• Anonym (Barnaga)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Finns det någon situation då du önskat att barnaga var tillåtet? Exempelvis i stundens hetta eller vad som helst? Berätta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16
    Du kanske har värderingen i allmänhet att barnaga är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en unge.

• Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?
  • Gathenhielm
    Fiona M skrev 2015-03-24 15:16:06 följande:

Borde det isf inte vara tillåtet att slå vuxna TS?

Nja, vi verkar ha kollektivt accepterat att barn och vuxna inte har samma rättigheter.
    Reasons... we all have them, at times.
  • Philanthropy

TS, snälla du? Tror du på fullaste allvar på det du säger angående husdjur?

Förövrigt finns det ingen logik i att misshandel skulle vara tillåten bara för att det sker i uppfostringssyfte.

• Fiona M
    Gathenhielm skrev 2015-03-24 15:18:27 följande:

Nja, vi verkar ha kollektivt accepterat att barn och vuxna inte har samma rättigheter.

Ja, tyvärr.
  • Gathenhielm
    Fiona M skrev 2015-03-24 15:31:02 följande:
    Ja, tyvärr.
    Så... du anser att barn ska ha samma rätt att köpa sprit, knulla, köra bil, rösta, flyga flygplan och gå på krogen som vuxna?
  • LFF

Ja, en gång har jag önskat att jag fick lappa till ett barn. Eller, egentligen dess förälder som inte gjorde något när lilla älsklingen:

1) Klämde mina fingrar ordentligt och
    2) Skrek en annan passagerare i örat när hen inte fick som hen ville.

Detta var på tbanan. Den ömma modern såg ut att skämmas för sitt barns beteende men gjorde nada.

• Anonym (Barnaga)
    LFF skrev 2015-03-24 15:38:48 följande:

Ja, en gång har jag önskat att jag fick lappa till ett barn. Eller, egentligen dess förälder som inte gjorde något när lilla älsklingen:

1) Klämde mina fingrar ordentligt och
    2) Skrek en annan passagerare i örat när hen inte fick som hen ville.

Detta var på tbanan. Den ömma modern såg ut att skämmas för sitt barns beteende men gjorde nada.

Ibland tycker jag att andra än föräldrarna ska ha rätt att säga till barn. Problemet i att låta ansvaret ligga på föräldrarna är att barnet i situationer kommer att hävda att "mamma/pappa inte sagt att jag inte får göra så". Barn ska veta att det finns gränser även bland omgivningen, och inte enbart att föräldrar kan sätta gränser.

Jag tycker således inte det vore fel om du sa emot barnet på skarpen i den situationen, trots att mamman var på plats.

• Anonym (jo)

Jag har ett barn som ibland ballar ur fullständigt och inte lyssnar på tillsägelser, och som då själv kan bruka våld. Så ja, ibland önskar jag i stundens hetta att aga var tillåtet, bland annat för att man faktiskt vill slå tillbaka när man själv blir slagen. Men jag har aldrig slagit mitt barn.

• Mercurialis
    Anonym (Barnaga) skrev 2015-03-24 14:13:17 följande:

Finns det någon situation då du önskat att barnaga var tillåtet? Exempelvis i stundens hetta eller vad som helst? Berätta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16
    Du kanske har värderingen i allmänhet att barnaga är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en unge.

Nej.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Gathenhielm
    Anonym (Barnaga) skrev 2015-03-24 15:44:24 följande:

Ibland tycker jag att andra än föräldrarna ska ha rätt att säga till barn. Problemet i att låta ansvaret ligga på föräldrarna är att barnet i situationer kommer att hävda att "mamma/pappa inte sagt att jag inte får göra så". Barn ska veta att det finns gränser även bland omgivningen, och inte enbart att föräldrar kan sätta gränser.

Jag tycker således inte det vore fel om du sa emot barnet på skarpen i den situationen, trots att mamman var på plats.

Jag säger till på skarpen alldeles oavsett om modern är där eller inte. Vanligtvis brukar föräldern ge mig en tacksam min, vilket bara gör mig deprimerad.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?