• Solros78

    Varför är det så sjukt svårt att bli gravid igen??

    Jag fattar inte vad som hänt med min kropp och varför det ska vara så totalt omöjligt att bli gravid. Jag är 37 år, har två barn som jag blev gravid med utan problem. Nu försökt i två års tid för att få en trea. Blev gravid relativt snabbt två gånger hösten 13 men fick missfall (i vecka 9 och vecka 5). Sen har det gått 14 månader utan att jag blivit gravid igen! Jag har fått hjälp med pergotime för att säkert ha ägglossning och tabletterna fungerar, under hösten hade jag ägglossning typ tre av fyra månader, blodprov har tagits vid två tillfällen för att verkligen se att äl sker. Nu senast fick jag också Ovitrelle för att äggblåsan som såg så fin ut garanterat skulle lossna och vi hade sex flera gånger på precis rätt dagar. Slemhinnan såg också perfekt ut. Och ändå så blir jag inte gravid.

    Fasen vad svårt det ska vara då, vad är felet liksom? Vad kan man göra?

  • Svar på tråden Varför är det så sjukt svårt att bli gravid igen??
  • Minza83

    Åldern kanske.. Förstår att det inte är något du vill "höra" men fertiliteten minskar redan vid 25, och efter 35 har den minskat enormt mycket...

    Har ni även kollat din partners spermakvalitet?

    Röker/snusar ni? Dricker stora mängder kaffe? Alkohol?

  • isabelless
    Minza83 skrev 2015-03-17 11:33:30 följande:

    Åldern kanske.. Förstår att det inte är något du vill "höra" men fertiliteten minskar redan vid 25, och efter 35 har den minskat enormt mycket...

    Har ni även kollat din partners spermakvalitet?

    Röker/snusar ni? Dricker stora mängder kaffe? Alkohol?


  • Solros78
    Minza83 skrev 2015-03-17 11:33:30 följande:

    Åldern kanske.. Förstår att det inte är något du vill "höra" men fertiliteten minskar redan vid 25, och efter 35 har den minskat enormt mycket...

    Har ni även kollat din partners spermakvalitet?

    Röker/snusar ni? Dricker stora mängder kaffe? Alkohol?


    Jo men jag var ju 35 även då jag blev gravid två gånger på ett halvår, även om jag då fick mf. Helt plötsligt därefter verkar fertiliteten lagt av. Och det är så obegripligt och jobbigt.

    Min man har ju gjort mig gravid fyra gånger och inte blivit sjuk eller så efter det så spermierna borde ju vara helt normala.

    Röker och snusar inte. Dricker bara lite alkohol. Dricker en del koffein, ja men försöker alltid dra ner i perioder "av verkstad".
  • Cathy

    Hej! Eftersom du inte är äldre än vad du är så tänker jag direkt på antikroppar av nåt slag eller hormonobalans. Har du kollat sköldkörteln (även TPO antikroppar)? De kan sänkas med kortison (prednisolon). Finns även en massa andra antikroppar man kan bilda som man tyvärr inte testas i Sverige men man kan få immunbehandling här - kolla mer i Aten tråden! (under svårt att bli gravid/ivf). Annars kanske du inte har äl? Har du gjort VUL innan äl och tagit äl spruta? Finns ju mycket annat som kan påverka, det här tänkte jag spontant på...

  • Solros78
    Cathy skrev 2015-03-17 18:10:40 följande:

    Hej! Eftersom du inte är äldre än vad du är så tänker jag direkt på antikroppar av nåt slag eller hormonobalans. Har du kollat sköldkörteln (även TPO antikroppar)? De kan sänkas med kortison (prednisolon). Finns även en massa andra antikroppar man kan bilda som man tyvärr inte testas i Sverige men man kan få immunbehandling här - kolla mer i Aten tråden! (under svårt att bli gravid/ivf). Annars kanske du inte har äl? Har du gjort VUL innan äl och tagit äl spruta? Finns ju mycket annat som kan påverka, det här tänkte jag spontant på...


    Hej! Sköldkörteln kollades av gyn förra våren. Jag har egen äl ibland men har fått det oftare nu med pergo. Ja jag har gjort vul varje omgång med pergo och så även nu den här månaden som var första gången med älspruta. Så äl har jag.

