• Anonym (--)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Voodoodoll skrev 2015-03-26 11:56:01 följande:
    Barn får ingen bra grundtrygghet gentemot en vuxen som slår dem, det säger sig väl självt?

Varför köpte du då inte ett spisskydd istället för att slå dem, om de ändå tog på spisen fast de förstod att de inte skulle göra det? Jag har också säkerhetstänkande här hemma. Har dock aldrig slagit mina barn.

Som i spöar upp dom kontinuerligt eller misshandlar mellan varven nej, det säger sig självt, det är däremot inte det vi snackar om här.

Ingenstans har jag skrivit att man ska misshandla ungar till underkastelse där blind lydnad är det enda möjliga.

Igen slog jag inte dom, jag markerade däremot att spisen kan orsaka smärta, hellre liten tår i ögat där man sen förklarar och förklarar och förklarar tills man kommer fram än motsatsen.

Hällskydd har inte fungerat till frityr eller långkok, har för stora kastruller, eller för liten spis men annat fick vi inte från hyresvärden.
    För den delen så tror jag inte mycket på att isolera barn från omvärlden, dom ska lära sig vad som är farligt och vad man får och inte får göra, ju tidigare ju bättre.

• Anonym (--)
    Fiona M skrev 2015-03-26 12:33:01 följande:
    Du tycker det är OK att slå en hund?

Du menar att man KAN resonera och förklara för barn?

Ja, det gör misshandel. Att du kan rättfärdiga det för dig själv förändrar inte hur barnen ser det.

Det beror på vad denna har gjort med generelt nej, djur är inte människor, man kan träna dom, man kan inte lära dom hur man lever.

Givetvis kan man det... nu förstår jag inte din vändning här, alls.

Ingenstans har jag rättfärdigat misshandel, om så kan du väl citera för det är ett inlägg jag måste ha skrivit fel.

Fiona M skrev 2015-03-26 12:37:31 följande:
    Borde skolaga också återinföras?

Hur menar du med den andra delen? Det ser verkligen... helt ologiskt ut.

Det däremot kan du ge dig fan på.

med tanke på hur skolan ser ut idag så absolut borde lärare ha medel att hantera ungar efter omständigheter.

Mina barn har själva gått genom extrem mobbning på grund av handlingsförlamade och bakbundna föräldrar så absolut borde en lärare kunna sätta en unge på plats, om denna förstör undervisningen för alla andra.

Det andra, så länge man bakbinder föräldrar och vissa även följer dessa lagar så skapar vi med det fler gränslösa ungar än nödvändigt, nått som går ut över alla senare under livet.

Nu får jag vist upprepa mig för du missar det väsentliga i min text, många ungar, skulle nästan säga dom flesta eller det stora hela, kommer man långt på att bara prata och resonera, inte alla dock.
    Sådana som dig skuldbelägger föräldrar men jag vet av erfarenhet att allt kan inte hängas på föräldrar, vissa barn är helt enkelt värre än andra och behöver lite extra.

Fiona M skrev 2015-03-26 12:40:54 följande:
    Vad är det för fel på dig som inte kan prata utan måste slå?

Slår du vuxna som gör fel? Varför inte? De BORDE ju verkligen veta bättre än att göra så, så det borde väl vara motiverat det med?

Antagligen inget.

Måste däremot fråga mig om floskler är nått som anses vara argument här, anser du att vuxna ska fostras som barn?
    Eller är det mesta här i livet åldersrelaterat?

• Anonym (--)
    Fiona M skrev 2015-03-26 13:04:04 följande:

Ett barn som blir slaget lär sig inte rätt och fel utan att undvika slagen.

Prata och resonera -är barnen för små så är det er upphift att ta bort farliga situationer tills de förstår.

Det är en sanning med stoooor modifikation, om man misshandlar barnen så mycket riktigt, vi har redan varit här och snurrat.

Prata och resonera gör nog alla föräldrar så det är självförklarande som jag redan har skrivit ett par gånger.

Fiona M skrev 2015-03-26 13:04:54 följande:

Inga lärare skulle vilja ta på sig att aga barnen. Isf vore de rent olämpliga som lärare...

Jag har flera i familjen och genom dom känner fler, situationen i skolan är så pass ohållbar att flera har valt att skola om sig dom som har stannat börjar så smått skita i hur lagstiftningen ser ut och börjar så smått göra det som behövs för allas framtid inte bara moralens.

Hur tråkigt det än må låta i dina ögon, har man en gränslös snorvalp i klassrummet som vet att läraren kan i princip inget göra så behöver man inte vara raketforskare för att räkna ut hur det går.

Speciellt nu när vi får fler och fler inslag från tredje världen.

Fiona M skrev 2015-03-26 13:05:33 följande:

Ja, barnaga är misshandel även om ni som gör det inte vill se det så.

Nja, misshandel är när man oprovocerat använder övervåld mot nån, det är trist att ni väljer att vattna ur begreppet och börjar använda ett mycket allvarligt ord i tid och otid.

Kalla väluppfostrade barn för misshandelsoffer som ni inte drar er för är inget annat än att håna dom som verkligen blir misshandlade och kanske i värsta fall får dras med livslånga skador.

Skulle säga var god och lägg ner med det men jag vet det ger ingen resultat.

Fiona M skrev 2015-03-26 13:08:03 följande:

Handlade det om att vilja uppfostra för att rusta barnet för livet så skulle ni förklara istället för att slå.

Slår ni av lathet har det inte med uppfostran att göra och borde väl då kunna tillämpas på vuxna som inte direkt gör som ni vill.

Låter som du har hakat upp dig, ja man kan absolut uppfostra utan att slå, att bara slå sina barn _istället_ för att prata och resonera och tro det löser nått framför att bara skapa nya problem så är man verkligen fel på det.

Jag har inga problem att hoppa in med andras barn där det behövs, har gjort det redan fast det var på skolgården.
    Vuxna däremot, skadan är redan gjort där, om en individ i vuxen ålder inte vet hur denna ska bete sig så är det inte mitt ansvar att upplysa denna, mer än att värja mig vid behov, bekantskapskrets att ta avstånd ifrån eller polis att hantera.

• Anonym (--)
    tankfull skrev 2015-03-26 13:07:25 följande:
    Du skriver att man ska visa vad man grundar sina åsikter på - jag har grundat mina åsikter på de fakta som visar på hur skadligt det är för barn med våld i hemmet (se tidigare inlägg) men du väljer ju ändå att inte ge nån direkt respons på det? Det är väl lättare att bestämma sig för att man har rätt - baserat helt på den egna åsikten och inga fakta som understöder den på något sätt. Eftersom du förespråkar barnaga så antar jag att du lever som du lär? Skulle du lappa till ditt barn ute bland folk så kan du bli anmäld. Dina skäl till varför du slår ditt barn är helt ointressanta, det är fortfarande olagligt. På mycket goda grunder.

Jag har tagit del av dessa och förklarat dom.

Incidenten vid gatan var inte på hemmaplan, folk nickade instämmande kan jag säga.

Har ryckt in på skolgården mot en ohanterlig arab som upplyste den kvinnliga pedagogen att pappa skulle knulla henne.
    Skulle kanske inte bry mig om det inte var en av idioter som var på min son så han fick höra ett och annat och fick ett varnings ord att jag kommer tillbaka om jag inte ser en förändring, det fick unghelvetet höra när han dinglade ex antal centimeter från marken uppdragen av mina händer som hade god lust att göra mer.

Tacksamheten i pedagogens ögon var väldigt talande.

Fick uppdatering senare att betendet blev som förbytt efter "samtalet" vi hade.

Så vad som är lagligt är en sak, vad som händer sedan i det verkliga livet och vad som behövs i samhället är nått helt annat.

• Anonym (--)
    Fiona M skrev 2015-03-26 13:38:17 följande:

Nu tror jag ju att jag som lärare träffar betydigt fler elever och lärare, och även om ingen förnekar att läget i skolan måste förändras så har jag ALDRIG hört ngn från "vår sida" (skolan) säga att aga är sättet att göra det (nej, inte ens på AW eller efter tuffa rättningsperioder )

Nej det förstås, ni är så bundna av regler och rädslan för anmälning att ni inte ens vågar yppa nått i närheten, knyta näven i fickan fungerar väl för vissa däremot långt ifrån alla.

Ja skolan måste förändras, lärarna måste ta tillbaka den från ohanterliga bråkstakar och inslag från fjärran länder.

Fiona M skrev 2015-03-26 13:40:18 följande:

I vilken ålder slutar ni? Om ni får en olydig tonåring som inte tagit till sig av agan, hur hanterar ni det?

Igen ställer du generella frågor som inte har några sådana svar, kan ställa en annan fråga då, finns ens nått som kallas för lydiga tonåringar?

Nej, däremot så bör alla respons konsekvens fostran vara ålders och situationsanpassat.

The past is now skrev 2015-03-26 14:36:34 följande:

Nej aldrig! Finns inte på kartan och skulle jag få veta att någon av mina barn blivit misshandlat av en vuxen eller annan som är straffmyndig så skulle jag omedelbart ringa polisen!

Skämmes ni som slår era barn! Usch!

Jag kan säga så här mycket, skulle en vuxen bara så där misshandla nån av mina skulle jag ha önskan att begrava fanskapet, av legala skäl skulle jag däremot nöja mig med att skicka denna till sjukhus för en lång vistelse.

• Anonym (--)

Suck för all skit som fyller tråden.

Svårt att hitta nått med substans bland all Ad hominen dynga.

Anonym (självklart) skrev 2015-03-26 16:38:24 följande:
    Hmm dragon är en av de finaste kryddor jag känner 5ill. Men åter till ämnet.. Nej aga och våld är inte samma sak. Våld innehåller aggressivitet inte aga. Aga är ett sätt att få barn att förknippa vissa beteenden med obehag och ska aldrig göras 8 vredesmod.

Bra summering, aning förenklat men jag fick inte orden att klä mina tankar bra nog.

Vist är ren våld och aggressioner i princip samma sak, nått man absolut inte ska blanda i uppfostran.

• Anonym (--)
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 16:58:23 följande:
    Det är ju inte speciellt vuxet av dig heller att skriva en massa skällsord i varenda mening du skriver istället för att skriva med oss som en vuxen människa. Du borde ta oh växa upp hörrudu .

Därför jag har slutat upp att bemöta barnrumpan, det fanns inget därt att bemöta mer än en massa dagisdynga och personliga påhopp.

ErnstHugo skrev 2015-03-26 16:59:30 följande:
    Ja hur skall barn annars lära sig om vuxna inte får slå dem, det är sorgligt att det fortfarande finns människor som resonerar så på riktigt 2015. Respekt föder respekt - våld föder våld.

Om livet skulle vara så enkelt som du vill få det till.

Som tur är så är inte så fallet och floskler kommer man inte långt på, man kan givetvis fostra barnen samtidigt som dom vet att det är fel att slås.

• Anonym (--)
    ErnstHugo skrev 2015-03-26 17:36:20 följande:
    Vissa sanningar är enkla. Det är vederhäftig fakta och långt ifrån floskler. Barnaga är dålig nationalekonomi då dessa barn kommer kosta staten pengar i form av polis och sociala insatser längre fram i livet. Varje gång ett bqrn agas får det lära sig att dialog är underlägset våld. Sådana uppenbara kränkningar kommer förr eller senare slå tillbaka, både bildligt och bokstavligt.

Det där är fullskalig skitsnack.

Hurdan nån kommer begå brottsliga handlingar har inte mycket att göra med uppfostran, vare sig man daltar sönder ungen eller håller denna strikt har man fortfarande risken att nått går fel.

Barn däremot som kommer från våldsamma hem där deras behov förbisågs och dom misshandlades på regelbundet basis kan jag tänka mig riskerar långt mer att hamna snett i livet sen.

• Anonym (--)
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 17:41:02 följande:
    skitsnack! jag känner många som agats som barn och ingen av dom har haft med varken polis eller socialen att göra. Dom är dessutom mer väluppfostrade och trevliga samt har större empati för andra än vad många andra människor har .

Det i sig betyder inte mycket i sammanhanget men jag har också haft samtal om saken med folk i min ålder och jag måste med lite svar humor konstatera att barn idag är mer bräckliga än vi var.

Det snackas om kränkningar misshandel och annat skit som serveras här, under tiden praktexempel visar att dom flesta är idag högfunktionerande hårt arbetande empatiska individer som njuter av livet och vad det har att erbjuda, med små undantag.

Undantag kommer man aldrig ifrån.

• Anonym (--)
    Anonym (well) skrev 2015-03-26 18:00:08 följande:
    Jag förstår vad du menar kränkningar är långt mycket mer än bara fysisk bestraffning. Nu är jag visserligen emot aga men jag är beredd att hålla med dig i detta

Självklart är det en gigantiskt skillnad mellan hem där kärleksfulla föräldrar gör allt för sina barn vad som än krävs och hem som är fyllda med hat hot våld osäkerhet otrygghet och allt vad våldsamma hem bär med sig.

Fiona M skrev 2015-03-26 18:12:31 följande:
    Era föräldrar har aldrig ångrat agan? De tycker ni gör rätt nu?
    (Hur gammal är du om det var tillåtet -eller agade dina föräldrar dig ändå?)

Nej, varför skulle dom ångra sig, dom uppfostrade en fungerande empatiskt harmonisk individ som ställer upp för dom som behöver det.

Om nått skulle dom vara glada att deras hårda jobb har gett avkastning.

Finns en situation som vi än idag skrattar åt när det kommer på tal, under tiden min mor försökte innerligt att tillrättavisa mig, då med ett bälte eller vad det nu var så gapade jag så jävligt, och skrattade samtidigt för hela situationen bara var komisk, att vi fick påknackning av en granne som undrade om hon behövde hjälp.

Jag är annars 74, äldre än diverse idiotiska morallagar.
    Lagar som är till att endast begränsa människor eller bestraffa för offerslösa moralbrott är inte mycket att fundera över, egentligen, den enda regeln man bör leva efter, behandla andra som du själv vill bli behandlad, lev ditt liv utan att skada andra resten löser sig av sig självt.

Prällen skrev 2015-03-26 18:18:23 följande:

Det man lär barn om man slår dem är att den som är stark har rätt att göra vad den vill. Ibland undrar jag om det är det som ligger bakom att diktaturer oftare uppstår i länder där man slår barn.

Underligt, den läxan måste mina ha missat.

Men, knappast jungels lag som kan tillämpas när man fostrar barn, det var bara för långsökt för att ta på allvar.

Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?