• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-09-01 21:27:02 följande:
    Okej! Så himla spännande! Hoppas hoppas för er nu! Håller alla tummar jag kan!! :)

Svårt det där. Jag har testat från bim-7 i två månader nu o har vägrat könna mig negativ förrns mensen kommit. Varit skönt ändå att ha testet vatje morgon! :)

Gör så :) jag ska nog beställa hem.ett par cb plus att komplettera mina billiga tester med :)

Oh så mysigt med bäbisgos!

Ja det kan jag tänka mig :/ bara ser massa bäbisar överallt o tänker att det kunde varit vi som satt med vår tremånaders nu om det hade gått som vi ville. Fy. Snart är det tusan vår tur! Accepterar inget annat ;)

Åh så härligt! Längtar lite lite till alla ljus hemma :)

Vi har skjutit på båtturen till fredag, känner att det är ett perfelt sätt att avsluta semestern på. Båttur och picknick på terassen :) imorgon på vpr förlovningsdag ska vi äta trerätters till middag, och bada på dagen :) o kika efter glutenfria pastor att ta med hem ;)

Åh så härligt det lät! Jag ska.försöka snorkla från båten, men är jätterädd för fiskar o vatten så att bara komma ner i vattnet är en vinst i sig ;)

Massor.med.kramar :)
    Hej fina =)

Jag är på äl dag 7 nu, men jag kommer eventuellt börja test mig på lördag eller på måndag, har skickat efter graviditetstest nu men jag glömde minsann från vilken sida, haha...glömsk man är...men det var stickor i alla fall så mycket minns jag.

Äter ni förresten andra tillskott? Jag ger mannen både zink, selen, c-vitamin, d-vitamin, e-vitamin och B-vitaminer, har har haft ett litet avbrott under sommaren nu när har han börjat äta igen...han litar på sin kostrådgivningskvinna, haha...nä men jag tycker han är otroligt slarvig med både frukt och grönt och äter allmänt slarvigt så jag tycker han ska få i sig lite av varje. Jag har läst på mycket om vad kroppen behöver för att stödja en frisk fertilitet.

Haft en bra dag? Vad har ni hittat på idag??

Jag har mest jobbat och inte hunnit så mycket annat. Nu ska jag glo på efterlyst...ha en bra kväll i värmen..här börjar det bli riktigt kallt...

kramar i massor
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-09-02 21:11:09 följande:

Hej fina =)

Jag är på äl dag 7 nu, men jag kommer eventuellt börja test mig på lördag eller på måndag, har skickat efter graviditetstest nu men jag glömde minsann från vilken sida, haha...glömsk man är...men det var stickor i alla fall så mycket minns jag.

Äter ni förresten andra tillskott? Jag ger mannen både zink, selen, c-vitamin, d-vitamin, e-vitamin och B-vitaminer, har har haft ett litet avbrott under sommaren nu när har han börjat äta igen...han litar på sin kostrådgivningskvinna, haha...nä men jag tycker han är otroligt slarvig med både frukt och grönt och äter allmänt slarvigt så jag tycker han ska få i sig lite av varje. Jag har läst på mycket om vad kroppen behöver för att stödja en frisk fertilitet.

Haft en bra dag? Vad har ni hittat på idag??

Jag har mest jobbat och inte hunnit så mycket annat. Nu ska jag glo på efterlyst...ha en bra kväll i värmen..här börjar det bli riktigt kallt...

kramar i massor

Hej tjejen! Ja okej :) haha känner igen det där ;) man kan ju inte ha allt i huvudet! :) såg att det.finns billiga tester på.tradera också :)

Jag äter b12 (pga lite.för lågt värde vid provtagning i juni,bra nu :)), folsyra,dvitamin, zink o cvitamin

.sambon slänger jag till lite dvitamin ibland. Han kan inte svälja tabletter så han får av de.dvitamin tuggtabletter jag har haha.

Haha åh, härligt att han ändå lyssnar :) o toppen att du är kunnig kring kost o sånt, och även påläst kring fertilitet :)

Ja idag har varit mysig. Vi badade på.förmiddagen, sen skålade vi med bubbel, spelade kort o gick ut på finmiddag :) köpte.även biljetter till dag på båt.imorgon, så vi kommer.åka båt o bada.o.spana efter delfiner mellan 930-19 :D

Okej! Usch ser inte fram emot kylan :o kommer hoppa i myskläder o tända ljus o sitta med.värmefilten hela hösten o vintern tror jag ;)

Massor med kramar!
  • fabi
    Tess1984 skrev 2015-09-02 20:53:32 följande:

Hej

Beklagar verkligen ert besked. Hur långt tid tar det innan ni får svar på hormonerna? Hur kommer ni gå vidare nu, vad har läkaren sagt?

Kramar i massor till er....

Tack så mycket. Jag har ingen aning hur länge det kommer ta, läkaren hade bara sagt hon skulle skicka remiss så det är bara att vänta och se. Jag tror vi kommer få träffa läkaren igen efter hormon proverna och planera då. Tur så har jag skola och praktik nu så det kommer hjälpa att inte tänka på det och få tiden att gå fort.
  • Filli89
    Tess1984 skrev 2015-08-31 07:42:51 följande:
    Hej

Låter jobbigt, hoppas snart utredningen är över så att ni kan sätta igång med behandling, vad säger läkaren som utredde er senast om chanserna att bli gravida på naturlig väg när 50% av spermierna dör?

Ja jag tycker också att det är en sjuk regel faktiskt, tror reglerna i Skåne är att man måste ha bott ihop i samma adress ett tag innan man får hjälp via IVF, en kompis till mig råkade ut för det nämligen, var bor ni någonstans?

Ha en bra dag, kramar
    Läkarbesöket gick super. Mina tidigare undersökningar utom lands gjorde super, hon antecknade och tyckte vi gjort allt man gör på en utredning, men de behövde ta ett sperma test för att se ändå. I och med att jag ändå har ägglossning så vet jah inte vilka behandlingar ja kan starta med förutom pergotime. Så hon sa att de blir nog kö för ivf.

Ps frågade gällande adress hon sa att man ska ha samma men hur länge är inte lika viktigt när man är gifta utan de handlar om att man har samma adress när remissen skickas.
  • Tess1984
    Filli89 skrev 2015-09-03 07:42:55 följande:
    Läkarbesöket gick super. Mina tidigare undersökningar utom lands gjorde super, hon antecknade och tyckte vi gjort allt man gör på en utredning, men de behövde ta ett sperma test för att se ändå. I och med att jag ändå har ägglossning så vet jah inte vilka behandlingar ja kan starta med förutom pergotime. Så hon sa att de blir nog kö för ivf.

Ps frågade gällande adress hon sa att man ska ha samma men hur länge är inte lika viktigt när man är gifta utan de handlar om att man har samma adress när remissen skickas.
    Hej

Vad härlig att höra att besöket gick bra. Ni kommer kanske göra som oss börja med pergotime och om inte det hjälper blir det IVF, hur tänker du kring IVF om det skulle bli aktuellt? Kram
  • Tess1984
    fabi skrev 2015-09-02 23:50:35 följande:
    Tack så mycket. Jag har ingen aning hur länge det kommer ta, läkaren hade bara sagt hon skulle skicka remiss så det är bara att vänta och se. Jag tror vi kommer få träffa läkaren igen efter hormon proverna och planera då. Tur så har jag skola och praktik nu så det kommer hjälpa att inte tänka på det och få tiden att gå fort.
    Usch jag tänker på  er så, hoppas ni får den snabbaste möjligaste hjälpen fort.
    Bra att få lite annat att tänka på, sänder er kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-09-02 23:35:51 följande:
    Hej tjejen! Ja okej :) haha känner igen det där ;) man kan ju inte ha allt i huvudet! :) såg att det.finns billiga tester på.tradera också :)

Jag äter b12 (pga lite.för lågt värde vid provtagning i juni,bra nu :)), folsyra,dvitamin, zink o cvitamin

.sambon slänger jag till lite dvitamin ibland. Han kan inte svälja tabletter så han får av de.dvitamin tuggtabletter jag har haha.

Haha åh, härligt att han ändå lyssnar :) o toppen att du är kunnig kring kost o sånt, och även påläst kring fertilitet :)

Ja idag har varit mysig. Vi badade på.förmiddagen, sen skålade vi med bubbel, spelade kort o gick ut på finmiddag :) köpte.även biljetter till dag på båt.imorgon, så vi kommer.åka båt o bada.o.spana efter delfiner mellan 930-19 :D

Okej! Usch ser inte fram emot kylan :o kommer hoppa i myskläder o tända ljus o sitta med.värmefilten hela hösten o vintern tror jag ;)

Massor med kramar!
    Hej tjejen =)

Vi spelade också kort igår på vår balkong och drack äppelmust, haha. Väldigt trevligt faktiskt. Var det idag nu skulle ut med båt? Hoppas ni får mysigt i alla fall?

Jag har faktiskt varit nere nu ett par dagar, vet ej om det är PMS eller om det är för att jag misstänker att jag inte är gravid denna månaden, bara en känsla och det gör mig så sorgsen, hur länge till ska man behöva vänta?  Snart orkar jag inte med denna ovissheten mer, jag mår alltid skit mellan ägglossning och mens, spelar ingen roll hur jag än gör så kontrollerar jag hela kroppen, letar efter symtom och tänker på barn...bläää....behövde bara spy gala....jag har även känt behov att prata av mig till några vänner...men alla säger att jag ska sluta stressa och inte tänka på det....vill egentligen be dom hålla käften, men det kan man ju inte göra till sina vänner!! Nu har jag bestämt mig för att inte prata med vänner med, orkar inte höra deras dumma kommentarer mer....
    Hehe, nu blev det ett långt inlägg med jobbiga tankar men det är tyvärr vad jag känner idag, bitter och nere...

Hoppas du mår bra, njut av de sista dagarna nu innan ni åker hem, kramar
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-09-04 08:04:52 följande:

Hej tjejen =)

Vi spelade också kort igår på vår balkong och drack äppelmust, haha. Väldigt trevligt faktiskt. Var det idag nu skulle ut med båt? Hoppas ni får mysigt i alla fall?

Jag har faktiskt varit nere nu ett par dagar, vet ej om det är PMS eller om det är för att jag misstänker att jag inte är gravid denna månaden, bara en känsla och det gör mig så sorgsen, hur länge till ska man behöva vänta?  Snart orkar jag inte med denna ovissheten mer, jag mår alltid skit mellan ägglossning och mens, spelar ingen roll hur jag än gör så kontrollerar jag hela kroppen, letar efter symtom och tänker på barn...bläää....behövde bara spy gala....jag har även känt behov att prata av mig till några vänner...men alla säger att jag ska sluta stressa och inte tänka på det....vill egentligen be dom hålla käften, men det kan man ju inte göra till sina vänner!! Nu har jag bestämt mig för att inte prata med vänner med, orkar inte höra deras dumma kommentarer mer....

Hehe, nu blev det ett långt inlägg med jobbiga tankar men det är tyvärr vad jag känner idag, bitter och nere...

Hoppas du mår bra, njut av de sista dagarna nu innan ni åker hem, kramar

Ååh mysigt! O gott.med.äppelmust!

Igår var vi ut med båt! Hela dagen 930-19 :) badade och snorklade.superhärligt :)

Okej :( usch. Skickar massor med kramar! Det är verkligen sämst att bara vänta o blöda o vänta i blöda :( längtar man så tänker man... :/

Men alltså. Blir så arg på.såna kommentarer!! Det äe inte okej, speciellt inte av en vän man anförtror sig något jobbigt åt.. Nästan så.man hoppas något jobbigt händer dem så man kan säga samma sak tillbaks.. Fy!

Gnäll/spy ur dig/pratahur mycket du vill om det. Här har du en som lyssnar iallafall! <3

Skulle aldrigtänka tanken att säga till någon som längtar efter barn o som det tar tid för att slappna av o inte stressa. Det är en myt attman blir gravid genom attslappna av, och det är sjukt skuldbeläggande. Tror dessutom det krävs en extremt hög nivå av stress för att störa menscykel (t.ex. en tränare jag haft hade ingen ägglossning/mens Pga att hon tränade extremt mycket,var med i bl.a. OS. Det är stress för kroppen)...

nä jag tycker man ska få.tänka hur mycket man vill.och längta, drömma och tillåta sig vara ledsen för att det tar tid. Jag har dagar jag tillomed skäms över att jag inte verkar kunna bli gravid utan hjälp, att kroppen inte kan det den är till för (vilket ju är galet egentligen.man ska inte behöva skämmas över en sån sak, o inte heller över sina känslor)

. Men man måste tillåta sig att känna alla känslor, annars mår man bara sämre..

Här är det lugnt. Bara väntaro väntar på ägglossning så jag kan få mensen o börja med sprutorna sen. Idag regnar o åskar det så vi ska handla lite ost o kex o sånt till kvällen,o packa ihop o bara slappa på rummet :) imorgon fm går flyget. Taxi frånhotellet 815. Längtar inte till kylan mem blir skönt o komma hem till pälsbollarna aka katterna :)

Massor med kramar!!
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-09-04 10:39:16 följande:
    Ååh mysigt! O gott.med.äppelmust!

Igår var vi ut med båt! Hela dagen 930-19 :) badade och snorklade.superhärligt :)

Okej :( usch. Skickar massor med kramar! Det är verkligen sämst att bara vänta o blöda o vänta i blöda :( längtar man så tänker man... :/

Men alltså. Blir så arg på.såna kommentarer!! Det äe inte okej, speciellt inte av en vän man anförtror sig något jobbigt åt.. Nästan så.man hoppas något jobbigt händer dem så man kan säga samma sak tillbaks.. Fy!

Gnäll/spy ur dig/pratahur mycket du vill om det. Här har du en som lyssnar iallafall! <3

Skulle aldrigtänka tanken att säga till någon som längtar efter barn o som det tar tid för att slappna av o inte stressa. Det är en myt attman blir gravid genom attslappna av, och det är sjukt skuldbeläggande. Tror dessutom det krävs en extremt hög nivå av stress för att störa menscykel (t.ex. en tränare jag haft hade ingen ägglossning/mens Pga att hon tränade extremt mycket,var med i bl.a. OS. Det är stress för kroppen)...

nä jag tycker man ska få.tänka hur mycket man vill.och längta, drömma och tillåta sig vara ledsen för att det tar tid. Jag har dagar jag tillomed skäms över att jag inte verkar kunna bli gravid utan hjälp, att kroppen inte kan det den är till för (vilket ju är galet egentligen.man ska inte behöva skämmas över en sån sak, o inte heller över sina känslor)

. Men man måste tillåta sig att känna alla känslor, annars mår man bara sämre..

Här är det lugnt. Bara väntaro väntar på ägglossning så jag kan få mensen o börja med sprutorna sen. Idag regnar o åskar det så vi ska handla lite ost o kex o sånt till kvällen,o packa ihop o bara slappa på rummet :) imorgon fm går flyget. Taxi frånhotellet 815. Längtar inte till kylan mem blir skönt o komma hem till pälsbollarna aka katterna :)

Massor med kramar!!
    Hej fina

Tack för ditt stöd och peppande, gjorde mig verkligen glad att läsa. Nu mår jag är mycket bättre, fortfarande säger känslan att jag inte är gravid eftersom det känns som vanligt men det kanske ska kännas som vanligt.

Nu till en annan sak, är det bara hos mig som familjeliv är så fruktansvärt segt ibland? Går jag in på andra sidor är det inte alls segt, så det borde inte vara min dator som är seg, lite jobbigt att skriva inlägg när allt hackar hela tiden, tar hundra år att skriva känns det som, hehe..

Nu är ni säkert på väg hem från er fantastiska resa, hoppas ni får en trevlig hemfärd. Du får berätta mer om er resa sen, vore spännande. =)

Nu till något intimt, jag har funderar på det med sex kring ägglossning, vi har försökt att ha sex varje dag kanske 4 dagar i rad när jag vet att det är tid för ägglossning, kanske dumt? Vore kanske bättre med varannan dag eftersom spermier ska bildas? Hur gör ni?  Har för mig att min läkare rekommenderade sex 2 - 3 dagar i veckan.

Nu ska jag iväg och träffa alla min barndomsvänner, alla har såklart barn, vi ska äta brunch på något som heter pannkaksladan, och där serveras pannkakor av alla dess olika sorter, där finns djur till barnen och lekplats, ska bli trevligt alla träffa alla vänner samtidigt. =)

Vi hörs snart igen, kramar
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-09-02 20:48:43 följande:

Hej fina du!!

Hoppas du känner dig något bättre idag?

Just nu känner jag mig också något nere, är jätte orolig inför nästa vecka, rädd för att bli besviken igen och nu när allt såg bra ut med två ägg och allt fick man ju mer förhoppningar än vanligt. Usch, ibland känner jag också för att ta en paus, orkar inte med denna karusellen ibland. Nä nu får jag ta mig i kragen och hoppas på det bästa. Just nu känns det som vanligt i kroppen som det brukar göra innan mens, lätt mensvärk, något svullna bröst och känslig i humöret, jag önskar att jag minns hur det kändes sist jag var gravid men det var ju flera år sedan nu.

Kul att du börjat planera bröllop, låter helt fantastiskt. Kul att få annat i tankarna än bebistillverkning. Kommer det bli ett stort bröllop med många gäster?

Jag har sökt jobb på viktväktarna, man hyr egentligen in sig som konsult och egen företagare så det passar mig perfekt som har planer på att öppna eget.

Får se om jag låter intressant i deras ögon, man kan ju alltid hoppas. =)

Hur går det nu på ditt jobb, tycker ditt jobb verkar så intressant. Hehe nu ska jag snart se efterlyst...tycker sånt är lite spännande faktiskt.

Hur känns det i din kropp, har du menskänningar? Kan ju vara så att du testade för tidigt innan också? Vissa får ju inte plus förrän efter beräknad mens.

Många fina kramar till dig .

Hej fina du!

Hur mår du? Scrollade igenom det senaste som skrivits i tråden och förstår att du varit lite nere? Hoppas du mår bättre nu.

Jag mår sådär faktiskt. Mensen kom idag. Jag fattar ingenting då det inte alls rimmar med hur stor min äggblåsa var på vul.

Jag slutade ta ältester på fredagen för två veckor sedan, negativt. På lördagen borde jag ha haft äl om man tänker att det ska vara 14 dagar innan mens. Känns som att jag lika gärna kunde vara utan denns kuren pergotime, för syftet ska ju vara att kunna pricka äl bättre och få en mer regelbunden cykel, vilket jag inte tycker denna har varit.

Känner ett behov av att prata med min läkare. Kanske borde jag ta dubbel kur pergo?

Hur känner du dig i kroppen nu?

Du har inte hört något från jobbet du sökte? Ksnkse väl tidigt ännu. Hoppas och håller tummar för din skull!

Jo jag trivs med mitt jobb. Det känns som jag har hannat rätt. Att bli utredare har varit mitt mål sedan länge. Jag jobbar ju främst med ungdomar och det är väldigt speciellt, både på gott och ont.

Vad gör du i helgen?

Många kramar till dig
Svar på tråden Fertilitetsutredning