Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför är kvinnor som barn?

Va, den mannen som skulle försöka "uppfostra" mig skulle inte ha det lätt. Vet inte vad du fått det ifrån, om man läser här så verkar de allra flesta män leva som tonåringar fortfarande under tiden kvinnan sköter ruljansen hemma

Själv har bodde jag själv i över 10 år, fixade vardagen och allt hemma utan en enda karl. Jag är inte unik, de jag känner klarar sig utmärkt utan män.
    Däremot verkar många män stå handfallna inför det som sker innanför hemmets väggar

• sextiotalist
    Anonym (Arne) skrev 2015-03-24 12:21:55 följande:

Från vilka länder kommer de kvinnor som fortfarande besitter matlagningskunskaper? Är kört att hitta en svensk kvinna som kan. De äter bara fördigmat, Max halvfabrikat på sin höjd....

Du har uppenbarligen missat de tusentals trådar där kvinnor i det här forumet skryter om hur de lagar mat från grunden

Min erfarenhet är att kvinnor lagar mat. Män (speciellt de unga vuxna) lever på mat från frysdisken.

Jag har endast träffat en kvinna som inte kan laga mat, desto fler män.
  • sextiotalist
    Anonym (Arne) skrev 2015-03-24 12:32:32 följande:

Om det du säger nu är sant så låter du som en bra kvinna. Har aldrig stött på nån som klarat sig utan man så länge. Hur lyckades du sköta det praktiska då? Men jag köper däremot inte att många kvinnor skulle klara sig utan en man som styr upp att.

Jag har träffat en kvinna i några månader nu. Hon påstår att hon brukade laga mat till sig själv innan vi träffades... Men sen jag kom in i bilden så står hon helt handfallen och förväntar sig att jag ska fixa käk även när jag kommer hem till henne! Och de dagar vi inte träffas så äter hon knappt! Så ett levande bevis på att kvinnor är som barn, bland många andra....

Vad är det som jag inte skulle kunna klara av som ingår när man har ett hem
  • sextiotalist
    Anonym (Arne) skrev 2015-03-24 12:52:49 följande:
    Upplever att det fördetmesta är ett spel för gallerian... Och vanligt förekommande! De påstår att de är intresserade av avancerad matlagning, sen när det kommer till kritan så kan de knappt koka makaroner. Tror att det e nåt de påstår för att verka bättre än andra kvinnor och verka kvinnliga.
    OK, jag känner som jag skrev en kvinna som inte kan laga mat, desto fler män. Jag vet inte vilka kretsar du umgås i, men de kvinnor jag känner (i min egen generation och yngre) kan samtliga laga mat, de allra flesta har bott själv en längre tid (men det är inte många män som jag känner om bott själv en längre tid).
    Du vet väl att generellt så är det männen som snabbare flytta ihop med en kvinna efter en separation, men kvinnorna generellt föredrar att bo själva
  • sextiotalist
    Anonym (Arne) skrev 2015-03-24 16:28:31 följande:

Det mesta.

Ok

Jag kan bygga ihop Ikeamöbler (även mer komplicerade saker)

Jag kan byta däck på en bil, byta olja och byta avgasrör (i varje fall grenrör)

Kopplar det mesta elen hemm

Snickra, såga borra med handborr.

Måla och fixa underarbete, däremot är jag urusel på att tapetsera.

Skotta snö, gräva nya rabatter, handsåga mindre träd, klippa gräs, kantskära, hantera en jordfräs

Jag kan laga mat (speciellt soppor och grytor), men ogillar att baka.

Jag kan sy, jag har sytt kavaj och kappa bla

Jag handarbetar

Däremot hanterar jag inte tyngre borrar eller motorsåg och har svårt att starta en bensindriven gräsklippare eller trimmer.

Jag lagar punktering på cykeln

Ska jag fortsätta (glömde, jag är civilingenjör och har även lärt mig löda)
  • sextiotalist
    Anonym (Arne) skrev 2015-03-24 16:40:50 följande:

Kvinnor som inte blir omhändertagna har det väldigt svårt. Enda anledningen till att ni skulle trivas med att vara själva är att ni slipper ha sex, då de flesta av er saknar sexualdrift. Ytterligare en sak ni låtsas ha för att snärja en man.

Ok, jag behövde inte någon man. Men jag blev kär.
  • sextiotalist
    Anonym (Arne) skrev 2015-03-24 17:03:51 följande:

Även du sextiotalist verkar beundransvärt begåvad. Hur får jag min kvinna att bli mer som dig?

Genom att träffa en kvinna som varits pappas flicka. En pappa som har uppmuntrat och stöttat sin dotter och varit hennes förebild.

Träffa en kvinna som är självständig och har ett trotsigt "kan själv"

Att hon är så självständig att hon inte låter sig köras över av en man.

Min sambo fixar detta, mitt ex hade väldigt svårt för detta
  • sextiotalist
    Anonym (Tina) skrev 2015-03-24 17:47:08 följande:

Jag har alltid varit intresserad av matlagning och bakning. Jag är uppväxt med föräldrar som är duktiga på både matlagning och bakning så det intresset väcktes tidigt hos mig. En del har ju inte intresset för matlagning men behöver inte vara så avancerat. Jag laga både mer avancerade och enklare maträtter, gillar att söka recept på nätet och köpa kokböcker. 

Jag är egentligen rätt ointressad av matlagning. Men tycks ha fått läggningen. Någon gång då och då kan det vara kul.

Bakning anses jag lyckas med också. Men jag ogillar det
  • sextiotalist
    Jorunn2 skrev 2015-03-25 08:12:30 följande:

Fast detta med mecka med bilar, svetsa, borra upp hyllor o.s.v. tycker jag inte hör hit. Män kan väl sällan sy in ett par byxor som blivit för stora i midjan, eller ens lägga upp dem..? Det handlar om att man har OLIKA kunskaper beroende på kön helt enkelt.

Däremot kan jag, fast jag är kvinna själv, tycka att många kvinnor är som barn ibland. Jag menar detta, att de ofta reagerar känslomässigt. Tänk det typiska scenariot i en skräckfilm,  där familjen/kompisgruppen äntligen lyckats rädda sig ut ur skräckhuset och ska ge sig iväg mot säkerheten. Och då MÅSTE kvinnan baaaaaara gå in igen för att göra ett sista försök att rädda ytterligare en person, eller hämta någon sak med affektionsvärde hon glömt eller liknande.

Det är just sådana grejor som kvinnor kan göra i verkligheten - jag har varit med om det.Även om det inte direkt handlade om liv och död i de fallen. Men det där, att låta känslorna ta över förnuftet, och inte LYSSNA på när någon förnuftigare försöker förklara för dem, är ganska typiskt för både kvinnor och barn.

Släpp detta, jag är inte unik, man jag är praktiskt lagd och jag vet många, många tjejer som meckar med bilar, borrar etc.
    Det är kunskaper man förvärvar och är inte medfödda.

Du kanske inte visste att skräddare var ett manligt yrke, dvs för 100 år sedan så var det väldigt många män som kunde sy in byxor och lägga upp byxorna.

Handarbete var inte helt ovanligt att män gjorde också.

• sextiotalist
    Anonym (Gurra M) skrev 2015-03-24 20:53:06 följande:

Oj vad tråden tagit fart, ni bevisar ju genom era svar att ni verkligen ÄR som barn... Radda upp alla saker ni faktiskt kan, vad DUKTIGA ni är :) Barn söker som bekant ofta bekräftelse, som ni nog inte förstod.
    Anledningen till att jag skrev inlägget från början är att jag är så trött att agera förmyndare åt min tjej... Hon börjar gråta när hon tittar på djurakuten, slänger sig på golvet och vrålar när hon inte får sin vilja fram, hon är fysiskt svag, vet inte skillnaden på en polygrip eller en glidledstång..Helt hjälplös! Som ett djur i Zoo har hon vant sig vid att bli matad och ompysslad och att jag tar alla beslut åt henne, jag vågar inte tänka på hur hon skulle klarat sig på egen hand..

Haha, jag vet inga som är så bekräftelsetörstande som män, får de inte sitt sex så går världen under (speciellt yngre). Tycker man inte att deras bihang mellan benen är det mest fantastiska som finns, så rasar världen och tala inte om arbetslivet...
    Men jag har aldrig hört talas om en vuxen (jo förresten, en man gjorde så, ett ex till en väninnan) som lägger sig på golvet och vrålar om man inte får sin vilja igenom.
    Får jag fråga, hur levde hon innan hon träffade dig.
    Mitt ex var bergsäker på att jag skulle gå under när jag gjorde slut (att han inte ens reflekterade över att vi aldrig bott ihop och jag fixade en hel del utan hans påtvingade hjälp, då surade han, under tiden vi var tillsammans).
    Jag är ganska säker på att hon skulle klara sig utmärkt utan dig, precis som de flesta kvinnorna gör.
    Om du inte visste det, så är antalet änkor (då tänker jag på den äldre generationen) betydligt fler i antal än antalet änkemän och de klarar sig utan sina män år efter år, trots att de var uppvuxna i en tid då kvinnorna var hänvisade till hemmet.
  • sextiotalist
    Jorunn2 skrev 2015-03-25 09:28:11 följande:

Jo, i ditt alternativa universum är det så. I mitt, har frånskilda kvinnor ofta jätteproblem innan sönerna blir gamla nog att göra detta. Jag brukade köra med "jag har fööööött dina baaaaarn" - för då kom exmannen SPRINGANDE med verktygslådan!

Ja, herrskräddare är ett manligt yrke, men det är mycket ovanligt att det är mannen i familjen som syr till husbehov. Om han har något annat yrke alltså, och det har ju nästan alla män idag.

Du är då välkommen att besöka mitt parallella universum. Jag har ingen frånskild väninna som är handfallen.

Jag vet att jag inte är unik, berättade lite om den här tråden nu på fikat och mina (manliga) kolleger slogs av häpnad och funderade var i Sverige tiden stått stilla.

Så i mitt universum så lever vi i år 2015. Vi lämnade 50-talet för nästan 60 år sedan
  • sextiotalist
    Jorunn2 skrev 2015-03-25 10:03:58 följande:

Konstigt att de där sociala företagen som tillhandahåller gubbar som sätter ihop IKEA-möbler och gräver upp gräsmattor, har så mycket kommers då...

En väldigt ny bransch som utnyttjas av både män och kvinnor.
  • sextiotalist
    brysch skrev 2015-03-25 18:41:46 följande:

Oj, sen när började vi vandra bakåt i tiden igen eller är det bara jag som inte umgås i kretsar där dessa typer av män existerar? Eller är detta ett skämt? Har svårt att ta detta seriöst.

Aha en till som lever i samma universum som jag då. Känner inte heller igen bilden. Vad skönt att vi är två u vårt universum och lever nu, år 2015. Vilken tidsmaskin de andra använt vill jag gärna veta.
  • sextiotalist
    Anonym (Arne53) skrev 2015-03-25 20:35:05 följande:
    Du har aldrig tänkt på att det faktist finns kvinnor som ÄR barnsliga. Har ett levande bevis i mitt hus haha.
    Och det finns barnsliga män, det finns alla typer av båda könen.
  • sextiotalist
    Anonym (tycker) skrev 2015-03-26 01:57:02 följande:

Nja, att kvinnan är självständig är väl inte i sig något problem. Alls. Problemet består väl snarare i att kvinnor föraktar och ser ner män som visar det minsta tecken på underlägenhet eller svaghet i något avseende. Något som alla män är väl så medvetna om. En man måste vara självständigare, kunnigare, duktigare för att kunna bli sedd som attraktiv. Så det enkla svaret på din fråga är att män vill ha en kvinna som tänder på dem. Vilket kvinnan bara gör om hon ser mannen som en riktig man, alltså att han måste vara överlägsen, samt beskydda sin kvinna, ge trygghet och vara lite som en far åt henne.

Nej tack är inte det minsta intresserad av att ha en till pappa.

Min sambo är min jämnlike. Vi har olika styrkor och svagheter. Vi är trygga med varandra.
  • sextiotalist
    Anonym (Man med klös) skrev 2015-03-26 12:58:01 följande:

Jag går ut i stan idag och ser ungefär 30 grovjobbare. Städare, restaurangefettsuppsamlare, byggare. Det är 0 % kvinnor. Fatta 0 %!! fatta också då att din värld består av flum. Den värld du lever i stämmer inte med verkligheten. Punkt.

Och jag var idag på ett projektmöte (ett tekniskt projekt med byggentreprenad). 30% kvinnor, samtliga ingenjörer.

Du får gärna skicka mig ett PM.

Jag träffar dagligen kvinnliga ingenjör och en hel del kvinnliga byggplatsuppföljare.

Du är välkommen att vara med mig en dag på mitt arbete och du kommer presenteras för kvinnor med som är smarta, praktiska och duktiga.

Jag ska med glädje presentera dig för en vår bransch duktigaste projektledare som är kvinna. Hon driver projekt med järnhand och få håller hennes tempo
  • sextiotalist
    Anonym (Man med klös) skrev 2015-03-26 23:16:39 följande:

Whoa kvinnor med tingeltangelbyggingenjörslinjer ska kompensera för att alla grovjobbande män jag sett i stan där inte en (1) var kvinna, utan just 0 var kvinnor. Du är rolig du. *Ler*.

Precis som de män som också är ingenjörer. Jag har arbetat ihop med kollektivare (traditionella mansyrken) och det finns en hel del kvinnor. Det är ingen arbetsuppgift som kräver råstyrka, ersatt av maskiner.

Men än en gång. Skicka mig ett PM så berättar jag gärna mer och du är välkommen att träffa mig på mitt arbete
  • sextiotalist
    brysch skrev 2015-03-27 12:05:54 följande:
    Hahaha!
    Ja men då är det ju så. Du har ju sett "alla" yrkesarbetande grovjobbare på en dag. Alla 30 faktiskt. Det är ju precis så många som finns i Sverige idag.

Tack snälla du för att du kan tala om för oss andra vad som är representabelt i dagens samhälle. Det är alltså här Gud sitter och skriver på sin fritid, på familjeliv under namnet "Man med klös". Inte många som kan tala om för oss dödliga hur livet ser ut!

Du verkar också tillhöra dessa män som jag beskrev i inlägget ovan. Tanken har inte slagit dig att kvinnor som slår sig in på typiskt mansdominerade yrken antagligen är tillräckligt smarta för att välja ett intressantare yrke än "restaurangefettuppsamlare"?

Mjau.. :P
    Med dagens engagemang som många ungherrar visar i skolan idag så lär det endast vara grovarbetararbeten som är kvar till dessa när de lämnat grundskolan (och gymnasiet) med ofullständiga betyg.
    Deras arbete kommer dock bestämmas och styras delvis av kvinnor som studerat "tingeltangelbyggingenjörslinjer" och det kommer vara de som håller i den stora plånboken.
    Förresten, undrar om dessa män som skriver här i tråden skulle fixa en termin på "tingeltangelbyggingenjörslinjen" på högskolenivå?
  • sextiotalist
    brysch skrev 2015-03-27 12:37:31 följande:

Jag har faktiskt aldrig hört om dessa "tingeltangelbyggingenjörslinjer" förut. Låter väldigt intressant måste jag säga. Om jag uppfattat det rätt läser kvinnor och män samma program men för kvinnor heter det "tingeltangelbyggingenjörslinjer" medan det för män heter enbart byggingenjörslinje?

Märkligt att vissa individer måste förlöjliga kvinnor som gör samma sak som män genom att hitta på namn som inte existerar på ett högskoleprogram. Det säger återigen mer om denna person och att de kvinnor som tar sig till toppen oftast kan mer pga. det motstånd hon möter längs vägen.

Nej, inte jag heller. Själv läste jag civilingenjör med inritning elektro. Annars så hette den mest bygginriktade Väg och Vatten på den tiden (då var det den utbildningen efter Arkitektur och Kemi som hade mest tjejer, 30% tror jag det var, Kemi och Arkitektur hade omkring 50%, vi hade väl mellan 10 och 15%), men tingeltangel låter rätt spännande faktiskt
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2015-03-27 13:58:40 följande:

=P Tänk vad unika vi är som kan laga mat =P

Dock kan jag inte svetsa (löda går bra, fixade mitt brända moderkort häromdagen), köra traktor eller byta bromsskivor. Sy kläder verkar jag ha i generna, även om jag knappt använder mig av de (min morfar var skräddare), brodera blir lite halvdant, men jag vet hur man gör i alla fall....

Jag kan även bygga ihop en dator (men inte bygga delarna...), klippa om Game of Thrones (väldigt roligt projekt) och (gasp!) spela Silent Hill utan att skrika av skräck.... =P

Löda var jag en hejare på, men inget som behövs då ofta numera.

Jag brukar plocka om i diskmaskinen i smyg. Då brukar det få plats mer och inget som ligger så illa att det inte blir diskat.

Min sambo är urusel att laga mat. Men hans pappa och en bror är duktiga. Svärfars köttbullar är nästan lika goda som mina
Svar på tråden Varför är kvinnor som barn?