• Anonym (--)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 18:27:08 följande:
    Ett barn som blir slaget kommer från ett våldsamt  hem där deras behov i allra högsta grad förbises. 
    Klart det kommer påverka barnet negativt. 

Suck, klicka på visa endast så slipper vi några upprepningar, den floskeln är bemöt och missförståndet utrett.

beccagranen skrev 2015-03-26 18:31:43 följande:

Nja, ett mindre barn (under 10-12år) tycker jag aldrig förtjänar en smäll. Däremot fasar jag inför tonåren, när man läser om hur tonåringar/ungdomar kan bete sig, och som förälder är man rätt maktlös idag. Ex om tonåringen tar sig ut, fast man sagt nej, Man kan ju inte bära in barnet utan att ta till våld. Föräldrar som får glåpord och slag mot sig kan bara ta emot osv. Jag har faktiskt aldrig tänt tanken att slå mina barn, inte för att det är olagligt utan för att det är respektlöst och fel enligt min moral. Jag kan bara tänka mig en situation där jag skulle kunnat ge en örfil då orden inte räcker till, om jag skulle få veta att något av mina barn gjort något så hemskt som våldtagit/kvinnomisshandlat dyl. den dagen skulle jag mista respekten.

För övrigt är jag själv uppvuxen med aga, om man bar sig dumt åt. Och visst var man snäll för att slippa men av rädsla, inte respekt. Det upphörde då man var stor nog att försvara sig. Kan ärligt säga att det fortfarande sitter i en bitterhet att man medvetet skadar det käraste man har, och pga det så vågar jag aldrig lämna mina barn ensamma hos mina föräldrar för jag vet inte om dom fortfarande är så primitiva. Men varken jag eller mina syskon har gått i deras fotspår, vi ä alla kärleksfulla och högutbildade föräldrar som inte accepterar våld.

När det kommer till tonåringar så fruktar jag perioden själv.

Har man inte satt rätt grund från början så har man förlorat och kan endast hoppas på det bästa.
    Vist kommer vi behöva ta mycket skit från våra hormonstinna tonisar när dom väl kommer igång, jag kan trösta med att det håller bara i några år, dom sansar sig efterhand

Inget mer att göra än att acceptera visa utsvävningar, passerar dom gränsen däremot med råge, som att slänga glåpord i ansiktet på sina föräldrar så en lavett är verkligen på sin plats.
    Den tiden den sorgen däremot, så tror jag mycket på att ju mer stabilt grund man har lagt från början ju mildare kommer perioden bli.

Vad menar du "bar sig dumt åt"?

• Anonym (--)
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 18:38:08 följande:
    Och när barnet gjort fel är något högst subjektivt och kan mycket väl leda till att barn blir slagna dagligen.
    En extremt godtycklig definition. 

Nej, aga funkar inte bra, aga skadar barn.
    Barnet lär sig inte vad som är rätt och vad som är fel.
    Barnet lär sig hur det ska undvika stryk.
    Stor skillnad. 
    Barnet lär sig också att våld är en bra konflikthanteringsmetod.
    Barnet lär sig också att den är mindre värd och sämre och därför ok att slå på.

Är det verkligen vad du vill lära dina barn?
    Förstår du vad det är för häxbrygd du skapar genom att slå ditt barn, det är en uppväxande våldsspiral.
    Grattis. 

Då är vi inte på fostran utan misshandel.

• Anonym (--)
    Prällen skrev 2015-03-26 18:48:14 följande:
    Jag skulle anmäla dig om jag visste vem du var.

Nytt lågvattenmärke till och med för denna tråden, exakt vad skulle du anmäla för?

• Anonym (--)
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 18:51:49 följande:
    Fast så funkar det inte.
    Klart att det är värre ju oftare och ju hårdare aga barnet utsätts för.
    Men jag tänker inte bara på barn som agas konstant.
    Jag menar att även om man som det du proklamerar för, bara nån enstaka gång, gör illa barnet, både fysiskt och känslomässigt, det skadar barnet. 
    För dig kanske det är ytterst sällan, för en annan förälder kan det vara varje dag som barnet gör fel, den föräldern kan ha en mycket lägre tröskel än dig.
    Och om det ska vara upp till varje enskild förälder att själv få avgöra när det är befogat kommer även såna föräldrar få den rätten.
    Eller som med min egen mamma som var lynnig och oberäknelig, där varierade det från dag till dag, vad som var rätt och vad som var fel.
    Nu slog inte hon mig, men det räckte gott och väl med att aldrig veta om jag skulle få kritik eller beröm för mitt beteende. 
    Det fanns ingen chans att kunna förutse det 
    Sånt sänker ett barn, hade hon därtill slagit mig vet jag inte om jag nånsin blivit hel igen. 

Alla föräldrar funkar inte som du. 

Nejdå, vi har exempel på england där "aga" är tillåtet men givetvis får man inte misshandla eller puckla på sina barn hur som helst.

Bara för att din mor var ostabil och utsatte dig för terror innebär inte att hon är en mall hur andra föräldrar är, upprepa inte hennes misstag är allt du kan göra.
    klart terror och otrygghet i hemmet påverkar barn negativt, mycket negativt.

Engagerade föräldrar som överöser sina barn med kärlek men ser till att vissa gränser upprätthålls är inte det.

• Anonym (--)
    beccagranen skrev 2015-03-26 18:58:20 följande:
    Jo du har rätt, vi får lösa konflikterna när dom kommer ;)

Ja bar sig dumt åt kunde vara allt som gick mamma på nerverna. En gång fick jag en örfil för att jag skrattade till vid matbordet (för att storasyster gjorde grimaser), en annan gång för att vi lekte för högljutt, n gång hämta hon skärpet och slog hej vilt när min syster hade kladdat med hårfärg i badrummet, lika så om man vart "tjatig" i affären ok straffades man hemma för det. I tonåren anmäld jag henne till soc som la ner det, det fick jag smaka på sen.. efter det prata jag med min pappa (dom levde ihop men pappa var affärsman och jobba mycket), jag sa att alltingen får jag börja på ett gymnasium på annan ort med boende eller så försvinner jag för jag orka int med henne mer. Mamma kunde vara snäll och spendera massa pengar på oss, men när hon var stressad och irriterad föll vi offer för hennes ilska. Jag flyttade som 16 åring och då slapp jag äntligen henne.

Gud, det är ju precis det jag menar med våldsamma hem och misshandel, hur kan du blanda ihop det med det jag i övrigt skriver är bortom mig.

Vrede och frustration samt utlevnad av dessa har inte ett smack att göra med barnuppfostran.

Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 19:00:33 följande:
    Det är för det första ingen floskel och det behövs tydligen upprepas, du förespråkar ju våld i hemmet, du tycker ju att man ska slå barn. 
    Du tycks inte förstå att direkt vid första slaget så har man ett våldsamt hem som förbiser barnets behov å det grövsta. 
    Här gäller nolltolerans.

En lavett är aldrig på plats och har man ett barn som beter sig som du beskriver så beror det på att man själv har svikit barnet tidigare, kanske genom att slå det.
    Barn gör som vi gör, så ger du en lavett så får du vara beredd på att få en tillbaka i det läget och varför inte, du har ju satt ribban själv. 

Igen så bekräftar jag om och om igen vad våld i hemmet är och vad det gör med barn. selektiv läsning?

Precis rena motsatsen en markering är på sin plats vid grövre övertramp, isolerade händelser, att man sedan följer upp med med resonemang och förklaringar till varför saker och ting händer verkar sådana som dig inte läsa det minsta.
    Efter några decenier på jorden så där i efterhand har jag svårt att hitta föräldrar som var mer kärleksfulla och engagerade i sitt barn än vad mina var.

Noll tolerans är i vanlig ordning ett floskel som inte fungerar på nått plan där man tillämpar det, i många fall gör det "vissionen" mer skada än nytta då det leder inte till nått annat än utopi som aldrig har existerat.

En lavett är absolut på sin plats om nån av mina kommer hem och tar efter sin omgivning där dom kallar sin mor för ex hora, kan garantera att det kommer sluta i tårar och en blåtira, minst.
    Vore direkt oansvarigt att låta sånt passera.

När det sedan kommer till tonåringar så vet vi hur dom fungerar, hur hjärnan utvecklas och det kommer en period där känslor och impulser går före allt annat.
    då i en obevakad argt ögonblick kan tonåringar vräka ur sig vad som utan mer i bakgrunden än att kanske inte ha fått gå på en fest.

Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 19:02:01 följande:
    Japp, helt rätt och det sker vid första slaget. 
    och din definition öppnar upp för det. 

Kommenterat och avklarat.

• Anonym (--)
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 19:04:39 följande:
    Varför i hela fridens namn debatterar du då om du inte är mottaglig för andras argument?
    Vill du bara propagera så är inte forumet rätt plats, då ska du skriva i en blogg.

Personen i fråga har inte serverat några argument mer än helt absurda påhopp berg av verbala spyor ad hominen glåpord, det var svårt att urskilja nått vettigt från denna inlägg därmed är personen i princip på ignore.

Andra som kommenterar, även om saker som förs fram är floskler fördomar faktafel och dylikt så framförs dom på ett i alla fall lite mer sansat sätt.

Prällen skrev 2015-03-26 19:10:31 följande:
    Jag är emot misshandel av barn. Det gör dig aggressiv; så jag antar att du slår barn själv eller har blivit slagen och tyckt att det varit ok.

Jag är också emot misshandel av barn, det har jag väl gjort ganska tydligt.
    våldsamma hem där misshandel förekommer på regelbunden basis skapar aggressiva osäkra otrygga barn som har dels svårt att hitta sociala koder, hitta sin plats, lär sig fel läxor att man löser meningsbyggnader med våld och så vidare, ett stort recept för fiasko och en person som kommer misslyckas med att skapa sig ett bra liv.

Nej, jag varken slår barn eller blivit slagen, bespara mig upprepningar och läs vad jag har skrivit istället.

• Anonym (--)
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 19:14:36 följande:
    Jag håller helt med dig om det du skriver här.
    Det är bara det att om det ska vara tillåtet att ibland få slå sina barn så ska det vara det för alla sorters föräldrar, även såna som min mamma och ännu värre. 

Din sista mening är så som jag också tycker barn ska fostras, men för det behövs inte våld. 
    Det kan man göra utan våld, och fixar man inte det utan att ta till våld så är det en brist hos föräldern som den bör rätta till hos sig själv och inte ta ut över barnet.
    För att slå ett barn är raka motsatsen till att överösa det med kärlek, du kan inte ha båda. 

Nej jag vill inte att det ska vara tillåtet att SLÅ sina barn.

När det kommer till misshandelsfall däremot som många som käftar här är inne på, det är ganska lätt att uppmärksamma på skolan dagis eller i övriga närmiljö, misshandlade barn är inte sociala och öppna som andra, finns även skador som är svara att dölja.

Vi kan säga så här, ostabila aggressiva föräldrar som försöker terrorisera sina barn till lydnad kommer göra det oavsett vilka lagar vi än har mot. 
    stabila föräldrar men kanske mer svårhanterliga barn eller rena jävlar jag var under uppväxten, om dom nu anser att lag är viktigare än barnens välbefinnande kan misslyckas med att styra barnet rätt.
    Det endast att rätta verktyg är bortom räckhåll, vilket i sin tur är bara ett stort misslyckande för samhället i stort.

Helt rätt att våld, då aggressioner och terror på hemmaplan är direkt kontraproduktivt.
    Det i sig inte är likvärdigt men att man inte kan överösa sina barn med kä'rlek trots att man har behövt dela ut en läxa nån dag vecka månad tidigare.

• Anonym (--)
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 19:20:36 följande:
    Bra att du inte slår dina barn.
    Så du är emot alla former av aga mot barn då, stämmer det?
    Du tycker ju att en lavett kan vara på sin plats ibland, 
    Det ÄR våld mot barn, så du är motsägelsefull, hur ska du ha det?

Om du har lyckats i ditt liv så är det inte tack vare det våld dina föräldrar utsatte dig för, det är trots allt detta som du har lyckats och det ska du ha en eloge för.
    Dom gjorde det inte enkelt för dig. 

Du ställer inte den frågan om du ens har läst en mm av det jag har skrivit.

Nej att ge en lavett till en unge som vrålar hora jag hatar dig i ansiktet på sin mor är inte våld, det är att sätta ungen på plats så denna ska lära sig veta hut, lite respekt för kvinnan som har offrat större del av sitt liv på denna är det minsta man kan önska sig.

