Inlägg från: Anonym (well) |Visa alla inlägg
  • Anonym (well)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

I vissa vall kan det vara nödvändigt att behandla sina barn bryskt och då tom göra dem illa för att avstyra farliga situationer. Detta är dock inget som är förbjudet ens idag utan snarare en skyldighet som förälder. Det står tidigare i tråden att man inte ska kränka sina barn. För mig är ordet kränkning dels oerhört luddigt och dels väldigt subjektivt. För mig känns det med den innebörd jag lägger i ordet fullkomligt omöjligt att uppfostra ett barn utan att någon gång kränka det. Please tala om för mig vad det är i er definition av kränka som gör det så fel.

• Anonym (well)
    Fiona M skrev 2015-03-26 09:53:18 följande:

Jag ser inte hur det någonsin kan vara berättigat, så kan du ge exempel på när du/ni använt det för att inget annat funkat?

Jag kan ge ett exempel. Om min unge skulle springa mot en trafikerad gata och försöka springa rakt ut så skulle jag hugga tag i ungen och förklara AT det är farligt osv. Skulle ungen trots upprepade nej fortsätta försöka springa ur i gatan så skulle jag lappa till ungen så den inte gör om det. Berättigat?? Hell yeah.
  • Anonym (well)
    Fiona M skrev 2015-03-26 09:53:18 följande:

Jag ser inte hur det någonsin kan vara berättigat, så kan du ge exempel på när du/ni använt det för att inget annat funkat?

Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 08:51:13 följande:

För övrigt om jag hade använt våld mot mina barn för att dom inte gjorde som jag ville när dom var små.

Så hade det i konsekvensens namn varit lika ok för dom att idag när dom är vuxna och fysiskt starkare än sin mamma, slå mig för att jag inte gör som dom vill.

Nej tack, den sortens våldskultur ska vi inte ha i våra familjer. 

Befängt resonemang barn ska lyda sina föräldrar oavsett hur starka de är.
  • Anonym (well)
    tankfull skrev 2015-03-26 08:13:43 följande:

Det finns massor att läsa om hur våld påverkar barn negativt. Jag citerar några rader ur Folkhälsans Information om barn som upplevt våld: "Alla barn som har upplevt våld i sin barndom använder inte själva våld som vuxna, men alla som använder våld som vuxna har upplevt våld i barndomen".

"Våld medför ökad risk för PTSD med kognitiva störningar, minnesstörningar, hög grad av undvikande beteende, depression, stegrad uppmärksamhetsnivå, förhöjd alarmberedskap, oro, ångest, fysiska symtom, sömnlöshet, högt blodtryck etc."

Många kriminella har haft en barndom med våld. Men hur många argument som än skulle läggas fram här så gissar jag att de ändå inte påverkar dem som redan bestämt sig för att det bästa för barnet är att få en lavett ibland. Och därigenom fortsätter problematiken år ut och år in. De barn eller ungdomar som beter sig sämst och till och med begår brott är de barn som inte känt sig trygga i hemmet.

Självklart är det så . Skulle vilja tillägga att otrygghet i hemmet inte bara kommer sig av fysisk bestraffning tvärtom. Det handlar om förmågan att förutse förälderns beteende om föräldern inte är konsekvent så blir hemmet otryggt. Om föräldern dessutom blir mycket arg och skriker i vredesmod på sina barn så uppstår samma mentala rektorer som om barnet brir misshandlat ( detta är under förutsättning att det sker med viss frekvens säg varje vecka. ) om barnet har en förälder som bara vill vara kompis med barnet och ger barnet allt för mycket inflytande så saknar barnet vägledning och blir även då otryggt och mår inte bra. Barnet har visserligen inte erfarenheten av våld och kommer därför förmodligen inte att använda sig av detsamma senare MEN kommers må dåligt.
  • Anonym (well)
    Nomanisanisland skrev 2015-03-26 11:01:16 följande:

Som sagt hell no, för att arguemntera på din nivå. Man slåss inre. Punkt, och fattar man inte det ska man inte ha barn.

Jo det tror jag nog om ditt barn skulle bli påhoppad av någon .. skulle du inte slåss då?
  • Anonym (well)
    Nomanisanisland skrev 2015-03-26 11:02:50 följande:

Befängt resonemang blind lydnad är inget självändamål och hjälper igår heller barnen att fatta egna beslut och ta eget ansvar när den dagen är dags. I och för sig inte så oväntat från någon som försvarar barnmisshandel så länge hen får döpa om den till tillappning.

Vi pratar inte blind lydnad utan lydnad men det ser du alltså som synonymt antar jag? I så fall tycker jag synd om dina barn som inte kan lita på att du som vuxen tar ditt vuxenansvar.
  • Anonym (well)
    Fiona M skrev 2015-03-26 11:11:02 följande:

Hugga tag i barnet för att rädda det, ja, och sen prata, prata, prata.

