• dinnea

    till alla muslimer, hjälp?

    Hur vill muslimska män att deras fruar ska vara?

    Jag är svensk men min kille är muslim. Vi ska gifta oss men jag vill inte att han ska ångra på något sätt att han gifte sig med en svensk istället för att hämta en tjej från hemlandet och gifta sig med henne. (Vilket hans familj vill)

  • Svar på tråden till alla muslimer, hjälp?
  • dinnea
    Anonym (muslimsk kvinna) skrev 2015-03-09 20:59:13 följande:

    Jag kan bara säga att " Vill din man ha en muslimsk kvinna hade han gift sig med en. Jag vet inte varför han vill gifta sig med en icke-troende. Jag är muslim, och jag kan bara säga att; om du inte är muslim kommer du inte kunna uppnå det som en muslimsk fru kan." Och med det inget illa menat, bara sanningen då det ligger en hel del i och med att vara en troende,haha.


    Varför kommer jag aldrig uppnå det som en muslimsk kvinna kan? Vad är det dom kan som inte jag skulle kunna menar du?
  • dinnea
    Anonym (muslimsk kvinna) skrev 2015-03-09 21:16:46 följande:

    Vad är det du vill uppnå? Vad är det du vill göra?

    Är det att visa honom den respekt en muslimsk kvinna skulle?

     Eller, vill du lära dig seder som dem har i vissa kulturer?

    Nu måste du skilja mellan kultur och Islam, för det är två vilt skilda saker.

    Får jag fråga; Ber din man 5 gånger om dagen?


    Jag vill uppnå att inte göra honom besviken. Eftersom hans familj tjatar på han att han ska hämta en fru i hemlandet istället för mig. Men han står upp för mig och säger att han ska vara med mig och ingen annan.

    Och nej han ber inte 5 gånger om dagen, varför?
  • dinnea
    Tines skrev 2015-03-09 20:59:39 följande:

    Ville han ha en fru som var som en muslim hade han aldrig valt en svensk tjej, eller??


    Jo jo, jag förstår vad du menar men han menade ju aldrig från början att va seriös med mig. Han såg mig som något att knulla typ. Men sen så blev det liksom mer än så eftersom han började få känslor och sen fastnade han och blev kär. Nu planerar vi att gifta oss.

    Man kan inte hjälpa vem man faller för, men han vill ju fortfarande att jag ska bete mig som en muslimsk kvinna.

    Och jag menar inte att jag ska ändra hur jag är som person men jag ska basera mina handlingar efter hur en sådan hade aggerat om man säger så..
  • dinnea
    Anonym (--) skrev 2015-03-10 10:47:31 följande:

    Om han varit praktiserande muslim finns det en hel uppsättning med beteenden och förväntningar som du förmodligen inte skulle kunna uppfylla som sekulär svensk kvinna (som jag antar att du är, om så inte är fallet ber jag om ursäkt). T ex skulle förväntan då finnas på att du ber fem gånger per dag, besöker moskén emellanåt, fastar under Ramadan, läser en del Koran, kanske att du lär dig arabiska för att kunna läsa Koranen på originalspråk, täcker din kropp som en troende kvinna och en hel del annat som är kopplat till religionen. D v s förväntan blir på det religiösa planet (som i och för sig innefattar en del förväntningar på relationen också, men det är överkurs för det här).

    Är han inte själv praktiserande utan mer kulturellt muslim (d v s uppvuxen i en muslimsk familj/miljö men inte särskilt troende) så sätts förväntningarna snarare av hans kulturella bakgrund än av att han är muslim. Där är det omöjligt att säga något om vad dessa förväntningar kan vara utan att närmare veta varifrån han kommer. Bästa tipset brukar vara att titta på hans familj och hur relationen mellan hans föräldrar fungerar. Ungefär som hans mamma beter sig mot hans pappa och resten av familjen är den mall han formats på (det gäller för övrigt alla, oavsett kultur och etnisk bakgrund - den egna familjen är den mall och bild vi bär med oss för hur en familj ska fungera och vilka förväntningar vi har på en partner).


    Han är inte praktiserande muslim, och han vill verkligen inte att jag ska va som hans mor. Det är ett som är säkert. Jag vet att han vill inte att jag har kontakt med andra killar eller ens pratarmed eller om dom överhuvudtaget. Jag vet att han vill ha en fru som gör allt i hemmet och han vill inte behöva lyfta ett finger. Men mer än så vet jag inte. Jag är ingen sån som listat ut saker sådär utan vill helst ha det listat för mig.

    Därför den här tråden och därför frågan hur en muslimsk man vill ha sin fru.
  • dinnea
    Nightrod skrev 2015-03-11 14:09:58 följande:

    Antar att han väljer dig och står upp för dig gentemot sin familj för att han just vill vara med dig. Med allt du är bra på och allt du är dålig på, med dina bra sidor och dina brister. Om det är dig han älskar och vill vara med ovh genom giftemål bevisa detta.

    Varför skall du då ändra dig, var den tjejen han älskar försök inte vara någon annan än just den tjejen. Om han ville ha någon annan än dig med annan religion, ursprungsland eller hårfärg hade han väl redan valt det.

    var bara dig själv med andra ord


    Jo så är det ju men jag menar inte ändra på vem jag är som person utan jag menar att jag vet inte riktigt alltid hur jag ska aggera, om du förstår vad jag menar?
  • dinnea
    helene 355 skrev 2015-03-11 14:14:14 följande:

    vill du vara en fru so är hemma då och sköter allt med hemmet så havn slipper lyfta ett finger?


    helene 355 skrev 2015-03-11 14:14:14 följande:

    vill du vara en fru so är hemma då och sköter allt med hemmet så havn slipper lyfta ett finger?


    Jaja, det är inga problem!
  • dinnea

    F


    Nightrod skrev 2015-03-11 15:21:39 följande:

    Du skall va precis som du är, agera presis på samma sätt som du alltid gjort.

    Så nej förstår inte vad du menar, tycker det verkar som om du har ett ickeproblem


    Nej det är inte ett problem jag har direkt. Men det är något jag vill ha hjälp med. När man har pojkvän kan man inte aggera på samma sätt som när man är singel. Det är lite likadant nu. När man har en muslimsk/utlänsk man kan man inte riktigt aggera på samma sätt som med en avensk. Förstår du då vad jag menar?
  • dinnea
    Anonym (???) skrev 2015-03-29 13:32:33 följande:

    Spring för livet! 

    Ska du bli hans slav?! just på grund av sådant jag har så fruktansvärt svårt att respektera muslimska män som har denna kvinnosyn..så om du har killkompisar så är det bara att bryta kontakten nu? och jobba, får du göra det? helt sjukt att ens behöva fråga en kvinna detta år 2015!!! 

    Du förtjänar att vara dig själv, umgås och prata med vem du vill inte behöva fråga på ett forum hur du ska vara som fru... 


    Jag är ingens slav? Han är världens bästa kille, bara att han har sina krav å regler..
Svar på tråden till alla muslimer, hjälp?