• Iarwain

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Anonym (amelia) skrev 2015-09-09 23:15:15 följande:
    Har du fått smäll? Om inte så kan du faktiskt inte påstå att det är kränkande. Jag uppfattade det aldrig så och accepterar inte att du kallar mina föräldrar för misshandlare.
    I laglig mening är dom det.
  • Iarwain
    5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).
  • Iarwain
    Anonym (amelia) skrev 2015-09-12 12:01:01 följande:

Det enda jag säger är att de allra flesta barn som blir agade inte utsätts för misshandel. 
    Lite smäll på baken är inte misshandel. Jag har aldrig sett det som misshandel. Barn behöver tydliga konsekvenser. När jag fick smäll så visste jag att jag hade förtjänat det och kan inte minnas varken vrede eller ilska i sammanhanget.

Du kan inte jämföra barn med vuxna på det området, barn fungerar helt annorlunda.

I vårt land klassas barnaga dock som misshandel så jag uppmuntrar ingen att ge sina barn smörj här även om lagstiftningen är rätt knäpp.

Där har du en annan uppfattning än svensk lag, forskning och mitt sunda förnuft.
  • Iarwain
    Anonym (amelia) skrev 2015-09-15 01:16:39 följande:
    Och ändå är barnaga helt tillåtet i 14 europeiska stater och över 80% av världens nationer, varför man måste kunna ifrågasätta Sveriges lagstiftning tycker jag.
    Som någon annan skrev tidigare här: svenskarna har en typisk inställning att de alltid vet bäst om saker och ting.
    Köper inte ditt resonemang om att den absoluta majoriteten av världens föräldrar skulle vara "våldskriminella as". Du behöver kanske tänka över din generalisering och se på frågan som större och mer komplicerad än vad du gör.
    Man kan också se på forskningen istället för lagar.
    Lagar har en socialhistorisk bakgrund och i detta fall inte något som helst stöd i forskning.
  • Iarwain
    enstyckmantill skrev 2015-12-26 15:33:07 följande:
    Det känns som att ett stort problem här i tråden är att folk tycks tänka på olika saker när de tänker på "barn".

Vissa ser en liten ettårig flicka framför sig som håller på att lära sig gå och kan inte för sitt liv begripa att någon vill misshandla henne.

Andra ser en 14-årig tonårskille framför sig som precis trotsigt örfilat sin egen mamma för att hon (äntligen) vågat säga ifrån och sätta en gräns för vad han får och inte får göra. De tycker att det i det läget är rätt att använda våld och försvara sig själv. Polisen får ju använda våld i ett sådant läge t.ex.

Sedan finns det en ganska bred skala däremellan.
    Även mamman får använda våld i en sådan situation, det regleras i andra delar av lagen.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?