen några dagar. Och så klart nervös för att allt inte ska stå rätt till med bebisen när han kommer ut. Kommer att få antibiotika dropp under snittet pga att jag har GBS, men det finns fortfarande en liten risk att bebisen kan få lunginflammation eller blodförgiftning. Ja, tankarna är många nu!

• Kgb777

Jo jag ska få antibiotika under snittet. Nej, det är andra snittet. Vad har hänt de tidigare gångerna för dig Lotie?

• Kgb777

Jag har snitt för att jag på min första förlossning fick skadad ringmuskeln. De sydde tydligen inte ihop den ordentligt, så om det händer igen så finns det risk för att bli inkontinent. Alltså, detta är inget jag känner av idag och det behöver inte heller hända något om jag föder vaginalt. Men bäst att ta det säkra ( vad jag tror är säkrare iallafall) före det osäkra. Gjorde snitt förra gången jag var gravid och upplevde det som mycket mindre smärtsamt och kortare återhämtning än med min vaginala förlossning, men den var också ovanligt svår. Känner igen det där Charlie 40, skulle nästan också vilja få värkar så att man inte är så nervös, har man ont så orkar man inte vara nervös. Har idag tagit promenad och storhandlat, var på ikea igår och gick på spökvandring på kvällen men känner inget ändå. Hade lite molvärk i morse men nu är den borta.

• Kgb777

Ja vad jag har förstått så har de sagt att jag ska få det. Men ska dit imorgon på inskrivning, så jag kan ju återkomma efter det igen när jag har hört efter en extra gång. Usch det låter som att du har haft jobbig förlossning och snitt. Min första förlossning låter som din bara det att barnet andades, men behövde dock syrgas för hon hade navelsträngen runt halsen. Vid mitt snitt fick jag snarare för mycket bedövning för jag kände inte ens armarna. Men det verkar ju mycket värre om den inte tar alls!

lotie skrev 2015-11-01 17:13:22 följande:

Har de sagt du ska få det?

Finns ju ingen risk att barnet drabbas av GBS. Jag fick innan min vaginala men inte förra snittet och har gbs nu igen.

Jag snittades med andra barnet för att första satt fast länge och jag krystade i 1,5 h utan att nåt hände så de fick klippa och trycka ut barnet som inte andades. Fick infektion i såren och inopererades 2 ggr efter. Så fick inte välja andra gången det skulle bli snitt.

Snittet gick tyvärr inte heller bra då bedövningen inte hade tagit vilket är VÄLDIGT ovanligt! Så blev akutsövd och sen lyckades de inte bedöva mig på flera timmar och kunde inte gå på 3 veckor. Blev kvar en vecka efter på bb och fick inte amma för jag fått så mycket mediciner.

Så denna gången står det högst på listan att aldrig lämna barnet att det ska må bra och få behålla det och knyta an från början. Sen hoppas man ju såklart jag mår bra med.

Jag fick värkar 1 vecka innan planerat snitt så blev akutsnitt fast gick lungt till. Måste säga det var skönt för jag hann inte bli nervös och ingen visste om att vi var där:)

Hoppas det sätter igång innan denna gången med annars kommer jag dö av nervositeten dagen innan!

• Kgb777

Mig med, Kgb 777: Bf 10/11 planerat snitt 4/11. Pojke

SandraP81 skrev 2015-11-01 18:58:48 följande:

Knottet - bf 3/11

Sindyrella1983 - bf 3/11

Erika 146 - bf 5/11, igångsättning 2/11

SandraP81 bf 13/11 pojke

Charlie40 bf 19/11 snitt 11/11 flicka

Masquerade - bf 28/11

Lotie - bf 29/11, snitt 20/11

Sofflan - bf 30/11

• Kgb777

Hej! Har idag varit hela dagen på sjukhuset för inskrivning, träffat narkosläkare och tagit blodprover. Lotie, angående antibiotikan så sa först förlossningsläkaren att när man gjorde snitt så behövdes det ingen antibiotika. När jag sedan träffade narkosläkaren och berättade för henne att jag hade haft GBS vid upprepade tillfällen i urinen så sa hon att jag skulle få en dos intravenöst innan snittet. Jag berättade då att förl.läkaren sagt att jag inte skulle få det. Narkosläkaren har nu sagt att hon ska kolla upp detta, så jag vet inte riktigt. Tycker att det är konstigt att de säger så olika. Vill inte att det ska finnas risk för att bakterier överförs till barnet. Känner mig nervös inför onsdag morgon, hoppas att det inte blir problem med att lägga ryggbedövningen som förra gången. Har inatt och idag haft ganska ont, sammandragningar och molvärk. Jag frågade förlossningsläkaren om hon trodde att barnet snart skulle komma, men det trodde hon inte. Hon erbjöd till och med att skjuta upp snittet till nästa vecka, men det känns lite konstigt att göra det nu.

