Inlägg från: Voluptuous Shalimar |Visa alla inlägg
  • Voluptuous Shalimar

Nytt ord för neger?

"Svart" är väl inte kränkande? Har jag aldrig hört i alla fall. De är ju inte svarta som färgen "svart", å andra sidan är jag inte vit som färgen "vit", jag har s.k. olivfärgad hy eftersom jag är blatte - men min hy ser vare sig ut som svarta eller gröna oliver. Eller olivolja eller någon annan olivprodukt ("olivfärgad hy", wtf, testa grönaktig... fast det låter ju inte lika härligt förstås...)

• Voluptuous Shalimar
    DickRex skrev 2015-03-25 08:34:40 följande:
    Men "neger" var helt värdeneutralt för mig och många (nästan alla tror jag) andra när jag växte upp på 70-talet. Lika neutralt som "eskimå" var, vilket nu tydligen är kränkande det också. Värderingen i ett ord lägger vi människor dit i många fall, och är inget som finns där absolut. Ta bara ordet "idiot" som från början var en diagnos precis som "diabetiker", men idag har vi människor laddat det med något annat. Det är samma sak med det Svenska ordet "neger".
    Men JESUS. 

Obildad bondtölp är ett helt värdeneutralt uttryck för mig och betyder "människa som inte känner till något om de svartas historia av bl a slaveri och förtryck". Så du är en obildad bondtölp. No offense! Foten i munnenObestämd 
  • Voluptuous Shalimar
    DickRex skrev 2015-03-25 12:00:25 följande:
    Jo, jag, men även Beppe, Astrid och Tage kände till slaveriets historia (och jag är i det avseendet inte obildad), men jag ser inte vad den har att göra med värdeneutrala betydelsen av det Svenska "N-ordet" för 50 år sedan? Att "N-ordet" inte är OK idag har jag inga problem med. Hade jag idag hävdat min rätt att använda det så hade jag även köpt din beskrivning av mig som "tölp", men som det är nu så tycker jag mest att det är du som beter dig dumt. Hoppas att det var medvetet just nu, och att du inte är sådan.
    Det var naturligtvis ett sarkastiskt sätt att framföra att neger aldrig varit ett värdeneutralt ord, även om Skandinavien i all sin avskildhet inte har fattat förrän på senare år att man inte kan kalla icke-vita för allt från tattare till neger.

BTW - jag hälsade på i en liten by i Norrland  var solbränd (blir väldigt väldigt mörk tack vare tidigare nämnda blattegener) och hade lockat mitt nästan svarta hår i rätt små lockar.  En liten unge hade fått syn på mig och  sprungit hem till mamma och med andan i halsen ivrigt berättat att "mamma, mamma, det har kommit en NEGER till XX-byn!" Så att ordet i sig inte är värdeladdat för varje enskild användare är ju naturligtvis solklart för var och en. Men varje vuxen individ lär ju känna till att det är värdeladdat för dem de avser och då låter man bli det (vilket jag också ser att du avser göra, bra!)

Jag menar alltså att det inte går att skylla på att man inte lade något negativt i ordet neger när man var liten. Jag sparkades väl och höll på när jag var baby precis som min åttamånaders gör idag - men det har ju inget alls att göra med om man väljer att sparka folk i magen när man är medveten om att det gör ONT?
  • Voluptuous Shalimar
    Sarakechi skrev 2015-03-25 17:07:46 följande:
    Kasta inte skit på bönder, sabla infantil!
    Hahaha, förlåt! (fast jag saaaaaa ju att jag inte menar något ILLA med det, det är ett HELT NEUTRALT uttryck för MIG... Tungan ute)
  • Voluptuous Shalimar
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-03-25 22:51:23 följande:
    Hugg inte den handen som föder dig
    Nu tror jag faktiskt inte riktigt jag hängde med (känner mig lite dum men så får det vara). Utveckla!
Svar på tråden Nytt ord för neger?