Inlägg från: Anonym (Hmmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmmm)

varför bär ni ej slöja/hijab

Det står väl inget om slöja i Koranen, bara att man ska vara anständigt klädd. Vad som anses vara anständigt skiljer sig mellan olika länder och kulturer.

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-03-18 10:13:32 följande:

Nu är det såhär i Världen att även en kvinna kan attraheras av en man som har sitt ansikte bart. Varför bär män inte slöja, eller rånarluva om det ska vara manligt. Jo de bär inte slöja eftersom vi kvinnor förväntas kunna avstå från att låta attraktionen styra våra handlingar. Vi kallar inte män för svin för att de inte täcker sig. Varför kom ni till Sverige om ni hatar befolkningen så mycket?

...och om män verkligen inte kan behärska sig när de ser en kvinna utan slöja bör de få förmyndare som kan fatta beslut åt dem eftersom de inte verkar vara tillräkneliga.
  • Anonym (Hmmmm)
    Rikard skrev 2015-03-18 11:08:19 följande:
    Om män inte kan behärska sig, så är det väl männen som borde hållas inom hemmets väggar. Att ha en massa män som inte kan behärska sina lustar rännande på stan kan aldrig vara bra.

(Du skriver en väldigt mysko svenska för att vara svensk, så det är inte särskilt konstigt om någon skulle få för sig att du inte är svensk.)
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (????) skrev 2015-03-18 10:21:35 följande:
    är svensk, så vart ska jag kommit från?

Det är också känt att män inte är lika vackra så som kvinnan är. Studier (västerländska) på det, så kasta inte skit.
     Kvinnan har lättare att attrahera.. men iaf, ska vi gå till roten med det här så kommer fler spotta och fräsa och kasta hat, så jag tänker faktiskt inte fortsätta med den här tråden.

Ni som vill fortsätta utan att komma till ett riktigt svar, så varsågoda. Om det handlar om Islam med grund så kan jag öppenhjärtat visa bevis och källor. Om det kommer till kulturella åsikter, kan jag inte hjälpa er.

Peace!
    Jag tycker män är finare att se på än kvinnor, fast jag är ju hetero.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (????) skrev 2015-03-18 11:20:36 följande:
    kan man ju tycka

tro vad du vill, men jag är svensk. Syftar du på min mormor som är från finland, så ja.. jag är väl lite utlänning. Svaret på min dåliga svenska är att jag aldrig varit eller haft intresse för svenska lektionerna och därmed urusel grammatik.
    Tack ... bättre på engelska, då jag tycker det är otroligt kul språk
    Eftersom de flesta i Sverige förstår engelska mycket bra föreslår jag att du gör det enkelt för dig och skriver på engelska istället. Många tror att de är bättre på engelska utan att vara det.OT förlåt
  • Anonym (Hmmmm)

Står det inte i Koranen att även männen ska klä sig anständigt förresten?! Ändå springer muslimska killar runt i shorts på sommaren.

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (????) skrev 2015-03-18 11:29:25 följande:
    Jo, klart dem ska klä sig anständigt. Men riktlinjerna för deras klädsel är inte detsamma.

Och apropå det att kolla..I Islam ska både mannen och kvinnan sänka sina blickar, för att förhindra eventuellt attraheras av den andra.
    Men varför skriver jag det här på familjeliv, det vet jag inte. Verkar lönlöst faktiskt. Otrohet, och hemlig kärlek verkar ju ganska så spridd över familjeliv och även i vardagliga livet för många svenskar.
    Jag har aldrig någonsin märkt att en muslimsk man sänkt sin blick. Aldrig någonsin. Men det kanske är viktigare att hålla kvinnorna hårt än att själva följa regler som finns.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (????) skrev 2015-03-18 11:29:25 följande:
    Jo, klart dem ska klä sig anständigt. Men riktlinjerna för deras klädsel är inte detsamma.

Och apropå det att kolla..I Islam ska både mannen och kvinnan sänka sina blickar, för att förhindra eventuellt attraheras av den andra.
    Men varför skriver jag det här på familjeliv, det vet jag inte. Verkar lönlöst faktiskt. Otrohet, och hemlig kärlek verkar ju ganska så spridd över familjeliv och även i vardagliga livet för många svenskar.
    Jag klär mig inte i slöja och har aldrig varit otrogen. Jag har inte heller "knullat runt". Världen är inte svart och vit vet du.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (????) skrev 2015-03-18 12:10:15 följande:

Ja,  nu kommer ni även med påhoppningar om att  jag inte skulle vara svensk. Man tackar.
    Som sagt, ni får tro precis vad ni vill. Jag vet vem jag är och vart jag kommer ifrån.

Att jag är bättre på engelska än svenska är för att det är något jag är intresserad för. (Är det någonsin människor på föräldraliv som skriver fin/felfri svenska?)
     Men jag tänker inte försvara mig här, för jag skulle tro att i de flesta fall så är de som hänger här bara ute efter att trycka ner för att få känna sig överlägsna.

Jag kommer inte svara med på tråden. Tack för mitt, och tack, för er snälla människor, som så fint trycker ner

Men varför fortsätter du då att skriva på svenska? Skriv på engelska istället om du känner dig mer bekväm med det!
  • Anonym (Hmmmm)
    Rikard skrev 2015-03-18 12:31:53 följande:
    Nu anser jag inte att nakenhet är oanständigt, men så är jag ju svensk också.
    Men Tyskland är verkligen inte något bra exempel på ett "anständigare" land i klädhänseende. Nudism och naturism är mycket mer spritt i Tyskland än i Sverige. I München ligger en park för nakna mitt i stan och när jag i min ungdom hälsade på en tysk bekant i dennes studentkorridor i Tyskland, visade det sig att duschrummet var gemensamt för könen. På morgonen var det fullt av nakna killar och tjejer som gjorde sig i ordning för en dag på universitetet.
    Var ligger den parken?
  • Anonym (Hmmmm)
    Rikard skrev 2015-03-18 12:48:57 följande:
    Inget kristet land har slöjtvång. Det finns heller ingen allmän tradition av slöjtvång i kristna länder, så jag förstår inte varför du tjatar om att kristna ska bära slöja.

Är det du som bestämmer sådant?
    Vi hade någon form av slöja, huckle, på medeltiden. Det levde kvar ganska länge på landsbygden, men det var inte igår direkt. Under 1600-talet hade vi sk mosaisk lag i Sverige som påminner om sharia. Vi har utvecklats sedan dess. Upplysningstiden gjorde underverk.

I Bibeln, i GT om jag minns rätt, står det att kvinnan ska täcka sitt hår, i alla fall i kyrkan. Nu är det ju bättre att följa Jesu ord än vad som står i GT om man är kristen. I GT står bland annat att man ska förvisa olydiga barn, piska dem mm.
  • Anonym (Hmmmm)
    tobbe01 skrev 2015-03-18 13:36:47 följande:
    När Gud sände sin enfödde son Jesus till jorden så fick vi ju frälsningen genom honom och reningen i hans blod och hela kvidderitten. Iomd så upphörde ju GT att gälla som jag fattat det och det blev Jesus som kom med ngt helt nytt. Vi räknar ju vår tid ifrån Jesu födelse och det borde betyda att det som var innan "icke är". Nu ska jag tala i tungor så jag blir borta en stund.......galoscher galoscher...........
    Så uppfattar jag det också, men en hel del frikyrkliga följer mycket av det som står i GT också (konstigt nog).
  • Anonym (Hmmmm)
    tobbe01 skrev 2015-03-18 13:47:07 följande:
    Hirribaragirrishara..........gör dom? Kan du ge exempel.....girrasharraharravarra (talar i tungor)
    Baptistkyrkan jag växte upp i som barn.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 13:52:57 följande:
    Ja därmed är tron olika ju .... men inte budskapen så gemensamhet det finns mellan kristna och muslimer och bibeln och koranen. Vissa länder har tom en moske och en kyrka sidan om varandra ..
    Judendom, kristendom och islam är alla sprungna ur samma källa. Eller, judendomen var såklart först, men de är alla tre släkt med varandra.
  • Anonym (Hmmmm)
    tobbe01 skrev 2015-03-18 13:56:53 följande:
    Okej...men ser det likadant ut idag?
    Den är nerlagd
  • Anonym (Hmmmm)
    Rikard skrev 2015-03-18 13:57:53 följande:
    När man debatterar med muslimer om hur islam praktiserar, så får man hela tiden veta att de som gör si inte är "riktiga muslimer" och de som gör så "inte riktiga muslimer". Kraven verkar vara så hårda att jag tvivlar på att det finns mer än ett halvdussin personer som verkligen är "riktiga muslimer" i hela världen.
    Ja, det verkar mer uppdelat och på en annan nivå än det var förr i västvärlden när katoliker inte tyckte att lutheraner var riktiga kristna och tvärtom.
  • Anonym (Hmmmm)
    tobbe01 skrev 2015-03-18 14:03:05 följande:
    Okej. Ja jag blev "vuxendöpt" som 15-åring in i baptiströrelsen pga mina idiotiska föräldrar. Min lillebror döptes samtidigt och han var fem (5) år. Vuxendop jo tjena, mittbena Hoppas du är lika fri från "baptismen" som jag är idag!
    Min farmor ville att jag skulle vuxendöpas, men det blev inget av med det!
  • Anonym (Hmmmm)
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 15:22:48 följande:

Det finns inget i NT om att kvinnor måste bära slöja. Så dra inte in kristna i det här, är du snäll.

...och som kristen är det ju NT och inte GT man ska följa!
  • Anonym (Hmmmm)
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 21:34:54 följande:
    "aldrig" blev lite fel. Jag menade snarare i Europa, på medeltiden t.ex.. Den gifta kvinnan bar dok liksom nunnan, men den ogifta kunde till och med ha en massa flätor, blommor och granna band i håret.
    Precis så har det varit. Inte som i muslimska länder där kvinnor tvingas ta på sig slöja när hon får sin första mens, eller när hon fyller 9 (och sjukt nog får giftas bort). I Europa var doket ett tecken på att man var gift. Män har också bytt klädsel vid giftermål. I alla fall vet jag att män i delar av Sverige bytte från mössa till hatt när de gifte sig.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-03-19 08:25:51 följande:

Ja man slipper kamma sig och tvätta håret med slöja

Nja, man ska ju göra sig fin för sin make så om man är gift ska man göra sig fin i håret ändå.
Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab