• Anonym (Frustrerad)

Trött på att min kille inte säger ifrån????

Behöver lite tankar och input.

Bonus mamma har köpt hund åt bonusdottern. Bonusdottern vill ta med sig hunden (valp) till pappan (min sambo) på hans dagar.

Varken jag eller pappan vill ha hunden här då vi inte vill passa på Xet's hund (ja det låter fint att det är bonusdotterns hund, men en 14 åring kan tyvärr inte ha det ansvaret själv så denna hund tillhör Xet' och hennes nya familj)

Bonusdotter vill ta med hunden hit, pappan får dåligt samvete om han säger nej till att ha hit hunden. Jag blir sur.

Xet är på jobb och tar inte bonusdottern om hunden så är den själv på kvällarna när bonusdottern är här.

Jag blir arg för att min sambo inte kan säga nej till sin dotter.

Tankar och åsikter?

• Svar på tråden Trött på att min kille inte säger ifrån????
  • aldente
    wordsfrommykeyboard skrev 2015-02-26 13:12:06 följande:
    Det kommer bli en ohållbar situation ts, det säger sig själv att det här går ju inte.
    Jo det förstår jag med.
  • Anonym (XZ)

Din kille gör ju dottern en rejäl björntjänst när han aldrig säger nej, hon kommer bli helt odräglig och folk kommer inte vilja ha med henne att göra.

• aldente
    Anonym (XZ) skrev 2015-02-26 14:30:28 följande:

Din kille gör ju dottern en rejäl björntjänst när han aldrig säger nej, hon kommer bli helt odräglig och folk kommer inte vilja ha med henne att göra.

Japp det vet jag och jag säger att han skjuter sig själv i foten. Men hur talar man om det på ett fint sätt? Jag som "styvmamma" och person har svårt att kritisera hans uppfostran då han tagit hand om dottern från dag ett.

Sambon sa att jag skulle försöka glömma detta men jag känner aggen inom mig. Samtidigt är jag rädd att detta kommer hålla på tills den dagen jag ligger i graven. Sambon har sagt att det ska bli ändring på detta men jag har väldigt svårt att se att han ska säga ifrån både till barnet och hans X. Han ska prata med henne idag så vi får se vad resultatet blir.

Jag lutar mig tillbaka, inväntar när detta samtalet skall tas och se om min sambo har stake nog att "ordna" detta som han säger.
  • BioBonus
    aldente skrev 2015-02-26 14:50:44 följande:

Vad hade ni gjort i min situation?

Jag hade blivit skitförbannad på pappan om han inte sa ifrån. Det är ingen liten omställning ni tvingas till utan ni blir med hund.
    Om han nu inte vågar säga ifrån, så får han kompromissa med dig.
    Dvs - han får gå med på att sätta sig med dottern och dra upp riktlinjer för vad som gäller när hunden är hos er. Hon tar fullt ansvar för vovven. Hon dammsuger efter den utan att knota. Vovven är på hennes rum tills dess att hon har gjort den rumsren. Etc. Ni anmäler henne och vovven till valpkurs som är obligatorisk för henne att gå på.
  • aldente
    BioBonus skrev 2015-02-26 15:22:05 följande:
    Jag hade blivit skitförbannad på pappan om han inte sa ifrån. Det är ingen liten omställning ni tvingas till utan ni blir med hund.
    Om han nu inte vågar säga ifrån, så får han kompromissa med dig.
    Dvs - han får gå med på att sätta sig med dottern och dra upp riktlinjer för vad som gäller när hunden är hos er. Hon tar fullt ansvar för vovven. Hon dammsuger efter den utan att knota. Vovven är på hennes rum tills dess att hon har gjort den rumsren. Etc. Ni anmäler henne och vovven till valpkurs som är obligatorisk för henne att gå på.
    Är riktigt förbannad. Han har gjort klart för dottern att hunden inte bor här så den kommer inte vara här halvtid. De gånger hon haft med hunden är det för att ingen hemma hos mamman är hemma och jag tycker det är fel att vi ska behöva passa på hunden bara för att mamman och hennes familj jobbar.

Hon får gärna ha med hunden någongång men då ska det finnas någon hemma hos mamman om det skulle hända hunden något.

Jag och min sambo har haft detta pratet innan men likt förbannat kom dottern hem med hunden ändå.

Hundens ägare får ta den biten med valpkurs.
  • Ess
    aldente skrev 2015-02-26 15:41:22 följande:
    Är riktigt förbannad. Han har gjort klart för dottern att hunden inte bor här så den kommer inte vara här halvtid. De gånger hon haft med hunden är det för att ingen hemma hos mamman är hemma och jag tycker det är fel att vi ska behöva passa på hunden bara för att mamman och hennes familj jobbar.

Hon får gärna ha med hunden någongång men då ska det finnas någon hemma hos mamman om det skulle hända hunden något.

Jag och min sambo har haft detta pratet innan men likt förbannat kom dottern hem med hunden ändå.

Hundens ägare får ta den biten med valpkurs.
    Mamman får boka in hunden på hunddagis när hon jobbar.
  • aldente
    Ess skrev 2015-02-26 16:03:10 följande:
    Mamman får boka in hunden på hunddagis när hon jobbar.
    Ja vi får se om hon klarar det under jobbtiden.
  • Anonym (x)

jag kanske har missat men har ni pratat med mamman, och inte bara dottern?

Hundar är ju för det första rätt dyra. Vill inte mamman som betalat för hunden, ha koll på den? Tänk om det händer nåt med den när den är hos er? Oansvarigt av henne.

Ni får väl lämna en räkning varje gång hunden kommer olovandes, pengar som hon annars kunde ha lagt på en riktig hundvakt, då kanske mamman kommer till sans.

Egentligen är det hela för mig helt obegripligt att detta ens startade. Ok om dottern ville visa upp sin hund i början men sen är det bra. Givetvis är hundens hem i mammans hem,

• Anonym (Vera)
    Anonym (Mäh) skrev 2015-02-26 12:26:43 följande:

Varför klagar du på mamman?

Om din sambo inte ens har sagt att hunden inte är välkommen utan tvärtom sagt ja till sin dotter så kan ju detta omöjligt vara mammans fel!

Typiskt bonusmamma beteende - allt är alltid biomammans fel oavsett om hon gjort nåt eller ej.

Skäll på din mes till man istället!

Det är väll delvis biomammans fel det är ju för fasiken hon som kom med förslaget. Om hon nu köpte hund till barnet då får hon väll för fasiken säga till dottern när dottern säger att hunden ska med till pappan att nej hunden stannar här.

Varför inte redan innan hundkläder förklara detta för barnet?

Du kan väll inte påstå att biomamman inte har någon skuld i detta?
Svar på tråden Trött på att min kille inte säger ifrån????