• Rikard

varför bär ni ej slöja/hijab

Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 20:58:44 följande:
    kulturella själ, är ni muslimer ska ni bära slöja ju många får ju tom skilja sig här i sverige pga en djävla tygbit.Då ska ju männen kräva slöja både från muslimska och svenska kvinnor så fall .
    I Sverige får man skilja sig av precis vilket skäl som helst.
    Det räcker med att man vill skilja sig.
  • Rikard
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 21:01:05 följande:
    Därför annars blir ni ett dubbelmoraliskt hänseende, vad är islam ? 50 olika folk säger olika saker och har olika krav då vågar man ju tillslut inte blanda sig eller ha att göra med muslimer eller kristna dom vet ju inte vem dom är eller står för.
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 21:05:09 följande:
    Då är det ju dubbelmoral ...alla som är muslimer ska bära slöja enligt islam annars är ni inte muslimer .
    Att två olika personer har olika moraluppfattning är inte detsamma som dubbelmoral.

Även i vissa muslimska länder är det vanligt att kvinnor inte bär slöja och även i de länder där kvinnorna bär slöja så är det olika hur täckande slöjan är. Detta är inte dubbelmoral, utan olika moralsyn.

• Rikard
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 08:33:59 följande:
    Det är de också ett nära släkte med judarna och israel.
    Eh ... nej.
  • Rikard
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 21:18:02 följande:
    muslim är en muslim på ett sätt inte på 100 ... typ. pricis som andra kulturer på ett sätt inte 100 olika sätt.
    Eh .... detta stämmer ju inte alls.

Varje kultur har en mångfald. 
    Låt mig ta svensk musikkultur som exempel:
    Evert Taube
    Cornelis Vreeswijk
    ABBA
    Loreen
    Carl Michael Bellman
    Johan Helmich Roman
    Avicii
    Cardigans
    Robyn 
    Roxette
    Max Martin
    dansband, folkmusik, visor, rap, pop, jazz, hiphop

Kultur är inte detsamma som likriktning.
  • Rikard
    Anonym (????) skrev 2015-03-18 10:21:35 följande:
    är svensk, så vart ska jag kommit från?

Det är också känt att män inte är lika vackra så som kvinnan är. Studier (västerländska) på det, så kasta inte skit.
     Kvinnan har lättare att attrahera.. men iaf, ska vi gå till roten med det här så kommer fler spotta och fräsa och kasta hat, så jag tänker faktiskt inte fortsätta med den här tråden.

Ni som vill fortsätta utan att komma till ett riktigt svar, så varsågoda. Om det handlar om Islam med grund så kan jag öppenhjärtat visa bevis och källor. Om det kommer till kulturella åsikter, kan jag inte hjälpa er.

Peace!
    Om män inte kan behärska sig, så är det väl männen som borde hållas inom hemmets väggar. Att ha en massa män som inte kan behärska sina lustar rännande på stan kan aldrig vara bra.

(Du skriver en väldigt mysko svenska för att vara svensk, så det är inte särskilt konstigt om någon skulle få för sig att du inte är svensk.)
  • Rikard
    Anonym (????) skrev 2015-03-18 11:20:36 följande:
    kan man ju tycka

tro vad du vill, men jag är svensk. Syftar du på min mormor som är från finland, så ja.. jag är väl lite utlänning. Svaret på min dåliga svenska är att jag aldrig varit eller haft intresse för svenska lektionerna och därmed urusel grammatik.
    Tack ... bättre på engelska, då jag tycker det är otroligt kul språk
    Det finns förvisso många svenskar som skriver illa; många kan inte skilja på de och dem och andra (t.ex. jag själv) skriver ofta fel för att vi är lite för snabba på tangenterna. Men du gör många fel av en sort som svenskar sällan gör, hur usla de än är på att skriva.

Att en svensk skulle vara bättre på engelska än svenska anser jag vara rent nonsens. 
  • Rikard
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-03-18 11:34:12 följande:

Haha we're two Hmmm s writing here. By the way asun Suomessa ja ihmiset täällä pukee enemmän vaatteita päälle kuin Ruotsissa. Niin en puhu hyvää Suomea mutta jos et pidä Ruotsalsisia muuttaa Suomeen.

Mer kläder än i Sverige? Min erfarenhet av finnar är att de inte är särskilt pryda av sig de heller och att de då rakt inte bär slöja.
  • Rikard
    Anonym (hombre) skrev 2015-03-18 11:43:45 följande:

Som svar på TS  fråga

Varför bär svenska killar mössa mitt på sommaren?
    Varför har man brallorna nere vid knäna så halva arslet syns?
    Varför har man keps inomhus?

Är det någon idé öht att filosfiera över varför folk klär sig på ett visst sätt eller är det bättre att låta folk klä sig hur fan de vill?

I min ungdom hade de flesta killar hellre frusit huvudet av sig än att ha något på skallen hur kallt det än var. Idag har de unga grabbarna mössa på sig inomhus. 
    Enligt TS så är detta antagligen ett utslag av "dubbelmoral".
  • Rikard
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-03-18 12:14:48 följande:

Värst vad många kan finska här. Jag har vistats mycket i Sverige och jag tycker att överlag är kvinnor mer utseendefixerade och sexigare klädda där än i Finland. speciellt ungdomar. Ska det vara anständigare än Norden så ska du till Tyskland. Där är det tabu att vistas på en badstrand. Synd. I vissa kristna kretsar. Det är inte vanligt med närgågna frågor om sexualitet där heller. Ska du ha en islamisk livsstil med vissa överseenden kan Jordan vara lämpligare än Iran och Turkiet bättre än Afganistan. I Sverige finns så många olika kulturer så man får lära sig att tolerera mycket man inte själv står för. Kastar man skit så får man skit.

Nu anser jag inte att nakenhet är oanständigt, men så är jag ju svensk också.
    Men Tyskland är verkligen inte något bra exempel på ett "anständigare" land i klädhänseende. Nudism och naturism är mycket mer spritt i Tyskland än i Sverige. I München ligger en park för nakna mitt i stan och när jag i min ungdom hälsade på en tysk bekant i dennes studentkorridor i Tyskland, visade det sig att duschrummet var gemensamt för könen. På morgonen var det fullt av nakna killar och tjejer som gjorde sig i ordning för en dag på universitetet.
  • Rikard
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 12:16:33 följande:
    känner till en kristen troende  person dom gnäller på islam men dom är ju rätt lika och jämställda bara de tror på olika gudar. Dom går för judar och israel.
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 12:19:52 följande:
    Inte att va men dom står upp för judarna ...iaf som 
    Du känner TILL en (1) kristen troende och dom (hur blev det plural) gnäller på islam? Och av detta drar du slutsatser?

Jag är ateist och står upp för judar, främst för mina judiska vänner, gör det mig till jude eller släkt med judar?

Har du problem med folk som "står upp för judarna"?
Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab