• tankfull

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Anonym (ja) skrev 2015-03-25 14:21:43 följande:

Det borde vara tillåtet att lappa till olydiga ungjävlar som inte kan hålla käft. I länder där det är tillåtet vet ungarna hur de ska uppföra sig till skillnad från svenska barn.

Ja för det är ju inga invandrare som ligger bakom kriminalitet i Sverige...? Skulle tippa på att majoriteten av brotten sker av folk med utländsk bakgrund och resten består av svenska personer som haft en kass barndom med bland annat våld i hemmet.
  • tankfull

Det finns massor att läsa om hur våld påverkar barn negativt. Jag citerar några rader ur Folkhälsans Information om barn som upplevt våld: "Alla barn som har upplevt våld i sin barndom använder inte själva våld som vuxna, men alla som använder våld som vuxna har upplevt våld i barndomen".
    "Våld medför ökad risk för PTSD med kognitiva störningar, minnesstörningar, hög grad av undvikande beteende, depression, stegrad uppmärksamhetsnivå, förhöjd alarmberedskap, oro, ångest, fysiska symtom, sömnlöshet, högt blodtryck etc."

Många kriminella har haft en barndom med våld. Men hur många argument som än skulle läggas fram här så gissar jag att de ändå inte påverkar dem som redan bestämt sig för att det bästa för barnet är att få en lavett ibland. Och därigenom fortsätter problematiken år ut och år in. De barn eller ungdomar som beter sig sämst och till och med begår brott är de barn som inte känt sig trygga i hemmet.

• tankfull
    Anonym (well) skrev 2015-03-26 10:26:06 följande:
    Jag kan ge ett exempel. Om min unge skulle springa mot en trafikerad gata och försöka springa rakt ut så skulle jag hugga tag i ungen och förklara AT det är farligt osv. Skulle ungen trots upprepade nej fortsätta försöka springa ur i gatan så skulle jag lappa till ungen så den inte gör om det. Berättigat?? Hell yeah.
    Men vilket normalbegåvat barn skulle inte lyssna på föräldern utan försöka springa ut bland bilarna? Det skulle tyda på nån hjärnskada och då hjälper det definitivt inte att lappa till barnet!
  • tankfull
    Anonym (well) skrev 2015-03-26 10:35:47 följande:
    Självklart är det så . Skulle vilja tillägga att otrygghet i hemmet inte bara kommer sig av fysisk bestraffning tvärtom. Det handlar om förmågan att förutse förälderns beteende om föräldern inte är konsekvent så blir hemmet otryggt. Om föräldern dessutom blir mycket arg och skriker i vredesmod på sina barn så uppstår samma mentala rektorer som om barnet brir misshandlat ( detta är under förutsättning att det sker med viss frekvens säg varje vecka. ) om barnet har en förälder som bara vill vara kompis med barnet och ger barnet allt för mycket inflytande så saknar barnet vägledning och blir även då otryggt och mår inte bra. Barnet har visserligen inte erfarenheten av våld och kommer därför förmodligen inte att använda sig av detsamma senare MEN kommers må dåligt.
    Jag tycker att de som skriker på sitt barn också brister som föräldrar! Och att aldrig sätta gränser är också fel! Men på vilket sätt berättigar ett sorts felaktigt uppfostringssätt ett annat felaktigt uppfostringssätt?
  • tankfull
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 11:56:56 följande:

Det hade inte skadat att skriva vad man grundar sina åsikter på om man väljer att delta i en diskussionstråd tycker du inte?

Jag skriver lite mer än att jag tycker både skolväsendet borde ge lärarna bättre verktyg att hantera ouppfostrade bråkstakar och inte sätta käppar i hjulen på föräldrar så dessa skapas.

Anonym (well) skrev 2015-03-26 11:52:11 följande:
    Jo det tror jag nog om ditt barn skulle bli påhoppad av någon .. skulle du inte slåss då?

Jag tror vi kan ta det längre än så, jag är nästan säkert att nobodyhome skulle gå loss med ren och skär misshandel om denna blev uppringt från skolan och upplyst att barnet beter sig på lektionstid så som hon beter sig på nätet.

Men skitsamma, så länge beteendet fortsätter så tycker jag att man inte bör hedra skitet med en respons, vissa är så låsta i sina aggressioner problem och sin drömbubbla att inte mycket kommer genom.

Du skriver att man ska visa vad man grundar sina åsikter på - jag har grundat mina åsikter på de fakta som visar på hur skadligt det är för barn med våld i hemmet (se tidigare inlägg) men du väljer ju ändå att inte ge nån direkt respons på det? Det är väl lättare att bestämma sig för att man har rätt - baserat helt på den egna åsikten och inga fakta som understöder den på något sätt. Eftersom du förespråkar barnaga så antar jag att du lever som du lär? Skulle du lappa till ditt barn ute bland folk så kan du bli anmäld. Dina skäl till varför du slår ditt barn är helt ointressanta, det är fortfarande olagligt. På mycket goda grunder.
  • tankfull
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 13:29:53 följande:

Jag har tagit del av dessa och förklarat dom.

Incidenten vid gatan var inte på hemmaplan, folk nickade instämmande kan jag säga.

Har ryckt in på skolgården mot en ohanterlig arab som upplyste den kvinnliga pedagogen att pappa skulle knulla henne.
    Skulle kanske inte bry mig om det inte var en av idioter som var på min son så han fick höra ett och annat och fick ett varnings ord att jag kommer tillbaka om jag inte ser en förändring, det fick unghelvetet höra när han dinglade ex antal centimeter från marken uppdragen av mina händer som hade god lust att göra mer.

Tacksamheten i pedagogens ögon var väldigt talande.

Fick uppdatering senare att betendet blev som förbytt efter "samtalet" vi hade.

Så vad som är lagligt är en sak, vad som händer sedan i det verkliga livet och vad som behövs i samhället är nått helt annat.

Du har inte sagt ett ord om vad jag skrev då jag citerade ur Folkhälsans Information om barn som upplevt våld! Du har inte bemött det, inte förklarat det, du bara snackar och snackar. Jaha, du lyfte upp killen och sa till honom på skarpen? Då har du ju inte slagit honom, så hur är det ett exempel på att våld hjälper? Tror du att den killen får stryk hemma? Det tror jag, och det kan vara förklaringen till hans dåliga uppfostran.
    Och ännu en gång: HUR blir en dålig uppfostringsmetod bättre av att det finns andra uppfostringsmetoder som också är dåliga? Det är ingen som hävdar att det är bra att vara en mespropp och aldrig sätta gränser för sina barn, men det finns ju massor av föräldrar som lyckas alldeles utmärkt med uppfostran av sina barn genom att sätta gränser verbalt. Tror du verkligen att de bara har haft TUR och fått så snälla barn att de inte behöver ta i med hårdhandskarna? ALLA barn är jobbiga ibland! Är de jobbiga hela tiden så har man faktiskt misslyckats i kommunikationen eller så har de en diagnos och då behöver de psykoterapeutisk hjälp - inte bli slagna!
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?