• Anonym (varför bär ni inte slöja ??)

varför bär ni ej slöja/hijab

ni kvinnor muslimska   som är gifta med muslimska män och går sexigt klädda. här i sverige .Ska ni inte böra slöja egentligen? Är det inte lite dubbelmoral. Även svenska kan frågan gälla.Varför är ni inte skilda om ni inte bär slöja? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-17 20:35
    kulturen och traditioner försvinner ju inte för att ni bor i sverige oftast men då borde väl sjöjan med va obligatorisk? Gäller juäven troende kristna som tex inte bär slöja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-17 20:36
    Samma måste ju gälla för alla menar jag ....annars är det ju dubbelmoral.

• Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab
  • Jorunn2

Det finns inget i NT om att kvinnor måste bära slöja. Så dra inte in kristna i det här, är du snäll.

• Anonym (Äntligen)
    Rikard skrev 2015-03-18 15:19:12 följande:
    Det finns underbara muslimer men de är underbar för vad de gör och hur de är, inte för att de tror på ett visst slags gudar. Precis som buddhister, kristna, ateister och judar kan vara underbara människor för vad de gör och hur de är. 

Det är inte religionerna som gör folk till bra eller dåliga människor. Det ansvaret ligger på människorna själva.
    Fast Islam leder till terrorism.

Som terrorexperten sa i Aftonbladet, vi kan inte blunda för Islams ansvar när det gäller terrorism. Om det var utanförskap och fattigdom som skapade terrorism så skulle vi se fullt med terrorism bland fattiga romer...
  • Anonym (Hmmmm)
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 15:22:48 följande:

Det finns inget i NT om att kvinnor måste bära slöja. Så dra inte in kristna i det här, är du snäll.

...och som kristen är det ju NT och inte GT man ska följa!
  • Rikard
    Anonym (Äntligen) skrev 2015-03-18 15:29:50 följande:
    Fast Islam leder till terrorism.

Som terrorexperten sa i Aftonbladet, vi kan inte blunda för Islams ansvar när det gäller terrorism. Om det var utanförskap och fattigdom som skapade terrorism så skulle vi se fullt med terrorism bland fattiga romer...
    Jag är väldigt mycket mot ALLA religioner och har inte mycket övers för islam heller, men att säga att "islam leder till terrorism" är en klar överdrift.

Sant är att alldeles för många tolkar islam på ett sätt som leder till terrorism och förtryck, men dessa utgör trots att bara en del av världens muslimer.

Det går faktiskt att vara muslim och en anständig människa samtidigt.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-18 13:27:13 följande:

I Bibeln, i GT om jag minns rätt, står det att kvinnan ska täcka sitt hår, i alla fall i kyrkan. Nu är det ju bättre att följa Jesu ord än vad som står i GT om man är kristen.

Nix, det står i NT; 1Kor. 11:5.
  • Anonym (Ella)
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 15:22:48 följande:

Jodå, det finns texter om att kvinnan drar skam över sig om hon ber eller profeterar barhuvad. ( se mitt inlägg #166).

Sedan är det väl så att både i kristendom och islam finns både bokstavstroende personer och dem som anser att texterna behöver tolkas och att vissa delar mer har att göra med den historiska, kulturella kontexten än att det är en allmängiltig regel.
  • Jorunn2
    Anonym (Ella) skrev 2015-03-18 19:51:10 följande:
    Jodå, det finns texter om att kvinnan drar skam över sig om hon ber eller profeterar barhuvad. ( se mitt inlägg #166).

Sedan är det väl så att både i kristendom och islam finns både bokstavstroende personer och dem som anser att texterna behöver tolkas och att vissa delar mer har att göra med den historiska, kulturella kontexten än att det är en allmängiltig regel.
    Ber och profeterar ja. Och just därför har det alltid - till alldeles nyligen - varit sed att kvinnor har på sig hatten (eller annan huvudbonad) i kyrkan, medan männen tar av sin i vapenhuset. Det är för övrigt än i denna dag så, att kvinnor kan ha hatt på t.ex förmiddagsbröllop eller dop i kyrkan - dock är det inte längre något tvång. Men män ska INTE ha någon huvudbonad i kyrkan, i något sammanhang.

• Jordgubbar med grädde

Hahahahahahha omg jag dööör. Jag är muslim och min man är också. Men varför skulle jag bära slöja bara för att "vår kultur" säger så? Finns för övrigt ingen kultur som tycker att man ska bära slöja då många muslimska länder har folk utan hijab också. Alla går klädda som dom vill och det är inte någons problem ALLS.

• Anonym (Ella)
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 19:57:02 följande:

Ber och profeterar ja. Och just därför har det alltid - till alldeles nyligen - varit sed att kvinnor har på sig hatten (eller annan huvudbonad) i kyrkan, medan männen tar av sin i vapenhuset. Det är för övrigt än i denna dag så, att kvinnor kan ha hatt på t.ex förmiddagsbröllop eller dop i kyrkan - dock är det inte längre något tvång. Men män ska INTE ha någon huvudbonad i kyrkan, i något sammanhang.

Ja?

Du tyckte inte att man skulle dra in kristna i detta eftersom det enligt dig inte fanns något stöd för att kvinnor skulle bära slöja (dvs täcka sitt huvud). När jag sedan visar på att det faktiskt finns i NT bekräftar du detta -vad var då meningen med ditt första inlägg?

NTs texter är skrivna i en tid och kultur då ingen ärbar kvinna skulle gå ut barhuvad och i fortsättningen av texten jag hänvisade till står att om en kvinna uppträder barhuvad kunde hon lika gärna raka av sig håret, men eftersom det är en skam för kvinnan att klippa eller raka håret måste hon ha någon huvudbonad. Enligt Bibelforskarna som översatt NT åsyftas i detta fall en slöja.
  • Anonym (varför bär ni inte slöja ??)
    Jordgubbar med grädde skrev 2015-03-18 20:03:12 följande:

Hahahahahahha omg jag dööör. Jag är muslim och min man är också. Men varför skulle jag bära slöja bara för att "vår kultur" säger så? Finns för övrigt ingen kultur som tycker att man ska bära slöja då många muslimska länder har folk utan hijab också. Alla går klädda som dom vill och det är inte någons problem ALLS.

jo men man är ju inte muslim bara för du har slöja heller.... ligger  du med hela stan beter dig illa, går sexigt klädd,massa annat   och har tex slöja då kan du inte kalla dig muslim  heller, ingår liksom inte i isalm. ...(-:likaså utan hijab.
Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab