• Äldre 17 Mar 08:22
    19696 visningar
    62 svar
    62
    19696

    Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?

    Vid vilken ålder tycker du det är okej att ge ett barn en egen mobiltelefon?
    När fick eller kommer dina barn att få en mobil?
    Rösta och diskutera gärna i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?
  • Nenne6­66
    Äldre 17 Mar 09:48
    #11
    Forumvärd skrev 2015-03-17 08:22:23 följande:

    Vid vilken ålder tycker du det är okej att ge ett barn en egen mobiltelefon?
    När fick eller kommer dina barn att få en mobil?
    Rösta och diskutera gärna i tråden. smile1.gif


    Det där är en jättesvår fråga och så himla individuellt. Det beror ju på hur familjen ser ut och inte minst vilken mognad barnet har. Mina 2 söner har haft från 1:à klass utifrån den bedömningen jag gjorde. Min äldsta dotter som är 18 nu fick en mycket senare, tror det va runt 12-års åldern .
  • Anonym (Anna)
    Äldre 17 Mar 10:38
    #12

    Ni som skriver här låter väldigt förnuftiga måste jag säga:) jag känner en del som ger både paddor och telefoner till betydligt yngre barn. Jag gillar det inte men säger inget. Jag har ju inte med det att göra. Men skulle önska att de tänkte som er här :)

  • Anonym (?)
    Äldre 17 Mar 10:40
    #13
    cosinus skrev 2015-03-17 09:30:45 följande:

    Min äldsta fick mobil när hon var 10.5 och började 4an.

    Då hade hon redan gått hem själv från skolan i ett års tid så första halvåret tror jag hon hade med den till skolan 2 ggr. Hon kom fram till att hon faktiskt inte behövde en telefon och att den mest var tjorvig att ha med sig. Det gjorde att den alltid laddade ur så de ggr det faktiskt varit befogat (typ ta bussen in till stan själv för att handla present till kalas) så åkte hon ändå utan.

    Nu sen några veckor har hon bytt skola och förflyttar sig närmare en mil med lokalbuss varje dag. Med byten. Nu är hon noga med telefonen för det händer att bussar ställs in och annat tjorv så nu vill hon själv kunna ringa om det är något.


  • Äldre 17 Mar 11:15
    #14

    Ska och ska, det beror mer på när de behöver det tänker jag. När mina barn är stora nog att själva gå till och från skolan köper jag en mobil till dem, så att jag kan kommunicera med dem. Dottern (snart 8) är inte så bra på att koncentrera sig när hon är ute och går så det dröjer nog innan jag låter henne gå på egen hand till skolan. Vi bor vid en ganska hårdtrafikerad väg.

  • Anonym (rånri­sk)
    Äldre 17 Mar 11:18
    #15

    Tänker även på rånrisken på vägen hem från skolan el i skolan så för ung tycker jag inte de ska vara

  • Äldre 17 Mar 11:20
    #16

    Mobil när behovet finns säg 8 år i vårt fall. Smartphone när barnet själv kan betala den

  • Äldre 17 Mar 11:37
    #17

    Min son har fyllt nio för ett tag sen. Han har haft en telefon som han tar med sig när han ska ut eller till kompisar. Samt när han åker buss hemfrån skolan ibland. Han fick den när han 8 1/2. Det e en gammal vanlig mobil som man ringer och smsar med. inga spel och ingen surf. 

  • Äldre 17 Mar 11:37
    #17

    Min son har fyllt nio för ett tag sen. Han har haft en telefon som han tar med sig när han ska ut eller till kompisar. Samt när han åker buss hemfrån skolan ibland. Han fick den när han 8 1/2. Det e en gammal vanlig mobil som man ringer och smsar med. inga spel och ingen surf. 

  • Äldre 17 Mar 11:47
    #18

    Äldsta barnet började åka buss till aktiviteter stan själv i 9-årsåldern. Det blev en mobil i 10-årspresent. Då räknade givetvis småsyskonen också med att få mobiler när de fyllde 10. Det har de fått / skall få, även om de egentligen inte behöver dem.

  • Äldre 17 Mar 12:49
    #19
    Anonym (rånrisk) skrev 2015-03-17 11:18:49 följande:

    Tänker även på rånrisken på vägen hem från skolan el i skolan så för ung tycker jag inte de ska vara


    Det kan vara lämpligt med en mobil som ingen tycker är värd att sno. Tex behöver det inte alls vara en smartphone utan det räcker gott med att det går att ringa och skicka sms. Min son har glömt sin telefon här och var i skolan och hittills har den bara hamnat bland "upphittat".
Svar på tråden Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?