    Ja det är ju det jag känner att det känns helt orimligt att det går så här trögt. Så mycket äldre har jag ju inte blivit. Samtidigt så har jag ju två barn och är den ålder jag är så gyn är väl inte beredda att göra vad som helst för att utreda och hjälpa mig.
  • Cathy

    Solros; hej igen! Tog gyn även Tpoak? FSH, LH, prolaktin? Kan du ha förhöjt prolaktin som hämmar äl? Det hade jag (dock inom ref värden!) fick pravidel och fick efter många år tillbaka min äl. Var du en del av grav screeningen när du fick dina barn? Att inte ni är olika, ena plus och andra minus? Då kan du få problem att bli gravid igen och/eller få missfall. Annars är det så många antikroppar som finns som inga gyn i Sverige vill testa men efter att du utrett allt och vill ännu försöka nåt så kan du ju testa kortison...Jag tror inte att dina ägg plötsligt blivit dåliga. Bor du inStockholm så finns det gyn som kommer att hjälpa dig med utredning. Kram

  • Cathy

    Solros; pergo är annars inte det bästa om man kör hemmaförsök för det kan förändra sekretet eller minska det så att det blir svårare för spermierna att hitta fram. Försök få istället letrozol

  • Solros78
    Cathy skrev 2015-03-17 21:12:34 följande:

    Solros; hej igen! Tog gyn även Tpoak? FSH, LH, prolaktin? Kan du ha förhöjt prolaktin som hämmar äl? Det hade jag (dock inom ref värden!) fick pravidel och fick efter många år tillbaka min äl. Var du en del av grav screeningen när du fick dina barn? Att inte ni är olika, ena plus och andra minus? Då kan du få problem att bli gravid igen och/eller få missfall. Annars är det så många antikroppar som finns som inga gyn i Sverige vill testa men efter att du utrett allt och vill ännu försöka nåt så kan du ju testa kortison...Jag tror inte att dina ägg plötsligt blivit dåliga. Bor du inStockholm så finns det gyn som kommer att hjälpa dig med utredning. Kram


    Jag vet faktiskt inte vad som togs. Har funderat på att begära ut journalerna för att se exakt. Jag bor i Stockholm och går hos Ultragyn på Sophiahemmet.

    Men även om något hämmar äl, jag får ju äl med medicin och då borde ju det ev hindret vara passerat?

    Fick sex doser pergo utskrivet och har bara en kvar att använda. Vet ju inte vad som händer sen, är rädd att gyn bara säger att det är kört.
  • Gweny

    Sekundär barnlöshet är vanligare än vad man tror tyvärr. Har själv det och går igenom IVF nu.. vet fler som fått innan och nu ingenting... kroppen är underlig.

    inget fel med din livmoder? Polyp? Om ni inte kollat hans simmare, så gör det. kan ju ha blivit något där med tiden...

    Tyvärr med att stimulera ägglossning är att det kan släppa iväg ägg med sämre kvalité också och då inget bli. Jag fick äl med alla mina pergpkurer, men inget hände tyvärr.

    Hoppas det löser sig!

  • Solros78
    Gweny skrev 2015-03-18 06:14:50 följande:

    Sekundär barnlöshet är vanligare än vad man tror tyvärr. Har själv det och går igenom IVF nu.. vet fler som fått innan och nu ingenting... kroppen är underlig.

    inget fel med din livmoder? Polyp? Om ni inte kollat hans simmare, så gör det. kan ju ha blivit något där med tiden...

    Tyvärr med att stimulera ägglossning är att det kan släppa iväg ägg med sämre kvalité också och då inget bli. Jag fick äl med alla mina pergpkurer, men inget hände tyvärr.

    Hoppas det löser sig!


    Det är bara så jobbigt med alla treor som ploppar upp runt oss, och jag vet att vi försökt så mycket längre än de...

    Jag gör ju vul varje gång och de kollar ju livmoderslemhinnan osv och allt ser bra ut.

    Jo så kan det ju vara, att äggen är sämre kvalitet.

    Tack! Och lycka till med ivf!
  • Cathy

    Solros; ja bäst att du ber journalerna om du vill veta vad som är taget....Förhöjd prolaktin (även inom ref värden) hämmar inte bara äl utan kan ge en obalans hos de andra hormonerna (FSH, LH, progesteron) och det kan bli sämre ägg (för lite FSH, trots pergo) och kort lutealfas.

Svar på tråden Varför är det så sjukt svårt att bli gravid igen??