• Anonym (varför bär ni inte slöja ??)

varför bär ni ej slöja/hijab

ni kvinnor muslimska   som är gifta med muslimska män och går sexigt klädda. här i sverige .Ska ni inte böra slöja egentligen? Är det inte lite dubbelmoral. Även svenska kan frågan gälla.Varför är ni inte skilda om ni inte bär slöja? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-17 20:35
    kulturen och traditioner försvinner ju inte för att ni bor i sverige oftast men då borde väl sjöjan med va obligatorisk? Gäller juäven troende kristna som tex inte bär slöja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-17 20:36
    Samma måste ju gälla för alla menar jag ....annars är det ju dubbelmoral.

• Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab
  • Anonym (Står visst)
    Anonym (Huh) skrev 2015-03-17 22:32:14 följande:

Du vet att kristna inte lever efter gamla testamentet va? Precis som muslimer inte lever efter gamla profeters läror. Har du läst koranen? Inte någonstans står det att man skall täcka sitt hår.

Det står visst i Koranen att kvinnor ska fästa slöjan och täcka barmen med den - eftersom på den tiden hade kvinnorna redan slöja på sig som täckte håret men de visade mycket av brösten, så versen uppenbarades så att både håret och brösten skulle täckas.
    Dessutom finns det också hadither där profeten säger att kvinnor ska täcka allt förutom ansikte och händer.

Jag förstår att det finns muslimska kvinnor som inte vill bära slöja och det är helt upp till dem, men försök inte ändra på Koranens budskap och klädregler bara för att det inte passar er. 
  • Anonym (nyfiken)

Anser du att en helt vanlig, icke-troende (vi har ingen stats-kyrka i Sverige), svensk ska bära slöja? Vad tycker du om Sverige och svenskarna egentligen?

Varför ska inte män bära slöja?

Det låter som om du tycker det är negativt att Sverige är en demokrati och och svenska kvinnor själva får välja om de vill bära slöja eller inte. Är det negativt tycker du?

• Donum
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 22:34:16 följande:

en hel del gör dom strävar tillbaka till gamla testamentet.

Nej, då vore de judar.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (----)
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 22:33:34 följande:
    Nej det är jag inte , har testat slöja för några år sedan  pga olika anledningar  men trivdes inte och mådde dåligt och tog bort det.Tillräckligt stark och stabil  för att behöva det där liksom.
    Bra, du har testat själv och du gillade det inte och valde att inte bära slöja så vad sägs om att ge andra samma rätt att välja själva?

För att hänvisa till dig själv:
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 20:32:31 följande:

Anonym (Jovars) skrev 2015-03-17 22:35:46 följande:
    Ok men varför dömer du ut olika troende grupper utan att ha någon grundläggande kunskap om den. Jag menar inte att du måste vara troende men du gör även uppenbara tankevurpor. Dina uttalanden saknar substans.

Och inte för att vara taskig nu men om det stämmer att du är helsvensk så borde du faktiskt skärpa till dig angående din stavning och särskilt med särskrivningen. Det kan inte vara roligt att bli misstrodd för att vara nyligen invandrad i Sverige. Kom inte och skyll på läs- och skrivsvårigheter eller liknande heller för det har ingenting med stavning och särskrivning att göra. Ja, alla kan stava fel ibland men i ditt fall är det katastrofalt tyvärr.
    det är ju inte bara troende jag undrde över känner till det  utan alla, för det ser rätt konstigt ut i min värld när kvinnor även svenska älskar runt, festar mycket sexiga kläder och ute och dansar och älskar med män och sedan säger de är muslimer det va det jag undrade över, är det för att det finns friheter i sverige det skiljer för i andra länder hade de inte varit acceptabelt utan där får de följa islam och just sånt går ju emot islam.... Självklart lever man som man vill mest veta skillnaden och jag säger inte att något är rätt eller fel utan en fråga.
  • Anonym (????)
    audio skrev 2015-03-17 21:23:32 följande:

Får man som icke muslim bära slöja ?

vasågod
    Anonym (----) skrev 2015-03-18 04:48:45 följande:
    Bra, du har testat själv och du gillade det inte och valde att inte bära slöja så vad sägs om att ge andra samma rätt att välja själva?

För att hänvisa till dig själv:
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 20:32:31 följande:

Jag påstod inte de inte får välja klart fritt land , men jag undrade.
  • Anonym (????)
    Anonym (Står visst) skrev 2015-03-18 01:36:26 följande:
    Det står visst i Koranen att kvinnor ska fästa slöjan och täcka barmen med den - eftersom på den tiden hade kvinnorna redan slöja på sig som täckte håret men de visade mycket av brösten, så versen uppenbarades så att både håret och brösten skulle täckas.
    Dessutom finns det också hadither där profeten säger att kvinnor ska täcka allt förutom ansikte och händer.

Jag förstår att det finns muslimska kvinnor som inte vill bära slöja och det är helt upp till dem, men försök inte ändra på Koranens budskap och klädregler bara för att det inte passar er. 
    exakt
    Donum skrev 2015-03-18 04:13:13 följande:
    Nej, då vore de judar.
    Det är de också ett nära släkte med judarna och israel.

Det är ju inte bara slöjan som gör er till muslimer utan handlingar med , det va en rolig fråga iaf...(-:

Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab