• Forumvärd

    Lagstifta om vaccinering. Ja eller nej?

    "Gör det obligatoriskt för föräldrar att vaccinera barn"  skriver Andreas Gustavsson på ledarplats i ETC tidningen.
    Det kan ju låta drastiskt men Gustavsson påpekar behovet av en allmän vaccination nu när t.ex mässling sprids runt om i världen och nu senast i Tyskland. Där har sjukdomen orsakat dödsfall och komplikationer för drabbade.

    Vad tycker du?
    Skulle det vara obligatoriskt med vaccinering d.v.s. en form av lagstiftning eller är ett sådant förslag helt förkastligt?
    Vilka fördelar respektive nackdelar skulle en sådan åtgärd få för samhället?
    Vad tycker du?
    Rösta och diskutera gärna i tråden.

    Här kan du läsa ledarspalten i sin helhet;
    http://www.etc.se/ledare/gor-det-obligatoriskt-foraldrar-att-vaccinera-barn
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lagstifta om vaccinering. Ja eller nej?
  • nordanvind

    Det är ett oerhört övergrepp av den personliga integriteten att lagstifta om medicinska åtgärder mot någons vilja. Vad blir nästa steg. En återgång till tvåbgssterilisering? Å andra sidan är det så obegripligt korkat att vägra vaccinera sig med beprövade vaccin. Visst att man riskerar att bli smittad men det må väl vara hänt om man nu gör det valet. Men framförallt så bidrar man till ökad smittspridning och därmed ett ökat lidande för omgivningen samt större chans till mutation av eventuella virus. Men det följer väl dagens trend med den totala frånvaron av ansvarskänsla för medmänniskor och samhälle. Sen gnäller man på politiker institutioner och "parasiter" .. dubbelmoral nåt så inihelvete.


    asar och runor står mig bi
  • Guapa

    Absolut inte. Sånt kan man inte lagstifta om. Man kan ge rekommendationer men aldrig tvinga.

    Däremot tycker jag att folk som hittar på skräckhistorier om det allmänna vaccinationsprogrammet är dumma i huvudet som inte förstår vilken skada de faktiskt kan orsaka, men det är ju en helt annan diskussion. 

  • sextiotalist

    Inte lagstifta, men jag önskar att man kunde lagstifta om lögnaktiga påstående.
    Jag är för vaccinering.

  • Eisa

    Nej jag tycker inte att man kan tvingas till någon form av ingrepp, stort som smått. Det strider mot grundläggande värderingar. Dessutom känns det som en slappt förslag från de som inte orkar gå den jobbigare men vettigare vägen att oupphörligt informera, informera och informera.

  • Anonym (verkligeninte)

    Nej det tycker jag verkligen inte. Jag är emot vaccinering (vissa) och skulle se det som ett stort övergrepp om jag vaccinerades mot min egna vilja.

  • ölburk2

    Det räcker med smittskyddslagen.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Haskel

    Absolut NEJ!
    Lagstiftning och tvång av sådant, är rena kommunistfasoner.
    Personligen är jag för vaccinering. Men jag förhåller mig oerhört restriktiv till allt som begränsar den personliga självbestämmanderätten.

  • Nincompoop

    Att tvinga någon är väl att ta i. Hur ser det ut från försäkringssidan? Kan man få lika bra sjukförsäkring om man inte är vaccinerad? 

  • Anonym (poo)
    Nincompoop skrev 2015-03-23 12:22:11 följande:

    Att tvinga någon är väl att ta i. Hur ser det ut från försäkringssidan? Kan man få lika bra sjukförsäkring om man inte är vaccinerad? 


    Va?? Vad menar du. Sjukförsäkringen är samma för alla. Du inte har någon privat variant. Vilket du inte behöver
Svar på tråden Lagstifta om vaccinering. Ja eller nej?