Inlägg från: BellaBellaBella |Visa alla inlägg
  • BellaBellaBella

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

JA!

Som svar på trådens rubrik utan att ägna mig åt trådens polemik.

• BellaBellaBella
    Nomanisanisland skrev 2015-12-28 00:10:20 följande:
    Utan bara lite så där allmänt önskande om att det ska vara lagligt att misshandla och kränka barn?
    Nej, men att aga...
  • BellaBellaBella
    Nomanisanisland skrev 2016-01-18 17:42:47 följande:
    Att aga är per definition att välja att misshandla och kränka sina barn.
    Nej det är det inte. Det är en PK-definition av aga för att debatten inte ska finnas om aga eller inte. För vem vill misshandla och kränka sitt barn. 

Definitionen av aga är "kroppslig bestraffning av barn". Som du ser sägs inget alls om misshandel eller kränkning. Det är tolkningar du gör för att styra tanke och samtal.
  • BellaBellaBella
    Nomanisanisland skrev 2016-01-19 10:48:44 följande:
    PK-tillmälet är för övrigt den tunnaste av snuttefiltar för argumentlösa. Och att kroppsligt bestraffa någon, barn eller ej, är misshandel. Klarar man inte av att uppfostra sina barn utan våld (vilket aga är oavsett vilken förskönande omskrivning du försöker dölja det med), ska man inte ha barn. Punkt.
    Nu va ju inte "PK-tillmälet" ett argument utan ett konstaterande av vad du höll på med. 

Tror inte någon av oss klarar att uppfostra sina barn utan våld. Eller så har du en väldigt snäv definition av vad våld är. Men du kan ju välja att tycka att jag har en vid definition av våld.
    Jag menar att man som förälder använder våld när man tar med sitt godistjatande och skrikande barn ur butiken genom att lyfta upp och bära ut barnet eller väljer att se till att ens tonåring inte går ut den kvällen det är en fest man förbjudit denna att gå på. 
    Eller vad skulle du kalla det om en vuxen tog en vuxen och släpa med sig mot dennas vilja? Vad kallas det när man begränsar någons möjlighet att lämna ett ställe? Är inte detta våld? 
  • BellaBellaBella
    Nomanisanisland skrev 2016-01-21 09:21:39 följande:
    Och detta var ett argument för att legalisera barmisshandel (som du gullifierar till barnaga) hurdå?
    Inte alls. Återvänd till TS så ser du att tråden inte gäller legalisering av aga. 

Du söker efter argument för något i mina svar som inte finns där. Svaren gäller dina svepande påståenden. Missar du poängen kan jag inte hjälpa dig.
  • BellaBellaBella
    Nomanisanisland skrev 2016-01-21 11:37:04 följande:
    Tråden heter "Önskar du ibland att barnmisshandel var tillåtet" kan det handla tydligare om (önskan om ibland att) legalisera barnmisshandel?
    Kanske du missa tilläggskommentaren från TS...

"TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16
    Du kanske har värderingen i allmänhet att barnaga är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en unge."

Ett tydligt klargörande att tråden inte handlar om legaliteten i aga eller ej. Utan känslan av att ibland vilja använda sig av metoden. Menar du verkligen att du missa det också? Tror vi är klara med varandra nu, jag är klar med dig i alla fall. Du skjuter bredvid mål konstant och vill inte prata om sakfrågan utan bara skuldbelägga och pumpa ut din PK-propaganda. 

Vidare verkar du missa ytterligare en viktig distinktion i tråden. Den handlar inte om man agar, eller inte, utan om man ibland när man är "riktigt arg" önska att man fick. 
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?