• molly50

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Filip1990 skrev 2015-04-06 12:08:56 följande:

Jag tycker det ingår i en vuxens roll att markera och sätta gränser. Dåliga gärningar måste straffa sig. Det är inte elakt; det är naturligt.
    Det är misstroendeförklarande att inte straffa barn för dåliga gärningar, då gör du dem en otjänst.
    En vuxen straffas av samhället för missgärningar. Ska då barn inte straffas av sina föräldrar? Eller tycker du barnen ska ställas inför åklagare på samma sätt som vuxna?

I en trygg, kärleksfull och stabil uppfostran behöver tydliga riktlinjer och regler vara en naturlig del.

Självklart. Men det finns väl andra sätt att markera och sätta gränser än genom att slå sitt barn.
    Vad tror du man lär barnen genom att hantera konflikter med att slå?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (ja) skrev 2015-04-07 16:16:38 följande:
    Hellre vara för sträng än en slapp skitförälder. Klarar man inte att dressera sin unge till lydnad ska man inte ha barn.
    Jag har skrivit det förut och jag kan skriva det igen.

Det finns väl andra sätt att markera och sätta gränser än genom att slå sitt barn.
    Vad tror du man lär barnen genom att hantera konflikter med att slå?
    Och skulle du tycka det var värt det,att ha slagit ditt barn,när du i slutänden kanske förlorar all kontakt med barnet,när barnet börjar ta avstånd från dig?

Och vaddå dressera? Det är inte hundar eller hästar vi pratar om här utan barn.
    Och såväl djur som barn kan och ska uppfostras utan våld.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (ja) skrev 2015-04-07 16:12:21 följande:
    Nyp i örat eller smäll på fingrarna är inte misshandel.
    Du kanske inte tycker det. Men lagen säger något annat.

Du kanske tycker det är ok att skrämma barn till lydnad. Men det går faktiskt att uppfostra barn på annat sätt än genom att skrämma dem.
    Om du inte lyckas med det så ligger problemet hos dig,inte hos barnen.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Barb) skrev 2015-04-07 21:14:07 följande:
    Grattis, du var inte ens där och tror dig veta vad dom krävdes i olika situationer. Godnatt och sov gott.
    Men vad hade barnen egentligen gjort som du ansåg krävde smisk?
    Även om barn gör något dumt och man anser att det krävs konsekvenser för deras handlande så går det att ge på andra sätt än genom smisk.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Barb) skrev 2015-04-08 09:47:57 följande:
    Det är rena familjeangelägenheter.
    Eftersom du inte vill berätta så antar jag att du egentligen vet att det är fel att ge dina barn smisk.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Barb) skrev 2015-04-07 17:13:26 följande:
    Du anser alltså att i många länder är näst intill 100% av alla föräldrar våldskriminella as? Insiktsfullt.

Jag älskar bägge mina föräldrar och vägrar fördöma dem för att jag fick smisk ibland. Och mina barn har aldrig hållit emot mig att de ibland också fick smisk när så krävdes.
    Så bara för att aga är tillåtet i en del andra länder så ska det användas som ursäkt för att få göra det här med?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Barb) skrev 2015-04-08 12:36:39 följande:
    Det viktiga är att man ger sina barn mycket kärlek och en god uppfostran samt låter dem upptäcka världen. Många av dem som påstås ha tagit skada av smisk har med all sannolikhet tagit skada av brist på kärlek. Att inte ge sina barn kärlek är det värsta man kan göra och det är helt obegripligt att det inte är straffbart. Ger man kärlek kan smisk definitivt vara ett hjälpmedel i uppfostran. Så klart får det inte vara en del av det dagliga livet och man får så klart inte gå till överdrift, typ använda tillhyggen mm.
    Mina barn har aldrig fått smisk. Däremot har de fått mycket kärlek och de har fått uppfostran utan att få smisk som konsekvens då de har gjort något de inte får.
    Och de har artat sig ganska bra ändå.

Så självklart är mycket kärlek en viktig del i barnuppfostran. Men det kan de få utan att man måste komplettera det med att ge smisk.
    Konsekvenser kan man ge på andra sätt än genom att ge smisk.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (jo) skrev 2015-04-08 09:52:43 följande:
    Självklart, men du skriver ju anonymt och det är relevant för sammanhanget. Du kan inte hävda att det var befogat med aga vid vissa situationer och få gehör för det, om du inte kan motivera det genom att förklara hur situationen krävde det.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Barb) skrev 2015-04-11 16:54:19 följande:
    Min poäng är att man inte kan använda idiotiska argument som "skulle du tycka det var ok om chefen smiskade dig på jobbet om du gjorde fel" eller "är det ok att smiska partnern om denne gör fel" just för att man kan åtala en sim begår brott, sparka en anställd som begår tjänstefel, göra slut med partnern som bedrar dig. Inget av detta är tillämpbart på barn och därför är argumenten inte giltiga.

Beträffande vuxna, om de hade möjligheten att välja mellan smisk och böter så skulle väl det vara ok för då har man något att välja på ifall man så önskade. Men bara om det fanns valmöjlighet.
    Så du menar att det inte finns några andra sätt att ge ett barn konsekvenser då det gjort något det inte får?
    Smisk är alltså det enda alternativet?

Och du menar alltså att om man som vuxen hade möjlighet att välja mellan olika slags konsekvenser så skulle man kunna välja bort smisk.
    Men barn kan inte välja! Det är den vuxne som bestämmer vilka konsekvenser barnet ska få.
    Och det är således också den vuxne som måste inse att det är fel val att smiska barnet.
    Det är faktiskt att begå ett brott!
    Och min personliga åsikt är att en vuxen som smiskar sina barn borde få smaka på sin egen medicin.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Filip1990 skrev 2015-04-14 18:17:32 följande:
    Det finns många andra konsekvenser man kan ge. Problemet är att många av dem egentligen inte blir straff nog. Ta exemplet utegångsförbud: du berövar barnet umgänge, nöje osv. osv. en längre tid. Och fungerar inte straffet måste du ge barnet ännu längre frihetsberövande...

Det är ett brott att ge ett barn smisk i Sverige och 26 andra länder. Inte resten. Och här går diskussionen alltså om huruvida vi tycker att förbudet är bra eller inte, jag hoppas inte att någon här på forumet (om de inte bor i något annat land) använder smisk, för då bryter de mot lagen. Vi måste följa landets lagar, men det är inte olagligt att anse att en lag är knäpp eller dum.

Måste bara tillägga apropå välja: En familj jag var i USA lät faktiskt 12-åringen välja mellan smisk och utegångsförbud. Du kanske tror att jag hittar på nu, men i flera fall valde han smisk, troligen för att det är snabbt överstökat och inte inskränker på fritiden en lång tid framöver.
    Ja, diskussionen går ut på om vi anser aga är bra eller ej. Och de flesta här verkar överens om att det är fel.

Ja,i det fallet så verkar ju utegångsförbudet ha varit ett bättre alternativ.
    Om barnet vill gå ut för att inte missa en rolig grej så är väl utegångsförbudet en alldeles ypperlig konsekvens.
    Att ta ifrån dem något de verkligen vill ha.
    Att smiska sina barn kan leda till att barnen lär sig att det är ok och beter sig på samma sätt själva som vuxna.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?