• Anonym (Ledsen)

Tabbade mig

Hej!

Jag tabbade mig rejält med en kille jag gillar. Vi hade en grej för några månader sen där vi träffades, hade sex och allt var perfekt sedan efter några yttre omständigheter rann det ut i sanden och jag blev väldigt ledsen för att jag hade blivit kär i honom.

Någon månad senare träffade jag honom igen när jag bråkade med en annan kille men såg inte honom då för att han stod bakom denna killen, han jag bråkade med flyttade på sig sen precis när jag gav honom en bitchig blick vilket gjorde att killen jag är kär i trodde att den var avsedd till honom och gick där ifrån, detta tänkte jag inte på förrän senare då jag inte var sur längre annars hade jag gått fram till honom direkt och försökt lösa det.

Jag har hela tiden haft dåligt samvete för detta sedan dess men sagt att nästa gång jag ser honom ska jag vara snäll och trevlig så att han förstår att jag fortfarande gillar honom men så hände det idag att jag tittade på honom men inte registrerade att det var han förrän han redan gått förbi mig och nu är det kört! Han hälsade inte heller men jag antar att han tror att jag är sur på honom :(

Vad kan jag göra för att fixa detta?

Tyvärr är det ganska vanligt att jag inte ser folk förrän de redan har gått förbi, det är som att min hjärna är långsam när det gäller att känna igen ansikten...

• Svar på tråden Tabbade mig
  • Anonym (Ledsen)

Jag glömde lägga till att han innan alltid hälsade och blev glad när han såg mig tills idag nu sa han ingenting vilket väl betyder att han är sur?

Jag är inte så erfaren som ni säkert förstår men jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

• Maac

Det är ju verkligen inte en allvarlig tabbe, bara förklara.

Har du hans nummer? Skicka ett meddelande. Skriv att det inte var meningen att inte hälsa på honom. Skriv att du såg honom bara inte i tid och är vanligtvis inte så nonchalant. En smiley på det. Kanske också en flirtig smiley.

Problem solved.

• Anonym (Ledsen)

Jag har hans nummer men jag vet inte om jag vågar skriva för att det var han som "dumpade" mig och jag vill inte vara efterhängsen men jag vill inte heller att han ska tycka att jag är bitchig för att det har hänt mig innan med kompisar att de tagit illa upp för att jag inte hälsar och då har jag inte ens sett dem.

Skulle jag verka efterhängsen om jag skriver till honom?

• Mamori

Nej, skriver du bara en gång så är det helt lugnt. Skriv ett kort meddelande. Känner igen det där med att ha svårt att känna igen ansikten, det kallas prosopagnosi ifall du ville veta :) Du har antagligen en lätt variant av det liksom jag. Ganska opraktiskt ibland. Har gjort liknande misstag själv när man inte förväntar sig att träffa på den personen där...

• Anonym (Ledsen)

ja det är jobbigt att ha det och tråkigt att alla tar illa upp särskilt när man inte menar att vara taskig

Fast nu är jag inte ens säker på att det var han fast precis efteråt när jag hade gått förbi honom var jag helt säker på att det var han.

Om jag nu skriver till honom och det inte var han kommer han tro att det bara är för att återuppta kontakten eller hur?

Usch vet du om man kan öva upp detta på något sätt? Att känna igen personer även när de är på andra platser och i andra sammanhang?

• Mamori
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-03-25 21:12:09 följande:

ja det är jobbigt att ha det och tråkigt att alla tar illa upp särskilt när man inte menar att vara taskig

Fast nu är jag inte ens säker på att det var han fast precis efteråt när jag hade gått förbi honom var jag helt säker på att det var han.

Om jag nu skriver till honom och det inte var han kommer han tro att det bara är för att återuppta kontakten eller hur?

Usch vet du om man kan öva upp detta på något sätt? Att känna igen personer även när de är på andra platser och i andra sammanhang?

Det är en neurologisk grej, som att ha dyslexi fast för ansikten, så det är inget man kan ändra på. Det man kan göra är att hitta strategier som funkar för att kompensera, tex hitta någon detalj på de personer man känner som inte förändras som gör att det är lättare att känna igen honom, tex ett födelsemärke i pannan eller vad som. Något man kan lägga märke till lättare när man känner sig osäker, eller personens kroppssprk, röst eller så. Men det är superjobbigt. Jag har utbildat mig till psykolog och hade en patient (den enda jag hade eftersom jag gick i utbildning) och han hade jag haft i nästan ett år en gång i veckan. Sedan kom det en person hem till mig och levererade en grej. Var det han? Jag är nästan säker men inte helt... och en sån grej är ju jättedum att ta upp om det inte är han. Som att jag går och tänker på honom privat liksom... men om det var han så var det viktigt att ta upp. Så ja, det är superjobbigt ibland.

Mm, risken finns att han tror det om du skriver. Vet han om dina problem med ansikten? Annars kanske du kan skriva typ "Eftersom jag har lite problem med att känna igen ansikten så vet jag inte om det var dig jag såg på XX-stället igår men om det var det så var det inte meningen att vara otrevlig, var inte säker på om det var du bara :)" Där låter det inte som att du nödvändigtvis vill något mer, bara klarifiera misstaget.
Svar på tråden Tabbade mig