Våld är att komma och slå ner sin unge till golvet för man har haft en dålig dag på jobbet och barnets skor stod lite i vägen när man kom genom dörren, för att sedan fortsätta skälla ut, ja du vet nog hur det går till.

Dom gjorde det annars väldigt enkelt, dom visade mig att det straffar sig i tidig ålder att bedriva stöld, du följde väl min rekomendation och läste vad jag har skrivit innan?
    Dom tillrättavisade mig allt som allt några få gånger under hela min uppväxt, varenda gång har jag gjort mig förtjänt av det.
    Jag var en smula värre än mina kompisar

Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 19:25:02 följande:
    En lavett är allt som krävs för att skapa ett våldsamt hem där våldsamma föräldrar skapar otrygghet och skräck hos sina barn. 

Om man delar ut den som jag beskrev innan, utan en anledning och bara lever ut sin frustration så absolut, annars vid grav övertramp, där man givetvis följer upp och förklarar när allt har lagt sig, mindre så.

• Anonym (--)
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 19:29:55 följande:
    Ett barn som kommer hem och kallar sin mor för hora har något gått snett med för länge sen, kanske för att det fått stryk tidigare. 
    Att då ge det mer stryk istället för att ta reda på vad som felas är direkt kontraproduktivt och visar att du inget har förstått om hur barn funkar.
    och det är kanske inte så konstigt med tanke på den uppväxt du själv har haft enligt dina egna uppgifter.

I det här fallet är nolltolerans viktigt, för varje slag skadar barnet. 

Du vet uppenbarligen inte hur tonåringar fungerar, men det är i alla fall sådana övertramp man måste hålla kort så det hela inte spinner uout of controll.

GIVETVIS tar man reda på allt som ligger omkring både kontinuerligt och efter incidenten, självförklarande.

En bra uppväxt med alla förutsättningar jag kunde få, jo bra sådan.
    Känner till folk som har misslyckats med mindre.

Som sagt, utopi figurerar i sagoböker, inte på jorden.

tankfull skrev 2015-03-26 19:35:30 följande:
    Du har inte sagt ett ord om vad jag skrev då jag citerade ur Folkhälsans Information om barn som upplevt våld! Du har inte bemött det, inte förklarat det, du bara snackar och snackar. Jaha, du lyfte upp killen och sa till honom på skarpen? Då har du ju inte slagit honom, så hur är det ett exempel på att våld hjälper? Tror du att den killen får stryk hemma? Det tror jag, och det kan vara förklaringen till hans dåliga uppfostran.
    Och ännu en gång: HUR blir en dålig uppfostringsmetod bättre av att det finns andra uppfostringsmetoder som också är dåliga? Det är ingen som hävdar att det är bra att vara en mespropp och aldrig sätta gränser för sina barn, men det finns ju massor av föräldrar som lyckas alldeles utmärkt med uppfostran av sina barn genom att sätta gränser verbalt. Tror du verkligen att de bara har haft TUR och fått så snälla barn att de inte behöver ta i med hårdhandskarna? ALLA barn är jobbiga ibland! Är de jobbiga hela tiden så har man faktiskt misslyckats i kommunikationen eller så har de en diagnos och då behöver de psykoterapeutisk hjälp - inte bli slagna!

I så fall måste jag ha missat det när tråden flödar över med ren skit från en person som inte vet när nock är nock.

Ja jag snackar och snackar, har du kommentar om nått av det så är det bara att citera, jag svarar så fort jag hinner och om inte det drunknar i floodandet tråden utsätts för.

Mer korrekt beskrivning var att jag lyfte upp han från marken i kläderna och small in han i väggen, för att hålla han kvar där och göra mig tydlig att detta var en bra början om han inte lägger av.

Tydligen gjorde jag nått hans föräldrar totalt havererade på.

Det finns annars inga dåliga uppfostringsmetoder, bara föräldrar som väljer fel om dom misslyckas på vägen och inte testar nått annat om det fungerar.
    Ja det finns massor med föräldrar som lyckas, vilka metoder dom än använder sig av, sen finns det dom som mosclyckas under samma premisser, upp till föräldrar att inte mislyckas för barnens framtid då.

Vist är alla barn jobbiga ibland, det skrev jag innan själv, där gör man alla fel om man tappar fattningen och med våld ger sig på barnen som har räknat ut vilka knappar ska tryckas på för att få gamlingen ur balans.

• Anonym (--)
    spillerkillern skrev 2015-03-26 19:40:22 följande:
    Många barn med diagnoser ex adhd kan få aggressionsattacker och kan upplevas som stökiga, men kan inte rå över sitt beteende. Anser du att det är rätt att aga?

Upplever man en unge med provocerande aggressionsattacker eller som avviker från mängden i det generella beteendet då gör man vad exakt?

Vänder sig kanske till bup om situation blir svårt att hantera och problemen inte löses?

• Anonym (--)
    spillerkillern skrev 2015-03-26 19:59:35 följande:
    Precis vänder man sig till bup, men det är fortfarande många som får diagnosen senare i tonåren, det kan i vissa landsting vara väntetid upp till 2 år för utredning. Men det var inte det jag frågade om, du skrev själv att "Helt rätt att våld, då aggressioner och terror på hemmaplan är direkt kontraproduktivt." Om ett barn börjar bete sig aggressivt kan det vara ett tecken på adhad, men i många fall dröjer det till flera aggressionsutbrott innan misstanke om adhd och utredning görs. Du skulle ha kunnat aga barnet många gånger under den tiden.

Gäller då som förälder att vara vaken och engagerad i barnens liv skulle jag mer säga.

Vist, det skulle underlätta livet om man hade ett blodprov som diagnosverktyg på precis varje lilla fel en människa kan ha i sig men det har vi inte, både föräldrar och vården kan missa.

Det gäller att vara flexibel och anpassa sig efter omständigheter, det i sig är inte likvärdigt att helt utesluta vissa tillvägagångssätt bara för att man kan ha missräkna nått på vägen.

• Anonym (--)
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 20:06:23 följande:
    Jag har förstått att du inte tycker att man ska slå barn konstant, ja.
    Men där vi inte är överens är när det blir misshandel av barn.
    Så fort du slår ditt barn eller gör det illa så är det misshandel.
    Första gången, det finns inget mellanläge här, inga gråzoner.
    Slår du så misshandlar du. 
    Det är min åsikt,, jag har förstått det som att för dig är det en högre tolerans.
    Så berätta för mig när exakt går den fysiska fostran över till att bli misshandel av barn enligt dig?

Igen, att dra till med för stora ord man inte förstår i tid och otid för att försöka kamma hem billiga poäng som en viss provokatör i tråden, uppnår man inget annat än att förlöjliga offer av riktig misshandel.
    det är att vattna ut begrepp som beskriver ett mycket stort brott, nått folk tyvärr råkar ut för dagligen och jag kan nästan garantera dig att dom skulle tycka vi snackar om äpplen och atomer i samma mening om man jämför deras skador med en unge som fick sin "ego sårad" en gång nånstans vid felbeteende.

Hela det talet är fylld av hyckleri, vi kommer alla "slå" våra barn vid ett eller annat tillfälle, om det är i låg ålder när man slår barn handen eller fångar hårt när handen är på väg mot stearinljus eller senare under livet för nått annat.
    Illa kommer vi också göra våra barn, vi kommer vid ett och annat tillfälle ta bort förmåner skicka på timeout på rummet eller vad man nu kan tänka sig att hitta på.
    såra kommer vi göra kontinuerligt när dom växer upp, vänta tills tonåren kommer och anklgelser börjar hagla.

Poängen är att svartvit tänkande har ingen plats i det verkliga livet, inget i det verkliga livet faller under svartvit tänk.
    Mer än i ett utopi nånstans där allt är fjunigt fint eller ett rent helvete.

Det är din åsikt, delas av några, jaghar min åsikt, delas av några, det enda som är viktigt här att alla våra barn mår bra och utvecklas som dom ska till självgående empatiska individer som ställer upp för sina nära och kära och visar respekt för sin omgivning.

Det har jag också skrivit flera gånger om, vad vill du ha egentligen?

Nån mall på hur många "slag" är okey var hur och hur hårt i kilo per punkt?

Lämnar du ungen blödande på golvet efter utdragen misshandel för att gå och poppa en öl med fridfull tanke i huvudet att nu blir det tyst i några timmar så har man nog passerat gränsen.

• Anonym (--)
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 20:19:17 följande:
    Du är så fel ute och du förstår det inte själv.
    Nej, man slår inte sitt barn oavsett och nej, ett barn som mår bra kommer inte hem och kallar sin mamma för hora. 
    Hur gamla är dina barn idag och hur många har du?

