• Anonym (Vilsen)

    Pinsamt - men hur bor man på hotell och åker tåg?

    Fick igår en förfrågan av min chef om jag vill åka till Stockholm och deltaga på en workshop kring ett ämne jag brinner för. Allt betalt - bara att åka!

    Men jag har ALDRIG varit i Stockholm och jag har ALDRIG bott på hotell och jag har ALDRIG åkt tåg. Att göra allt detta själv skrämmer mig men samtidigt vill jag göra detta.

    Så om någon kan berätta hur man gör så blir jag överlycklig.

    Jag fattar att jag checkar in på hotellet när jag kommer dit. Men sen? Om jag ska gå ut, går man bara, eller måste man säga till? Hur funkar det? Frukost, är det bara att gå ned och äta? Eller ska man anmäla sig?

    Hur funkar tåg? Ner känns lungt, kommer bara in ett tåg i taget på min hemstation. Men hem, hur hittar man rätt i Stockholm. Lär ju vara mer än ett spår där

    Vågar man åka taxi från station till hotell? Hur hittar man en taxi? Går man bara ut och de står där och väntar? Vilken taxi är säkrast?

    Ja, ni fattar. En norrlänning på sitt livs äventyr i storstaden och jag SKÄMS för mina frågor.

  • Svar på tråden Pinsamt - men hur bor man på hotell och åker tåg?
  • Alexi
    Cornellia skrev 2015-03-13 08:30:04 följande:
    Det finns andra ressätt, och med tanke på att hon skriver att hon är norrlänning, så förstår jag att tåg kanske inte är främsta ressättet, med tanke på att tågtrafiken inte är särskilt utbyggd norrut, och ska man söderut är det oftast både billigare och framförallt går fortare att flyga. 



    Fast har man aldrig bott på hotell så reser man antagligen väldigt lite och då har man nog inte flugit heller, tänkte jag. Och har man flygit så är ju upplägget ungefär samma för tåg med gate/perrong och då hade hen nog inte känt sig så orolig.
  • Anonym (Bra!)

    Bra tråd detta. Ingen som gör sig lustig på TS bekostnad, inte hittills iaf.

  • Anonym (Kudos!)

    Jättebra tråd! Finns nog fler därute (mig inkluderad) som är lite ängsliga när det ska resas. Kul att det finns så många hjälpsamma, trevliga och förstående människor, och att ingen dumförklarar TS :)

  • Anonym (Tillåt mig le)

    Jag förstår absolut att det kan kännas nervöst! Det man inte provat på vet man ju inget om. Men vet du vad-förutom alla tips här så kommer allt lösa sig för du kan alltid fråga dig fram! Glad Jag var dödens nervös när vi skulle åka till Prag och Brno första gången! Vi hade båda åkt utomlands,men jag hade aldrig åkt privat och maken mest via jobbet. Men även det löste sig allt. Med 20 minuter kvar tills tåget skulle gå hann vi både hitta biljettkassan,köpa biljetter,hitta spåret och komma med tåget! Glad I ett land där engelska inte alls är självklart folk kan! Så du har en stor fördel där för det skulle väl vara maximal otur om den första du frågade inte kunde svenska! Om du ens måste fråga om nåt,jag tror du grejar det där. Ha en trevlig resa! Solig

  • driver28
    Anonym (stockholmare) skrev 2015-03-13 08:30:17 följande:

    När du kommer fram till Stockholm med tåget går du ut mot vasagatan. Där står taxibilar och väntar. Det finns folk på plats som hjälper dig att hitta en bil. Du ska åka med något av de stora bolagen (stockholm, 020,kurrir, m.fl.) inte med någon friåkare. Biljetter till tunnelbana och bussar köper du i pressbyrån. 

    När du ska åka hem så finns det en stor tavla som berättar vilket tåg som går från vilket spår. HIttar du inte ditt tåg så ber du om hjälp i informationsdisken. Våga fråga och be om hjälp. De flesta människor är hjälpsamma.


    Bra! Seriöst och hjälpsamt inlägg. ????
  • Anonym (Jag)

    Ingenting att skämmas över alls. Men du har ju tur att det är inom Sverige du ska resa och då är ju alla anvisningar på svenska. Förstår att det känns otryggt, kanske du kan locka med dig en bästa vän eller familjemedlem som då får bo gratis med dig på hotell och kanske strosa runt och shoppa loss i storstan medans du jobbar, sen kan ni gå och äta middag ihop på mysiga restauranger. Inte bara blir det roligare att resa med en nära vän utan det blir tryggare också. Du måste ju vara rätt smart annars hade din chef inte bett dig göra detta.

    Förstår att det känns krångligt när du ska hem igen, men när du kommer tillbaks på stationen går du bara till informationen och visar upp dina biljetter så kommer dom se till att du hamnar på rätt tåg hem. Taxi är toppen, det är bara att vinka till dig en eller ringa valfri service och beställa en "bulle". Hotellet behöver inte bli tillsagda när du kommer och går, det är som i lägenheter. Lyxa till det lite och unna dig massage och skönhetsbehandlingar om dom erbjuder det, efter en lång dag på jobbet. Njut, njut, njut nu. Lycka till!

  • Anonym (lantis)

    Här kommer en till lantis som ska till storstan på Melodifestivalen imorgon!

    Bor på hotell i centrum, men vet inte riktigt hur man smidigast tar sig till Friends Arena? Har åkt tunnelbana dit en gång, men nu har vi två 8-åringar i sällskap och jag tänker att pendeltåget som stannar lite närmare är bättre?


    Men...jag tror aldrig jag har åkt pendeltåg? Vart kliver man på då? Hur köper man biljett?

  • linnéa001

    På Stockholm C finns 18 spår, 1-8 och 10-19 (spår 9 finns alltså inte). I centralhallen finns stora monitorer med avgående och ankommande tåg där det står spårnummer. Vilket spårnummer som tåget avgår från bestäms ganska sent, typ 20-30 minuter innan avgång så även om du är på plats i god tid så är det inte självklart att du får veta vilket spår tåget går från. Personalen vet inte heller detta, utan det är monitorerna som gäller. Var också uppmärksam på utrop där de meddelar spårändringar. Självklart hjälper personalen dig dock med att kolla upp den information de kan och kan hjälpa till att informera om var monitorer finns.

    /F.d. SJ-anställd (fast på den tiden hette det Statens Järnvägar)

    P.S Välkommen till Stockholm! Hoppas att du kommer att få det riktigt kul.

  • Anonym (OK)
    Anonym (Bra!) skrev 2015-03-13 18:18:58 följande:

    Bra tråd detta. Ingen som gör sig lustig på TS bekostnad, inte hittills iaf.


    Håller med.

    (Men när jag läste rubriken, så undrade jag, men när jag sedan läste TS så förstår jag hennes farhågor bättre).
  • Froststar

    Kul för dig TS. Oroa dig inte. Jag reser massor i tjänsten och vet du vad, jag har fått fråga mig fram massor med gånger ändå. Det kan vara alla möjliga anledningar till att inte hitta relevant info. Personalen är till för att hjälpa till. Det är inte ett dugg pinsamt eller ens ovanligt att ställa frågor. De ser det inte på det viset alls, så tänk inte så. Det är bara till att fråga på ett vänligt och hövligt sätt. Skulle du få något surt svar tillbaka, kan jag trösta dig med att den personen är säkerligen sådan mot alla.

    När du checkar in på hotellet kan du fråga var deras restaurang ligger och mellan vilka tider de serverar frukost. Om de inte själva talar om det. Du kan t.o.m. fråga dem om de har en karta över området. Du kan också be dem ringa efter taxi till dig, det gör jag alltid, de har oftast bäst koll. Om det nu inte är ett av de hotellen som betalar taxichaffisar för att stå och vänta utanför. Vet inte hur vanligt det är i Sverige men utomlands är det ganska vanligt.

    Alla rum jag har bott i, har haft en informationspärm som talar om vad som gäller. Är det något du inte hittar där kan du alltid ringa ner till reception/information/concierge gratis. Många hotell serverar också frukost på rummet, då ska man säga till i förväg, oftast innan två-tre på natten eller så. Avgift för det tillkommer. Rummen brukar också ha kaffe/te och vattenkokare så att man kan fixa en kopp kaffe.

    Men var försiktig med en sak. Akta dig för minibaren Det kostar skjortan att förse sig ur den. Bättre att gå ner till baren istället.

    Det mesta brukar lösa sig. Se bara till att vara ute i god tid, t.ex. när du ska ta tåget. Det är enklare att ta reda på saker och ting om man slipper känna sig stressad och är ute i sista minuten.

    Ha det så skoj


    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
Svar på tråden Pinsamt - men hur bor man på hotell och åker tåg?