• Anonym (S)
    Äldre 21 Mar 18:16
    4307 visningar
    34 svar
    34
    4307

    120 kr - 3 dagar. Hur ska jag planera inköpen?

    Jag har exakt 120 kr att leva på till på onsdag och har ingen mat alls hemma i skåpen. Ska dessutom göra ett gynekologiska ingrepp på måndag som hör att jag kommer blöda, så bindor måste inhandlas också.

    Jag skulle vilja ha tips på mat jag kan köpa för dessa pengar och leva på i tre dagar, tänk på att pengarna även ska räcka till bindor. Jag är både laktos- och glutenintolerant, så inget som innehåller mjöl, mjölk eller vanliga havregryn. Vet ni några bindor som är billiga får ni gärna tipsa mig om såna också.

  • Svar på tråden 120 kr - 3 dagar. Hur ska jag planera inköpen?
  • Boll86
    Äldre 22 Mar 11:40
    #21

    Som nämnts innan, potatis! Även morötter. Går att rosta tillsammans i ugn med lite salt och ev olja över. Äter du havregryn, eller är det gluten i det? Om inte så kan du göra havregrynsgröt, superbilligt.

  • Anonym (S) Trådstartaren
    Äldre 22 Mar 11:47
    #22
    Boll86 skrev 2015-03-22 11:40:22 följande:

    Som nämnts innan, potatis! Även morötter. Går att rosta tillsammans i ugn med lite salt och ev olja över. Äter du havregryn, eller är det gluten i det? Om inte så kan du göra havregrynsgröt, superbilligt.


    Det är spår av gluten i havregrynen, men det finns ren havre som dock är dyrare. Inget jag anser mig ha råd med just nu. Köper nog några potäter också.
  • Äldre 22 Mar 12:09
    #23

    Keso har du bra protein i, eller kvarg. Har du råd med en påse kyckling kan du ju ha lite kyckling till linssoppan också?
    Tips är att köpa linserna på någon utländsk affär. Brukar vara billigare och bättre.

  • Äldre 22 Mar 12:17
    #24

    Det är bra att du handlar idag då det är söndag, dådet brukar finnas en del varor till halva priset pga kort datum.

    Annars är det en bra bas att göra en sås/röra på tomatkross, lök och rivna eller finhackade morötter. Denna kan du använda till olika saker för att variera. T ex kan du ha i strimlad stek bacon och ha som sås till pasta. Du kan också varva skivad potatis med såsen och göra en slags potatisgratäng av den.

    Du kan ju kolla i affären efter erbjudande på färska eller frysta olika grönsaker som du kan ha i såsen också. Istället för bacon kan du ha strimlad skinka, tonfisk, korv, kyckling eller köttfärs, vad som nu råkar vara på extrapris. Smaken förändrar du genom kryddningen och vilka grönsaker/kött du har i.

  • Anonym (S) Trådstartaren
    Äldre 22 Mar 12:25
    #25
    framfet skrev 2015-03-22 12:09:45 följande:

    Keso har du bra protein i, eller kvarg. Har du råd med en påse kyckling kan du ju ha lite kyckling till linssoppan också?
    Tips är att köpa linserna på någon utländsk affär. Brukar vara billigare och bättre.


    Kvarg brukar jag köpa laktosfri, men det är inte helt billigt med dessa laktosfria produkter.
  • Äldre 23 Mar 05:01
    #26
    Anonym (S) skrev 2015-03-21 21:44:07 följande:

    Korv kan jag inte äta pga gluten.


    Jag är också glutenintolerant och jag äter i stort sett all slags korv, med undantag från Isterband. Korv är glutenfritt!
  • Äldre 24 Mar 12:42
    #27

    Hej!

    Vitkål är billigt och nyttigt. Kikärtor räcker länge om du köper dem okokta. Och gul lök brukar vara billigt och gott. i hop med potatis som andra föreslår så får du en god gryta att variera med olika kryddningar. Visst, krossade tomater och oregano med lite olja i blir gott, sen kan du krydda med curry och ingefära, kanske lite vitlök, chili, sånt som du har hemma.

    Ett tips till är att fundera lite extra på var du ska handla. Det kan vara värt att åka en bit ut mot förorten om du bor i stan. Det är stora prisskillader beroende av var man bor.
    Ingen binda? Panik? Ta en nytvättad tubsocka om du har! Nöden har ingen lag!

  • lyft
    Äldre 24 Mar 12:54
    #28

    yolo köp 10 cheeseburgare och en 20 lott och för bindor så snort du toa papper på sjukan. Sen "hälsar" du på kompisar och tvinga dom bjuda dig på mat.

  • Äldre 24 Mar 13:11
    #29

    1 påse röda linser= 17 kr
    1 påse morötter= 10 kr
    1 burk tomatkross = 5 kr
    1 burk kokosmjölk = 15 kr
    1 förp buljongtärningar = 10 kr
    1 bit kålrot = 10 kr
    1 bit selleri = 15 kr
    10 potatisar = 5 kr

    totalt 87 kr.
    Räcker minst tre dagar, ev en hel vecka.

    Gör en linsgryta med 1/3 burk koksmjölk. Frys in det som bli kvar. Lägg en riven morot, 1 riven lök, 1/2 burk tomatkross, salt, peppar och en nypa socker i en kastrull. 2 dl linser. 1 buljongtärning, lite vatten. Koka ihop (det tar kanske 15 min). Vansinnigt gott, enormt mäktigt, nyttigt, kostar nästan ingenting.

    Om man tänker till lite (och struntar i köttet) är mat jättebilligt.
    rotsaksgryta: tärna potatis, selleri, morot och lök. Koka ihop.

  • Äldre 24 Mar 14:05
    #30
    Anonym (Läs!) skrev 2015-03-21 22:16:51 följande:
    TS skriver att hon är både gluten/laktos intolerant!
    korv är gött och inte mjöl. herregud.
  • Äldre 24 Mar 14:06
    #31
    Kotlettbiff skrev 2015-03-24 14:05:37 följande:
    korv är gött och inte mjöl. herregud.
    kött. inte gött
  • Äldre 24 Mar 21:47
    #32
    Kotlettbiff skrev 2015-03-24 14:06:08 följande:
    kött. inte gött
    Wow, du har aldrig läst innehållsförteckningen på ett korvpaket va?
    Den korven som har mest kött har inte TS råd med, och den korven du menar är inte enbart kött...
  • Anonym (wonde­r)
    Äldre 24 Mar 22:00
    #33

    Nu är det nästan över ts, så hur har det gått för dig?

  • Anonym (H)
    Äldre 24 Mar 22:10
    #34

    Är fascinerad av hur köttbesatta alla är...

Svar på tråden 120 kr - 3 dagar. Hur ska jag planera inköpen?