• Adelaide

Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet

På Systembolagets sida finns ett test, där man kan mata in vad man dricker under en vecka, och sedan får man ett utlåtande på om det är lite, normalt, mycket eller rentav farligt och förmodligen ett beroende. Kan ni göra det testet tillsammans kanske, så att han får se vad det är han håller på med? Om det inte går att få honom att sluta, så måste du kanske blanda in utomstående. Familjerätten sysslar även med parrådgivning. Annars kanske er Vårdcentral?

Jag tycker att du har helt rätt i, att era barn inte bör växa upp i det där. Om din man inte är kemiskt beroende av alkoholen ännu, så har han ju i alla fall utvecklat överdrivna och avvikande alkoholvanor.

Jag tycker för övrigt att den konsumtion du beskriver är konstig ÄVEN för ett par som inte har barn ännu. Utom ett par veckor om året på semestern möjligen. Men när man måste gå upp morgonen efter och vara fräsch på jobbet..? Alkohol gör ju så att man sover sämre, så även om en alkoholmätare inte skulle visa något på morgonen, så kan det vara så att man inte bör köra bil p.g.a. att man har sovit för ineffektivt och därför är luddig i huvudet med långsamma reflexer.

I min familj och vänkrets har det aldrig druckits på det där sättet, utan ev. drickande har begränsats till fredag och/eller lördag kväll. (Utom, som sagt, någon vecka utomlands på semestern när man kände sig utanför de vanliga reglerna och normerna. Men detta var före barnen och graviditeterna.)

• Adelaide
    Sarakechi skrev 2015-03-28 16:02:40 följande:
    Jag hoppas fan att du skojar....
    Fast jag förstår nog inte heller. Varför skulle man inte få dricka alkoholfria drycker? Så gjorde vi när jag var gravid, vi fortsatte att dricka ur de fina kristallglasen på helgkvällarna, för att göra det lite festligt - men i stället för vin så drack vi mineralvatten eller dansk citronvand! Duka bordet fint och laga festlig mat kan man också göra utan att det måste vara vin till (även vi är upplärda på att det ska vara det, i vår kultur). Man kan ju ha t.ex. fläder- eller lingondricka i en fin tillbringare.

Jag har i alla fall alltid tyckt att KÄNSLAN av helg och fest är viktigare än själva alkoholruset.
  • Adelaide
    Lord Hans skrev 2015-03-29 17:52:04 följande:
    Att du inte vill att din sambo dricker när du är gravid beror antagligen på att du själv håller på att bli alkoholist. Du klarar inte av att hålla dig nykter när din sambo dricker. Man får inte "cravings" av vinsmaken, man får det alkoholen. Sluta ljug för dig själv och ta tag i ditt problem.
    En gravid kvinna kan faktiskt få cravings efter allt möjligt. Det finns kvinnor som äter rost, tändsatsen på tändstickor, aska och murbruk!

Vin - då skulle jag misstänka C-vitamin (den sura smaken) eller spårämnen och mineraler. Sådant finns ju i vin, den jordiga smaken och mineralerna, p.g.a. att vinrankorna suger upp näring ur jorden.

Man får prova sig fram med ofarliga födoämnen, om man får en craving efter något som är farligt av andra orsaker (som alkoholen i det här fallet).
Svar på tråden Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet