• Anonym (varför bär ni inte slöja ??)

varför bär ni ej slöja/hijab

ni kvinnor muslimska   som är gifta med muslimska män och går sexigt klädda. här i sverige .Ska ni inte böra slöja egentligen? Är det inte lite dubbelmoral. Även svenska kan frågan gälla.Varför är ni inte skilda om ni inte bär slöja? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-17 20:35
    kulturen och traditioner försvinner ju inte för att ni bor i sverige oftast men då borde väl sjöjan med va obligatorisk? Gäller juäven troende kristna som tex inte bär slöja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-17 20:36
    Samma måste ju gälla för alla menar jag ....annars är det ju dubbelmoral.

• Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab
  • Anonym (Hmmm)

I Tyskland har man samlat nudister på vissa ställen i större städer så får ortsbefolkninger vara mer vardagliga. Fast turister far ju oftast till de större städerna och det passar ortsbefolkningen bra det med. Nåväl det är ju såhär att vad man än säger tycker någon annan tvärtom. Det som är bra med det är att man blir av med endel fördomar.

• Anonym (Hmmm)

Hördu ts de flesta kristna blir sura på dig om du kallar dem muslimer. De flesta muslimer blir sura på dig om du kallar dem kristna. Israel är blocket som hindrar fanatiska muslimer att döda befolkningen i hela västeuropa. Sålänge de slåss med Israel är europeerna tryggare. Mitt svar på ursprungsfrågan är - Skulle jag riskera misshandel skulle jag bära slöja.

så med andra ord har det ingen betydelse här i sverige, utan här väljer man det som man värderar själv, och går efter värderingar. Och tror på det man vill.

• tobbe01
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 12:28:44 följande:
    för att även i bibel som koranen så kristendom , islam, så är det nästan samma sak att va muslim som att va kristen bara det olika tro.... ändå är det mycket hawaii mellan kristna och muslimer.
    "mycket hawaii"? Är det ett av Muhammeds nedtecknade visdomsuttryck?
  • Anonym (Hmmmm)
    Rikard skrev 2015-03-18 12:48:57 följande:
    Inget kristet land har slöjtvång. Det finns heller ingen allmän tradition av slöjtvång i kristna länder, så jag förstår inte varför du tjatar om att kristna ska bära slöja.

Är det du som bestämmer sådant?
    Vi hade någon form av slöja, huckle, på medeltiden. Det levde kvar ganska länge på landsbygden, men det var inte igår direkt. Under 1600-talet hade vi sk mosaisk lag i Sverige som påminner om sharia. Vi har utvecklats sedan dess. Upplysningstiden gjorde underverk.

I Bibeln, i GT om jag minns rätt, står det att kvinnan ska täcka sitt hår, i alla fall i kyrkan. Nu är det ju bättre att följa Jesu ord än vad som står i GT om man är kristen. I GT står bland annat att man ska förvisa olydiga barn, piska dem mm.
  • tobbe01
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-18 13:27:13 följande:
    Vi hade någon form av slöja, huckle, på medeltiden. Det levde kvar ganska länge på landsbygden, men det var inte igår direkt. Under 1600-talet hade vi sk mosaisk lag i Sverige som påminner om sharia. Vi har utvecklats sedan dess. Upplysningstiden gjorde underverk.

I Bibeln, i GT om jag minns rätt, står det att kvinnan ska täcka sitt hår, i alla fall i kyrkan. Nu är det ju bättre att följa Jesu ord än vad som står i GT om man är kristen. I GT står bland annat att man ska förvisa olydiga barn, piska dem mm.
    När Gud sände sin enfödde son Jesus till jorden så fick vi ju frälsningen genom honom och reningen i hans blod och hela kvidderitten. Iomd så upphörde ju GT att gälla som jag fattat det och det blev Jesus som kom med ngt helt nytt. Vi räknar ju vår tid ifrån Jesu födelse och det borde betyda att det som var innan "icke är". Nu ska jag tala i tungor så jag blir borta en stund.......galoscher galoscher...........
  • Anonym (Hmmmm)
    tobbe01 skrev 2015-03-18 13:36:47 följande:
    När Gud sände sin enfödde son Jesus till jorden så fick vi ju frälsningen genom honom och reningen i hans blod och hela kvidderitten. Iomd så upphörde ju GT att gälla som jag fattat det och det blev Jesus som kom med ngt helt nytt. Vi räknar ju vår tid ifrån Jesu födelse och det borde betyda att det som var innan "icke är". Nu ska jag tala i tungor så jag blir borta en stund.......galoscher galoscher...........
    Så uppfattar jag det också, men en hel del frikyrkliga följer mycket av det som står i GT också (konstigt nog).
  • Anonym (hombre)
    Anonym (????) skrev 2015-03-18 12:11:57 följande:
    praktiserande muslimer gör inte så. Inte för att vara snälla, utan för att dem fruktar Allah.
    Om du menar dem som endast säger med sin tunga: "Jag är muslim" men utan handlingar, så nej, jag kan inte stå för vad dem gör.

Inte vet jag vilka som var praktiserande eller inte praktiserande och hur muslimer själva drar gränsen på vad en "äkta" muslim är. Jag veta att de kallade sig själva för muslimer. inte åt fläsk, osv.

Personligen tror jag inte man blir en bättre människa bara för att man tror på en viss gud oavsett vilken religion det är, jag tror det finns lika mycket dubellmoral, cynism, ondska, osv bland religösa som ateister.
  • Larmet
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 12:58:06 följande:
    Men det står i bibeln liksom i koranen att man egentligen ska ha hijab  och muslimska länder lever ju just efter koranens budskap.
    Det står väl inget i varken bibeln eller i koranen om att man "SKA HA" hijab? Skicka gärna källa om det finns. Att muslimer använder hijab är väl endast en tolkning av koranen. Det står inte om något måste. Muhammeds fruar bar väl slöja vilket gjorde det till en tradition bland kvinnor. 

Muslimska kvinnor i Sverige ska inte behöva ifrågasättas vidare de väljer att bära slöja eller ej. Sverige är ett fritt land och här får kvinnor bestämma själva hur de vill gå klädda. 
    Larmet skrev 2015-03-18 13:42:31 följande:
    Det står väl inget i varken bibeln eller i koranen om att man "SKA HA" hijab? Skicka gärna källa om det finns. Att muslimer använder hijab är väl endast en tolkning av koranen. Det står inte om något måste. Muhammeds fruar bar väl slöja vilket gjorde det till en tradition bland kvinnor. 

Muslimska kvinnor i Sverige ska inte behöva ifrågasättas vidare de väljer att bära slöja eller ej. Sverige är ett fritt land och här får kvinnor bestämma själva hur de vill gå klädda. 
    oj vad upprörd då(-: det måste man ha om de inte kan hålla sig på banan .
Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab