Filip1990 skrev 2015-04-14 18:17:32 följande:
Det finns många andra konsekvenser man kan ge. Problemet är att många av dem egentligen inte blir straff nog. Ta exemplet utegångsförbud: du berövar barnet umgänge, nöje osv. osv. en längre tid. Och fungerar inte straffet måste du ge barnet ännu längre frihetsberövande...
Det är ett brott att ge ett barn smisk i Sverige och 26 andra länder. Inte resten. Och här går diskussionen alltså om huruvida vi tycker att förbudet är bra eller inte, jag hoppas inte att någon här på forumet (om de inte bor i något annat land) använder smisk, för då bryter de mot lagen. Vi måste följa landets lagar, men det är inte olagligt att anse att en lag är knäpp eller dum.
Måste bara tillägga apropå välja: En familj jag var i USA lät faktiskt 12-åringen välja mellan smisk och utegångsförbud. Du kanske tror att jag hittar på nu, men i flera fall valde han smisk, troligen för att det är snabbt överstökat och inte inskränker på fritiden en lång tid framöver.
Ja, diskussionen går ut på om vi anser aga är bra eller ej. Och de flesta här verkar överens om att det är fel.
Ja,i det fallet så verkar ju utegångsförbudet ha varit ett bättre alternativ.
Om barnet vill gå ut för att inte missa en rolig grej så är väl utegångsförbudet en alldeles ypperlig konsekvens.
Att ta ifrån dem något de verkligen vill ha.
Att smiska sina barn kan leda till att barnen lär sig att det är ok och beter sig på samma sätt själva som vuxna.