Det du kallar för utopier är något dom flesta av oss andra lyckats väl med våra barn.
    Hur förklarar du det?

Hur kan du säga att du är emot våld mot barn när du i nästa andetag förespråkar våld mot barn,
    En lavett är våld mot barn, bara så att du vet, och helt oavsett vad du tycker och vill kalla det för.
    Att du vill kalla det för något annat för att rättfärdiga ditt eget våld är en sak, men vi andra kallar en spade för en spade och en lavett för våld. 
    Så vill du bli förstådd så håll dig till gängse definitioner. 

Nej det så klart, jag kan säga exakt samma sak bara det att jag nöjer mig med, bra att du har hittat ditt sätt och det fungerade för dina barn, toppen, då borde det vara lätt att även förstå andra kanske trampar på andra stigar med samma goda resultat.

Svårare än så är det inte.

Mina har inte kommit till tonåren är men är på gränsen, sen är den yngsta i dagisålder, mer än så har jag inget behov att uppge.

Enkelt, våld är nått man oprovocerat råkar ut för på stan eller i vrede av sina föräldrar, att få en påföljd hemma för nått skit man har gjort är inget våld.

En lavett är ett av det grövsta man kan dela ut, förståeligt så reserveras den förmånen till saker man bara inte kan acceptera nånstans.
    förståeligt är också att det som spökar i bakhuvudet på folk som har levt under taskiga förhållanden som nämns i tråden eller under misshandel i våldsamma hem att klumpa ihop allt till har man så som krökt ett hår på sitt barns huvud så är nästa steg att skicka denna till sjukhus med brutet käkben.

Som tur är sanningen nånstans däremellan som i det mesta när det kommer till folk som tänker i svartvita termer som inte kan appliceras.

Det hade annars varit mycket trevligt om folk skulle sluta missbruka ord för att komma nånstans.

men, på tok för mycket tid lades ner på detta så jag får ta igen hemmalivet lite

• Anonym (--)
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 20:35:18 följande:
    Tack, vad glad jag blir.
    Jag jobbar med sånt här, bland annat. 
    Så för mig handlar det om att nå fram till något konstruktivt, om inte idag, så kanske ändå så ett frö nånstans.
    För barnens skull. 
    För jag vet vad det gör med ett barn som blivit slaget och det är inget något barn ska behöva uppleva.. 

Oh gud, ursäkta mig.

Det sista jag önskar att ha en debatt med en "från yrket" det svartvita tänket borde ha hintat mig men man kan tyvärr inte se genom skärmen.

Har diskuterat olika andra tabubelagda ämnen som droger missbruk narkotikaförbud med folk som så kallat jobbar med det.

Det tragiska faktum kom fram ganska snart att folk som jobbar med dom värsta fallen som finns att hitta, som ständigt belägras av det värsta samhället och olika situationer har att erbjuda blir snabbt hemmablinda, får för sig att dt som finns att se på jobb är allt som finns att se i ämnet.

Du dras vist med samma nackdel, du och dina arbetskamrater i andra delar av vården eller socialen eller vad du nu jobbar med tror att det värsta av det värsta, dom mest sargade individer talar för den stora massan.
    fördomar flödar fritt på sådana ställen och tyvär så anser ni att titeln ni håller ger er nån form av auktoritet

Som tur är däremot så träffar inte dina kollegor på psyket eller missbruksvården den normala majoritet som går runt på gatorna sköter om sina familjer och sina jobb.
    Lika lite som du träffar på ens ett normal barn som jag snackar om, du träffar på dom som far illa, misshandels offer och så vidare.
    Förstår ycket väl att du har inte en susning om vad jag snackar om, mer än att du gör koppling till det som förföljer dig till vardagen, det värsta av det värsta.

Men tack för du drog upp detaljen till ljuset, skulle nog ha spenderat många timmar till här om inte så var fallet.

• Anonym (--)
    ErnstHugo skrev 2015-03-27 09:07:52 följande:

Det borde vara en självklarhet för alla föräldrar att:

En örfil är våld.

Ett slag är våld.

Våld är en kränkning.

Hot om våld är en kränkning.

Ställa barnet i skamvrå är en kränkning.

Barn skall aldrig oavsett omständigheterna kränkas för att lära sig en " läxa".

hahaha nej.

Man kommer ingenstans med verklighetsfrånvända ideal.

När det kommer till tidigare skriva kommentarer av enkla sorten så måste jag luta mig mot dom, det är så man skapar en massa ouppfostrade unghelvete som gör bara skit för alla sen.

Det där fungerar endast tills man stöter på en motgång, sen vet ungen att föräldrar är handlingsförlamade mesar som inte gör ett skit åt vilka problem som än finns mer än maler maler snackar och inget annat händer.

• Anonym (--)
    lövet2 skrev 2015-03-27 11:30:48 följande:
    Du måste inse att du faktiskt inte varit där än. Du har inte gått i genom tonårstiden och ni har inte haft några större motgångar. Vi som haft det, vi vet däremot vad vi talar om. Och nej, ingen av mina ungar har varit ouppfostrade unghelveten.

När man kommer till tonåren så måste 95% av grunden vara lagt, minimum, vad som händer sen händer sen.

När man anser som det jag kommenterade att i princip all konsekvens för ungarna är kränkning eller våld så är man helt ute och seglar oavsett ålder.

Kommer dom in i tonåren så försvinner mycket av sansen, då ska det vara i ryggraden att man lyssnar på sina föräldrar sen att får man acceptera mer i och med det inte längre rör sig om barn utan tonåringar är en annan femma, det vet vi nog alla.

• Anonym (--)
    lövet2 skrev 2015-03-27 12:12:04 följande:
    Det du citerade handlade om straff och kränkningar, inte om konsekvenser. Jag har inte använt mig av vare sig våld eller skamvrå, och det har gått så bra så. När ungarna kommit i tonåren, så har de vetat ända in i ryggraden att jag respekterade dem och alltid ville deras bästa, även när våra åsikter krockade. Därför har vi klarat tonårstiden och kommit förbi den helskinnade.

Era tolkningar är otroliga här måste jag säga, man blir smått förivrat vad ni snackar om, straff konsekvens påföljd, vilket ord man än väljer snackar vi om samma sak.

Sen tror jag nästan att dom allra flesta tonisar vet att föräldrar är med dom och inte emot dom vad det än gäller, med undantag för dom som använder ren våld för att puscha genom vardagen.

• Anonym (--)
    Anonym (Emot allt vad aga och våld) skrev 2015-04-06 11:36:01 följande:

Är emot allt vad aga och våld står för mot barn och vuxna. Barn är försvarslösa och kan inte försvara på det sättet en vuxen kan och dessutom behöver barn trygghet och kärlek, det är det viktigaste vid en uppväxt och det kommer aldrig något bra ut av att slå sitt barn. Jag skulle aldrig i hela mitt liv slå mitt barn. Det vore fruktansvärt och det blir en misstroendeförklaring mot oss vuxna och får bara barnet att inte lita på vuxenvärlden.

Barn ska inte försvara sig från att bli fostrade.
    Enormt dumt och klyschig utlåtande, däremot är det självklart att barn ska överösas av trygghet och kärlek.

• Anonym (--)
    Anonym (iii) skrev 2015-04-06 12:24:33 följande:
    Och vuxna i samhället straffas genom att bli slagna då eller?

Håller med om att barn ska bestraffas. Tycker också det är för mycket fega föräldrar idag. Men det finns andra sätt att straffa ett barn än att slå dom.

Hade jag fått stryk som barn så hade jag anmält mina föräldrar för barnmisshandel. Inte för pengarna, utan för att visa dom att det STRAFFAR sig att bryta mot lagen

Igen klyschor och floskler,dom vuxna anses vara färdigfostrade och ska kunna bete sig, när dom inte beter sig så straffas dom på andra sätt.

Hade du fått en bra fostran av dina föräldrar hade du definitivt inte anmält dom ;)

• Anonym (--)
    Anonym (Camilla) skrev 2015-04-06 12:58:29 följande:
    Då fick du inte smisk så som vi gick det. Vi var livrädda för att få smisk och när vi fick det gjorde det helt galet ont. Och förnedringen var nästan lika hemsk som smärtan. Det är helt sjukt att försvara sånt.

Klumpar man ihop ren och skär misshandel med konsekvens så blir det lätt så.

Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?