• Äldre 15 Mar 17:02
    1431945 visningar
    23123 svar
    23123
    1431945

    Har du förtroende för regeringen?

    KillBill skrev 2016-03-15 16:02:18 följande:
    Uppgiften kommer fortfarande från artikeln i SVD.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Artikeln från SvD handlar INTE om brott på asylboenden.Det handlar om anmälda hot på Migrationsverket.

    Hur du kan tro att det är det totala antalet våldsbrott för nyanlända är helt obegripligt. Som om mordet på HVB-hemmet i mölndal, våldtäkten mot barn på ett asylboende, knivskärningen ect aldrig inträffat. Hallå?! Liksom....

    Det finns öht inga siffror för brott på asylboenden för hela 2015. Eller något annat år. Eftersom man tidigare inte mätt dessa separat. Det var iom ALMA. Du vet, kod 291, som startade i höstas som polisen öht började mäta incidenter kopplade till nyanlända separat. Dessa siffror har nu börjat analyseras.

    DN hade en artikel där man försökte få det till att brott bland nyanlända var färre än bland svenskt generellt. Det var detta jag trodde du menade.

    Problemet med DN:s artikel var att man enbart jämförde antal incidenter; inte vad själva incidenterna handlar om. De kan handla om allt möjligt. Om man tittar på våldsbrott specifikt är det mkt vanligare bland nyanlända än svenskar generellt.
  • Äldre 15 Mar 17:45

    Här är Tinos resonemang:

    Wow. 831 anmälda misshandel på mindre än tre månader av motsvarande dryga en halv procent av de som vistas i Sverige.
    Förra året anmäldes preliminärt 84589 misshandel enligt Brå. Om siffrorna stämmer har anmälda misshandel per person i flyktingboenden varit 7-8 gånger högre än rikssnittet.

    7-8 ggr högre skulle det vara. Inte 8-10. Skrev fel där.

    Så här Räknar du om du inte tror mig:

    Svenska misshandelsfall 84589 på ett år, alltså 7049 per månad. Uppdelat på befolkningen: 9801616(juli 2015) blir 1misshandel / 1390 personer

    Asylsökande misshandelsfall 831 på 3 månader, alltså 277 per månad. Uppdelat på 56 000 blir en misshandel /202 personer

    1390/202 = 6,8~ 7 ggr fler. Fast det blir mellan 7 och 8 eftersom det inte är tre fulla månader det handlar om.

    Källan till siffrorna 831 på 56 000 asylsökanden är fortfarande den SvD artikel jag länkade till. Och gäller alltså misshandelsfall på tillfälliga asylboenden, inte migrationsverkets lokaler.

  • Äldre 15 Mar 17:58

    Tillägg: det blir 7,65 ggr fler misshandelsfall på asylboendena om man räknar per dag istället för per månad. Vilket är mer rättvisande eftersom det inte rör sig om 3 fulla månader, utan om perioden 11/11 2015 till 31/1 2016

  • Äldre 15 Mar 18:16

    Tillägg 2:

    Hot och ofredanden är 3,6 ggr vanligare på dessa 420 tillfälliga asylboenden än riket som helhet.

  • Äldre 15 Mar 18:31
    +1
    FDFMGA skrev 2016-03-15 18:21:46 följande:
    Det är befängt att jämföra andelen misshandelsfall på asylboenden med riksgenomsnittet.

    Gör man det har man dels inte förstått från vilka förhållanden människor flyr och vad som händer när många människor vistas på en liten yta under stress.

    Ska man överhuvudtaget jämföra så finns möjligheten att jämföra om andelen misshandelsfall ökar eller minskar på asylboenden - eller mer specifikt om det blivit mer frekvent med hot eller våld riktat mot personalen på asylboenden och/eller Migrationsverkets personal.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Goddag yxskaft

    Det var killbill som började med den helt HÅRRESANDE jämförelsen mellan hot på Migrationsverket med svenskarnas totala antal våldsbrott!! Alltså alla våldsbrott, samt försökte få det till att dessa 420 incidenter på Migrationsverket var det totala antalet våldsbrott för samtliga 160000 asylsökande.
    Omg.

    Mina repliker handlar om att rätta till hans missuppfattning om att svenska folket utför fler misshandel per person och dag än asylsökande. När det faktiskt är tvärtom.

    Det är dessutom så att DN mfl försöker vinkla siffrorna på andra sätt genom att prata om totala antalet incidenter och andra typer av rökmoln.

    Att man inte skulle kunna göra den jämförelsen som jag (Tino) gör är bara struntprat fö. Klart man kan. Jämförelsen säger inget om orsakerna till skillnaderna.

    Sen att du (och en hel del andra) inte VILL göra den jämförelsen (förmodligen för att det inte passar er världsbild) är en annan sak.
  • Äldre 15 Mar 20:05
    FDFMGA skrev 2016-03-15 19:11:35 följande:
    SmalaSara skrev 2016-03-15 18:31:49 följande:Goddag yxskaft Det var killbill som började med den helt HÅRRESANDE jämförelsen mellan hot på Migrationsverket med svenskarnas totala antal våldsbrott!! Alltså alla våldsbrott, samt försökte få det till att dessa 420 incidenter på Migrationsverket var det totala antalet våldsbrott för samtliga 160000 asylsökande. Omg. Mina repliker handlar om att rätta till hans missuppfattning om att svenska folket utför fler misshandel per person och dag än asylsökande. När det faktiskt är tvärtom. Det är dessutom så att DN mfl försöker vinkla siffrorna på andra sätt genom att prata om totala antalet incidenter och andra typer av rökmoln. Att man inte skulle kunna göra den jämförelsen som jag (Tino) gör är bara struntprat fö. Klart man kan. Jämförelsen säger inget om orsakerna till skillnaderna. Sen att du (och en hel del andra) inte VILL göra den jämförelsen (förmodligen för att det inte passar er världsbild) är en annan sak.

    Tja, såvitt jag kan se så refererar du till Sanandaji där han gör den jämförelsen Menar du på allvar att KillBill är en pseudonym för Sanandaji. Det tror inte jag.

    Hursomhelst. Oavsett om det är du, Sanandaji eller KillBill som gör jämförelsen mellan dem som bor på asylboenden och riksgenomsnittet så är den inte relevant.

    Och jag replikerade på din jämförelse. Jag skulle inte ens tro att lagen tillämpas exakt likadant för de som vistas på asylboenden som för oss som har en ordnad tillvaro. Jag upprepar, det är bara relevant att jämföra inom gruppen asylboende över tid - och om jag fattade artikeln rätt så har det inte skett några förändringar därvidlag.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Men jösses. Menar du allvar?

    Åkej. Jag tar det en gång till;

    Killbill gjorde en idiotisk och helt felaktig jämförelse som utgick från en artikel i SvD som handlade om hot och våld på Migrationsverket. I sin jämförelse tycktes han tro att dessa 420 incidenter var den totala antalet incidenter vad gäller våldsbrott för samtliga 160000 asylsökanden under 2015.

    Detta är helt fel.

    Jag bygger mina uppgifter på denna artikel:

    www.svd.se/polisen-slapper-asylbrottssiffror

    Din invändning är trams. Självklart gäller samma brottsrubriceringen för asylsökanden som för övriga som begår brott i Sverige.

    Asylsökande som grupp begår fler brott med rubriceringen misshandel, hot och ofredanden än snittet i riket. Är det irrelevant tycker du? För vem är det irrelevant? För polisen?

    En siffra är en siffra. Det är vad du använder den till som bör om den är relevant eller inte.
  • Äldre 15 Mar 20:05
    KillBill skrev 2016-03-15 19:24:25 följande:

    Vet du var uppgiften om 56 000 boenden på asylboenden kommer ifrån?

    Uppgiften finns inte med i den sk Alma rapporten som polisen upprättade
    polisen.se/PageFiles/615116/Antal_handelserapporter_och_brottsanmalningar.pdf och enligt Migrationsverket fanns det drygt 
    100 000 personer på anläggningsboenden i december 2015.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6318450


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Jag har länkat femtielva ggr. Men varsågod;

    www.svd.se/polisen-slapper-asylbrottssiffror
  • Äldre 15 Mar 20:19

    Jag kan tillägga att jag inte har någon som helst aning om varför SvD uppger 56000 och Migrationsverket uppger 100 000.

    Men om vi ponerar att det gäller 100000 istället för 56000 så skulle överrepresentationen för misshandel bli 4ggr så vanligt. Och ofredande/hot dubbelt så vanligt. Fortfarande en kraftig överrepresentation.

    Och om du haft tillgång till dessa siffror hela tiden så kan man ju, med fog, fråga sig varför du i tråden påstår att asylsökande är underrepresenterade? Kan du inte räkna?

  • Äldre 15 Mar 20:40
    +1
    FDFMGA skrev 2016-03-15 20:18:06 följande:
    Det beror alldeles på, för dig med din utgångspunkt är det naturligtvis relevant för mig är det inte relevant på annat sätt än att jag möjligen är intresserad av att se om frekvensen är stigande eller sjunkande.

    Jag förväntar mig inte att människor som flytt från krig, som lever många tillsammans under stress i ett slags limbo ska vara lika lugna som jag när jag sitter här och petar på tangenterna och småler åt din så kallade socialdemokratiska världsåskådning.

    Jag tycker din garderobsdörr är vidöppen, även om du inte inser det själv.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Nu kom de igen; insinuanta känsloargument. Och personpåhopp.

    Om siffrorna inte passar så ska den som presenterar siffrorna skambeläggas. Det är ohederlig debatteknik och helt irrelevant. Det är inte mina privata siffror. De är heller inget som jag för fram i ett vakuum

    Nu var det så att jag hade siffror som motbevisade killbills. Då kan jag alltså inte framföra dessa utan att ha "garderobsdörren på glänt"? Killbill ska oemotsagd få hävda felaktiga saker? För att...?

    Helt makalösa invändningar.

    Siffror i sig själva besitter ingen värdering. Varken jag, SvD eller Tino Sanadaji har påstått att orsakerna inte skulle vara stress pga deras situation. Jeeeez
  • Äldre 15 Mar 20:57
    KillBill skrev 2016-03-15 20:50:52 följande:

    Jo jag vet att uppgiften finns i SVD men det skulle vara intressant att veta varifrån uppgiften kommer.


    I den SVD artikel som du refererar till talas det om att 56 000 personer delar på utrymmet på landets omkring 420 tillfälliga asylboenden. Men som du ser i utdraget nedan så hävdar samma polis (som intervjuas i den SVD artikel som du refererar till) att det finns 8000 asylboenden. Lite längre ner, i en annan artikel uppger Morgan Johansson att det finns 100 000 människor på Svenska asylboenden i mars 2016. Uppgiften stämmer överens med statistik från Migrationsverket från december 2015.


    Det verkar märkligt om Polisens projekt Alma bara har omfattat 420 asylboenden av 8 000 och 56 000 tusen asylsökande av totalt ca 100 000 asylsökanden som enligt Morgan Johansson och Migrationsverket är inskrivna på asylboenden. Håller du inte med?




    www.dn.se/nyheter/sverige/skarpt-uppmarksamhet-kring-asylboenden-efter-brander/


    www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/migrationsministern-oerhort-tragiskt
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Jag svarar på detta i inlägg 1519
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?