• got

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 11:37:48 följande:
    Ja men på honom o alla de andra röda med förresten låter det som att alla kvinnor vill det och att det nästan blir något onormalt att vilja jobba halvtid, för att istället ägna sig åt sina barn o så vidare.
    Fast så uppfattar inte jag denna debatten. Jag uppfattar att de vill att alla ska ha möjlighet att ha 100% i botten för att kunna ha rätt att gå upp i tid när barnen är stora eller om något händer i familjen som gör att man behöver ändra sin inkomst. Det är väl aldrig någon som pratat om att man vill ta bort möjligheten för småbarnsföräldrar att gå ner i tjänst? 

Istället för att se det som pekpinnar kan du väl se det som omsorg för att du ska kunna försörja dig och dina barn ifall något oförutsett händer (skilsmässa/ sjukdom/död). Det är inte bara att stega upp till sin arbetsgivare och meddela att man numera behöver arbeta 100% för att få ekonomin att gå ihop om man tidigare arbetat t ex 50%.
  • got
    Anonym (Irriterad) skrev 2015-03-04 13:31:37 följande:
    Så du menar att man ska sitta hemma och glo bara för att man inte jobbar heltid?

Present som kostar 30-40:- har nog även en deltidsarbetande råd med. Det finns ingen anledning att överdriva. 

"man" är för mig min kompis om lever ensam med sin son, hon har jobbat 75% länge, hon är väl duktig på att spara och placera då, för de äter inte makroner varje dag. En annan familj där bara hon i familjen jobbar, 75%, hennes man har varit arbetslös i 8 år och har ingen inkomst nu. De har hus och det verkar funka.
    Det där med att leva på 75% och ha hus beror ju, åter igen, på vad man har för inkomst. Det beror också på var man har sitt hus. Hur man "fick" det, köpte, arv, vinst från annat boende? Visst finns det gott om exempel på människor som klarar av det. Min syster jobbarn 80% med två barn varannan vecka. De äter inte heller makaroner varje vecka. Men du måste öppna ögonen och se att alla har det inte så. Bara för att det är sant för dig behöver det inte vara det för alla.

Åter igen, vad är problemet med att ha en 100% tjänst i botten och sedan gå ner och jobba 75. Varför är det så viktigt att tjänsten är just på 75%?
Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!