• Forumvärd

    Sex av tio risprodukter innehåller arsenik. Äter du ris?

    En nyligen genomförd undersökning visar att 6 av 10 risprodukter innehåller arsenik.
    Det är flera av våra omtyckta produkter  som visat sig innehålla mest av det skadliga grundämnet.
    Riskakor, matris och flingor toppar listan.
    Arsenik är ett ämne som kan leda till cancer och i vissa mängder till dödsfall.

    Visst du detta?
    Kommer du att minska risätandet?
    Rösta och diskutera gärna i tråden!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sex av tio risprodukter innehåller arsenik. Äter du ris?
  • lövet2

    Nja, vi har faktiskt nästan slutat äta ris redan av andra orsaker. De två största risälskarna har flyttat hemifrån och numera blir det potatis med enstaka pastarätter som omväxling.

  • Anton Chigurh
    Jupp. Jag äter mycket ris. Och jag äter mycket ägg. Jag äter inte chips, men det beror inte på media, utan på att DOM ÄR SÅ HELVETES FETA.

    Med andra ord, jag skiter "larmen" ett långt stycke, det kvittar vad fan du äter, förr eller senare....så kommer larmet. Var så säker.

    Det ÄR farligt å leva....man kan dö av det !!!

    Kram //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Risälskaren)

    Jag älskar ris! Jag skulle kunna äta ris många gånger i veckan. Detta med arseniken i marken gör mig grymt ledsen men känner större oro för alla asiater som i alla tider och alla måltider äter ris. Hur blir det för dom? Borde inte den här upptäckten kommit för länge sen eftersom en sån stor del av befolkningen äter ris dagligen? Undrar man ju..

  • Anton Chigurh
    Anonym (Risälskaren) skrev 2015-03-02 09:26:45 följande:
    Jag älskar ris! Jag skulle kunna äta ris många gånger i veckan.

    Detta med arseniken i marken gör mig grymt ledsen men känner större oro för alla asiater som i alla tider och alla måltider äter ris.

    Hur blir det för dom?

    Borde inte den här upptäckten kommit för länge sen eftersom en sån stor del av befolkningen äter ris dagligen? Undrar man ju..
    Du behöver nog inte oroa dig för all värdens asiater, eller arseniken, vem vet, arseniken kanske är den parameter som gör att asiater SOM ÄTER EN HELVETES MASSA RIS har den längst förväntade livslängden...I VÄRLDEN. Japp...i världen.

    Länge leve RISET. 

    http://www.frisko.se/vilka-lander-hogsta-medellivslangd-2010/
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Forumvärd
    Anton Chigurh skrev 2015-03-02 09:13:51 följande:
    Jupp. Jag äter mycket ris. Och jag äter mycket ägg. Jag äter inte chips, men det beror inte på media, utan på att DOM ÄR SÅ HELVETES FETA.

    Med andra ord, jag skiter "larmen" ett långt stycke, det kvittar vad fan du äter, förr eller senare....så kommer larmet. Var så säker.

    Det ÄR farligt å leva....man kan dö av det !!!

    Kram //Anton
    Jag käkar ris också. Min mor är helt förskräckt och fasar för att min familj nog snart kommer att tappa både hår och tänder för att inte riskera att falla döda ner. Hon har bannat riset totalt.
  • Anton Chigurh
    Forumvärd skrev 2015-03-02 10:37:06 följande:
    Jag käkar ris också.

    Min mor är helt förskräckt och fasar för att min familj nog snart kommer att tappa både hår och tänder för att inte riskera att falla döda ner. Hon har bannat riset totalt. smile5.gif
    Din käre mor har fel,Glad annars skulle inte Kina och Japan ligga i topp över förväntad medellivslängd i världen. 

    Men du gör som jag, Fru Forumsvärden....fortsätter och kränga ditt ris med gott samvete. Och det gör du alldeles rätt i.thumbs_up.gif

    Kram //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Haskel

    Precis allting runt omkring oss är giftigt, om det tas i för stora doser. Ett ganska givande exempel är väl "vattenförgiftning" vilket man kan få om man dricker väldigt mycket vatten.

    Det behövs väldigt få gram arsenik för att bli förgiftad och även dö. Men handlar det om mikroskopiskt små mängder är det sannolikt inte farligare än vatten än i normala mängder.
    Ett tydligt tecken, är att asiater INTE är sjukare, eller dör tidigare än människor med mycket låg riskonsumtion.

  • ölburk2

    Jag äter precis som vanligt, men undviker oftast det som kallas miljömärkt, då det inte sker nån riktig kontroll av vad som finns i dessa varor, bara att dom inte innehåller dom godkända bekämpnings å gödningsmedel som finns i dom vanliga produkterna.., det är alltså fritt fram för vilket skit som helst i det som kallas miljömärkt..
    Därför väljer jag heller produkter med "godkända gifter" än riskerar att få i mig nåt som är betydligt värre.. 


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Batmamba

    Det här har ju varit känt ett bra tag, minst tre, fyra år sedan det var i nyhetsflödet. Vi åt redan då ris ganska sällan eftersom vi inte tycker att det är så gott. Då valde vi bort risgröt till bebisen.

  • dps

    I Japan har man ätit ris som basföda i århundraden, inte fan har de dött av arsenik för det.

    Dessa jävla forskarrapporter som i media presenteras som sanning... lika illa som att sprida religion!

Svar på tråden Sex av tio risprodukter innehåller arsenik. Äter du ris?