• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-09-21 14:50:05 följande:
    Hej fina!

Tack för dina lyckönskningar! Kom just från vul och nu har jag två stors äggblåsor, en på vardera sida. Den ena på ca 19 mm och den andra på ca 18 mm. Bör ägglossa inom ett par dygn.

De andra äggblåsorna har gått tillbaka, skönt!

Inget sexförbud längre men hon menar på att risken för tvillingar finns...

Jag har intr funderat så mycket över faktunet att det kan bli tvillingar. Vet inte riktigt hur jag känner kring det. Spontant, om jag får välja så är det ju inget jag önskar. Just för att det känns som man kommer ha fullt upp med bara en och att det blir dubbelt upp med allt liksom. Samtidigt hellre två än ingen alls.

Försöker sätta risken/chansen för tvillingar i förhållnde till risken/chansen att det blir nog alls liksom...

Vet ju att du är tvilling. Hur tänker du kring detta?

Låter mindre kul med ditt humör. Vilken tablett är du på?

Nej jag kände inte av något direkt i äggstockarna denna månaden.

Kramar i massor
    Hej fina

Vad kul att höra att allt fick bra för dig, ser ju lovande ut. Förstår ditt tänkande.
    Jag kan nog lite önska mig två samtidigt eftersom jag vet hur underbart det känns att ha en tvilling, vet inte hur det skulle kännas utan henne men hon gör mig hel på något sätt och att dela den känslan med någon är fantastiskt.
    Visst vi kanske inte var så lätta att ha och göra med i tonåren, haha men så är det nog för alla tonårstjejer. *blink*

Nu har jag tagit sista tabletten, har lite ont i äggstockarna, bara jag inte blivit överstimulerad denna gången, det får vi se på torsdag.
    Känner mig allmänt seg, trött och deppig. Ska snart börja på middagen. orkar det knappt. hehe.

Kände du dig också allmänt nere under kurerna med pergotime?

Kommer du ta ägglossningstest nu förresten? Jag funderar på att göra det inför denna ägglossningen faktiskt. Vi kommer bara köra varannan dag nu också, från och med idag, hehe....
    onsdag, fredag, söndag och tisdag...tror jag ska ha ägglossning början på nästa vecka men det kan kanske doktorn se nu på ultraljudet. =)

Ha en fin dag, nu måste jag börja på maten...kram
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-09-21 15:32:49 följande:

Hej fina

Vad kul att höra att allt fick bra för dig, ser ju lovande ut. Förstår ditt tänkande.

Jag kan nog lite önska mig två samtidigt eftersom jag vet hur underbart det känns att ha en tvilling, vet inte hur det skulle kännas utan henne men hon gör mig hel på något sätt och att dela den känslan med någon är fantastiskt.

Visst vi kanske inte var så lätta att ha och göra med i tonåren, haha men så är det nog för alla tonårstjejer. *blink*

Nu har jag tagit sista tabletten, har lite ont i äggstockarna, bara jag inte blivit överstimulerad denna gången, det får vi se på torsdag.

Känner mig allmänt seg, trött och deppig. Ska snart börja på middagen. orkar det knappt. hehe.

Kände du dig också allmänt nere under kurerna med pergotime?

Kommer du ta ägglossningstest nu förresten? Jag funderar på att göra det inför denna ägglossningen faktiskt. Vi kommer bara köra varannan dag nu också, från och med idag, hehe....

onsdag, fredag, söndag och tisdag...tror jag ska ha ägglossning början på nästa vecka men det kan kanske doktorn se nu på ultraljudet. =)

Ha en fin dag, nu måste jag börja på maten...kram

Hej fina!

Tack för att du delar med dig av dina tankar kring mina funderingar kring tvillingar.

Väldigt intressant atr du säger så. Det jag oroar mig mest över är småbarnsåren och hur min kropp kommer må efter en graviditet/amning av två barn...

Vet ju hur jobbigt flera av mina vännrr haft och då har de bara fått en bebis.

Men jag funderade lite kring det du skrev både här och privat. Nu känner jag nog mer "blir det så, då blir det så". 10% är ju en ganska liten chans/risk ändå.

Det låter fantastiskt med den glädje du och din syster har i varandra. Det är nog svårt för en annan, som inte har någon tvilling, att förstå.

Okej... hur känns det onda i äggstockarna? För några dagar sen könde jag lite "hugg" kring båda äggstockarna men det gick över ganska fort. Har du konstant ont?

Spännande med ditt läkarbesök på torsdag! Håller både tummar och tår att det ser fint ut och att du inte blivit överstimulerad.

Vilken cd är du på nu? Idag är jag på 17.

Hmm, gällande ditt humör. Jag har nog inte varit konstant deppig, utan mer svängande humör faktiskt. Ena stunden arg/ledsen och deppig emellanåt liksom.

Japp jag tar ältester nu. Min läkare sa åt mig redan i torsdag att ta över helgen. Ibga utslag, ibte idag heller... iofs så har jag bara de här billiga stickorna hemma, tycker de är kass egentligen men jag snålat lite och inte köpt cbs digitala. Ska nog göra det imorgon för jag blir aldrig klok på de där stickorna.

Vi ska avvakta lite med myset den här gången och köra på först när jag får positivt på stickan tänkte jag. Och kanske köra varannan dag som du säger.

Förra månanden blev det inget bra, sån press och stress över att prestera.

Vad blev det för käk? Jag lagade en ny kycklingsoppa idag, god faktiskt! Hittar mycket inspiration på jennys matblogg. Kollat in den någon gång?

Hoppas du får en mysig kväll fina.

Många kramar
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-09-21 15:13:26 följande:
    Hej fina =)

Bra att du tänkte på att vila och ta hand om dig, det behöver kropp och själ ibland. Jag ska bara slappa idag, fixa käk och förbereda inför min tjejfest på lördag. Ska bjuda hem ett par goda vänner på mat och dricka och sen ska vi ut och slå klackarna i taket, haha.
    (behöver roa mig lite känner jag),

Idag mår jag lite bättre men känner mig halv skum, vet ej om det är pergotime denna gången, varit jätte känslig och trött, kan ju bero på annat också men...

Hoppas du känner dig mer utvilad nu efter sömn, vad händer annars nu när du är ledig? Kramar i massor

Hej tjejen =) 

Ja, kände att det behövdes så la mig o sov efter mötet idag hehe. Så himla skönt! Känner mig som en människa igen! 
    Skönt! O vad härligt med lite skoj o party på lördag! Det är du verkligen värd! Hoppas ni får en toppenkväll! 

Okej, skönt att det är bättre, men knasigt att det inte är helt hundra :/ Håller tummarna för dig den här gången!

Jag ska nog bara ta det lugnt nu fram tills jag jobbar på torsdag natt. Avbokade både fransarna idag och massagen imorgon o skjuter på det till nästa vecka, så jag bara kan vara hemma o slappa. Har en planerad utflykt men det är till posten o hämta ut paket när det kommer antingen imorgon eller på onsdag =) Beställt telefonen, så när den kommer ska jag lägga över allt från den jag har nu, och tömma den (gamla) och försöka sälja den =) Ett mindre stressmoment iallafall, har verkligen vantrivts med den jag har, och blir irriterad/arg flera gånger om dagen, ska bli skönt att slippa det =) /ilandsproblem...

Idag ska jag laga kycklinggryta till middag, har varit sugen i flera dagar, så ÄNTLIGEN! =) Väntar bara på att sambon ska vakna o diska lite hehe.

Funderar på om jag ska börja testa på onsdag, eller om jag bara ska vänta o se om mensen kommer. Känns ju verkligen inte som det är något på g.. Får se hur jag gör. Går mig på nerverna just nu, all jäkla väntan hela tiden.. Blä.

Hoppas du får en härlig kväll =)
    massor med kramar!  

• Tess1984
    varningsljus skrev 2015-09-21 18:14:07 följande:
    Hej fina!

Tack för att du delar med dig av dina tankar kring mina funderingar kring tvillingar.

Väldigt intressant atr du säger så. Det jag oroar mig mest över är småbarnsåren och hur min kropp kommer må efter en graviditet/amning av två barn...

Vet ju hur jobbigt flera av mina vännrr haft och då har de bara fått en bebis.

Men jag funderade lite kring det du skrev både här och privat. Nu känner jag nog mer "blir det så, då blir det så". 10% är ju en ganska liten chans/risk ändå.

Det låter fantastiskt med den glädje du och din syster har i varandra. Det är nog svårt för en annan, som inte har någon tvilling, att förstå.

Okej... hur känns det onda i äggstockarna? För några dagar sen könde jag lite "hugg" kring båda äggstockarna men det gick över ganska fort. Har du konstant ont?

Spännande med ditt läkarbesök på torsdag! Håller både tummar och tår att det ser fint ut och att du inte blivit överstimulerad.

Vilken cd är du på nu? Idag är jag på 17.

Hmm, gällande ditt humör. Jag har nog inte varit konstant deppig, utan mer svängande humör faktiskt. Ena stunden arg/ledsen och deppig emellanåt liksom.

Japp jag tar ältester nu. Min läkare sa åt mig redan i torsdag att ta över helgen. Ibga utslag, ibte idag heller... iofs så har jag bara de här billiga stickorna hemma, tycker de är kass egentligen men jag snålat lite och inte köpt cbs digitala. Ska nog göra det imorgon för jag blir aldrig klok på de där stickorna.

Vi ska avvakta lite med myset den här gången och köra på först när jag får positivt på stickan tänkte jag. Och kanske köra varannan dag som du säger.

Förra månanden blev det inget bra, sån press och stress över att prestera.

Vad blev det för käk? Jag lagade en ny kycklingsoppa idag, god faktiskt! Hittar mycket inspiration på jennys matblogg. Kollat in den någon gång?

Hoppas du får en mysig kväll fina.

Många kramar
    Hej fina

Idag är jag på dag 10, dag 12 på torsdag när det är dags för ultraljud. Jag tycker det är svårt att förklara, känns som en dov molande värk på sidorna i ryggen.
    Precis som jag har känt tiden det är dags för ägglossnings så jag tror det är äggstockarna.
    Dina smärtor kan ju säkert bero på att din ägglossning är på väg, det kan jag känna 1 - 2 dagar innan skulle jag tro.

Nej jag har heller aldrig förstått mig på stickorna, känns tryggare med digitala på något sätt, fast att de är sjukt dyra. =)
    Förstår man sig på stickorna är det bättre och billigare alternativ.

Ja jag brukar faktiskt kolla in hennes blogg, hon har väldigt snabba och enkla recept. Igår lagade jag fläskfilé med kall tzatziki, ugnsrostade rotsaker och massa grönsaker (lovely). 

Denna veckan kommer bli bra, imorgon ska jag och syrran ut och springa med barnvagn och vovve och besöka en hundgård där hunden kan springa fritt.
    På fredag ska jag passa syrrans bebis för första gången själv. längtar och är lite nervös haha. På lördag blir det fest här hemma hos mig. =)

Vad har du för spännande planer? Nu ska jag snart jobba igen, hoppas du får en bra dag. kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-09-21 19:59:29 följande:

Hej tjejen =) 

Ja, kände att det behövdes så la mig o sov efter mötet idag hehe. Så himla skönt! Känner mig som en människa igen! 
    Skönt! O vad härligt med lite skoj o party på lördag! Det är du verkligen värd! Hoppas ni får en toppenkväll! 

Okej, skönt att det är bättre, men knasigt att det inte är helt hundra :/ Håller tummarna för dig den här gången!

Jag ska nog bara ta det lugnt nu fram tills jag jobbar på torsdag natt. Avbokade både fransarna idag och massagen imorgon o skjuter på det till nästa vecka, så jag bara kan vara hemma o slappa. Har en planerad utflykt men det är till posten o hämta ut paket när det kommer antingen imorgon eller på onsdag =) Beställt telefonen, så när den kommer ska jag lägga över allt från den jag har nu, och tömma den (gamla) och försöka sälja den =) Ett mindre stressmoment iallafall, har verkligen vantrivts med den jag har, och blir irriterad/arg flera gånger om dagen, ska bli skönt att slippa det =) /ilandsproblem...

Idag ska jag laga kycklinggryta till middag, har varit sugen i flera dagar, så ÄNTLIGEN! =) Väntar bara på att sambon ska vakna o diska lite hehe.

Funderar på om jag ska börja testa på onsdag, eller om jag bara ska vänta o se om mensen kommer. Känns ju verkligen inte som det är något på g.. Får se hur jag gör. Går mig på nerverna just nu, all jäkla väntan hela tiden.. Blä.

Hoppas du får en härlig kväll =)
    massor med kramar!  

Hej.

Nu känner jag inte så mycket aktivitet i äggstockarna mer, skönt. Humöret känns bättre och det är också väldigt skönt.

Haha nej jag förstår dig verkligen, hatar när mobiler klabbar. Nu är jag nöjd med samsung men jag när jag hade äldre modeller ville man ibland slänga telefonen i väggen, hehe. Vad skulle du ha för telefon nu då?

Kycklinggryta lätt gott, brukar jag också laga ibland. Ni har ingen diskmaskin?
    Vi har diskmaskin i denna lägenheten och det är så himla skönt. =)
    Vi båda hatade att diska och hamnade ofta i gräl, hehe.

Åh vad spännande att du ska börja prova testa på onsdag, håller verkligen tummarna för dig. Jag hatar perioden mellan ägglossning och mens, svävar mellan hopp och besvikelser varje jäkla månad. hoppas nu fasiken att det ska bli år tur, känns som om att man längtar ihjäl sig ibland.

Nu ska jag snart fixa till mig innan jag beger mig till jobbet.

Ha en fin dag och vila nu upp dig ordentligt. Kram =)

• Zazou

Nu börjar äntligen mötet närma sig! UH vad tiden går sakta! Men slänger ändå in en fråga här. Hur länge brukar man köra Pergo innan man ger upp?

• Redcat
    chbw skrev 2015-09-16 18:19:52 följande:

vad bra! håller tummarna att hon fortfarande är bra =) 

Ja, det hade hon verkligen kunnat. Kanske bör gå en kurs i bemötande... 

Ja =) förstår att du glömde fråga med tanke på hur läkaren betedde sig mot er! 

ja.. Nu är det över ett år sen senast, men har legat på gränsen ett tag för depp igen. Har precis gått basutredning på psyk och fått bra svar (inte adhd och inte bipolär iallafall, "bara" återkommande depressioner och gad) o ska få lite hjälp därifrån, så känns tryggt =) tror till stor del nu att svajigheten kommer från att bäbisverkstan inte funkar, och att jag blev så dålig i min smärtsjukdom i vintras. Men har börjat stabiliseras o kännas bra, nu är det bara bäbis som fattas =) 

Men fy, ja det låter så på din beskrivning också, och det är ju verkligen så himla fel av henne!! :( Vilken människa. 

Gulledu! tack själv =) kramar! 

Jag tror det minsann var rättolkat av mig och er härinne, tror nämligen jag hade ägglossning igårkväll/inatt nån gång, för hade så himlans ont i äggstockarna, ffa vänster men även i höger. Så nu är det bara o fortsätta med myset här hemma och vänta... :p 

Hon va fortfarande bra hon skrev i vårat samtal och hon sa att är det så att vi ska på något mer möte med doktorn så får vi byta det hänger lite på hur hans nästa test ser ut hon sa att hon tycker att det va fel som hon hade gjort och sa att hon förstord oss. Hon läste också vad doktorn hade skrivit om mötet och hon tyckte att hon hade skrivit väldigt konstigt än vad hon brukar göra (doktorn har tydligen jobbat där länge), så hon trodde helt fullt på mig att doktorn hade behandlat oss fel. ska träffa kuratorn i mitten av november när vi fått svaret på hans test så ska vi prata med henne hur vi ska gå vidare känner mig mycket gladare efter att jag hade pratat med henne

Va skönt att det går framot för dig jag håller fortfarande på med min undersökning... Det verkar inte riktigt som att dom vill/kan göra en utredning på mig.. Har tjatat på dom varje gång jag har gått dit men det blir ingen förändring.. Jag håller tummarna för er att ni får en bäbis snart <3

Jag kände så också.. Men käns bättre nu när jag vet att det går framåt och att vi inte kommer behöva träffa henne igen

Kram
  • Redcat
    Tess1984 skrev 2015-09-17 09:23:09 följande:

Hej

Fick du tag på kuratorn? Hur gick samtalet i så fall?

Bra att söka sig till annan klinik, hoppas det snart löser sig för er.

Skulle din sambo ta om nytt spermaprov? Kram

Ja det gick någon dag men jag kom fram det gick jätte bra hon va jätte snäll och jätte förstående hon tyckte att det va så fel som hon hade gjort och har skrivit i att vi vill byta doktor ska träffa henne i mitten av november och prata om resultatet och hur vi ska gå vidare så käns mycket bättre nu

Ja han ska ta ett nytt i början av november så håller tummarna

Kram
  • Redcat
    chbw skrev 2015-09-16 18:19:52 följande:

Jag tror det minsann var rättolkat av mig och er härinne, tror nämligen jag hade ägglossning igårkväll/inatt nån gång, för hade så himlans ont i äggstockarna, ffa vänster men även i höger. Så nu är det bara o fortsätta med myset här hemma och vänta... :p 

Oj glömde svara på det sista du skrev

Va kul (inte så kul att du har ont men det är kul att du har ägglossning)

Håller tummarna för er och hoppas att det här är eran månad kram
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-09-22 08:14:24 följande:

Hej fina

Idag är jag på dag 10, dag 12 på torsdag när det är dags för ultraljud. Jag tycker det är svårt att förklara, känns som en dov molande värk på sidorna i ryggen.

Precis som jag har känt tiden det är dags för ägglossnings så jag tror det är äggstockarna.

Dina smärtor kan ju säkert bero på att din ägglossning är på väg, det kan jag känna 1 - 2 dagar innan skulle jag tro.

Nej jag har heller aldrig förstått mig på stickorna, känns tryggare med digitala på något sätt, fast att de är sjukt dyra. =)

Förstår man sig på stickorna är det bättre och billigare alternativ.

Ja jag brukar faktiskt kolla in hennes blogg, hon har väldigt snabba och enkla recept. Igår lagade jag fläskfilé med kall tzatziki, ugnsrostade rotsaker och massa grönsaker (lovely). 

Denna veckan kommer bli bra, imorgon ska jag och syrran ut och springa med barnvagn och vovve och besöka en hundgård där hunden kan springa fritt.

På fredag ska jag passa syrrans bebis för första gången själv. längtar och är lite nervös haha. På lördag blir det fest här hemma hos mig. =)

Vad har du för spännande planer? Nu ska jag snart jobba igen, hoppas du får en bra dag. kramar

Hej!

Hur mår du idag?

Själv kom jag just hem från jobbet. Ska ta ett ältest snart. Känns som att det är på gång, lite smärtor i nedre delen av magen och svullen/gasig. Hmm, kanske är äl jag vet inte.

Knatade in på apoteket och köpte cb digitala ältest också. Sved lite i plånboken så här innan löning men det får det vara värt, hehe. Blir galen på de där stickorna!

Mums! Det låter som en smartig middag! Idag ska jag laga panerad torskfilé med potatismos och skirat smör :)

Åh det låter härligt. Hur långt brukar nk springa?

Spännande att hänga med systerdottern själv också. Jag tror att det kommer gå superbra! :)

Min helg kommer gå i hundens tecken. Mentaltest på lördag och utställning på söndag. Fredag kväll blir bara hemmamys!

Hoppas du haft en bra dag på jobbet fina!

Många kramar
Svar på tråden Fertilitetsutredning