• Kotti

    Missbrukar facebooksida med glädjebudskap. Desperat.

    Hej. Jag är en av många som använder facebook. För ett par år sedan var det en god vän som tipsade om en facebooksida som sprider positiva, tänkvärda budskap. Jag vill inte hänga ut sidan här men det handlar om "kloka ord" för dagen. Jag förundrades över kombinationen av vackra bilder och kvicka och ibland riktigt värdefulla budskap. Många av sidans gillade känner sig stärkta och gillar, skickar nattakramar och hjärtan som feedback.
    Jag blev inspirerad och startade en egen facebooksida för att jag ville sprida positiva budskap. Först blev jag glad att sprida värmande ord och dela fina bilder. Jag fick många följare, flera hundra. En liten grupp  av dem gillar och delar men det handlar max om 2-3 personer per inlägg. Jämför detta med den stora sida jag inspirerades av, som har ca hundratals delningar och gillande per inlägg.

    Jag började bli ledsen att så få gillade mina kloka ord. Jag började dela av generositet men kände att jag inte fick någonting tillbaka för plötsligt hade jag blivit "beroende" av att mina följare skulle "gilla och dela" mina inlägg.  Nu känner jag har det gått för långt? Jag vill dela med mig av mina fina bilder och kloka ord men jag blir för ledsen när det inte uppskattas av mina följare. Jag vill inte tjata eller be om gillande, för det måste komma naturligt. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Säg inte att jag ska lägga ned sidan, för det är något jag satsat så mycket tid och energi på. Är det någon som känner igen sig? När det goda blir något ont, som ger en mycket smärta.


    Ha en fin dag!
  • Svar på tråden Missbrukar facebooksida med glädjebudskap. Desperat.
  • SecretMe

    Det verkar uppenbarligen som att du har en annan åsikt om vad som är kloka ord än dina följare.

  • Fodla

    Sluta med det då. En sådan delning - om den är bra och träffande - kan vara kul någon enstaka gång. Men inte om man blir spammad med dem. Då ger de ett enfaldigt, barnsligt intryck.

  • Topcom

    Varför startade du en till om det redan fanns en stor bra sida med motsvarande syfte?

  • Kotti

    Som svar på era frågor. Jag spammar inte mina följare, utan skriver någon gång då och då, varannan eller var tredje vecka. Någon gång har det hänt att det varit ett inlägg i veckan men det var under en period då jag kände att jag hade mycket att säga.

    Jag startade sidan då jag tyckte att det fanns fler perspektiv att tillägga, det finns ju så mycket klokheter som inte riktigt kommer fram. Det kanske kan handla om att man inte ska känna sig tvungen att höra av sig till hela släkten inför jul t ex om man är i konflikt. Det är ingen familjefientlig sida men jag tyckte att det inte skulle behöva vara så in i norden präktigt som det ofta är.

    Jag ser på de större sidorna med tusentals följare och mina ögon tåras när alla kommentarer är kram och håller med eller gillar och delar. Jag förstår inte varför mina inlägg inte blev lika populära. Nu känner jag att jakten på gillande är överstyr. Det känns inte bra men jag vill verkligen fortsätta detta med att dela.


    Ha en fin dag!
  • Kotti

    Jag vill inte sluta med detta, nu känner jag att det jag behöver är råd för hur jag kan komma över den här olustiga känslan och fortfarande administrera en sida med tänkvärda budskap. Jag vore mycket tacksam för konstruktiva råd.Obestämd


    Ha en fin dag!
  • Cluttentutt

    För att vara brutalt ärlig så har du nog fel tankesätt, tillvägagångssätt, syfte och mål med din sida från första början. Tror att människor känner av sånt. Det jag känner när jag läser vad du skriver här är en person med starkt bekräftelsebehov och det går inte riktigt ihop med att genuint vilja dela och sprida klokheter. Att dela med sig handlar om att vara osjälvisk och ha ett osjälviskt syfte. Det har inte du och jag tror att människor känner det.

    Ett par förutsättningar för att lyckas är att kunna köra sitt eget race, inte jämföra sig med konkurrenter, inte förvänta sig att andra alltid håller med, kunna köra vidare även om det går emot. Att göra det för sin egen skull, för att man mår bäst av att dela med sig till andra hellre än att dela med sig för att få något tillbaka. Att verkligen tro på det man gör!
    Att hitta ett sätt där båda parter vinner på något är alltid det bästa för att få många följare. Just nu har du satt dig själv före dina eventuella följare och det är ingen som vill följa en guru vars mål är att göda det egna egot.

  • Kotti
    Cluttentutt skrev 2015-03-04 14:23:44 följande:

    För att vara brutalt ärlig så har du nog fel tankesätt, tillvägagångssätt, syfte och mål med din sida från första början. Tror att människor känner av sånt. Det jag känner när jag läser vad du skriver här är en person med starkt bekräftelsebehov och det går inte riktigt ihop med att genuint vilja dela och sprida klokheter. Att dela med sig handlar om att vara osjälvisk och ha ett osjälviskt syfte. Det har inte du och jag tror att människor känner det.

    Ett par förutsättningar för att lyckas är att kunna köra sitt eget race, inte jämföra sig med konkurrenter, inte förvänta sig att andra alltid håller med, kunna köra vidare även om det går emot. Att göra det för sin egen skull, för att man mår bäst av att dela med sig till andra hellre än att dela med sig för att få något tillbaka. Att verkligen tro på det man gör!
    Att hitta ett sätt där båda parter vinner på något är alltid det bästa för att få många följare. Just nu har du satt dig själv före dina eventuella följare och det är ingen som vill följa en guru vars mål är att göda det egna egot.


    Från början drevs jag, och faktiskt drivs jag fortfarande av den genuina känslan att jag har något värdefullt att dela med mig av. Erfarenheter, som jag tycker att många av de stora sidorna saknar. Det kanske är så att jag har gått åt det hållet att jag fick för starkt bekräftelsebehov. Och att det tar överhanden men jag är inte säker på att det verkligen syns i inläggen jag gör.
    Men jag kan ha fel.
    Ha en fin dag!
  • Limpan98

    Jag tycker som så att så länge ingen, mår dåligt är all glädje delad glädje! Forrtsätt så länge du vill och orkar tycker jag. Dina trognaste läsare kommer förstå och vänta ut dig. Lycka till!! KRAM

  • Cluttentutt
    Kotti skrev 2015-03-04 22:07:53 följande:
    Från början drevs jag, och faktiskt drivs jag fortfarande av den genuina känslan att jag har något värdefullt att dela med mig av. Erfarenheter, som jag tycker att många av de stora sidorna saknar. Det kanske är så att jag har gått åt det hållet att jag fick för starkt bekräftelsebehov. Och att det tar överhanden men jag är inte säker på att det verkligen syns i inläggen jag gör.
    Men jag kan ha fel.
    Vilka slags erfarenheter är det du delar med dig av då? Hur uttrycker du dem/det?

    Facebook kryllar ju av människor överhuvudtaget med extremt bekräftelsebehov som delar allt om sina liv och sina erfarenheter i bild som i text i hopp om att någon skall gilla, uppmärksamma och hålla med. De flesta har väl runt 100 vänner minst i snitt som tycker och tänker detsamma om sig själva. De vill och tror att andra följer deras sidor lika intensivt som de själva gör, vilket inte är sant eftersom alla mest fokuserar på sina egna sidor och sig själva såklart. På detta sätt når man inte fram till någon, speciellt inte om man kör samma stil själv. Man måste sticka ut från mängden, göra något nytt.

    Skriver du t.ex "När jag var på stranden, smekte en bris mina solbrända fjun och jag rös för det var så underbart vackert nere vid min speciella sjö. Där kan jag tänka klarare och känna mig lycklig. Jag tycker ni ska prova själva".

    Det låter både vackert, som en härlig strand och kanske även en god idé, men texten skrämmer bort läsare eftersom den inte fokuserar på de som läser, utan på den som skriver (du har omedvetet satt dig själv i centrum). Till råga på allt kanske du har tänkt att visa den vackra omgivningen du fotade samtidigt. Men kanske liknar det mer en selfie så folk ser inte det du tror att du vill förmedla eftersom du sitter i vägen i nån meditativ yogaställning. Förstå mig rätt, det finns säkert folk som är intresserade av ditt liv och leverne för att du är du, men om man inte känner dig som person blir det bara svårt att se hur ditt liv ska kunna gynna mig som människa bara för att du råkar vara du.
    För att jag skall bli intresserad av vad du har att erbjuda måste du väcka något hos mig, om mig själv som jag inte redan visste. För det är ju vad jag ("jag" är oss alla) bryr mig om mest, mig själv och när du väcker mitt intresse för mig själv, då har du mig i dina klor! Försöker du väcka intresse hos mig genom att visa upp dig och ditt, då drar jag eftersom jag inte kan utvecklas genom dina erfarenheter. Jag måste göra mina egna upptäckter.
    Innan man kan nå andra, måste man känna sig själv och innan man kan förändra världen måste man förändra sig själv. Sidor med citat är jättebra det finns hela smörgåsbord. Fokusera på rätt sak, så kommer rätt resultat!
  • Cluttentutt

    Vill man sprida glädje, som du säger att du vill, måste du först se till att vara glad själv. Jag känner inte att du är glad ts!

  • KnasLina

    Facebook handlar idag om att söka bekräftelse. Tyvärr är det alltför många som upplever pressen att de måste vinna popularitet genom exempelvis facebook (men också andra soc. media som instagram). Jag tog bort min facebook-profil för snart 2 år sedan. Väldigt skönt att vara utan faktiskt. Man slipper känna hetsen att alltid vara tillgänglig, gilla, dela om vartannat.

  • Kotti
    Cluttentutt skrev 2015-03-05 00:38:38 följande:

    Vill man sprida glädje, som du säger att du vill, måste du först se till att vara glad själv. Jag känner inte att du är glad ts!


    Nej, det har du verkligen rätt i. Jag tror att mitt största problem över mycket bekräftelse vilket är oerhört  plågsamt. Jag funderar på att söka mer stöd hos andra på Facebook. Vissa startar sidor som handlar om deras personliga problem men jag är osäker på om det är rätt väg att gå just nu med tanke på hur illa det gått med min glada ord-sida.
    Cluttentutt skrev 2015-03-05 00:30:56 följande:
    Skriver du t.ex "När jag var på stranden, smekte en bris mina solbrända fjun och jag rös för det var så underbart vackert nere vid min speciella sjö. Där kan jag tänka klarare och känna mig lycklig. Jag tycker ni ska prova själva".
    Cluttentutt. Stort Tack för att du verklig lägger tid på att reda ut det. Har du själv erfarenhet av att driva en facebook-sida? Du verkar vara så insatt.

    Jag brukar aldrig skriva i jagform utan tilltalar läsaren med Du. Ibland skriver jag Vi också. Det kan vara olika men det är aldrig något som handlar om mig personligen. Det kan vara i stil med, blir inte du glad när en gammal vän du inte hört av på länge hör av sig? och så kanske det är en utmaning, ring det där samtalet/skicka det där vykortet du skjutit upp! 

    Limpan98, det var gulligt av dig att skicka lite kämpaglödSkäms
    Ha en fin dag!
  • Kotti
    KnasLina skrev 2015-03-05 00:40:07 följande:

    Facebook handlar idag om att söka bekräftelse. Tyvärr är det alltför många som upplever pressen att de måste vinna popularitet genom exempelvis facebook (men också andra soc. media som instagram). Jag tog bort min facebook-profil för snart 2 år sedan. Väldigt skönt att vara utan faktiskt. Man slipper känna hetsen att alltid vara tillgänglig, gilla, dela om vartannat.


    Det låter klokt men samtidigt har jag så mycket kontakt med släkt o vänner som bor långväga via Facebook. Det är bra på vissa sätt. Men jag håller verkligen med. Bekräftelsebehovet blir INTE bättre av ständigt gillande och delande ?
    Ha en fin dag!
  • Kotti
    KnasLina skrev 2015-03-05 00:40:07 följande:

    Facebook handlar idag om att söka bekräftelse. Tyvärr är det alltför många som upplever pressen att de måste vinna popularitet genom exempelvis facebook (men också andra soc. media som instagram). Jag tog bort min facebook-profil för snart 2 år sedan. Väldigt skönt att vara utan faktiskt. Man slipper känna hetsen att alltid vara tillgänglig, gilla, dela om vartannat.


    Det låter klokt men samtidigt har jag så mycket kontakt med släkt o vänner som bor långväga via Facebook. Det är bra på vissa sätt. Men jag håller verkligen med. Bekräftelsebehovet blir INTE bättre av ständigt gillande och delande ?
    Ha en fin dag!
  • Kotti
    KnasLina skrev 2015-03-05 00:40:07 följande:

    Facebook handlar idag om att söka bekräftelse. Tyvärr är det alltför många som upplever pressen att de måste vinna popularitet genom exempelvis facebook (men också andra soc. media som instagram). Jag tog bort min facebook-profil för snart 2 år sedan. Väldigt skönt att vara utan faktiskt. Man slipper känna hetsen att alltid vara tillgänglig, gilla, dela om vartannat.


    Det låter klokt men samtidigt har jag så mycket kontakt med släkt o vänner som bor långväga via Facebook. Det är bra på vissa sätt. Men jag håller verkligen med. Bekräftelsebehovet blir INTE bättre av ständigt gillande och delande ?
    Ha en fin dag!
  • Kotti
    Limpan98 skrev 2015-03-05 00:09:16 följande:

    Jag tycker som så att så länge ingen, mår dåligt är all glädje delad glädje! Forrtsätt så länge du vill och orkar tycker jag. Dina trognaste läsare kommer förstå och vänta ut dig. Lycka till!! KRAM


    Värme till dig!
    Ha en fin dag!
Svar på tråden Missbrukar facebooksida med glädjebudskap. Desperat.