-
fast så är det ju inte. att inte bära slöja är en synd, men inget som gör att man träer ut ut islamAnonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 21:05:09 följande:Då är det ju dubbelmoral ...alla som är muslimer ska bära slöja enligt islam annars är ni inte muslimer . -
Anonym (MO) skrev 2015-03-17 21:08:57 följande:Haha! Trådens bästa. Jag är alltså inte muslim? Intressant! Ska berätta det för min make när han kommer hem. Stackarn, här gick han och trodde att han var gift med en muslim.
Var exakt i Koranen eller annan valfri muslim helig text står det att jag inte är muslim utan tyg på mitt huvud? Du vet att kvinnor med slöja inte bär dem dygnet runt? Är de då inte muslimer de stunder de inte har slöja, enligt dig? Jobbigt att byta religion flera gånger per dag, liksom.
Så, TS, nu vill jag ha exakta sidhänvisningar av dig. Både i Koranen och i Gamla testamentet, innan dess skriver jag inte en rad till i detta skämt till tråd. -
vasågodaudio skrev 2015-03-17 21:23:32 följande:Får man som icke muslim bära slöja ?
-
exaktAnonym (Står visst) skrev 2015-03-18 01:36:26 följande:Det står visst i Koranen att kvinnor ska fästa slöjan och täcka barmen med den - eftersom på den tiden hade kvinnorna redan slöja på sig som täckte håret men de visade mycket av brösten, så versen uppenbarades så att både håret och brösten skulle täckas.
Dessutom finns det också hadither där profeten säger att kvinnor ska täcka allt förutom ansikte och händer.
Jag förstår att det finns muslimska kvinnor som inte vill bära slöja och det är helt upp till dem, men försök inte ändra på Koranens budskap och klädregler bara för att det inte passar er. -
Nej.Anonym skrev 2015-03-18 09:31:17 följande:I Koranen står det också att man skall anpassa sig till det samhälle man lever i. En majoritet av världens muslimska kvinnor bär INTE slöja för övrigt.
Man ska lyda sin Herre och inte skapelsen. Allah har sagt att kvinnan ska täcka sig. Punkt.
Sen, vissa kulturella handligar som inte är olydnad till Allah, då kan man följa dem.
Blanda inte ihop grejer här. -
är svensk, så vart ska jag kommit från?Anonym (Hmmm) skrev 2015-03-18 10:13:32 följande:Nu är det såhär i Världen att även en kvinna kan attraheras av en man som har sitt ansikte bart. Varför bär män inte slöja, eller rånarluva om det ska vara manligt. Jo de bär inte slöja eftersom vi kvinnor förväntas kunna avstå från att låta attraktionen styra våra handlingar. Vi kallar inte män för svin för att de inte täcker sig. Varför kom ni till Sverige om ni hatar befolkningen så mycket?
Det är också känt att män inte är lika vackra så som kvinnan är. Studier (västerländska) på det, så kasta inte skit.
Kvinnan har lättare att attrahera.. men iaf, ska vi gå till roten med det här så kommer fler spotta och fräsa och kasta hat, så jag tänker faktiskt inte fortsätta med den här tråden.
Ni som vill fortsätta utan att komma till ett riktigt svar, så varsågoda. Om det handlar om Islam med grund så kan jag öppenhjärtat visa bevis och källor. Om det kommer till kulturella åsikter, kan jag inte hjälpa er.
Peace! -
kan man ju tyckaRikard skrev 2015-03-18 11:08:19 följande:Om män inte kan behärska sig, så är det väl männen som borde hållas inom hemmets väggar. Att ha en massa män som inte kan behärska sina lustar rännande på stan kan aldrig vara bra.
(Du skriver en väldigt mysko svenska för att vara svensk, så det är inte särskilt konstigt om någon skulle få för sig att du inte är svensk.)
tro vad du vill, men jag är svensk. Syftar du på min mormor som är från finland, så ja.. jag är väl lite utlänning. Svaret på min dåliga svenska är att jag aldrig varit eller haft intresse för svenska lektionerna och därmed urusel grammatik.
Tack ... bättre på engelska, då jag tycker det är otroligt kul språk -
mm, men nu var det ju inte riktigt det jag menade. Kanske jag var dålig med formuleringen. Som Mr Rickard sa så är jag dålig med min svenskaAnonym (Hmmmm) skrev 2015-03-18 11:12:46 följande:Jag tycker män är finare att se på än kvinnor, fast jag är ju hetero. -
Jo, klart dem ska klä sig anständigt. Men riktlinjerna för deras klädsel är inte detsamma.Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-18 11:25:34 följande:Står det inte i Koranen att även männen ska klä sig anständigt förresten?! Ändå springer muslimska killar runt i shorts på sommaren.
Och apropå det att kolla..I Islam ska både mannen och kvinnan sänka sina blickar, för att förhindra eventuellt attraheras av den andra.
Men varför skriver jag det här på familjeliv, det vet jag inte. Verkar lönlöst faktiskt. Otrohet, och hemlig kärlek verkar ju ganska så spridd över familjeliv och även i vardagliga livet för många svenskar. -
Ja, nu kommer ni även med påhoppningar om att jag inte skulle vara svensk. Man tackar.
Som sagt, ni får tro precis vad ni vill. Jag vet vem jag är och vart jag kommer ifrån.
Att jag är bättre på engelska än svenska är för att det är något jag är intresserad för. (Är det någonsin människor på föräldraliv som skriver fin/felfri svenska?)
Men jag tänker inte försvara mig här, för jag skulle tro att i de flesta fall så är de som hänger här bara ute efter att trycka ner för att få känna sig överlägsna.
Jag kommer inte svara med på tråden. Tack för mitt, och tack, för er snälla människor, som så fint trycker ner
-
praktiserande muslimer gör inte så. Inte för att vara snälla, utan för att dem fruktar Allah.Anonym (hombre) skrev 2015-03-18 12:08:36 följande:
Vad jag minns av mina muslimska vänner när jag växte upp är att de inte sänkte blicken för några tjejer, tvärtom ville de (precis som alla andra killar i den åldern) sätta på allt som hade en puls oavsett om de själva hade tjej eller om tjejen de ville sätta på hade kille , skillnaden låg mer i att de blev så jävkla förbannade när någon stötte på någon av deras tjejer, syrra, släkting, kompis, men alla andra skulle acceptera att de stötte på deras tjejer.
Så otrohet och dubbemoral verkar inte vara begränsat till FL och svenskar, det verkar vara minst lika poppis bland muslimer.
Om du menar dem som endast säger med sin tunga: "Jag är muslim" men utan handlingar, så nej, jag kan inte stå för vad dem gör.