• Forumvärd

Lagstifta om vaccinering. Ja eller nej?

"Gör det obligatoriskt för föräldrar att vaccinera barn"  skriver Andreas Gustavsson på ledarplats i ETC tidningen.
    Det kan ju låta drastiskt men Gustavsson påpekar behovet av en allmän vaccination nu när t.ex mässling sprids runt om i världen och nu senast i Tyskland. Där har sjukdomen orsakat dödsfall och komplikationer för drabbade.

Vad tycker du?
    Skulle det vara obligatoriskt med vaccinering d.v.s. en form av lagstiftning eller är ett sådant förslag helt förkastligt?
    Vilka fördelar respektive nackdelar skulle en sådan åtgärd få för samhället?
    Vad tycker du?
    Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa ledarspalten i sin helhet;
    http://www.etc.se/ledare/gor-det-obligatoriskt-foraldrar-att-vaccinera-barn
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lagstifta om vaccinering. Ja eller nej?
  • Jennie med ie
    Anonym (Q) skrev 2015-03-24 11:19:23 följande:
    Ja, men det sprids ingen epidemi av att en person har hundallergi.

Sen; ser inte folk skillnaden i att på pinn kiv skita i vaccinationer för att faster mosters kusins bryllings granne morsas syssling kanske fick hjärnhinneinflammation av vaccin och att de facto ha ett barn man inte kan vaccinera på grund av allergi?
    Det finns som jag skrev innan betydligt oklarare fall än så, där det inte går att säga "du ska inte ta sprutan för du är allergisk mot den" t ex men där det finns indikatorer som gör att det _kan_ bli en hälsorisk men det går inte att säga att det ÄR så (överkänslighet mot vissa läkemedelskomponenter t ex men man vet inte om det gäller just de komponenter som finns i just det vaccinet) och där beslutet lämnas upp till individen (eller då dess föräldrar). Ska förskolan då, med begränsad medicinsk kunskap, avgöra om barnet får gå där eller ej? Eller ska föräldrarna pressas att liksom ta risken med sitt barn för att inte behöva stå utan barnomsorg?
  • Anonym (Q)
    Anonym (ejnaiv) skrev 2015-03-24 11:25:59 följande:

Inte av att enskilda personer inte är vaccinerade heller så länge en majoritet är det.

Så det var helt ok att barnet i Tyskland dog då? Eller fan, jag ger upp. Skit i att vaccinera era ungar och låt de få dödliga sjukdomar på grund av er egoism. Tack och lov är majoriteten av föräldrarna smartare än så.
  • Anonym (ejnaiv)
    Anonym (Q) skrev 2015-03-24 11:41:54 följande:
    Så det var helt ok att barnet i Tyskland dog då? Eller fan, jag ger upp. Skit i att vaccinera era ungar och låt de få dödliga sjukdomar på grund av er egoism. Tack och lov är majoriteten av föräldrarna smartare än så.
    Nu hade du lite otur när du läste, eller skrev, eller tänkte. Ge upp är nog ett bra alternativ.

Mina ungar är för övrigt vaccinerade, du kissar på fel brandpost.
  • Anonym (Q)
    Anonym (ejnaiv) skrev 2015-03-24 11:48:37 följande:

Nu hade du lite otur när du läste, eller skrev, eller tänkte. Ge upp är nog ett bra alternativ.

Mina ungar är för övrigt vaccinerade, du kissar på fel brandpost.

Om man resonerar som många gör leder det i förlängningen till att dessa sjukdomar får fäste igen och att människor dör. Är det rätt att utsätta sitt barn för dödliga sjukdomar på pinn kiv? Om föräldrar slutar vaccinera så kommer barn att dö, det är den bistra sanningen.

Det är vad det handlar om, inte de fåtal som inte kan bli vaccinerade på grund av allergi ect.
  • Haskel
    Anonym (Q) skrev 2015-03-24 11:58:30 följande:
    Om man resonerar som många gör leder det i förlängningen till att dessa sjukdomar får fäste igen och att människor dör. Är det rätt att utsätta sitt barn för dödliga sjukdomar på pinn kiv? Om föräldrar slutar vaccinera så kommer barn att dö, det är den bistra sanningen.

Det är vad det handlar om, inte de fåtal som inte kan bli vaccinerade på grund av allergi ect.
    Mässling, Röda hund, Påssjuka och Vattkoppor leder inte till dödsfall. I alla fall inte oftare än vad vaccinet i sig gör det.

Största problemet med dessa sjukdomar är risken för sterilitet. Men även det är otroligt sällsynt.
    Men vaccinet har i vissa fall biverkningar och kan även det leda till "hemskheter". En annan nackdel med vaccinet är att det inte ger samma skydd som man får av att ha haft sjukdomen/sjukdomarna.

De som blivit vaccinerade och inte haft sjukdomarna har sämre skydd mot Bältros.
  • Anonym (ejnaiv)

Nu hade du otur igen. Vet inte om du läser för hastigt eller vad som är problemet. Åter: jag skrev att en epidemi får inte fäste för att ENSKILDA individer inte vaccinerat sig, så länge majoriteten fortfarande gör det. Skulle föräldrar generellt sluta vaccinera hade vi hamnat i ett annat läge, men det var inte vad jag skrev om.

Jag undrar också vad alla svartvita människor tänker om de gråskalefall som tas upp.
  • Anonym (Q)
    Haskel skrev 2015-03-24 12:18:32 följande:

Mässling, Röda hund, Påssjuka och Vattkoppor leder inte till dödsfall. I alla fall inte oftare än vad vaccinet i sig gör det.

Största problemet med dessa sjukdomar är risken för sterilitet. Men även det är otroligt sällsynt.

Men vaccinet har i vissa fall biverkningar och kan även det leda till "hemskheter". En annan nackdel med vaccinet är att det inte ger samma skydd som man får av att ha haft sjukdomen/sjukdomarna.

De som blivit vaccinerade och inte haft sjukdomarna har sämre skydd mot Bältros.

Tyvärr har du fel. Över 145 000 människor dog i mässling 2013 enligt WHO.
  • Anonym (Q)
    Anonym (ejnaiv) skrev 2015-03-24 12:47:06 följande:

Nu hade du otur igen. Vet inte om du läser för hastigt eller vad som är problemet. Åter: jag skrev att en epidemi får inte fäste för att ENSKILDA individer inte vaccinerat sig, så länge majoriteten fortfarande gör det. Skulle föräldrar generellt sluta vaccinera hade vi hamnat i ett annat läge, men det var inte vad jag skrev om.

Jag undrar också vad alla svartvita människor tänker om de gråskalefall som tas upp.

Det är du som inte läser eller tänker längre än näsan räcker. Jag har aldrig yttrat mig om de fåtal med medicinska orsaker till att skippa vaccin, jag yttrar mig endast om puckade egoister utsätter sitt och andras barn för risker.
  • Anonym (ejnaiv)
    Anonym (Q) skrev 2015-03-24 13:08:50 följande:
    Det är du som inte läser eller tänker längre än näsan räcker. Jag har aldrig yttrat mig om de fåtal med medicinska orsaker till att skippa vaccin, jag yttrar mig endast om puckade egoister utsätter sitt och andras barn för risker.
    Det kvittar om de har enligt dig godkända medicinska orsaker eller ej eller om de bara är "egoister", det är fortfarande så att det inte startas epidemier för att enskilda individer inte vaccinerar sig så länge majoriteten gör det! Och det var det jag skrev vilket du sedan bemötte med ovidkommande oförskämdheter. Uppenbarligen utan att ens bry dig om VAD du bemöter.

Som sagt, ge upp verkar vara ett bra alternativ.
  • Jorunn2

Men alltså, jag är född på 60-talet och då fanns det inget vaccin mot barnsjukdomarna. Vi fick dem allihop - och ingen dog! Min mamma hade ingen utbildning men visste ändå att ett barn med mässling skulle ligga i ett mörkt rum. Hon gav mig inget febernedsättande utan tog ner temperaturen med svala handdukar som hon bytte hela tiden, och hon berättade sagor för mig ur minnet. Jag minns det som mysigt!

De barn som dör av barnsjukdomar i Sverige kanske inte BÖR växa upp och föra sina gener vidare? (Att barn dör av dem i U-länder beror ju dels på att de ofta är försvagade av svält, och dels att mödrarna saknar möjligheter till god hygien och ens rudimentärt medicinskt kunnande.)
Svar på tråden Lagstifta om vaccinering. Ja eller nej?