• Rikard

varför bär ni ej slöja/hijab

Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-18 12:35:38 följande:
    Var ligger den parken?
    Englischer Garten München
    Sök på Google maps eller Apples kartor.
  • Rikard
    Anonym (????) skrev 2015-03-18 11:29:25 följande:
    Jo, klart dem ska klä sig anständigt. Men riktlinjerna för deras klädsel är inte detsamma.

Och apropå det att kolla..I Islam ska både mannen och kvinnan sänka sina blickar, för att förhindra eventuellt attraheras av den andra.
    Men varför skriver jag det här på familjeliv, det vet jag inte. Verkar lönlöst faktiskt. Otrohet, och hemlig kärlek verkar ju ganska så spridd över familjeliv och även i vardagliga livet för många svenskar.
    Eftersom jag har erfarenhet av att ha arbetat i två muslimska länder, så kan jag berätta lite om huruvida muslimska män "sänker blicken" eller inte. De europeiska och amerikanska kolleger jag haft där vittnade om hur extremt påflugna muslimska män är. Om vi var en grupp västerlänningar och kvinnorna hamnade i en grupp och männen i en annan så var helt främmande muslimska män hela tiden framme och antastade dem. Det enda sättet att skydda kvinnorna var att någon av oss västerländska män var alldeles bredvid dem.

På nätterna stördes kvinnorna av att muslimska män ur hotellpersonalen knackade på deras dörrar och försökte "få till det". Vi var tvungna att säga till på skarpen hos hotellpersonalen.

Så svamla inte om att muslimska män skulle ha större respekt för kvinnor.
  • Rikard
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 12:39:51 följande:
    budskapen i koranen är samma budskap som i bibeln, men koranen är tron på allah och bibeln jesus ,  nu är sverige demokratiskt land med fri vilja men om sverigwe vore kristet land skulle du se att de fick gå med hijab här med ..
    Inget kristet land har slöjtvång. Det finns heller ingen allmän tradition av slöjtvång i kristna länder, så jag förstår inte varför du tjatar om att kristna ska bära slöja.

Är det du som bestämmer sådant?
  • Rikard
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 13:12:03 följande:

så med andra ord har det ingen betydelse här i sverige, utan här väljer man det som man värderar själv, och går efter värderingar. Och tror på det man vill.

Japp. Här i Sverige har det ingen betydelse vad det står i Bibeln eller Koranen och vi väljer själva våra värderingar och vi tror vad vi vill ... och vet du vad det bästa är;

Vi är väldigt stolta över att vi har den friheten!
  • Rikard
    Anonym (hombre) skrev 2015-03-18 13:40:17 följande:

Inte vet jag vilka som var praktiserande eller inte praktiserande och hur muslimer själva drar gränsen på vad en "äkta" muslim är. Jag veta att de kallade sig själva för muslimer. inte åt fläsk, osv.

Personligen tror jag inte man blir en bättre människa bara för att man tror på en viss gud oavsett vilken religion det är, jag tror det finns lika mycket dubellmoral, cynism, ondska, osv bland religösa som ateister.
    När man debatterar med muslimer om hur islam praktiserar, så får man hela tiden veta att de som gör si inte är "riktiga muslimer" och de som gör så "inte riktiga muslimer". Kraven verkar vara så hårda att jag tvivlar på att det finns mer än ett halvdussin personer som verkligen är "riktiga muslimer" i hela världen.
  • Rikard
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-18 13:57:00 följande:
    Judendom, kristendom och islam är alla sprungna ur samma källa. Eller, judendomen var såklart först, men de är alla tre släkt med varandra.
    Och både judendom och kristendom är kryddad av andra ännu äldre religioner, men släktskapen med t.ex. fornegyptiska och babyloniska myter dras sällan fram i ljuset.  
  • Rikard
    ummsumaya skrev 2015-03-18 14:20:38 följande:
    lol, okej? Vad bevisar detta?

Finns dem som är tvingade. Det här är för att dem är tvingade in på något dem inte förstår. Hur kan de gilla något när de inte vet vad det står för och varför dem gör det? Det här har med allt i livet, överhuvudtaget. Om ni inte vet t-ex varför det är bra att äta spirulina. Varför skulle du göra det? Det smakar inte gott, men det är otroligt bra för din hälsa, och alla fördelar med det får man ta och räkna länge på.
    Att tvinga någon att bära något kan man inte göra. Om personen väljer att bära det själv, så låt då denne vara!

Personer har alltid problem med Islam, och det handlar inte om religionen, det handlar om att de har fått fel förståelse av Islam, och tittar på vad "muslimer" gör och hur deras betéende är. Islam och muslimer är det skillnad på. Lägg det i åtanke.

Om ni har grund och bevis för vad Islam är och ser dem som praktiserar Islam på det sättet profeten kom med och det sättet han beordrade den troende muslimen att agera och hur man ska leva rättfärdigt ,så får ni veta att de här personerna är underbara människor. Ljuger inte, svär inte, är trogna, är hjälpsamma, ger till dem fattiga, är goda mot sina föräldrar, håller sig borta från allt berusande som ger mer onska än nytta mm.

Håll koll på vad ni häver ur er, för majoriteten av människor på den här tråden spyr ur sig saker som de sett i människor som inte ens praktiserar religionen så som det är föreskrivet-
    Många kallar sig muslimer utan att ens veta grund-pelarna för Islam.
    Dem som inte vet något om sin religion, ska heller inte uttala sig om den.
    Vill man veta riktig fakta så finns den klart och tydligt utan att behöva någon tolkning. Islam är enkel och lätt att veta vad man ska göra för att vara en rättfärdig muslim.

Man går till grunden, som i all kunskap, och går steg för steg. Man börjar inte slänga sig på ett ämne som detta, när man inte ens förstår vart det kommer ifrån.
    Förstår ni eller inte?
    Det finns underbara muslimer men de är underbar för vad de gör och hur de är, inte för att de tror på ett visst slags gudar. Precis som buddhister, kristna, ateister och judar kan vara underbara människor för vad de gör och hur de är. 

Det är inte religionerna som gör folk till bra eller dåliga människor. Det ansvaret ligger på människorna själva.
  • Rikard
    Anonym (Äntligen) skrev 2015-03-18 15:29:50 följande:
    Fast Islam leder till terrorism.

Som terrorexperten sa i Aftonbladet, vi kan inte blunda för Islams ansvar när det gäller terrorism. Om det var utanförskap och fattigdom som skapade terrorism så skulle vi se fullt med terrorism bland fattiga romer...
    Jag är väldigt mycket mot ALLA religioner och har inte mycket övers för islam heller, men att säga att "islam leder till terrorism" är en klar överdrift.

Sant är att alldeles för många tolkar islam på ett sätt som leder till terrorism och förtryck, men dessa utgör trots att bara en del av världens muslimer.

Det går faktiskt att vara muslim och en anständig människa samtidigt.
  • Rikard
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 20:50:57 följande:
    Jag brukar se tonårstjejerna utanför vår lokala högstadieskola, och där finns det flera som har slöja på huvudet, hård make-up, djup urringning och kort kjol. Då undrar man litet... eftersom inte min dotter eller hennes kamrater får visa sig ute så, fast de är svenskor.
    Jag såg något liknande i ett av de muslimska länder jag har arbetat i. Kvinnor med slöja, men magen bar.
  • Rikard
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 20:21:53 följande:
    jo men man är ju inte muslim bara för du har slöja heller.... ligger  du med hela stan beter dig illa, går sexigt klädd,massa annat   och har tex slöja då kan du inte kalla dig muslim  heller, ingår liksom inte i isalm. ...(-:likaså utan hijab.
    Det fascinerar mig att alla diskussioner om olika traditioner inom islam alltid utmynnar i att den ena muslimer förklarar att den andra muslimen inte är muslim.
    Det verkar vara extremt liten tolerans inom den muslimska gruppen. 
    Det där snacket om 1,5 miljarder muslimer tror jag därför inte ett dyft på. Det kan inte handla om mer än ett dussin muslimer i hela världen, när alla andra har blivit utsorterade som icke godkända.
  • Rikard
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 21:07:48 följande:
    Ja, det ser man hos magdansöser i dessa länder bland annat. Mycket märkligt... Spöke
    Fast magdansöser är nog ett specialfall. De jag såg var vanliga tjejer på stan.
  • Rikard
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-19 11:06:06 följande:
    likaså kristna ..... islam står för godhet enligt koranen....
    Och ... om du får gissa ... vad tror du att de andra religionerna står för enligt dem själva? Tror du att det bara är inom islam som man hävdar att just den egna religionen är god?
  • Rikard
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-20 14:06:55 följande:
    Nej det ska det väl inte bli men en del  av dess  grundläggande värdringar är inte så tokit...
    Är slöjor en av dessa grundläggande värderingar som inte är "så tokit"?
Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab