• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Redcat
    chbw skrev 2015-09-13 03:58:28 följande:

Det var så lite =) Jag var faktiskt hos min hudläkare pga rosacea och hudläkaren påpekade då att jag även hade fått akne också, så hon tyckte jag skulle be gyn kolla upp. Så bokade tid hos gyn som såg att jag hade pco-äggstockar, och så bekräftade hon pcos med blodprov =) Åh den appen gillar jag! det var den första jag hittade. 

Vad skönt att alla mår bättre :D 

okej =) 

ah jag förstår! Tips, jag köper äl-stickor via appen wish. Tror jag köpte ca 20st för typ 30 kr. Eftersom jag inte är säker på att de funkar pga pcosen så känns det bättre o inte behöva lägga så mycket pengar på :p Låter bra o göra så, fråga läkaren =) 

Ja, det är verkligen sämst. Har fibromyalgi också, pga endometriosen. Men all värk har faktiskt varit mycket bättre sen vi var på sardinien, kom hem för en vecka sen och har inte fått så himla ont än, så det är skönt. Kanske behövdes värmebomben! Äter msm också nu, så det kan ju hjälpa. Går på massage o han som masserar tipsade om msm, bra för bl.a. ledvärk och typ allt möjligt i hela kroppen. Kanske är det det som hjälper min värk nu :D 

Trist att ni har ledsjukdom gående i släkten :( får en fråga vilken det är? Inget kul o ha ont i lederna. Har du alltid lika ont eller får du bättre/sämre dagar? =) 

Haha nädå, tycker du förklara rätt bra =) Ja okej! Jag har själv riktigt dålig koll på just flytningarna. Innan jag började med alla hormonbehandlingar för o få smärtan från endometriosen under kontroll hade jag alltid ordentligt med trådiga äl-flytningar. Nu är de mycket mindre. Kanske är därför det inte blir någon graviditet? Får fråga när jag ringer o bokar tid för äl-sprutorna sen =) 

ja men det är ju så haha! Kroppen lever lite sitt eget liv =) 

får en fråga förresten hur gamla ni är o var ni finns? =)

Okej tack för att du ville berätta

Haha det va den första jag hittade också vet inte varför men kände att den passade mig

Oj det va billigt tack för tipset jag ska kolla upp det tror min mens börjar hoppa igång nu :-/ börjar komma blod ska man boka om tiden då eller ska man gå dit? Vet inte om dom vill att jag ska lägga mig i stolen på tisdag :-/

Va skönt stt du mår lite bättre nu det kan nog vara lite både och min mormor bor i spanjen större delen utav året och mår mycket bättre när hon är där, det är något med klimatet och luften där som hjälper henne jag kommer tyvärr inte ihåg va den heter :-/ har alltid ont men vissa dagar är det bättre och andra sämmre (bättre dagar är när jag bara har lite smärta i axlarna )

När jag lästa om det så stog det att det har ganska mycket betydelse. Jag tror att mina flytningar gör det svårare för mig att bli gravid för jag har bara äl flytningar någon timma den dagen jag har äl :-/ det tycker jag att du ska göra jag har tänkt prata med min doktor om mitt problem man vet ju inte helt hundra men det kan ju kanske vara ett fel som går att lösa

Haha ja det gör den verkligen jag är 23 och min fästman fyller 28 i år vi bor i dalarna vi gör våran undersökning i Falun
  • Redcat
    chbw skrev 2015-09-13 03:58:28 följande:

ja men det är ju så haha! Kroppen lever lite sitt eget liv =) 

får en fråga förresten hur gamla ni är o var ni finns? =)

Glömde skriva får jag fråga dig desamma?
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-09-10 01:47:54 följande:

Tess1984 - Ja något verkar va extra struligt nu. Kan inte citera ditt inlägg heller! Hoppas de löser det fort.

Haha vad jag känner igen mig! Koder och siffror har jag av någon anledning rätt för, förutom datum.. Allt annat är borta om jag inte skriver ner det eller gör exakt samma varje dag (typ lägger nycklarna på samma ställe varje gång osv) haha

Oj hoppas du får sova bra inatt! Trist att du känner mensen på g :/
    Vad härligt det låter o hänga med vänner man inte träffat på länge! Ja.. Jag håller med dig :( idag är en dag då det lite känns som att det aldrig kommer hända.. Fast jag vet ju att det kommer nån gång. Känns så avlägset bara.. Vill inte vänta mer!

=) Ja jag fick brevet idag, TACK vad gullig du är! Vad glad jag blev =) Jag skickade med en extra liten överraskning som jag hoppas du kommer gilla!

Man kan börja när som helst vad jag vet =) Men man ska tempa när man vaknat, när man fortfarande ligger i sängen. Jag har min temp på sängbordet för att inte glömma =) Nä precis, det ska funka med bara tempen. Jag tycker det är skönt att komplettera med äl-tester dock! =) Men tempen ska säga till, alltså man får en temperaturhöjning med ca 0,2-0,5 vid äl och så håller det i sig till mensen kommer o då sänks den igen, om man inte är gravid. MIn temp sänktes inte förrns efter dag 3 ca i cykeln dock, så diffar nog lite för olika kvinnor =)

Oj oj! haha känner igen det där ;) Hoppas han slipper dra på sig något ordentligt!

Har sytt ett litet set nu, med body och byxa i de nya tygerna jag köpte igår. Är så himla nöjd! :D Och tygerna är bland de finaste jag sett. Och så himla mjuka!! Får se om bilden vill följa med inlägget... :p
    Hoppas du får en fin dag imorgon! Jag ska mest sova och sen åka till jobbet på kvällen..

Massor med kramar!

Hej tjejen.

Idag känner jag mig trött med massor PMS, mensen drog igång idag men började med brunt igår. När jag insåg att mensen var på väg igår kände jag mig oerhört ledsen, skulle samtidigt förbereda inför en liten kräftskiva med mina föräldrar och svärföräldrar, hade hoppats att jag fick komma med ett litet fint besked men istället kom den äckliga mensen i vanlig ordning. Grät halva dagen igår men till slut så lyckades jag komma in i feststämning i alla fall.

Idag mår jag bättre och särskilt igår när jag kom hem och såg den fina överraskningen, tack så mycket fina!! hihi

Hur är det med dig? Haft en bra helg?

Sambon är iväg och handlar lite choklad till mig, vi ska bara mysa hela dagen med film, sådana dagar behövs ibland.

Jag var ju på akupunktur i fredags och det gick super bra, kände mig faktiskt lugnare efteråt, ska definitivt fortsätta med akupunktur. Gjorde faktiskt ondare än vad jag trodde, kändes när hon vred på nålen och jag hade nålar lite här och där på kroppen, en satt mellan ögonen, hehe.

Hoppas du haft en bra helg, massa goa kramar
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-09-12 14:04:19 följande:
    Hej tjejen!

Hur mår du? Har mensen kommit? Håller tummarna för dig fortfarande den här cykeln!

Vad skönt att din syster tar dina känslor så bra och att hon förstår dig. Kan tänka mig att hon är ett enormt stöd för dig <3

Jag ska på vul på torsdag, då blir det cd 13. Fredagen funkade inte för min läkare. Hon sa att ägget kan mogna lite långsammare med den här medicinen så risk finns att jag får gå på vul ytterligare en gång denna cykeln om inget syns på vul cd 13.

Vad gör du i helgen?

Idag har vi varit ute på långpromenad med hunden och nu bakar jag surdegsbröd. Vi tar det bara lugnt i helgen och försöker återhämta lite.

Har du hört något mer från jobbet du sökte?

Känns som familjeliv bara blir mer och mer segt. Kanske får vi börja höras via mail om sidan inte blir bättre snart.

Vill gärna fortsätta hålla kontakten!

Många varma kramar
    Hej tjejen

Nu mår jag bättre igår mådde jag skit halva dagen och bara grät. Fick bruna flytningar igår och insåg att mensen var på väg, nu har den kommit igång på riktigt. Kommer börja på andra kuren på torsdag igen, måste försöka få tag på min läkare för jag vet inte om jag ska gå på ultraljud igen? Har du fått det efter varje kur?

Hur mår du själv? Hur känns det nu efter att du börjat på nya medicin? Är det torsdag denna veckan som du ska gå på ultraljud? Hoppas det går bra för dig.

Denna helgen har varit bra förutom mensen då såklart, hehe den vill man aldrig ska dyka upp.
    Jag sov över hos min kusin och hennes barn i fredags, det uppskattades.
    Igår hade vi kräftskiva hemma hos mina föräldrar med mina svärföräldrar, jag fixade lite pajer och annat smått och gott under dagen, tyvärr var jag väldigt ledsen mitt på dagen och grät som ett litet barn, hade önskat att jag kunde lämna positiva besked när alla var samlande, men icke!!! Jag visste väl någonstans att jag inte var gravid eftersom jag tagit test, men hoppet finns ju där lite ändå.

Vad har du själv gjort i helgen?

Sänder dig massa kramar

ps, ja familjeliv är otroligt segt ibland, men det verkar funka bra för mig nu, inte alls lika segt, är det så hos dig också och alla andra i tråden? =)

• Tess1984
    Maaliin2015 skrev 2015-09-10 20:57:43 följande:

Nu börjar det närma sig ! Imorgon ska vi till läkaren på gyn och ha möte angående remiss till IVF eller inte. Men såklart, efter så lång tid så tar man ju chansen med IVF . Hon frågade oss även på telefon att vi ska diskutera kring om vi vill ha hjälp nu eller om vi ska försöka själva ett tag till men har man hållt på så länge som vi och de ej hittar något fel så är det självklart enligt mig att ta emot hjälpen ! I vårt fall är det verkligen ofrivillig barnlöshet ???? Jag vet ju inte hur ni haft det och vad eller om det är något fel på något håll så ni får inte ta detta inlägget fel. Kände bara för att skriva av mig lite så min nervositet sitter i fingarna just nu ????

Hoppas alla mår bra här på tråden ????Tänker på er och håller både tummar och tår att man snart " plussar" på gravtest ?? Miljoner kramar till er tjejer ??

Hej

Hur fick det för er hos läkaren? Fick ni remiss till IVF? Hur lång väntan är det i så fall? Förstår att man ibland klättrar på väggarna när man inget vet, håller tummarna för er också, massa kramar
  • Tess1984
    Redcat skrev 2015-09-12 20:58:00 följande:

Hej alla här inne jag smiter in här hihi jag och min sambo har precis börjat med våran utredning har vart på ett möte med kuraton och dom tog då två blodprov på mig vi har försökt i 1 år och 2 månader det kommer bli första barnet för oss båda. ska tillbaka och träffa doktorn nästa vecka min sambo va och lämnade sitt prov veckan efter vi va där eftersom vi va dit på fredagen och då kunde dom inte ta emot han prov burk.

Han va dit förr förra veckan på torsdagen och vi ska dit på tisdag, tror ni att vi kommer även få svar på hans prov då? Dom sa iallafall att vi skulle få svar på blodprovet

Jag har riktigt oregelbunden mens så det va därför dom tog två blodprov sa dom :-/ min mens de senaste månaderna har vart 37 dagar i april, 43 i maj, 23 i juni, 16 i juli och 38 i augusti, har en app på mobilen för att hålla koll och enligt den så ligger min cykel i snitt på 26 dagar.

Enligt appen så skulle jag ha mens den 10 sep så jag är nu 2 dagar efter bmi jag försöker att inte ha nå förhoppningar eftersom jag vet att min mens är knäpp, men jag har riktigt ömma bröst (vaknade igår av smärtan för att jag låg på mage), konstig verk i nedre magen och mycket flytningar. Hur tycker ni att jag ska göra?

