Inlägg från: Anonym (Camilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Camilla)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Filip1990 skrev 2015-04-06 00:55:56 följande:

Smisk fungerar utmärkt som en markering och bestraffning. Jag tror mer på det än alla andra konstiga straff föräldrar hittar på, som rumsarrester, matförbud och allt möjligt. Smisk är snabbt överstökat, ger en tydlig gränssättning och förknippar dåligt beteende med obehag.

Varför smisk? Jo, för att smisk på rumpan utan tillhyggen är helt ofarligt. Det åsamkar sveda men då skinkorna består av fett så skadas de inte.

Detta har använts i årtusenden och fungerat utmärkt.

Obs. Att vi dock bor i Sverige och vi som bor här måste givetvis följa landets lagar.

Jag har dock erfarenheter från flera olika sammanhang av välfungerande barnaga.

Förstår inte hur du kan försvara aga!!

Jag blev agad på bara rumpan när jag växte upp och det var nåt otroligt hemskt. För att inte säga förnedrande. Varför vill msn göra så mot sina barn?
  • Anonym (Camilla)
    Filip1990 skrev 2015-04-06 11:06:44 följande:

Jag försvarar det eftersom jag upplever att det fungerar. Men det förutsätter givetvis att det sker på rätt sätt och under trygga former.

Jag fick också smisk, och visst var det obehagligt men det gjorde ju att man ville uppföra sig. Det är därför det fungerar så bra: det är ett avskräckande straff. Och jag var aldrig rädd.

Aga fungerar utmärkt i moderna familjer även idag; det har jag sett exempel på när jag vistats utomlands.

Då fick du inte smisk så som vi gick det. Vi var livrädda för att få smisk och när vi fick det gjorde det helt galet ont. Och förnedringen var nästan lika hemsk som smärtan. Det är helt sjukt att försvara sånt.
  • Anonym (Camilla)
    Överste Senap skrev 2015-04-06 17:26:16 följande:

Låter som en hemsk uppfostran. Vad har du för relation till dina föräldrar idag?

Pappa är död sedan många år men jag kom aldrig nära honom. Ville inte göra det. Mamma har bett om förlåtelse så vår relation är i alla fall så där. Vet att hon också blev hårt agad, hårdare än vad jag och syrran blev. Men jag förstår ändå inte hur hon kunde göra så mit oss. Jag har aldrig ens varit nära att daska till mina egna barn. När jag vet vad det innebär kan jag inte ens tänka tanken.
  • Anonym (Camilla)

En klatsch på baken för att markera är ok. Att dra ner byxorna på barnet för att daska det är inte ok.

Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?