• Kgb777

Charlie40: frågade om det gick att få något lugnande innan. Narkosläkaren sa att man inte kunde få det för det kan tydligen påverka barnet. Men lustgas borde väl vara ok då det används under en vanlig förlossning. Ryggbedövningen innehåller ju också morfin så så fort de lagt den så blir man faktiskt lugnare. Har inte för mig att jag tyckte att katetern var så farlig. Förra gången fick man först gå till förlossningen där de fixade allt sånt, sen fick man gå ned till operationen med kateter och allt runt benet. Men nu skulle vi direkt till operation där de skulle sätta på kateter.

• Kgb777

Phu sitter här med världens ångest inför imorgon. Önskar att det vore imorgon em istället. Alla säger att " ta det lugnt, kejsarsnitt är en enkel operation det har de gjort massor av gånger" ja men är nervös ändå. Vill inte att något oväntat händer eller att det blir problem att lägga ryggbedövningen. Yngste sonen som är 6 verkar också lite oroad och vill att jag ska vara hemma.

• Kgb777

Tack Charlie40! Jag har ju också gjort ett snitt innan och det gick ju bra, men är ändå orolig. Egentligen är det smärtan dan efter som är värst, men är mer orolig för att någon komplikation tillstöter.

• Kgb777

Hej! Imorse kom lille Jakob med planerat snitt. Allt gick förvånansvärt bra och smidigt. Tror inte att jag har haft ont en enda gång. Den här narkosläkaren var otroligt proffsig och visade exakt hur jag skulle ligga för att nålen lätt skulle komma in och det gjorde den på första försöket. Jakob vägde 3530 o 50 lång.

• Kgb777

Charlie40: tänker på dig och hoppas att allt gått bra idag! Hoppas att du njuter av din lilla bebis nu!

• Kgb777

Grattis! Så skönt att allt gick bra! Visst är det ganska häftig upplevelse trots att man är så nervös! Tänk på att dricka mycket nu, sitter själv här med uvi och det är tydligen lättare att få det efter katetern.

Charlie40 skrev 2015-11-12 17:49:32 följande:

Nu är min trollunge här. Snittet gick jättebra och vi är så nöjda. 2800g 49cm ren kärlek och hon äter redan duktigt. Föddes 11 igår morse och allt gick kanon! Vi är kvar på BB och njuter en dag till.

• Kgb777

Grattis till sonen!

Anna Hbg skrev 2015-11-12 18:43:32 följande:

Imorse kl 9.34 kom vår lille son till världen.

2520 gr och 48 cm lång.

Allt gick bra men får stanna över natten för observation och regelbundna glykoskoller pga att han är så liten.

• Kgb777

Har du stödstrumpor? Kan annars rekomendera det för att få ned svullnad i fötter. Nej jag vet skratta är svårt, tittade just på Solsidan och det var inte så lätt. Nysa är inte heller så lätt.

Charlie40 skrev 2015-11-14 04:27:09 följande:

Tack! Jag är såååå nöjd med hela upplevelsen. Jag försöker dricka mycket och nu när mjölken runnit till blir man ju såååå törstig så ingen risk att man glömmer. Hoppas du blir av med din uvi fort och tack för varningen. Jag har därimot svullnat upp i fötterna efter snittet. Har jätte små tunna fötter och händer i vanliga fall och plötsligt efter graviditet då poff!! Men antar det går över snart. Annars har jag klarat mig utan mer smärtlindring än alvedon som jag fått var 6 timme här. Var uppe och gick samma dag och tycker det jobbigaste är i och ur sängen. Sedan att skratta får be sambon att inte vara så rolig :) längtar efter att få ligga på mage och sova igen samt att ta snabba promenader med Lillan. Snart så.... Hi hi

Svar på tråden Novemberbebisar 2015