-
Nej det kan man inte diskutera. Eller det är inget att diskutera. I att vara förälder ingår att lyckas uppfostra sina barn utan att misshandla dem. Och ja, oavsett vad våldsromantikerna och barnmisshandelvurmarna i tråden hävdar så är örfilar misshandel.Anonym (Barnaga) skrev 2015-03-24 15:06:09 följande:Haha fast det där var en dålig jämförelse. Djur lever ute i naturen. Och har man husdjur så känner man sällan att dessa djur är trotsiga. Fåglarna lever i sin bur, och får kanske flaxa ute i hemmet ibland. Fiskar i ett akvarium. Hundarna går runt hemma, äter, vill leka lite osv. Men barn är människor, inte djur. Till barn kan man prata och säga att de inte ska göra vissa saker. Djur förstår inte svenska. Det gör barn! Barn kan envisas och vara uppkäftiga, vägra lyssna och kasta runt saker. Visst, en hund kan råka välta en vas, liksom ett barn. Man slår ingen för att man råkar välta sönder något. Men har man sagt till sitt barn att sluta ha sönder alla prylar i hemmet och barnet fortsätter med det upprepade gånger medvetet...ja då kan man diskutera huruvida en örfil ska utges eller ej. -
Varje lavett är misshandel och missbruk. Det är fullkomligt meningslöst och oförsvarligt att slå sin barn, än mer att sitta i förväg att planera och argumentera för att misshandla dem, istället för att ägna tiden åt att komma fram till bättre och mer fungerande och mindre våldskriminella sätt att hantera situationen.Anonym (Barnaga) skrev 2015-03-24 14:18:21 följande:Haha, ja. Kan väl hålla med till viss del. Bara inte lavetterna missbrukas. Jag fick lavetter när jag betedde mig riktigt dumt. Det satte aldrig men på mig, men däremot lärde jag mig var mina gränser går att inte kunna bete mig som en vild jävel när som helst och hur jag vill. -
Vilket fullkomligt vidrigt dravel från en ännu en våldsromantisk barnmisshandelsapolget. Sådana som du ska bara hålla veta hut och hålla käften. Det finns inget försvar för ditt vidriga svammel. Klå upp dig själv istället om du går igång på det.Anonym (ja) skrev 2015-03-25 14:21:43 följande:Det borde vara tillåtet att lappa till olydiga ungjävlar som inte kan hålla käft. I länder där det är tillåtet vet ungarna hur de ska uppföra sig till skillnad från svenska barn.
-
Och du fattar fortfarande ingenting av någonting. Du är och förblir en barnmisshandlare i själ och tanke och din beskrivna blåtira som du planerar att ge ditt barn i det tänkta scenariet är långt över gränsen för misshandel. Och det vet du också om du slutar svamla. Sen spär du bara på patetiken genom att kalla mig provokatör för att jag vägrar använda dina orwellska skönmålningstermer där misshandel ska göras lite gullig genom att ges andra namn.Anonym (--) skrev 2015-03-26 20:16:15 följande:Igen, att dra till med för stora ord man inte förstår i tid och otid för att försöka kamma hem billiga poäng som en viss provokatör i tråden, uppnår man inget annat än att förlöjliga offer av riktig misshandel.
det är att vattna ut begrepp som beskriver ett mycket stort brott, nått folk tyvärr råkar ut för dagligen och jag kan nästan garantera dig att dom skulle tycka vi snackar om äpplen och atomer i samma mening om man jämför deras skador med en unge som fick sin "ego sårad" en gång nånstans vid felbeteende.
Hela det talet är fylld av hyckleri, vi kommer alla "slå" våra barn vid ett eller annat tillfälle, om det är i låg ålder när man slår barn handen eller fångar hårt när handen är på väg mot stearinljus eller senare under livet för nått annat.
Illa kommer vi också göra våra barn, vi kommer vid ett och annat tillfälle ta bort förmåner skicka på timeout på rummet eller vad man nu kan tänka sig att hitta på.
såra kommer vi göra kontinuerligt när dom växer upp, vänta tills tonåren kommer och anklgelser börjar hagla.
Poängen är att svartvit tänkande har ingen plats i det verkliga livet, inget i det verkliga livet faller under svartvit tänk.
Mer än i ett utopi nånstans där allt är fjunigt fint eller ett rent helvete.
Det är din åsikt, delas av några, jaghar min åsikt, delas av några, det enda som är viktigt här att alla våra barn mår bra och utvecklas som dom ska till självgående empatiska individer som ställer upp för sina nära och kära och visar respekt för sin omgivning.
Det har jag också skrivit flera gånger om, vad vill du ha egentligen?
Nån mall på hur många "slag" är okey var hur och hur hårt i kilo per punkt?
Lämnar du ungen blödande på golvet efter utdragen misshandel för att gå och poppa en öl med fridfull tanke i huvudet att nu blir det tyst i några timmar så har man nog passerat gränsen.
-
Nej. Det viktiga är här att det här är en solklar fråga där det finns ett otvetydigt rätt och fel. Det är endast fega usla kräk som planerat och överlagt väljer att misshandla sina barn. Det andra viktiga är att du och dina gelikar kommer till insikt om hur fel ni har och vilken vidrig inställning ni tillägnat er innan några barn råkar ut för den våldsbrottslighet som ni förespråkar och sedan inte har stake nog att stå för utan slingrar er i fåniga ordpiruetter för att sedan ändå avslöja er och skriva rent ut att du planerar att vara ett litet as som ger dina barn blåtiror tills de börjar gråta.Anonym (--) skrev 2015-03-26 20:16:15 följande:Igen, att dra till med för stora ord man inte förstår i tid och otid för att försöka kamma hem billiga poäng som en viss provokatör i tråden, uppnår man inget annat än att förlöjliga offer av riktig misshandel.
det är att vattna ut begrepp som beskriver ett mycket stort brott, nått folk tyvärr råkar ut för dagligen och jag kan nästan garantera dig att dom skulle tycka vi snackar om äpplen och atomer i samma mening om man jämför deras skador med en unge som fick sin "ego sårad" en gång nånstans vid felbeteende.
Hela det talet är fylld av hyckleri, vi kommer alla "slå" våra barn vid ett eller annat tillfälle, om det är i låg ålder när man slår barn handen eller fångar hårt när handen är på väg mot stearinljus eller senare under livet för nått annat.
Illa kommer vi också göra våra barn, vi kommer vid ett och annat tillfälle ta bort förmåner skicka på timeout på rummet eller vad man nu kan tänka sig att hitta på.
såra kommer vi göra kontinuerligt när dom växer upp, vänta tills tonåren kommer och anklgelser börjar hagla.
Poängen är att svartvit tänkande har ingen plats i det verkliga livet, inget i det verkliga livet faller under svartvit tänk.
Mer än i ett utopi nånstans där allt är fjunigt fint eller ett rent helvete.
Det är din åsikt, delas av några, jaghar min åsikt, delas av några, det enda som är viktigt här att alla våra barn mår bra och utvecklas som dom ska till självgående empatiska individer som ställer upp för sina nära och kära och visar respekt för sin omgivning.
Det har jag också skrivit flera gånger om, vad vill du ha egentligen?
Nån mall på hur många "slag" är okey var hur och hur hårt i kilo per punkt?
Lämnar du ungen blödande på golvet efter utdragen misshandel för att gå och poppa en öl med fridfull tanke i huvudet att nu blir det tyst i några timmar så har man nog passerat gränsen.
-
Och som sagt man lär sig inte ett skit av lavetter annat än att de som utdelar dem är kriminella barnmisshandlande as som ska sitta inlåsta.Anonym (L) skrev 2015-03-25 23:26:24 följande:barn är alldeles för bortskämda i Sverige , svensk uppfostran funkar inte i längden.. väldigt mesiga svenskar som inte ger ungarna lavetter när dom förtjänar det , för det är då dom lär sig!
-
Tragiskt men förståeligt. Att din man tröttnade och gav igen.spillerkillern skrev 2015-03-26 20:27:03 följande:Min man kommer fån ett land där det är tillåtet med aga. Han var stökig som barn och fick örfilar titt som tätt, ofta när hans syster grät och gav honom skulden åkte han på en örfil av pappan . När min man var 16 år fick han nog och bokstavligen spöade skiten ur sin pappa för alla de smällar han fått under sin uppväxt. Därefter har de ej haft någon kontakt trots att pappan har försökt återupprätta kontakten i 20 års tid, men min man kommer aldrig att förlåta de smällar han fick som barn. Tänk på det ni som är för aga, att en gång i framtiden kan det vända sig emot er.
-
Glömmer att påpeka att du skriver en massa vettigt på ett lugnt och klokt och sansat sätt med ett beundransvärt tålamod.Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 20:19:17 följande:Du är så fel ute och du förstår det inte själv.
Nej, man slår inte sitt barn oavsett och nej, ett barn som mår bra kommer inte hem och kallar sin mamma för hora.
Hur gamla är dina barn idag och hur många har du?
Det du kallar för utopier är något dom flesta av oss andra lyckats väl med våra barn.
Hur förklarar du det?
Hur kan du säga att du är emot våld mot barn när du i nästa andetag förespråkar våld mot barn,
En lavett är våld mot barn, bara så att du vet, och helt oavsett vad du tycker och vill kalla det för.
Att du vill kalla det för något annat för att rättfärdiga ditt eget våld är en sak, men vi andra kallar en spade för en spade och en lavett för våld.
Så vill du bli förstådd så håll dig till gängse definitioner. -
Alltså vår anonyma våldsapolget har en helt egen skruvad definition av misshandel som tillåter honom (eller henne) att samtidigt vara emot misshandel och planera att ge sina barn blåtiror så att de börjar gråta.Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 20:31:22 följande:Nej, inte alls, det är inte alls att förlöjliga offer för grövre misshandel att kalla misshandel för misshandel.
Sen att det finns olika grader av det är en annan sak.
Om du stjäl en hårnål så är det fortfarande en stöld även om det finns andra stölder som är ofantligt mycket större.
Du har tydligen inte läst mina inlägg, jag har fostrat 4 barn till vuxen ålder utan att en enda gång slå någon av dom.
Så jag vet att det går, det är inte hyckleri att vara mot barnaga, det är empati med svagare grupper.
Min åsikt delas av dom flesta.
Din delas av några få dom flesta av dom är såna som vill rättfärdiga sitt eget våld.
Ja, eftersom du förespråkar en annan definition av vad som är misshandel än den gängse så skulle jag vilja se en korrekt och exakt definition av vad det innebär.
Luddiga definitioner som är godtyckliga ger jag inte mycket för.
Ja, jag tror också att dom allra flesta föräldrar vill det bästa för sina barn, men jag tror att om man vill använda aga som ett medel så är det för att man inte ser nån annan väg att hantera sitautionen och det är en brist hos föräldern.
Jag skulle önska att dom föräldrarna istället lärde sig andra sätt att hantera en sitaution utan att skada sina barn.
Ingen förälder är perfekt men att slå sitt barn är att göra illa på en helt annan nivå.
I övrigt tack för klokt och vettigt argumenterande i tråden. -
Kan bara instämma - även om det är svårt att nå fram. Jag tror väl tyvärr inte särskilt konsekvent på någon slags naming and shaming här - det ska aldrig vara bekvämt och man ska aldrig få ryggdunkande medhåll när man försöker skriva om barnmisshandel till någon slags nödvändighet som man klär i lite gulligare och snällare ord.Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 20:35:18 följande:Tack, vad glad jag blir.
Jag jobbar med sånt här, bland annat.
Så för mig handlar det om att nå fram till något konstruktivt, om inte idag, så kanske ändå så ett frö nånstans.
För barnens skull.
För jag vet vad det gör med ett barn som blivit slaget och det är inget något barn ska behöva uppleva..