(Är barnet för litet att prata med borde det också vara för litet för att förstå varför det blir slaget...)

Till detta svar väljer jag B Vad är Pavlovs hundar.
  • Anonym (well)
    Nomanisanisland skrev 2015-03-26 11:57:44 följande:

Sorry, missat att det är självförsvar som diskuteras i den här tråden (och ja, man får "självförsvars" någon annan med), trodde det var barnaga?

Nu kallas det normalt att man övertar någon annans nödvärnsrätt men ok. Precis som detta fall så pratar vi om någon form av våld vilket du sa ALLTID var fel. Exemplet drog jag därför att du ska utmana den föreställningen. Hur som haver så är våld även mot barn tillåtet för att rädda dem från allvarliga olyckor. Även om man skulle fälla ett barn som är på väg ut i gatan framför en bil så att barnet får en hjärnskakning. Det kallas att man handlar i nöd och leder till ansvarsfrihet för det eventuella brott man begått. Då nu vet du det . Våld är i vissa fall lagligt även utanför det allmänt kända nödvärnsbegreppet och då särskilt mot barn som inte antas kunna fatta de beslut som så många vill göra dem delaktiga i att fatta då de saknar konsekvenstänk i samma utsträckning som en vuxen.
  • Anonym (well)
    Fiona M skrev 2015-03-26 12:40:54 följande:

Vad är det för fel på dig som inte kan prata utan måste slå?

Slår du vuxna som gör fel? Varför inte? De BORDE ju verkligen veta bättre än att göra så, så det borde väl vara motiverat det med?

Det beror helt och hållet på hur fel de vuxna gör. Och om mitt våld kan hindra dem i sitt felaktiga beteende. Ser jag någon stjäla något så skulle jag nog slå personen om den inte stannar självmant. Skulle någon slå någon annan ja garanterat om inte personen gav sig direkt. Om mitt barn skulle riskera livet på sig eller någon annan absolut
  • Anonym (well)

Om vi ska hårda det då är jag övertygad om att det farligaste som finns är aggressivitet. Oavsett om det förekommer våld eller inte. Att skrika och vara arg på ett barn ofta är lika farligt som att i ilska slå sitt barn. Att däremot använda diskussion och motivation enbart gör att barnet inte lär sig konsekvenser. Att som folk ofta förespråkar använda konsekvenser så som att inre få spela eller inte gå ut eller what ever tror jag är tand löst eftersom det inte har någon omedelbar anknytning till det fel man gjort. Om mitt barn skulle slå ett annat barn så skulle ingen annan än jag vara gladare än om barnet slog tillbaka. Då har mitt barn fått en omedelbar konsekvens i direkt anknytning till det felaktiga beteendet. Djur nafsar puttar osv sina barn för att tillrättavisa dem i stunden när de gör fel. Att det skulle vara skadligt att vi gör detsamma utan aggressivitet eller ilska vid riktigt allvarliga tillfällen kan knappast vara skadliga än någon som passiv aggressivt skuldbelägga sina barn eller ofta är reell aggressiva mot dem. Eller för den delen att inte visa några konsekvenser av något slag Utan endast diskussion gör nog väldigt ont hos barnet när det flyttar hemifrån och inser att ett felaktigt beteende inte resulterar i ett samtal utan mer svårartade konsekvenser

• Anonym (well)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 17:56:14 följande:

Det där är fullskalig skitsnack.

Hurdan nån kommer begå brottsliga handlingar har inte mycket att göra med uppfostran, vare sig man daltar sönder ungen eller håller denna strikt har man fortfarande risken att nått går fel.

Barn däremot som kommer från våldsamma hem där deras behov förbisågs och dom misshandlades på regelbundet basis kan jag tänka mig riskerar långt mer att hamna snett i livet sen.

Jag förstår vad du menar kränkningar är långt mycket mer än bara fysisk bestraffning. Nu är jag visserligen emot aga men jag är beredd att hålla med dig i detta
  • Anonym (well)
    Anonym (Viola) skrev 2015-03-27 09:49:52 följande:

Önskar du ibland att kvinnomisshandel var tillåtet?

Finns det någon situation då du önskat att kvinnomisshandel var tillåtet? Exempelvis i stundens hetta eller vad som helst? Berätta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16

Du kanske har värderingen i allmänhet att kvinnomisshandel är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en kvinna.

-------------

Bara om hon slår till mig först. Men då är det ju självklart.
  • Anonym (well)
    Anonym (Viola) skrev 2015-03-27 09:56:09 följande:

Gäller det om barn också slår först då?

Självklart inte. Barn vet inte vad de gör plus att deras slag inte skulle utgöra nån direkt smärta. Dessutom riskerar de ju att skadas både mentalt och fysiskt för nåt de inte ens begriper vidden av. En vuxen är fullt medveten om att man inte ska slå en annan person och borde också vara medveten om konsekvenserna. Om den personen trots det slår mig så slår jag tillbaka naturligtvis.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?