Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet
På Systembolagets sida finns ett test, där man kan mata in vad man dricker under en vecka, och sedan får man ett utlåtande på om det är lite, normalt, mycket eller rentav farligt och förmodligen ett beroende. Kan ni göra det testet tillsammans kanske, så att han får se vad det är han håller på med? Om det inte går att få honom att sluta, så måste du kanske blanda in utomstående. Familjerätten sysslar även med parrådgivning. Annars kanske er Vårdcentral?
Jag tycker att du har helt rätt i, att era barn inte bör växa upp i det där. Om din man inte är kemiskt beroende av alkoholen ännu, så har han ju i alla fall utvecklat överdrivna och avvikande alkoholvanor.
Jag tycker för övrigt att den konsumtion du beskriver är konstig ÄVEN för ett par som inte har barn ännu. Utom ett par veckor om året på semestern möjligen. Men när man måste gå upp morgonen efter och vara fräsch på jobbet..? Alkohol gör ju så att man sover sämre, så även om en alkoholmätare inte skulle visa något på morgonen, så kan det vara så att man inte bör köra bil p.g.a. att man har sovit för ineffektivt och därför är luddig i huvudet med långsamma reflexer.
I min familj och vänkrets har det aldrig druckits på det där sättet, utan ev. drickande har begränsats till fredag och/eller lördag kväll. (Utom, som sagt, någon vecka utomlands på semestern när man kände sig utanför de vanliga reglerna och normerna. Men detta var före barnen och graviditeterna.)