• Jorunn2

Varför är kvinnor som barn?

Fast detta med mecka med bilar, svetsa, borra upp hyllor o.s.v. tycker jag inte hör hit. Män kan väl sällan sy in ett par byxor som blivit för stora i midjan, eller ens lägga upp dem..? Det handlar om att man har OLIKA kunskaper beroende på kön helt enkelt.

Däremot kan jag, fast jag är kvinna själv, tycka att många kvinnor är som barn ibland. Jag menar detta, att de ofta reagerar känslomässigt. Tänk det typiska scenariot i en skräckfilm,  där familjen/kompisgruppen äntligen lyckats rädda sig ut ur skräckhuset och ska ge sig iväg mot säkerheten. Och då MÅSTE kvinnan baaaaaara gå in igen för att göra ett sista försök att rädda ytterligare en person, eller hämta någon sak med affektionsvärde hon glömt eller liknande.

Det är just sådana grejor som kvinnor kan göra i verkligheten - jag har varit med om det.Även om det inte direkt handlade om liv och död i de fallen. Men det där, att låta känslorna ta över förnuftet, och inte LYSSNA på när någon förnuftigare försöker förklara för dem, är ganska typiskt för både kvinnor och barn.

• Jorunn2
    Jorunn2 skrev 2015-03-25 08:12:30 följande:

Fast detta med mecka med bilar, svetsa, borra upp hyllor o.s.v. tycker jag inte hör hit. Män kan väl sällan sy in ett par byxor som blivit för stora i midjan, eller ens lägga upp dem..? Det handlar om att man har OLIKA kunskaper beroende på kön helt enkelt.

Däremot kan jag, fast jag är kvinna själv, tycka att många kvinnor är som barn ibland. Jag menar detta, att de ofta reagerar känslomässigt. Tänk det typiska scenariot i en skräckfilm,  där familjen/kompisgruppen äntligen lyckats rädda sig ut ur skräckhuset och ska ge sig iväg mot säkerheten. Och då MÅSTE kvinnan baaaaaara gå in igen för att göra ett sista försök att rädda ytterligare en person, eller hämta någon sak med affektionsvärde hon glömt eller liknande.

Det är just sådana grejor som kvinnor kan göra i verkligheten - jag har varit med om det.Även om det inte direkt handlade om liv och död i de fallen. Men det där, att låta känslorna ta över förnuftet, och inte LYSSNA på när någon förnuftigare försöker förklara för dem, är ganska typiskt för både kvinnor och barn.

Ett bra exempel på detta i dagens Sverige, är att det nästan alltid är kvinnor som fjantar med tiggarna - trots att folk försöker förklara för dem att de blir lurade, och att det inte är rätt mot dom som tigger heller EGENTLIGEN. Att tiggeriet inte är en långskiktig lösning på deras problem. Men många kvinnor reagerar känslomässigt, precis som om det skulle vara tändsticksflickan ur sagan av H.C. Andersen de har framför sig och inte organiserade ligor...
  • Jorunn2
    sextiotalist skrev 2015-03-25 08:17:39 följande:
    Släpp detta, jag är inte unik, man jag är praktiskt lagd och jag vet många, många tjejer som meckar med bilar, borrar etc.
    Det är kunskaper man förvärvar och är inte medfödda.

Du kanske inte visste att skräddare var ett manligt yrke, dvs för 100 år sedan så var det väldigt många män som kunde sy in byxor och lägga upp byxorna.

Handarbete var inte helt ovanligt att män gjorde också.
    Jo, i ditt alternativa universum är det så. I mitt, har frånskilda kvinnor ofta jätteproblem innan sönerna blir gamla nog att göra detta. Jag brukade köra med "jag har fööööött dina baaaaarn" - för då kom exmannen SPRINGANDE med verktygslådan!

Ja, herrskräddare är ett manligt yrke, men det är mycket ovanligt att det är mannen i familjen som syr till husbehov. Om han har något annat yrke alltså, och det har ju nästan alla män idag.
  • Jorunn2
    sextiotalist skrev 2015-03-25 09:02:17 följande:
    Om du inte visste det, så är antalet änkor (då tänker jag på den äldre generationen) betydligt fler i antal än antalet änkemän och de klarar sig utan sina män år efter år, trots att de var uppvuxna i en tid då kvinnorna var hänvisade till hemmet.
    Hmmm... Det har ju vuxit upp en business idag, sociala företag med män i Fas 3 eller som arbetstränar, och försörjs av någon form av bidrag. Dessa får gå hem till just ensamstående damer (i alla åldrar faktiskt) och hjälpa dem med praktiska saker som de inte klarar själva.
  • Jorunn2
    sextiotalist skrev 2015-03-25 10:00:32 följande:
    Du är då välkommen att besöka mitt parallella universum. Jag har ingen frånskild väninna som är handfallen.

Jag vet att jag inte är unik, berättade lite om den här tråden nu på fikat och mina (manliga) kolleger slogs av häpnad och funderade var i Sverige tiden stått stilla.

Så i mitt universum så lever vi i år 2015. Vi lämnade 50-talet för nästan 60 år sedan
    Konstigt att de där sociala företagen som tillhandahåller gubbar som sätter ihop IKEA-möbler och gräver upp gräsmattor, har så mycket kommers då...
Svar på tråden Varför är kvinnor som barn?