• Äldre 27 Feb 18:12
    935 visningar
    7 svar
    7
    935

    Bästa kladdkakan?

    Min dotter har nyss fyllt åtta och önskar sig för första gången en tårta till kalaset. Hon gillar inte vanliga tårtor, grädde, glass eller liknande. Choklad gillar hon och en gång gjorde min mamma en kladdkaka som dottern tyckte om. 


    Så jag tänkte överraska med kladdkaketårta eller nåt sånt. Jag tyckte dock att mammas kladdkaka var väääldigt platt (om än god) och undrar därför om ni där ute har något gott recept att dela med er av. Jag har googlat och hittat sju mljarder recept, men tycker det är svårt att hitta rätt...

  • Svar på tråden Bästa kladdkakan?
  • Äldre 27 Feb 18:55
    #1

    Jag brukar göra en med vit choklad som serveras med hallon och vispad grädde-den brukar gå ner!  Glad

  • Äldre 27 Feb 19:01
    #2


    Detta är min favorit hittills, grädda den kortare stunden så är den jättegod och geggig kall också :)
  • Äldre 27 Feb 19:03
    #3

    Smörar och bröar dock aldrig formen :)

  • Äldre 27 Feb 19:11
    #4
  • Äldre 27 Feb 19:28
    #5

    Om kladdkakan blev väldigt platt för din mamma så dubbla receptet eller ta en mindre form.

    Min favorit ever är en cloud cake. 

    Smält 2.6 hg choklad, minst 50%, helst 70% eller mer. Rör ner 1.1 hg smör i chokladen. 

    Vispa 2 hela ägg och 4 äggulor med 8 cl strösocker, fluffigt. Rör sedan försiktigt ned smör/chokladen, eventuellt med en halv matsked koncentrerad apelsinjuice eller rivet skal av 1 apelsin, om man tycker om smakkombinationen. 

    I en annan, ren skål, vispa 4 äggvitor till skum. Vispa i 0.5 dl socker, och vispa så att det bildas toppar som håller, men inte jättehårt. 

    Vänd ner en stor sked äggvita i chokladsmeten. Vänd sedan ner resten av äggvitan i chokladen.

    Häll smeten i en form som det antingen är bakplåtspapper i eller är smord och bröad (om man kollar så chokladen är glutenfri kan man göra kakan helt glutenfri genom att bröa formen med kokos eller malda nötter av något slag).

    Grädda i ugnen, 175 grader i 35-40 minuter. 

    När kakan svalnar kommer den sjunka ihop, det SKA den göra. Fyll kratern med grädde, bär, fluff, mousse eller vad som går hem. Häll på strössel eller silverkulor eller vad som kan vara kul.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Äldre 1 Mar 10:55
    #6

    Förlåt, har glömt att svara och tacka för era svar. Tack! 


    Ztarduzt - Jag följde ditt recept och det blev hysteriskt lyckat! Jag la den i ugnen kanske 20 min, nån minut till och sen fick den svalna. Det resulterade i knaprig, nästan lite seg yta och alldeles mjuk och nästan, nästan rinnig insida. Borde gjort flera, dock ;) Tack så mycket!

  • Äldre 1 Mar 11:28
    #7
    Blahonga skrev 2015-03-01 10:55:43 följande:

    Förlåt, har glömt att svara och tacka för era svar. Tack! 

    Ztarduzt - Jag följde ditt recept och det blev hysteriskt lyckat! Jag la den i ugnen kanske 20 min, nån minut till och sen fick den svalna. Det resulterade i knaprig, nästan lite seg yta och alldeles mjuk och nästan, nästan rinnig insida. Borde gjort flera, dock ;) Tack så mycket!


    Vad kul att du gillar den! Hoppas dottern blev nöjd! :)
Svar på tråden Bästa kladdkakan?