• Gathenhielm

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Ja, absolut. Folkvett lärs bäst med en lavett, som mormor brukade säga.

Reasons... we all have them, at times.
  • Gathenhielm
    Anonym (Barnaga) skrev 2015-03-24 14:18:21 följande:
    Haha, ja. Kan väl hålla med till viss del. Bara inte lavetterna missbrukas. Jag fick lavetter när jag betedde mig riktigt dumt. Det satte aldrig men på mig, men däremot lärde jag mig var mina gränser går att inte kunna bete mig som en vild jävel när som helst och hur jag vill.
    Jag fick nog inte fler än ett halvdussin under min uppväxt. Knappast något som ligger och hemsöker mig om nätterna.

Minns att jag fick en efter att jag krossat hallspegeln. Det gjorde ont, men nog fan lärde jag mig att inte spela fotboll inomhus.
  • Gathenhielm
    Fiona M skrev 2015-03-24 15:16:06 följande:

Borde det isf inte vara tillåtet att slå vuxna TS?

Nja, vi verkar ha kollektivt accepterat att barn och vuxna inte har samma rättigheter.
  • Gathenhielm
    Fiona M skrev 2015-03-24 15:31:02 följande:
    Ja, tyvärr.
    Så... du anser att barn ska ha samma rätt att köpa sprit, knulla, köra bil, rösta, flyga flygplan och gå på krogen som vuxna?
  • Gathenhielm
    Anonym (Barnaga) skrev 2015-03-24 15:44:24 följande:

Ibland tycker jag att andra än föräldrarna ska ha rätt att säga till barn. Problemet i att låta ansvaret ligga på föräldrarna är att barnet i situationer kommer att hävda att "mamma/pappa inte sagt att jag inte får göra så". Barn ska veta att det finns gränser även bland omgivningen, och inte enbart att föräldrar kan sätta gränser.

Jag tycker således inte det vore fel om du sa emot barnet på skarpen i den situationen, trots att mamman var på plats.

Jag säger till på skarpen alldeles oavsett om modern är där eller inte. Vanligtvis brukar föräldern ge mig en tacksam min, vilket bara gör mig deprimerad.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?