Hej

Önskar er alla lycka med utredningen, hoppas ni snart får alla provsvar. så man kan blicka framåt, med rätt hjälp eller tid så kommer säkerligen våra mirakel.

Det där med PMS/gravtecken är så sjukt jobbigt, man kan bli så sjukt lurad av kroppen varje månad känns det som.

Hoppas allt går bra när du ska till läkaren nästa gång, vi fick alla våra provsvar på återbesöket, men vi fick provsvaren hem också förutom sambons för dom hade minsann kommit bort med posten!!

Kramar i massor
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-09-13 14:52:57 följande:

Hej tjejen

Nu mår jag bättre igår mådde jag skit halva dagen och bara grät. Fick bruna flytningar igår och insåg att mensen var på väg, nu har den kommit igång på riktigt. Kommer börja på andra kuren på torsdag igen, måste försöka få tag på min läkare för jag vet inte om jag ska gå på ultraljud igen? Har du fått det efter varje kur?

Hur mår du själv? Hur känns det nu efter att du börjat på nya medicin? Är det torsdag denna veckan som du ska gå på ultraljud? Hoppas det går bra för dig.

Denna helgen har varit bra förutom mensen då såklart, hehe den vill man aldrig ska dyka upp.

Jag sov över hos min kusin och hennes barn i fredags, det uppskattades.

Igår hade vi kräftskiva hemma hos mina föräldrar med mina svärföräldrar, jag fixade lite pajer och annat smått och gott under dagen, tyvärr var jag väldigt ledsen mitt på dagen och grät som ett litet barn, hade önskat att jag kunde lämna positiva besked när alla var samlande, men icke!!! Jag visste väl någonstans att jag inte var gravid eftersom jag tagit test, men hoppet finns ju där lite ändå.

Vad har du själv gjort i helgen?

Sänder dig massa kramar

ps, ja familjeliv är otroligt segt ibland, men det verkar funka bra för mig nu, inte alls lika segt, är det så hos dig också och alla andra i tråden? =)

Hej!

Åh nej vad tråkigt! :( jäkla skitmens. Jag hoppades att det var din tur denna månanden. Förstår att du var ledsen igår.

Precis som du säger, även om testet var negativt och man känner sin kropp och det känns som man inte är gravid, så hoppas man ju ändå.

Jag tycker det blir jobbigare för varje månad man får negativa besked :( sänder dig massa varma styrkekramar!

Kolla med din läkare! Jag har gått på ultraljud båda gångerna jag åt pergo, och ska även göra denna gången då jag äter letrozole. Men jag har förstått att det är olika från läkare till läkare.

Japp det är nu på torsdag jag ska till läkaren. Jag känber mig väldigt upp och ner, mest ner. Undrar om det är hormonerna? Min sambo reagerade i morse och tycker att jag är "taggig", hehe.

Jobbigt för mig själv också eftersom jag också själv känner hur hemsk jag är stundvis!

Helgen har varit väldigt lugn. God mat, långa promenader och en del serietittande. Kollar breaking bad nu, vi är nog ganska sena känns som alla har sett den. Men vi är inne på säsong 3 nu och jag tycker den spårar! Har du sett den?

Idag var vi en sväng på ikea och bunkrade upp med lite ljus inför hösten. Älskar att tända ljus nu när det börjar bli ordentligt mörkt om kvällarna!

Mysigt med kräftskiva! Älskar kräftor och alla goda tillbehör.

Känner med dina känslor att man så gärna vill få ge sina nära och kära ett positivt besked. Jag tänker nästan på det varje dag.

Hoppas verkligen det blir verklighet snart. Tänk att få ge det vid julmiddagen, helst ännu tidigare iofs <3

Kul att höra från dig tjejen! Önskar dig en fortsatt trevlig söndag.

Själv ska jag snart kila iväg på ett body pump-pass.

Många goa kramar
  • Redcat
    Tess1984 skrev 2015-09-13 15:04:53 följande:

Hej

Önskar er alla lycka med utredningen, hoppas ni snart får alla provsvar. så man kan blicka framåt, med rätt hjälp eller tid så kommer säkerligen våra mirakel.

Det där med PMS/gravtecken är så sjukt jobbigt, man kan bli så sjukt lurad av kroppen varje månad känns det som.

Hoppas allt går bra när du ska till läkaren nästa gång, vi fick alla våra provsvar på återbesöket, men vi fick provsvaren hem också förutom sambons för dom hade minsann kommit bort med posten!!

Kramar i massor

Tack så mycket tess ja jag känner mig hoppfull efter att vi pratat med kurator jag va så nervös innan jag ringde dom så det va nära att jag inte gjorde det :-/ men känner nu att det va det bästa jag kunde ha gjort det käns så skönt att kuraton sa att om det kommer till att vi måste göra provrörsbefruktning så kommer det sättas i rullning om ett halv år jag tror också att med rätt hjälp eller tid så kommer alla få sina små mirakel

Jo jag har känt det med. Tror min mens har börjat idag :-/ börjar komma lite blod så :-/ är så tråkigt när mensen kommer, blir lika besviken varje gång men jag tror det värsta jag va med om va när jag en månad gick 59 dagar utan mens, fattade inte va som va felet och jag tog massa gravtest men alla va neg.

Tack va roligt att ni fick det jag håller tummarna att vi också får svar när jag lämna blodprovet så sa dom till oss att dom inte skickar hem svaret så det är nog olika från ställe till ställe gu va tråkigt att det försvann ibland blir man inte klok på posten

När ni va på återbesök fick du då sätta dig i stolen? Tänkte för jag ska träffa doktorn på tisdag och börjar min mens nu så kommer den inte hinna sluta tills dess :-/ ska man byta tid vid sånt tillfälle?
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-09-13 15:07:23 följande:
    Hej!

Åh nej vad tråkigt! :( jäkla skitmens. Jag hoppades att det var din tur denna månanden. Förstår att du var ledsen igår.

Precis som du säger, även om testet var negativt och man känner sin kropp och det känns som man inte är gravid, så hoppas man ju ändå.

Jag tycker det blir jobbigare för varje månad man får negativa besked :( sänder dig massa varma styrkekramar!

Kolla med din läkare! Jag har gått på ultraljud båda gångerna jag åt pergo, och ska även göra denna gången då jag äter letrozole. Men jag har förstått att det är olika från läkare till läkare.

Japp det är nu på torsdag jag ska till läkaren. Jag känber mig väldigt upp och ner, mest ner. Undrar om det är hormonerna? Min sambo reagerade i morse och tycker att jag är "taggig", hehe.

Jobbigt för mig själv också eftersom jag också själv känner hur hemsk jag är stundvis!

Helgen har varit väldigt lugn. God mat, långa promenader och en del serietittande. Kollar breaking bad nu, vi är nog ganska sena känns som alla har sett den. Men vi är inne på säsong 3 nu och jag tycker den spårar! Har du sett den?

Idag var vi en sväng på ikea och bunkrade upp med lite ljus inför hösten. Älskar att tända ljus nu när det börjar bli ordentligt mörkt om kvällarna!

Mysigt med kräftskiva! Älskar kräftor och alla goda tillbehör.

Känner med dina känslor att man så gärna vill få ge sina nära och kära ett positivt besked. Jag tänker nästan på det varje dag.

Hoppas verkligen det blir verklighet snart. Tänk att få ge det vid julmiddagen, helst ännu tidigare iofs <3

Kul att höra från dig tjejen! Önskar dig en fortsatt trevlig söndag.

Själv ska jag snart kila iväg på ett body pump-pass.

Många goa kramar
    Tack för dina tröstade ord, behövs när man känner sig nere.
    Sambon har varit iväg och handlat choklad till mig, brukar han när jag inte mår bra. Vi har även pratat lite idag om våra känslor, eller mest mina eftersom att det är jag som gråter mest.

Ja jag kan tänka mig att hormonerna kan bli värre när man äter sådan medicin, jag märkte det på denna kuren, har varit mycket känsligare under hela månaden, väldigt mycket upp och ner skulle jag säga, har känt mig otroligt stressad.

Ja tänk om man vore gravid till jul? Gud vad underbart det skulle kännas, jag vågar faktiskt tänka tanken, tänk om!!
    Julen är en mysig tid och det kommer bli ännu mysigare dagen man själv får barn.

Breaking bad har jag inte sett, vad handlar den om? Jag älskar övernaturliga tvserier, just nu har jag sett första avsnittet av Merlin och den verkar underhållande, rolig men lite småtöntig, men det passar mig utmärkt, haha.

Vad duktig du är som kilat iväg och tränat, idag tänkte jag inte röra en fena men på tisdag när jag är ledig ska jag ut och springa med syrran och hennes hund. =)
    Vi har tagit några pass i skogen nu och det är så roligt.

Händer annars i veckan? Krama i massor fina...hoppas du fick ut lite av ditt taggiga humör under styrkepasset, *blink* kram
    Själv har jag ätit lite choklad men det hjälpte lite i alla fall men hade nog varit bättre med lite motion, hehe kram

• Tess1984
    Redcat skrev 2015-09-13 15:23:24 följande:
    Tack så mycket tess ja jag känner mig hoppfull efter att vi pratat med kurator jag va så nervös innan jag ringde dom så det va nära att jag inte gjorde det :-/ men känner nu att det va det bästa jag kunde ha gjort det käns så skönt att kuraton sa att om det kommer till att vi måste göra provrörsbefruktning så kommer det sättas i rullning om ett halv år jag tror också att med rätt hjälp eller tid så kommer alla få sina små mirakel

Jo jag har känt det med. Tror min mens har börjat idag :-/ börjar komma lite blod så :-/ är så tråkigt när mensen kommer, blir lika besviken varje gång men jag tror det värsta jag va med om va när jag en månad gick 59 dagar utan mens, fattade inte va som va felet och jag tog massa gravtest men alla va neg.

Tack va roligt att ni fick det jag håller tummarna att vi också får svar när jag lämna blodprovet så sa dom till oss att dom inte skickar hem svaret så det är nog olika från ställe till ställe gu va tråkigt att det försvann ibland blir man inte klok på posten

När ni va på återbesök fick du då sätta dig i stolen? Tänkte för jag ska träffa doktorn på tisdag och börjar min mens nu så kommer den inte hinna sluta tills dess :-/ ska man byta tid vid sånt tillfälle?
    Japp det var nog också det bästa jag gjort, att göra utredningen!!
    Jag tyckte väntan och alla undersökningar var jobbiga men värt allt nu när det var över, nu kan man blicka framåt och se möjligheterna i hjälpen man får.

Nej jag tror egentligen det är bäst att få svaret hos läkaren så att man har chansen att ställa frågor om man har några funderingar.

Japp den gången vi var hos läkaren och fick reda på alla provsvaret tog läkaren ett ultraljud på mig, det var ganska pinsamt! I rummet fanns både min läkare (ganska ung), en läkarstudent och min pojkvän, så tre karlar samtidigt, mycket generande...känner mig inte jätte bekväm med ultraljud men nu har man gjort det så många gånger så man bryr sig inte lika mycket mer men just den gången tyckte jag det kändes jobbigt, hade varit sjukt nervös inför läkarbesöket också eftersom vi inte visste hur det låg till med sambons prover.

Förstår att du kanske tycker det är extra jobbigt med mens, men ska jag vara helt ärlig tror jag inta läkaren bryr sig men ring gärna och hör innan om du är orolig.

Vart bor ni och hur gamla är ni? Vi bor nere i Helsingborg och jag är 31 och sambon snart 35. =)

kramar
Svar på tråden Fertilitetsutredning